EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Alvin »

S tebou je to fakt těžké, na jednu stranu jakoby uznáš, že od počítače se to kecá snadno, ale dál si troufáš vypouštět kategorické soudy o tom kdo je a kdo není "kvalifikovaná posádka".

JackBrno píše:Oni se 21x pokusili elektricky přetrimovat do stoupání a ono se jim to 21x představilo zpátky a pořád nenapadlo žádného z pilotů ten stabilizátor odpojit.

Na tom vláknu pprune co tu odkazoval Petr31, byl k tomuhle "argumentu" komentář skutečného pilota asi v tom smyslu, že posádka byla v situaci, kdy se letadlo chovalo divně, ale reagovalo adekvátně na trim zásahy z beranů, tudíž se museli rozhodnout, jestli pokračovat v téhle "známé" situaci, anebo jít do ještě většího neznáma tj. odpojit elektrické trimování a připravit se tak i o to fungující trimování z beranů a dál trimovat točením kol. Jeho závěr byl, že reakce posádky se rozhodně nedá označit kategoricky za nesprávnou nebo odporující výcviku pilotů, jak se tu opakově snažíš tvrdit ty.

JackBrno píše:Když mě letadlo padá k zemi kvůli tomu, že mi letadlo trimuje nos dolů a já to nemůžu přeprat výškovkou, tak nemám mít čeho jiného plné ruce práce, nejprve musím zastavit klesání a nějaký IAS disagree mi může být v tu chvíli naprosto ukradený. A když to nejde výškovkou, tak logicky jdu nejprve po stabilizátoru. Ale když se mi hýbe sám a já jsem kousek nad zemí, nebudu řešit proč to dělá, ale nejprve ho odpojím. Přestože moc dlouho neletěli, pořád to za těch několik minut mohli stihnout luxusně. Chybové hlášky měl řešit pilot neřídící.

Svatá pravda! A do každého kokpitu povinně zabudovat jednoho JackaBrno, jelikož je to chodící encyklopedie správných řešení! :biggrin:


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

EDIT ADMIN - SMAZÁN OFF TOPIC

JackBrno píše:Oni se 21x pokusili elektricky přetrimovat do stoupání a ono se jim to 21x představilo zpátky a pořád nenapadlo žádného z pilotů ten stabilizátor odpojit.

Na tom vláknu pprune co tu odkazoval Petr31, byl k tomuhle "argumentu" komentář skutečného pilota asi v tom smyslu, že posádka byla v situaci, kdy se letadlo chovalo divně, ale reagovalo adekvátně na trim zásahy z beranů, tudíž se museli rozhodnout, jestli pokračovat v téhle "známé" situaci, anebo jít do ještě většího neznáma tj. odpojit elektrické trimování a připravit se tak i o to fungující trimování z beranů a dál trimovat točením kol. Jeho závěr byl, že reakce posádky se rozhodně nedá označit kategoricky za nesprávnou nebo odporující výcviku pilotů, jak se tu opakově snažíš tvrdit ty.

JackBrno píše:Když mě letadlo padá k zemi kvůli tomu, že mi letadlo trimuje nos dolů a já to nemůžu přeprat výškovkou, tak nemám mít čeho jiného plné ruce práce, nejprve musím zastavit klesání a nějaký IAS disagree mi může být v tu chvíli naprosto ukradený. A když to nejde výškovkou, tak logicky jdu nejprve po stabilizátoru. Ale když se mi hýbe sám a já jsem kousek nad zemí, nebudu řešit proč to dělá, ale nejprve ho odpojím. Přestože moc dlouho neletěli, pořád to za těch několik minut mohli stihnout luxusně. Chybové hlášky měl řešit pilot neřídící.

Svatá pravda! A do každého kokpitu povinně zabudovat jednoho JackaBrno, jelikož je to chodící encyklopedie správných řešení!


EDIT ADMIN - SMAZÁN OFF TOPIC
Takže k věci, jim trimování nefungovalo a neustále se jim bez zjevné příčiny samo přesouvalo na klesání a 21x to zkusil opravit, než spadli. A tvrdit, že letadlo reagovalo adekvátně, je asi dost nesmysl, nemáš ten pocit? Jako fajn, vytrimovali si to do horizontu a ono jim to za pár sekund zase natrimovalo klesání, takže znovu trim nahoru a ono samo dolů atd. Copak je normální, aby letadlo samo trimovalo do strmého klesání? Tohle určitě 737 ani bez MCAS nedělá. Opravdu nám tady chceš tvrdit, že nechtěný automatický pohyb trimu, který neustále museli na beranech přatlačovat bez jakéhokoliv výsledku, není jednoznačným důvodem pro jeho "cut off" a že něco takového neexistuje i v standardním výcviku, ještě dávno před existencí MCAS?
Analogická otázka, když pojedeš autem a zasekne se ti plyn a auto bude neustále zrychlovat, budeš to řešit až do havárie jen opakovaným přibržďováním nebo tě třeba po třetím pokusu plyn odblokovat napadne vypnout zapalování? ;)
A ještě k tomu stresu, od toho jsou piloti tak přísně vybíraní a školení, aby i ve stresu dokázali alespoň základní úkony provést správně a zabránili tak každé havárii, které zabránit lze, i v případě chyby techniky. A tady nebyl žádný důvod, aby tomu nezabránili, posádka s velkou pravděpodobností selhala.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3157
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Fabo »

Hele jacku, jinde jsem te sice obhajoval, ale tady placas.

Jeden ze zakladnich problemu MCASu je ze se NECHOVA jako runaway trim, t.j. situace na kterou jsou posadky skoleny. Chova se UPLNE jinak, a jestli jeste fakt trimuje (na rozdil od jakehokoli jineho trimu) "potichu" tak je vubec maly zazrak kdyz posadka rozezna, ze to co jim na letadle ujizdi, je elektricky trim, a ne neco uplne jineho, treba mechanicka zavada.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Karel_x »

Ono se také diskutuje téma chybových hlášení. Vzpomeňte nehodu AF447, kdy mnoho nesmyslných hlášení vyvedlo piloty natolik z rovnováhy, že nedokázali rozeznat, že padají. Hlášení, která se snažili rozšifrovat a dát do souladu s tím, co očekávali, způsobila, že piloti ztratili schopnost celkového nadhledu nad situací. Je to známý psychologický jev, mnohokrát ověřený.

Není pochyb, že nepotřebná hlášení mátla piloty Lionu, stejně jako je alarmující skutečnost, že to opravdu klíčové hlášení o nevěrohodnosti dat AoA se objevuje jen tehdy, pokud je AoA indikace na displeji (option).

Pokud takto pracuje lidská psychika, bylo by jistě lepší přizpůsobit hlášení člověku, než složitě školit piloty, jak se v tom pokusit ve stresu orientovat a dešifrovat to. Stejně to nakonec určitá část pilotů nezvládne. To se pochopitelně týká obou hlavních konkurentů, pokusit se dosáhnout, aby se poruchový displej podobal spíš expertnímu systému a zahlásil třeba něco jako:

NEVĚROHODNÁ DATA AoA, očekávejte:
- Chyba v zobrazovaných údajích IAS až 20%
- Stick shaker
atd. atd...
Proveďte:
-
-
...


Jestli se ukáže, že se nesmyslná hlášení podílela už na třech fatálních nehodách, měl by být systém převeden do kategorie kritických systémů a celá filosofie změněná. Mohlo by to platit pro začátek třeba pro letadla se 120+ sedadly. Moc tomu ale nevěřím, že by šli výrobci až tak do sebe.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Alvin »

EDIT ADMIN - SMAZÁN OFF TOPIC

JackBrno píše:Analogická otázka, když pojedeš autem a zasekne se ti plyn a auto bude neustále zrychlovat, budeš to řešit až do havárie jen opakovaným přibržďováním nebo tě třeba po třetím pokusu plyn odblokovat napadne vypnout zapalování? ;)


Léty naučený instinkt mi bude velet bojovat proti rychlosti bržděním, takže ano budu dál brzdit, ale sešlápnu spojku, abych vyřadil motor. Ty zřejmě chladnokrevně vypneš zapalování, čím se ti odpojí posilovač řízení, posilovač brzd, ABS a možná i zamkne volant (záleží na konstrukci zapalovací skříňky). Netroufám si odhadovat, kdo z nás dvou dopadne líp, ale mám pocit, že moje šance jsou přeci jen trochu vyšší. ;-) Možná hned namítneš, že si předpokládal, že je před námi rovná silnice bez zatáček a provozu, ale to je dost ideální situace, nemyslíš?

A podobně zidealizovaně si asi představuješ i situaci v kokpitu těch dvou tragických letů. Jakoby neexistoval stres, jakoby každá posádka měla být perfektně sehraná, mít perfektní odhad situace atd.
Já vůbec nepochybuji, že se v závěrečných reportech objeví nějaké věci, které obě posádky mohly/měly udělat jinak. Rozhodně ale nebudu vynášet kategorické soudy jako ty a házet vinu na posádku:

JackBrno píše:...nebyl žádný důvod, aby tomu nezabránili, posádka s velkou pravděpodobností selhala."


JackBrno píše:Ostatně to vypadá, že den před havárií Lionu to přesně takto v tom letadle jiná posádka provedla a bezpečně dokončila let. Takže ano, Boeing to podělal, ale ve finále ty havárie způsobily posádky. Nejspíš tam nebude s výcvikem všechno v pořádku...

Asi už víš, že ten den před havárií Lionu, seděl na jumpseatu třetí pilot, který (jako jediný z nich) správně vyhodnotil co se děje. Nenapadá tě něco? Třeba, že ten třetí pilot nemusel řešit běžné úkony pilota po startu, a tak měl větší klid na analýzu situace?

Z tvých příspěvků mám dojem, že i když jakoby připouštíš chybu na straně Boeingu, tak máš zároveň neodbytnou potřebu najít chybu na straně posádky a nějak jim ty havárie "přišít".

Myslím, že mrháš svým talentem, protože tohle skutečně podělal Boeing. Vymyslel systém, který zásadním způsobem zasahuje pilotům do řízení (trim až do krajní polohy stabilizátoru), sám o sobě není zdaleka odolný vůči technické závadě (závislost na jednom AoA vstupu, chybějící korekce vůči ostatním údajům), pilotům o něm neřekl (až do nehody Lionu) a dokonce až dodnes si ho málokterý pilot mohl vyzkoušet na simulátoru, protože simulátory na MAX jaksi stále nejsou.
Naposledy upravil(a) Alvin dne 21. 03. 2019, 23:35, celkem upraveno 1 x.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

Alvin píše:Léty naučený instinkt mi bude velet bojovat proti rychlosti bržděním, takže ano budu dál brzdit, ale sešlápnu spojku, abych vyřadil motor. Ty zřejmě chladnokrevně vypneš zapalování, čím se ti odpojí posilovač řízení, posilovač brzd, ABS a možná i zamkne volant (záleží na konstrukci zapalovací skříňky). Netroufám si odhadovat, kdo z nás dvou dopadne líp, ale mám pocit, že moje šance jsou přeci jen trochu vyšší. ;-) Možná hned namítneš, že si předpokládal, že je před námi rovná silnice bez zatáček a provozu, ale to je dost ideální situace, nemyslíš?

Je mi líto, ale musím tě informovat, že kromě letectví zjevně nemáš ani šajnu o automobilové technice ;) Vážně by mě zajímalo, jak by se ti měl vypnout posilovač brzd a posilovač řízení (ten pouze v případě elektrického, klasický hydraulický posilovač nikoliv). Posilovač brzd je napájen podtlakem ze sání motoru, takže pouhým vypnutím zapalování se nevypne, stejně jako hydraulický posilovač řízení. Dokud se točí motor, obojí normálně funguje ;) A ten se nepřestane točit, pokud nevyšlápneš spojku. Vyšlápnout spojku v okamžiku, kdy je zaseklý plyn, je hodně hloupý nápad, motor se vytočí do omezovače a s velkou pravděpodobností to nevydrží do doby, než zastavíš. A pokud bys vyšlápnul spojku a vypnul zapalování, tak nastane přesně ta situace, co jsi psal, že přijdeš o ty posilovače ;) Takže ano, dopadneš hůř, než když jen jednoduše vypneš zapalování ;)
A podobně zidealizovaně si asi představuješ i situaci v kokpitu těch dvou tragických letů. Jakoby neexistoval stres, jakoby každá posádka měla být perfektně sehraná, mít perfektní odhad situace atd.
Já vůbec nepochybuji, že se v závěrečných reportech objeví nějaké věci, které obě posádky mohly/měly udělat jinak. Rozhodně ale nebudu vynášet kategorické soudy jako ty a házet vinu na posádku.

Stres existuje nepochybně, ale nepochybně taky má být posádka sehraná. Od toho existuje program výcviku CRM a přesně rozdělení rolí při řízení letadla, obzvláště v krizi. Jeden pilot musí bezpodmínečně pouze řídit letadlo a věnovat se jen základním ovládacím prvkům a nesmí řešit nic jiného, dokud není letadlo stabilizované. Vše ostatní musí dělat druhý pilot. Tohle je základní princip fungování vícepilotních letadel a pokud tohle nedělali, jakože zjevně ne, tak to je neoddiskutovatelné selhání posádky a na tohle bych klidně byl ochoten si vsadit.

JackBrno píše:...nebyl žádný důvod, aby tomu nezabránili, posádka s velkou pravděpodobností selhala."


JackBrno píše:Ostatně to vypadá, že den před havárií Lionu to přesně takto v tom letadle jiná posádka provedla a bezpečně dokončila let. Takže ano, Boeing to podělal, ale ve finále ty havárie způsobily posádky. Nejspíš tam nebude s výcvikem všechno v pořádku...

Asi už víš, že ten den před havárií Lionu, seděl na jumpseatu třetí pilot, který (jako jediný z nich) správně vyhodnotil co se děje. Nenapadá tě něco? Třeba, že ten třetí pilot nemusel řešit běžné úkony pilota po startu, a tak měl větší klid na analýzu situace?

Jenže ty asi nechápeš, že pilot řídící nemá při startu žádné jiné úkoly, než udržovat letadlo v žádoucí trajektorii, vše ostatní musí řešit druhý pilot. Pokud ten pilot řídící začal řešit něco jiného a věnovat se nějak m chybovým hlášením, tak je to opět jeho chyba, on měl jen vést letadlo pomocí základních ovládacích prvků, ke kterým patří samozřejmě i trim. Měl si všimnout, že se mu neustále přestavuje na klesání a toho si samozřejmě taky i všimnul a mnohokrát ho překlopil na opačnou stranu. Ale jen těžko se dá označit jinak, než zcela zásadní chyba pilota, že ho celou dobu nenapadlo to el. ovládání vypnut, přestože to je snadné a má to téměř po ruce, popř. mu to na pokyn mohl vypnout pilot neřídící.
Z tvých příspěvků mám dojem, že i když jakoby připouštíš chybu na straně Boeingu, tak máš zároveň neodbytnou potřebu najít chybu na straně posádky a nějak jim ty havárie "přišít".

To máš mylný dojem. Já tu chybu Boeingu nepřipouštím "jakoby", ta chyba je samozřejmě neoddiskutovatelná. Boeing to krutě podělal, o tom není sporu. Už jen ten nesmysl, že je MCAS závislý na jediném snímači AoA je kardinální chyba. Ano, to letadlo jim jednoznačně a zcela zbytečně vytvořilo kritickou situací při vzletu, to je jasné. Ale stejně tak jednoznačně jim ani nijak nebrání tu situaci zvládnout a to poměrně snadno, pokud by dodrželi zásady CRM a měli dostatečné pilotní návyky.
Myslím, že mrháš svým talentem, protože tohle skutečně podělal Boeing. Vymyslel systém, který zásadním způsobem zasahuje pilotům do řízení (trim až do krajní polohy stabilizátoru), sám o sobě není zdaleka odolný vůči technické závadě (závislost na jednom AoA vstupu, chybějící korekce vůči ostatním údajům), pilotům o něm neřekl (až do nehody Lionu) a dokonce až dodnes si ho málokterý pilot mohl vyzkoušet na simulátoru, protože simulátory na MAX jaksi stále nejsou.

Ano, Boeing to podělal, ale ať se ti to líbí nebo ne, posádka to bohužel podělala ještě víc, protože tohle zvládnutelné rozhodně bylo.

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od pepa007 »

Já bych měl otázku proč ten systém MCAS vlastně vznikl, pokud už se to neprobíralo?

Zaznamenal jsem 2 teorie:

1. Max má nové větší motory a málo místa pod křídly, proto byly motory posunuty co nejvíc dopředu, což změnilo těžiště a stabilitu a MCAS má tohle "konstrukční omezení" kompenzovat

2.Reakce na havárii flyDubai, kdy se všichni divili, jak je možný, že mašina naládovaná počítačema dovolí posádce z laického pohledu banální chybu - přetažení a pád když jeden z pilotů zazmatkuje.

Je něco z toho pravda? Díky

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: RE: Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Alvin »

JackBrno píše:Je mi líto, ale musím tě informovat, že kromě letectví zjevně nemáš ani šajnu o automobilové technice ;) Vážně by mě zajímalo, jak by se ti měl vypnout posilovač brzd a posilovač řízení (ten pouze v případě elektrického, klasický hydraulický posilovač nikoliv). Posilovač brzd je napájen podtlakem ze sání motoru, takže pouhým vypnutím zapalování se nevypne, stejně jako hydraulický posilovač řízení.


Díky za zhodnocení mých znalostí, asi po těch 10 letech přehodnotím další setrvání v automobilovém průmyslu :-) S tím posilovačem brzd máš samozřejmě pravdu, nechal jsem se unést a uznávám svůj omyl. S tím nefunkčním posilovačem řízení (představ si, že moje auto skutečně má elektrický!) a nefunkčním ABS, následkem vypnutí zapalování, jak doporučuješ ty, jsem ale doufám nespletl, ne?
Moje nejpravděpodobnější reakce by stále byla spojka+brzda. O přetočený motor bych určitě starost neměl, pokud by mi šlo o život. Taky si neuvedl v jaké rychlosti, za jakého provozu, za jakého počasí chceš tu situaci analyzovat. Ale tak jako tak, je to zcela off-topic debata, takže házím ručník do ringu :-)
Ale odkazuji na článek v topicu k nehodě ET302.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3157
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: RE: Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Fabo »

Alvin píše:
JackBrno píše:Je mi líto, ale musím tě informovat, že kromě letectví zjevně nemáš ani šajnu o automobilové technice ;) Vážně by mě zajímalo, jak by se ti měl vypnout posilovač brzd a posilovač řízení (ten pouze v případě elektrického, klasický hydraulický posilovač nikoliv). Posilovač brzd je napájen podtlakem ze sání motoru, takže pouhým vypnutím zapalování se nevypne, stejně jako hydraulický posilovač řízení.


Díky za zhodnocení mých znalostí, asi po těch 10 letech přehodnotím další setrvání v automobilovém průmyslu :-) S tím posilovačem brzd máš samozřejmě pravdu, nechal jsem se unést a uznávám svůj omyl. S tím nefunkčním posilovačem řízení (představ si, že moje auto skutečně má elektrický!) a nefunkčním ABS, následkem vypnutí zapalování, jak doporučuješ ty, jsem ale doufám nespletl, ne?
Moje nejpravděpodobnější reakce by stále byla spojka+brzda. O přetočený motor bych určitě starost neměl, pokud by mi šlo o život. Taky si neuvedl v jaké rychlosti, za jakého provozu, za jakého počasí chceš tu situaci analyzovat. Ale tak jako tak, je to zcela off-topic debata, takže házím ručník do ringu :-)
Ale odkazuji na článek v topicu k nehodě ET302.


No a pak jeste zname fenomen runaway diesel, kde ti vypnuti zapalovani stejne nemusi pomoci, ze :D

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Eidi »

Garuda chce zrušit objednávky B737 MAX. Jestli to neni spíš způsob, jak začít s Boeingem licitovat o ceně.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Karel_x »

Eidi píše:Garuda chce zrušit objednávky B737 MAX. Jestli to neni spíš způsob, jak začít s Boeingem licitovat o ceně.

To nevím, protože, pokud by jim to prošlo, přihlásili by se další. Třeba tito?
...Další jsou VietJet, které oznámily, že jejich letošní objednávka sto Boeingů 737 MAX za 12,5 miliard dolarů (282 miliard korun) závisí na výsledcích vyšetřování. O zrušení uvažují i aerolinky Kenya Airways, které daly najevo, že by si objednaly konkurenční airbusy...

„Naši zákazníci se ptají, zda poletí MAXem nebo ne. Pokud je na let naplánován MAX, chtějí jiný let. Důvěra v toto letadlo je u cestujících tak nízká, že musíme celý kontrakt zrušit,“ řekl mluvčí Garudy Ikshan Rosan pro Financial Times.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Eidi »

Karel_x píše:
Eidi píše:Garuda chce zrušit objednávky B737 MAX. Jestli to neni spíš způsob, jak začít s Boeingem licitovat o ceně.

To nevím, protože, pokud by jim to prošlo, přihlásili by se další. Třeba tito?
...Další jsou VietJet, které oznámily, že jejich letošní objednávka sto Boeingů 737 MAX za 12,5 miliard dolarů (282 miliard korun) závisí na výsledcích vyšetřování. O zrušení uvažují i aerolinky Kenya Airways, které daly najevo, že by si objednaly konkurenční airbusy...

„Naši zákazníci se ptají, zda poletí MAXem nebo ne. Pokud je na let naplánován MAX, chtějí jiný let. Důvěra v toto letadlo je u cestujících tak nízká, že musíme celý kontrakt zrušit,“ řekl mluvčí Garudy Ikshan Rosan pro Financial Times.


OK, pravda, navíc ani nemaj rálnou možnost, za co ty MAXy vyměnit.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od bilbo »

pepa007 píše:Já bych měl otázku proč ten systém MCAS vlastně vznikl, pokud už se to neprobíralo?

1. Max má nové větší motory a málo místa pod křídly, proto byly motory posunuty co nejvíc dopředu, což změnilo těžiště a stabilitu a MCAS má tohle "konstrukční omezení" kompenzovat

Ano, kvuli tomu tam je

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Karel_x »

pepa007 píše:Já bych měl otázku proč ten systém MCAS vlastně vznikl, pokud už se to neprobíralo?

Zaznamenal jsem 2 teorie:

1. Max má nové větší motory a málo místa pod křídly, proto byly motory posunuty co nejvíc dopředu, což změnilo těžiště a stabilitu a MCAS má tohle "konstrukční omezení" kompenzovat

2.Reakce na havárii flyDubai, kdy se všichni divili, jak je možný, že mašina naládovaná počítačema dovolí posádce z laického pohledu banální chybu - přetažení a pád když jeden z pilotů zazmatkuje.

Je něco z toho pravda? Díky

1. Podle tisku to bylo tak, že při certifikačních letech se ukázalo, že při některých režimech (např. stoupavá zatáčka bez flapsů) MAX sám zvedá nos až do pádu po křídle. To by mohlo být kriticky nebezpečné třeba v noci nebo mlze při manévrech jako je GA. Aby výrobce"vylepšil" tuto "letovou charakteristiku", doplnil MCAS, který původně během 1 cyklu měl natočit stabilizátor nejvýš o 0,6°. Jenže tendence zvedat nos je tak silná, že postupně zvýšili úhel natočení na jeden zásah až na 2,5° (!), což dramaticky změnilo chování stroje. Bude ovšem docela těžké vyladit MCAS tak, aby dobře kompenzoval svou nestabilitu a přitom neohrožoval bezpečnost. Současné technické řešení s jedním senzorem nemá cenu komentovat, to je taková kuriozita, snadno napravitelná.
2. Není úplně pravda - Posádka se snažila nos zvednout, aby kompenzovala nastavení stabilizátoru na klesání (až na doraz!). B737MAX je asi poslední větší letadlo, které není řízeno počítači pomocí systému FBW. Je to v podstatě stroj "na ruku", který má doplněny samostatné automaty, které plní různé funkce, třeba autopilot nebo MCAS. Pro piloty ovšem bylo velké překvapení, že v MAXku mají systém, který jim proti jejich vůli tiše sahá do řízení a pere se s nimi. Proto také poprvé popsali závadu jako opačné reakce automatického trimu.

Jinak FlyDubai nebylo MAXko ale NGčko - žádný MCAS tedy nemělo. V Rostovu měli vyšetřovatelé podezření i na závadu ovládání výškovkou.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od bilbo »

Karel_x píše:Pro piloty ovšem bylo velké překvapení, že v MAXku mají systém, který jim proti jejich vůli tiše sahá do řízení a pere se s nimi. Proto také poprvé popsali závadu jako opačné reakce automatického trimu.

On až tak tichý ten zase MCAS není, trim dělá docela kravál.


Odpovědět