Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod JackBrno » 06. 05. 2019, 21:46

Házet to na hasiče asi není nutné. Jde o to, jestli byla včas vyhlášena pohotovost a jaká. Letadlo asi nekomunikovalo, ale na druhou stranu, okamžitý návrat na letiště bez komunikace a s hmotností přes limit mohl ATC napovědět vážný problém, tak je otázka, jestli to ATC nemohlo vyhodnotit jinak a vyhlásit plnou pohotovost. To by hasiči pravděpodobně stihli být připraveni u dráhy.


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod Karel_x » 06. 05. 2019, 22:31

JackBrno píše:Házet to na hasiče asi není nutné. Jde o to, jestli byla včas vyhlášena pohotovost a jaká. Letadlo asi nekomunikovalo, ale na druhou stranu, okamžitý návrat na letiště bez komunikace a s hmotností přes limit mohl ATC napovědět vážný problém, tak je otázka, jestli to ATC nemohlo vyhodnotit jinak a vyhlásit plnou pohotovost. To by hasiči pravděpodobně stihli být připraveni u dráhy.

Co víme:
Letadlo na výšce 2-3km ztratilo spojení, pravděpodobně vinou zásahu bleskem (do antény?). Blesky nemají žádnou maximální hodnotu, takže nemá smysl rozebírat, jestli to mělo éro vydržet nebo ne. Pilot nastavil 7600, nic zvláštního, odpovídač pracoval celou dobu naprosto normálně, to znamená, že měl elektrické napájení a s ním všechny přístroje, které ho krmí daty. Pokud tedy vůbec byl nějaký výpadek elektřiny, nebyl všeobecný.

Proč se rozhodli přistát s těžkým eroplánem, nikdo neví (jak moc, není jasné, všechny sedačky nebyly obsazené, ale stroj údajně tankoval i na cestu zpět). ATC jim jistě věnovalo zvýšenou pozornost, snažili se pochopit, co zamýšlí a uvolnit prostor kolem nich. Počasí na SVO bylo příznivé, oblačnost 2+km, viditelnost 10, žádné srážky, ani nejmenší problém pro VFR přistání. O hmotnosti stroje asi neměli na věži žádné informace, a kvůli poruše vysílačky nikdo hasiče na dráhu neposílá. Během přiblížení provedli piloti ještě kolečko, asi na snížení výšky/rychlosti. Soudě podle fotek vraku, vztlaková mechanizace na náběžné i odtokové hraně byla vysunutá - to znamená opět potvrzení, že nebyli bez proudu. Těsně před přistáním změnili odpovídač na 7700 - technická porucha, snad proto, že jim to přepadlo do direct law. Pořád ale nic, kvůli čemu by měli asistovat hasiči, pořád se jedná víceméně o normální přistání.

Hned po prvním kontaktu s dráhou se eroplán odrazil, a s narůstající amplitudou provedl ještě dva dopady, při třetím dopadu se podlomila jedna podvozková noha a poškodila nejspíš nádrž (nebo potrubí).

Nabízí se nezvládnutá pilotáž bez podpory počítačů, ale počkejme, co řeknou černé skříňky, které právě stahují a analyzují. Mohly tam hrát svou roli faktory, o nichž zatím nic netušíme.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod jencik » 06. 05. 2019, 22:46

Moderné lietadlá už pri schvaľovaní musia absolvovať pristátie s plnou nádržou, palivo sa dnes už vypúšťa len výnimočne, keďže musíš robiť slimáka a ešte držať vzdialenosť od ostatných lietadiel. Navyše okolo Seremetjeva je osídlenie, nie je tam veľmi kde to palivo vypustiť a Su to ani nemá zabudované.

Čo sa týka dráh, tie sú paralelné a relatívne blízko seba, hasiči údajne čakali v strede areálu letiska.
Pristatia, prvýkrát im to nevyšlo a robili go around, otázka je, prečo nedali plný pri druhom odraze počas druhého pristátia.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1736
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod hafi » 06. 05. 2019, 23:15

@Karel_x: to letadlo má vypouštěcí ventily na palivo? Afaik B737/A320 nemaj, tedy by mi překvapilo, že by toto mělo.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1667
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod MEA » 06. 05. 2019, 23:36

nuž... za ideálnych podmienok odletí každý pilot, tu bol chaos a stres: blesk, výpadky elektrických systémov, bohužiaľ to ale vyzerá, že proste s eroplánom plným paliva v tom napätí drbol o dráhu tak, že chytil klasického kozla, amplitúda odskokov sa stupňovala a pri poslednom dopade podvozky prerazili baky s palivom a bolo to. pax čo prežil v 18-tom rade sa druhýkrát narodil, vďaka za schému. RIP ostatným, veľmi smutné zhorieť na dotyk od bezpečia...


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1667
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod MEA » 06. 05. 2019, 23:41

pepa007 píše:No každopádně to vypadá na definitivní "konec" nadějnýho programu SSJ vzhledem k "západnímu světu". Tím myslím že to bylo první ruský letadlo, který se po několika dekádách dostalo do provozu o dopravce "zemí prvního světa", dokonce v rámci Lufthansa group. Dopadlo to neslavně zejména kvůli logistickým problémům, jinak pasažéři si letadlo subjektivně docela chválili.

Samozřejmě nelze spekulovat nad důvody nehody, nicméně pošramocená důvěryhodnost je málokdy založená na skutečné pravdě, spíš naopak.


neviem, či to má dosah na reálne zmýšľajúceho zákazníka - nehoda v indonézii: slabý briefing, bola tam len časť crew, dostali mapu bez terénu, dispečer tiež pochybil, plus nesústredenie - človek navyše v kokpite. zle. chyba pilotáže a okolností, nie lietadla.

šeremeťjevo 2019, máj: zásah bleskom, výpadok systémov, nebyť zbabraného pristátia, všetko mohlo dopadnúť lepšie.

ak by som bol aerolinkou, zaujímali by ma iné faktory: systém údržby, bezproblémovosť dodávky dielov, rýchlosť preškolenia posádok, existencia simulátora, ekonomika prevádzky. lietať by som sa na tom - na rozdiel od maxu - rozhodne nebál.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod jencik » 06. 05. 2019, 23:41

hafi píše:@Karel_x: to letadlo má vypouštěcí ventily na palivo? Afaik B737/A320 nemaj, tedy by mi překvapilo, že by toto mělo.

Nemá vypúšťacie ventily

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1667
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod MEA » 06. 05. 2019, 23:51

bohužiaľ to vyzerá na normálne priblíženie a finále a potom - keďže išli pristávať "na ruku" a dali kozla s rastúcou amplitúdou, nastala katastrofa. absolútne zbytočná. veľmi rád by som sa v príčinách mýlil...

video - priblíženie - až do druhého odskoku od dráhy: (ruské zdroje tvrdia, že odskoky boli 4, pri poslednom to začalo horieť...

https://www.youtube.com/watch?v=rEs9exbTDqI

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 252
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod aviatic » 07. 05. 2019, 07:34

jencik píše:
hafi píše:@Karel_x: to letadlo má vypouštěcí ventily na palivo? Afaik B737/A320 nemaj, tedy by mi překvapilo, že by toto mělo.

Nemá vypúšťacie ventily


Rozdíl maximal landing weight a maximal take-off weight nebude velký,řekněme 10-15% MTOW,tak je nepotřebuje

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod jencik » 07. 05. 2019, 13:41

aviatic píše:
jencik píše:
hafi píše:@Karel_x: to letadlo má vypouštěcí ventily na palivo? Afaik B737/A320 nemaj, tedy by mi překvapilo, že by toto mělo.

Nemá vypúšťacie ventily


Rozdíl maximal landing weight a maximal take-off weight nebude velký,řekněme 10-15% MTOW,tak je nepotřebuje


Ako píšem, dnes už pri crash testoch lietadiel pristávajú aj s plnými nádržami, síce sa pritom môže zničiť lietadlo, ale bezpečnosť je prvoradá. K tým kufrom by som len dodal, že v Rusku nosia ľudia stále dosť veľa peňazí v hotovosti, aj kvôli tomu zrejme chceli zachrániť kufre. Pre mňa je skôr záhada, ako by som za sebou udržal 30 ľudí snažiacich sa dostať von z lietadla, keď podľa letušky ľudia utekali ešte kým lietadlo brzdilo na dráhe.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2738
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod alesesl » 07. 05. 2019, 15:05

jencik píše:
aviatic píše:
jencik píše:Nemá vypúšťacie ventily


Rozdíl maximal landing weight a maximal take-off weight nebude velký,řekněme 10-15% MTOW,tak je nepotřebuje


Ako píšem, dnes už pri crash testoch lietadiel pristávajú aj s plnými nádržami, síce sa pritom môže zničiť lietadlo, ale bezpečnosť je prvoradá. K tým kufrom by som len dodal, že v Rusku nosia ľudia stále dosť veľa peňazí v hotovosti, aj kvôli tomu zrejme chceli zachrániť kufre. Pre mňa je skôr záhada, ako by som za sebou udržal 30 ľudí snažiacich sa dostať von z lietadla, keď podľa letušky ľudia utekali ešte kým lietadlo brzdilo na dráhe.


Ti co brali prirucaky sebou jsou u me ignoranti a sobci nejvetsi kategorie a je mi uplne jedno co v tom prirucaku meli nebo nemeli.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod JackBrno » 07. 05. 2019, 16:12

alesesl píše:
jencik píše:
aviatic píše:
Rozdíl maximal landing weight a maximal take-off weight nebude velký,řekněme 10-15% MTOW,tak je nepotřebuje


Ako píšem, dnes už pri crash testoch lietadiel pristávajú aj s plnými nádržami, síce sa pritom môže zničiť lietadlo, ale bezpečnosť je prvoradá. K tým kufrom by som len dodal, že v Rusku nosia ľudia stále dosť veľa peňazí v hotovosti, aj kvôli tomu zrejme chceli zachrániť kufre. Pre mňa je skôr záhada, ako by som za sebou udržal 30 ľudí snažiacich sa dostať von z lietadla, keď podľa letušky ľudia utekali ešte kým lietadlo brzdilo na dráhe.


Ti co brali prirucaky sebou jsou u me ignoranti a sobci nejvetsi kategorie a je mi uplne jedno co v tom prirucaku meli nebo nemeli.
Nechci je nijak omlouvat, ale beru to trochu jako instinkt. Přeci jen, v příručácích mívají lidi cennosti a tak nějak přirozeně si je vždy a všude hlídají. Takže celkem chápu, že když mají vypadnout z letadla, automaticky se snaží vzít i příručák. Palubní personál pak musí během evakuace (to že to možná proběhlo předletovou bezpečnostní instruktáží, to si nikdo v tu chvíli nevzpomene) toto velmi důrazně neustále opakovat. Nejspíš by k tomu měli mít k dispozici biče, aby lidem práskli přes ruce, pokud se pokusí brát kufr. Takže neomlouvám, ale trochu chápu.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod jencik » 07. 05. 2019, 19:06

alesesl píše:
jencik píše:
aviatic píše:
Rozdíl maximal landing weight a maximal take-off weight nebude velký,řekněme 10-15% MTOW,tak je nepotřebuje


Ako píšem, dnes už pri crash testoch lietadiel pristávajú aj s plnými nádržami, síce sa pritom môže zničiť lietadlo, ale bezpečnosť je prvoradá. K tým kufrom by som len dodal, že v Rusku nosia ľudia stále dosť veľa peňazí v hotovosti, aj kvôli tomu zrejme chceli zachrániť kufre. Pre mňa je skôr záhada, ako by som za sebou udržal 30 ľudí snažiacich sa dostať von z lietadla, keď podľa letušky ľudia utekali ešte kým lietadlo brzdilo na dráhe.


Ti co brali prirucaky sebou jsou u me ignoranti a sobci nejvetsi kategorie a je mi uplne jedno co v tom prirucaku meli nebo nemeli.

To samozrejme áno, ale odzrkadľuje to aj mentalitu v Rusku

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod Karel_x » 07. 05. 2019, 19:28

alesesl píše:Ti co brali prirucaky sebou jsou u me ignoranti a sobci nejvetsi kategorie a je mi uplne jedno co v tom prirucaku meli nebo nemeli.

Všude na světě, při každé nehodě mají lidé sklony jednat zkratovitě, nejsou tam moc dobré podmínky o věcech přemýšlet. V našem případě to ale asi dobu evakuace nijak neovlivnilo. Ještě dlouho po opuštění tam do letounu dokonce kdosi po skluzavce vyšplhal nahoru a spustil něco dolů (kufr + člověka?). Navíc není vyloučeno, že se zadní polovina pax se stevardem vydala k zadnímu exitu. Nicméně to, že média téma stále omílají a omílají, možná přispěje k tomu, že to lidem uvázne v povědomí.

Hlavní otázkou ale zůstává, proč piloti nezvládli přistávací manévr. Zdá se, že přeletěli touch down zónu, a ani bych se moc nedivil, jestli chtěli s těžkým letadlem přistát měkounce jako do vaty, provedli nedostatečné podrovnání a pak dopadli na všechny tři.

Místo kozlování pak asi měli zahájit TOGA, ale jak jsem říkal, v krizových situacích lidé prostě jednají zkratovitě.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvekod Karel_x » 07. 05. 2019, 20:11

Zde naleznete údajný přepis vysílání, je to moc dlouhé to sem vkládat celé:
https://baza.io/posts/3d5a5406-5601-44e ... dafd9fe61e

Nevím, jestli je to autentické, ale na první pohled by snad mohlo být. Všimněte si, že spojení bylo, přistávali na ILS, a na organizaci havarijních složek nevidím nic špatného. Jen škoda, že tam nejsou časy.

Диспетчер: Аэрофлот 1492. Справа курс 160. Какая-нибудь помощь необходима будет?
КВС: Справа 160. Нет, пока всё нормально. Штатно. Аэрофлот 1492.
Диспетчер: Только проблемы со связью, вас правильно понял?
КВС: Связь и потеря автоматического управления самолётом.

ATC: AFL1492, napravo kurz 160. Budete potřebovat nějakou pomoc?
CPT: Napravo 160, ne zatím vše normální. Standardní. AFL1492
ATC: Jen problémy se spojením, chápu správně?
CPT: Spojení a ztráta automatického řízení


Диспетчер: Аэрофлот 1492, продолжайте вправо курс, подходите к точке eko 39
КВС: Аэрофлот 1492, прошу орбиту. Мы не готовы к заходу
Диспетчер: Аэрофлот 1492, вас понял. Курс 350 возьмите вправо
КВС: Курс 350 вправо, Аэрофлот 1492
Диспетчер: Аэрофлот 1492, через сколько будете готовы к заходу?
Диспетчер: Аэрофлот 1492, вправо курс 090, подскажите, когда будете готовы к заходу?
Диспетчер: Аэрофлот 1492, подскажете, как будете готовы к заходу? Не слышно Вас было
КВС: Подскажем, Аэрофлот 1492

ATC: AFL1492, pokračujte kurzem napravo k bodu eko39
CPT: AFL1492, žádám kroužení, nejsme připraveni ke konečnému přiblížení
ATC: AFL1492, rozumím. Točte napravo, kurz 350
CPT: Kurz 350 napravo, AFL1492
ATC: AFL1492, za jak dlouho budete připraveni?
ATC: AFL1492, ohlásíte, až budete připraveni? Nebylo vás slyšet.
CPT: Nahlásím, AFL1492


Диспетчер: Аэрофлот 1492, как будете заходить? Визуально или по ИЛС (ILS)?
КВС: Заход по ИЛС, Аэрофлот 1492
Диспетчер: Аэрофлот 1492, Вас понял, заход ILS 24 левая, вам разрешил, азимут 62, удаление 20 с торца
...
КВС: Аэрофлот 1492, необходима помощь
Диспетчер: Аэрофлот 1492, Шереметьево вышка, продолжайте заход, слушаю ПУ 24 левая
КВС: Шереметьево вышка, Аэрофлот 1492
Диспетчер: Аэрофлот 1492, Шереметьево вышка, продолжайте заход, ПУ 24 левая
КВС: продолжаем заход 24 левая, Аэрофлот 1492
Диспетчер: Аэрофлот 1492, ветер у земли 160 градусов, 7 порывы 10 метров в секунду, ВП24 левая, посадку разрешаю
Диспетчер: Аэрофлот 1492, ВП24 левая, посадку разрешаю
КВС: Вас принял, ВП24 левая
Диспетчер: Аварийные службы на полосы


ATC: AFL1492, jaké provedete přiblížení, vizuálně nebo ILS?
CPT: ILS, AFL1492
ATC: AFL1492, rozumím, přiblížení ILS 24L povoleno, azimut 62, vzdálenost od prahu 20
....
CPT: AFL1492, nezbytná asistence
ATC: AFL1492, SWO TWR, pokračujte v přiblížení, poslouchám, PU(směr) 24 levá
CPT: SVO TWR, AFL1492
ATC: AFL1492, SVO TWR, pokračujte v přiblížení, PU 24 levá
CPT: Pokračuji v přiblížení 24L, AFL1492
ATC: AFL1492, vítr u země 160°, 7, v poryvech 10 m/s, VPD24 levá, přistání povoleno
ATC: AFL1492, VPD24 levá, přistání povoleno
CPT: Rozumím VPD24L
ATC: Havarijní služby na dráhu


Zbytek si může přeložit každý sám :-)

Ještě jsem si početl v letové příručce, že přistání s přetížením je standardně povoleno, je potřeba delší dráha (+41m/t) a přistává se s uzavřením odvodu vzduchu z motorů



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti