Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2742
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Fabo » 18. 05. 2019, 00:39

Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.

Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.


yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod yellow » 18. 05. 2019, 07:34

Karel_x píše:Jestli někdo ruší nebo neruší objednávky je v tuto chvíli spíš líbivá politika vůči pax, pokud vyšetřování neukáže na žádný nedostatek stroje (nebo odstranitelný), možná je zase vrátí.

Presne. Ten stroj ma vsechny prepoklady se stat prodejnim hitem. Nizke naklady na provoz, servis... Par kratkodobe zrusenych objednavek nic neznamena.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1020
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod PavelD » 18. 05. 2019, 18:40

yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 18. 05. 2019, 20:13

Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2573
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod JackBrno » 18. 05. 2019, 22:14

Karel_x píše:
Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!
Díky za super podrobné informace a rozbory!


yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod yellow » 19. 05. 2019, 15:27

PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 656
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod jencik » 19. 05. 2019, 22:16

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?

Tak snáď len to, ze je to na smiech, ako sú všetci proti Rusom. Jednoducho ten obraz o Rusoch a Rusku vytvárajú oni sami, takže skutočnej nikto nerobí kampaň proti Rusom. Len sa hrajú na niečo, čo nie sú a stále tomu slepo veria. Bohužiaľ v istých odvetviach su tie ekonomické sankcie citeľnejšie ako inde a letectvo je jedným z nich.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Alvin » 20. 05. 2019, 09:16

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?


Netuším, co ke spolehlivosti SSJ100 píšou mainstreamová média, ale pokud si přečteš kapitolu "Dependability" zde na wiki, tak snad pochopíš, že je hloupost hledat příčinu problému v médiích. Provozních problémů s SSJ100 asi bude dost, když se ho i těch pár stávajících operátorů snaží zbavit.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2742
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Fabo » 20. 05. 2019, 20:57

Karel_x píše:
Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!



Dik za info, tedy minimalne kapitan urcite nebyl nekdo, kdo by to proste nemel "v ruce" a zazmatkoval a nasledne vykozloval... Ta tva teorie s pokusem o vyplavani ma neco do sebe.

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?


V alternativnich mediich se zase razi teorie, ze vsechno ruske je supr, a lidi jim to zerou i s navijakem... avsak nikdo ne az do te miry, ze by proste zvedl a sel do toho Ruska zit... divne.

No a mimo media a v realite pravdy (abych si pucil od jednoho neuspesneho prezidentskeho kandidata na Slovensku :D ) je proste skutecnost takova, ze Suchoj a jeho dodavatele nejsou schopni vyrabet a dodavat nahradni dily dostatecne rychle... Proste to stalo tolik na AOG, ze to uz vratil i ten CityJet, a tomu ver, ze mel ty letadla prakticky zadarmo.

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod yellow » 27. 05. 2019, 11:22

Máte někdo novinky? Je dost ticho po pěšině.
Vypadá to tak, že se aktuální informace nehodí do krámu, jinak řečeno neznělo by to úderně protirusky, tak se zase radši mlčí :roll:

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2742
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Fabo » 27. 05. 2019, 16:22

A co cekas, update kazde dva dny? Zanalyzovali jsme dalsich 10 vterin letu? Chystame simulaci vypadku napajeni a budeme zkouset co funguje a co ne?

Ne, tohle se fakt nedela, nikde na svete, ale nekdo z toh samozrejme musi delat drama :roll:

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 27. 05. 2019, 21:04

yellow píše:Máte někdo novinky? Je dost ticho po pěšině.
Vypadá to tak, že se aktuální informace nehodí do krámu, jinak řečeno neznělo by to úderně protirusky, tak se zase radši mlčí :roll:

Je naprosto normální postup, pokud vyšetřovatelé zveřejní jako první informaci až předběžnou zprávu, kterou jsou povinni vydat do měsíce. Často tento limit využívají plně, aby předběžná zpráva už obsahovala prověřená fakta a nemuselo se pak nic odvolávat. To je standardní postup všude na světě, na Západě se možná o trošku víc daří bránit únikům, než na Východě. Aspoň já mám takový pocit, opačnou výjimkou je třeba francouzský prokurátor v případu Germanwings 9525, který si možná potřeboval užít svých 5 min slávy.
V našem případě je spíš mírně nezvyklý velký únik a následně zveřejnění informací z Rosaviacie (letecký úřad MD). Tyto informace už jasně odpověděly na otázku, co se stalo, jak se na sebe vršily události. Teď je čas na hlubší analýzy a zejména odpověď, proč se tak dělo. Na to je třeba obrovské množství mravenčí práce, krok za krokem rozplétat celý řetěz událostí, například:

1) Analýza prováděná tuším v Uljanovsku, co přesně za poškození způsobil zásah bleskem. Ne proto, že by to nějak mohlo změnit faktickou stránku věci, ale mohlo by to případně objevit slabá místa letadla, mohlo by to napovědět, proč pilot reagoval, tak jak reagoval. Tato událost nebyla příčinou, ale spouštěčem následujících událostí.
2) Krátce před přistáním (tuším, že někde na 900ft) se 5x ozvalo varování GO-AROUND, WINDSHEAR AHEAD. Bylo to falešné hlášení, nebo se skutečně střih větru v místě vyskytoval, a pokud ano, jak byl silný a mělo to vliv na další události?
3) Co přesně způsobilo, že piloti podklesali sestupovou rovinu, čehož přímým důsledkem byla o cca 10 uzlů vyšší přistávací rychlost a vše, co následovalo?
3) Jak probíhal u AFL a dalších společností výcvik pilotů pro omezené módy řízení (nejen pro SSJ ale i ostatní FBW letadla). Jak moc silný je nepřímý tlak na piloty ze strany managementu (ztráta image), aby se vyhýbali GA, jaké jsou u AFL vydány instrukce pro piloty...?
4) Jaká byla historie, zdravotní stav a psychologický profil členů posádky?
5) Co přesně zkolabovalo na konstrukci letadla při nárazu o dráhu, není v konstrukci nějaké slabé místo?
6) Co přesně se odehrálo v zadní části letounu při požáru, zda a jaký vliv měla palubní zavazadla, CC, hasiči...?
atd. atd.

Možná budou potřeba nějaké letové testy, určitě si už delší dobu hrají na simulátoru, určitě provádí analýzy všech dat z FDR a CVR, z pamětí počítačů, motorů, materiálové analýzy atd. Je to vážná nehoda, nikdo z vyšetřovatelů nechce nic opominout. Být vyšetřovatelem, také se budu snažit mít vše z několika stran prověřeno dřív, než to pustím do světa.

Snad by se dalo ještě podotknout, že Rosaviace si vyžádala od MAK (kromě dosavadních výsledků šetření incidentu SSJ v Jakutsku 9.10.2018), certifikační dokumenty, včetně dokladů o zkouškách pevnosti, řiditelnosti a odolnosti před statickou elektřinou. Pravděpodobně chtějí provést nezávislou kontrolu, jestli nebylo něco opomenuto. Přesto, že SSJ dostal i EASA certifikaci.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3861
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Юрий Чайка

Příspěvekod HighFlyer » 30. 05. 2019, 19:14

Bezpečnost ruské letecké dopravy neodpovídá mezinárodním požadavkům, neplní se ani závazky plynoucí z konvence o mezinárodní civilní letecké přepravě. Program bezpečnosti ruské letecké dopravy nebyl od roku 2008 aktualizován a za jeho realizaci nikdo nenese odpovědnost. Ministerstvo dopravy nevypracovalo normy pro hodnocení letecké techniky ani letového personálu. Přes 400 ruských dopravních letadel prošlo konstrukčními změnami, které neschvalovala žádná státní kontrola.

Kdo je autorem techto vyroku?

a) byvaly europoslanec Jaromir Stetina
b) think-tank Evropske hodnoty
c) HighFlyer
d) rusky generalni prokurator
---
d) je spravne. Rusky generalni prokurator Jurij Čajka je tedy primitivni rusofob, placeny Sorosem, agent USA, agent NWO, a šíří sve zaslepene cerno-bile videni sveta za pomoci medii skryte financovanych proamerickym establishmentem.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 30. 05. 2019, 20:26

Je to sice trochu nepřesné a sestřihané, ale je pravda, že v podobném duchu se parlamentní projev prokurátora nesl. Také se třeba pochlubil, kolika pilotům a společnostem od roku 2017 odebrali papíry atd. Zvažoval jsem, jestli o tom mám napsat, ale pak jsem to neudělal. V Rusku probíhá dost košatá veřejná diskuse s názory od jedněch krajních poloh do druhých, svou polívku si ohřívá kde kdo, a pokud člověk nemá aspoň základní povědomí o třecích rovinách na ruské politické a společenské scéně, a také o jejich národní mentalitě, těžko se mu to dešifruje. Jaký by mělo smysl třeba psát, co na nehodu říká Navalný?

V zásadě ale seriózní diskuse probíhá na téma, jak moc je to otázka chyby pilota, a jak moc výcviku a systému. Názory na systém se pohybují od postoje prokurátora (je třeba další nařízení a stanovit další povinnosti a kontroly), až po opačný názor, že dokud se do řízení aerolinek nevrátí místo manažerů a právníků odborníci, žádné papírování a nařízení nepomohou (pokud piloti nesouhlasí s nařízením, tak ho moc nedodržují). Další rovina, kde diskuse probíhá, je důraz na výcvik létání bez počítačů, jestli není kontraproduktivní, pokud společnost, aby zvýšila bezpečnost, omezuje létání v ručním režimu, zakazuje přistání ve ztíženějších podmínkách méně zkušeným pilotům atd. Prostě ta diskuse je hodně košatá, samozřejmě se občas ozve i AFL nebo kolegové pilota, diskutuje se třeba i o afgánském přistání, o přistání na příďový podvozek Il-76 atd. atd.

Také jsem zvažoval něco víc napsat o nehodě v Jakutsku, proč žádá Rosaviace od MAK dosavadní výsledky. Nebo o docela kuriózním incidentu z poslední doby, kdy skončil SSJ s proděravělým potahem ocasní části, při čemž sehrálo hlavní roli zemnicí lanko :-). Pak jsem si to ale raději rozmyslel, abych neinicioval nesmyslné o/t diskuse.

Ten překlad do češtiny nemusí být úplně dokonalý, například první citát by snad mohl spíš znít něco jako: Národní program letové bezpečnosti není v souladu s mezinárodními požadavky a povinnosti se neplní. Dosud nebyla určená přijatelná cílová úroveň bezpečnosti létání, ani osoba (může znamenat i právnická) odpovídající za realizaci programu, který se neaktualizoval už od roku 2008. Samozřejmě negarantuji, že Lenta.ru, odkud čerpám, citovala prokurátora přesně. V každém případě mějme na paměti, co třeba během interpolací v naší sněmovně všechno zazní. Je to dobře, že se objevují i hodně kritické názory, snad to pomůže zlepšit bezpečnost létání v RF.

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Юрий Чайка

Příspěvekod yellow » 31. 05. 2019, 09:39

HighFlyer píše:Bezpečnost ruské letecké dopravy neodpovídá mezinárodním požadavkům, neplní se ani závazky plynoucí z konvence o mezinárodní civilní letecké přepravě. Program bezpečnosti ruské letecké dopravy nebyl od roku 2008 aktualizován a za jeho realizaci nikdo nenese odpovědnost. Ministerstvo dopravy nevypracovalo normy pro hodnocení letecké techniky ani letového personálu. Přes 400 ruských dopravních letadel prošlo konstrukčními změnami, které neschvalovala žádná státní kontrola.

Kdo je autorem techto vyroku?

a) byvaly europoslanec Jaromir Stetina
b) think-tank Evropske hodnoty
c) HighFlyer
d) rusky generalni prokurator
---
d) je spravne. Rusky generalni prokurator Jurij Čajka je tedy primitivni rusofob, placeny Sorosem, agent USA, agent NWO, a šíří sve zaslepene cerno-bile videni sveta za pomoci medii skryte financovanych proamerickym establishmentem.

Aby ti nepraskla žilka náhodou. Vezmeš si mizerný překlad, věty vytržené z kontextu a hned máš velkou senzaci, která se jaksi nekoná.
Jo a zapomněl si dodat, že za všechno může Putin :-bd

Prosím admina o smazání, to je zjevný off-topic.



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host