Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od alesesl »

Me by zajimalo, kde byly hasici? Jak zastavilo letadlo a zacali se evakuaovat lidi, tak dlouhe sekundy nikdo nic nehasi. Letiste jako SVO ma urcite hodne stanovist hasicu a pri takove emergency musi byt v pohotovosti vsichni a uz nekde vyckavat mimo hasicskou stanici, aby mohli byt u zasahu okamzite. Si osobne myslim, ze velkou vinu nad ztratou lidskych zivotu nebo nad tim, ze to cislo mohlo byt mensi nesou prave oni.
Naposledy upravil(a) alesesl dne 06. 05. 2019, 10:03, celkem upraveno 1 x.


pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od pepa007 »

No každopádně to vypadá na definitivní "konec" nadějnýho programu SSJ vzhledem k "západnímu světu". Tím myslím že to bylo první ruský letadlo, který se po několika dekádách dostalo do provozu o dopravce "zemí prvního světa", dokonce v rámci Lufthansa group. Dopadlo to neslavně zejména kvůli logistickým problémům, jinak pasažéři si letadlo subjektivně docela chválili.

Samozřejmě nelze spekulovat nad důvody nehody, nicméně pošramocená důvěryhodnost je málokdy založená na skutečné pravdě, spíš naopak.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

To tu myslím ještě nezaznělo - pokud byli bez elektřiny, tipnul bych si, že sedali s plochým křídlem bez vztlakové mechanizace (hádám, že je to poháněno elektřinou), měli tedy vyšší přistávací rychlost a pilotovi se nepodařilo čistě sednout (i když Superjet už sedal nejednou bez flapsů). Odskočilo to, a pak prakticky dopadli na dráhu z výšky 5-10m, podvozky asi při kolapsu prorazily křídlo s nádržemi, to se už vícekrát stalo (třeba 777 na LHR).

Nevím, jak na tom byly emergency services, jaké vůbec mělo ATC informace, a potom, každý km dojezdové vzdálenosti představuje tak minutu, pokud by se vyskytovali někde na pojížděčce kolem poloviny dráhy, měli to na konec RWY tak asi do 2 minut.

Já bych tady viděl jinou věc, hodnou pozornosti. Mnoho pax si sebou neslo svá příruční zavazadla, dokonce i kolečkový kufr. Je to další negativní dopad stále většího množství zavazadel v kabině, všichni víme, jak to zdržuje výstup i nástup. Můžeme se jen dohadovat, o kolik by byla evakuace letadla rychlejší, a jestli by to třeba nezachránilo nějaký život. Je jasné, že posádka se tam s nimi nemohla hádat. Uvidíme, jestli se tím budou vyšetřovatelé zabývat, já bych jim to vřele doporučil.

Nemám pochybnost, že nehodu nakonec důkladně vyšetří. Můj dojem za poslední roky ve vyšetřování leteckých nehod v RF je nadprůměrná profesionální úroveň. Mnoho států by si z toho mohlo vzít příklad. Ostatně mají i poměrně dost praxe, bohužel, a ze strany vlády je velký tlak na zvýšení bezpečnosti létání.

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Airbus380 »

Karel_x píše:
Já bych tady viděl jinou věc, hodnou pozornosti. Mnoho pax si sebou neslo svá příruční zavazadla, dokonce i kolečkový kufr. Je to další negativní dopad stále většího množství zavazadel v kabině, všichni víme, jak to zdržuje výstup i nástup. Můžeme se jen dohadovat, o kolik by byla evakuace letadla rychlejší, a jestli by to třeba nezachránilo nějaký život. Je jasné, že posádka se tam s nimi nemohla hádat. Uvidíme, jestli se tím budou vyšetřovatelé zabývat, já bych jim to vřele doporučil.



Tohle bych podtrhnul, i když se rozhodně nejedná jen o případ této nehody. Snad při každém nouzovém opuštění letadla zachyceném na kameru je vidět, jak se prakticky všichni cestující s sebou berou příruční zavazadlo. Nevím, jak to řešit, asi je to instikt, ale řešit by se to asi opravdu nějak mělo, jelikož při podobných situacích můžou hrát skutečně roli i vteřiny.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Robert »

Airbus380 píše:
Karel_x píše:
Já bych tady viděl jinou věc, hodnou pozornosti. Mnoho pax si sebou neslo svá příruční zavazadla, dokonce i kolečkový kufr. Je to další negativní dopad stále většího množství zavazadel v kabině, všichni víme, jak to zdržuje výstup i nástup. Můžeme se jen dohadovat, o kolik by byla evakuace letadla rychlejší, a jestli by to třeba nezachránilo nějaký život. Je jasné, že posádka se tam s nimi nemohla hádat. Uvidíme, jestli se tím budou vyšetřovatelé zabývat, já bych jim to vřele doporučil.



Tohle bych podtrhnul, i když se rozhodně nejedná jen o případ této nehody. Snad při každém nouzovém opuštění letadla zachyceném na kameru je vidět, jak se prakticky všichni cestující s sebou berou příruční zavazadlo. Nevím, jak to řešit, asi je to instikt, ale řešit by se to asi opravdu nějak mělo, jelikož při podobných situacích můžou hrát skutečně roli i vteřiny.


Včera jsem v souvislosti s nehodou v Moskvě četl názor nějakého experta, že část lidí v krizové situaci jedná mechanicky a v letadle si podvědomě bere všechny věci s sebou. Jak píše Airbus380, v poslední době se obrázky lidí s příručními zavazadly objevují častěji. Vedle zpomalení evakuace zde může být asi riziko poškození skluzavek.


alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od alesesl »

Airbus380 píše:
Karel_x píše:
Já bych tady viděl jinou věc, hodnou pozornosti. Mnoho pax si sebou neslo svá příruční zavazadla, dokonce i kolečkový kufr. Je to další negativní dopad stále většího množství zavazadel v kabině, všichni víme, jak to zdržuje výstup i nástup. Můžeme se jen dohadovat, o kolik by byla evakuace letadla rychlejší, a jestli by to třeba nezachránilo nějaký život. Je jasné, že posádka se tam s nimi nemohla hádat. Uvidíme, jestli se tím budou vyšetřovatelé zabývat, já bych jim to vřele doporučil.



Tohle bych podtrhnul, i když se rozhodně nejedná jen o případ této nehody. Snad při každém nouzovém opuštění letadla zachyceném na kameru je vidět, jak se prakticky všichni cestující s sebou berou příruční zavazadlo. Nevím, jak to řešit, asi je to instikt, ale řešit by se to asi opravdu nějak mělo, jelikož při podobných situacích můžou hrát skutečně roli i vteřiny.


Ja si myslim, ze by to slo resit naprosto jednoduse. Proste do binu na hlavou namontovat nejaky automaticky zamykaci mechanismus, ktery by nedovolil je otevrit, kdyz sviti transparent na pripoutani a pak take v nouzovych situacich. Proste posadka pri jednom kroku ve svych postupech na nouzove pristani bude mit za ukol zmacnout tlacitko uzamceni binu a konec. Nikdo nebude mit moznost je otevrit pri evakuaci a bude to. Ty prodlevy v evakuaci co jsem videl na videu si myslim, ze jsou zpusobeny prave tim, ze pax oteviral bin a vyndaval kufr. Ale to jsou jen moje dohady.

garip
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 18. 05. 2018, 10:33
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od garip »

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... nicni_remy
tak uz je k tomu aj clanok, ako si cestujuci brali so sebou pri evakuacii svoju batozinu a tym zdrzovali ostatnych v zadnej casti lietadla.

qwertico
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 31. 10. 2018, 15:04
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od qwertico »

Obávám se, že pak spousta cestujících bez ohledu na situaci bude stát částečně i v uličce a lomcovat s dvířky binu i kdyby na něm svítila jakákoliv indikace zamčení a ve výsledku to jen evakuaci prodlouží... to by snad vyřešil jen elektrický "ohradník" okolo binu

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Roiman4 »

Jo, ty prirucaky jsou zlo, ikdyz nejde o nic.
Myslim si, ze to dokazuje loni v BCN FR, kdy na palube vzplala power banka a plne letadlo slo do emergency evakuace. Lide skakali s prirucaka ven jeden po druhem a dole jeste pomlatili jine lidi s tim. Predstava, ze by se v te BCN stalo neco podobneho je hroziva...

houslista
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 40
Registrován: 07. 01. 2012, 13:29
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od houslista »

Ad ten FR, samotné aerolinky nabádají svou cenovou politikou k maximálním využití příručáků. Kdyby bylo odbavené zavazadlo v ceně, věřím, že biny rozhodně nejsou tak přecpané. Odbavené zavazadlo by v případě emergency nikdo neřešil, resp. řešit nemohl.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od JackBrno »

Ty příručáky jsou fakt tragédie, ale obávám se, že to nemá moc řešení. Lidi v nich mají cennosti a jsou zvyklí si kufry hlídat. Všude jim každý říká, ať si dávají na své cennosti pozor. Potom jen těžko může někdo čekat, že si najednou v panice vzpomenou, že jim někdo v bezpečnostní instruktáži říkal, že při nouzové situaci je mají nechat na místě. Podle mě je to instinkt, cennosti brát sebou. Možná by pomohly částečně zamknuté biny, to vůbec nezní jako špatný nápad, musela by ale u madel svítit výrazná kontrolka, že jsou zamknuty, potom by možná lidi věděli, že je zbytečné pokoušet se s nimi lomcovat. Muselo by to být ovšem doprovázeno tím, že příručáky musí být povinně po celou dobu letu nebo alespoň během vzletu a přistání umístěny v binech. Jinak má velká část lidí kufry pod sedadly a budou je taky chtít tahat sebou. Jinak k těm hasičům, čekal bych, že budou připraveni přeci jen blíže. Jedna věc je, když letadlo normálně přistává a k průseru dojde až na dráze, to jejich výjezd vždycky nějakou minutu trvat bude. Ale tady, muselo být minimálně několik minut jasné, že je průšvih a aspoň 2-3 minuty muselo být vidět i na kterou dráhu sedá, takže hasiči měli být už připraveni někde poblíž prahu dráhy a jak je letadlo minulo, okamžitě razit za ním. I v případě, že letadlo přišlo o komunikaci, bylo to chvíli po vzletu, kdy je let ATC důkladně sledován a vzhledem k neočekávanému návratu měla být vyhlášena plná pohotovost. Jsem zvědavý, na časovou posloupnost, ale řekl bych, že tam někde vzniklo zbytečné prodlení. Buď u ATC, než pochopilo, že je vážný problém a nebo u hasičů, že nebyli dostatečně rychlí. Každopádně výsledek je tragický :(

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Při každé podobné nehodě lidé nadávají na hasiče. Pravda je ale taková, že na místo dorazili asi 90s po zastavení letadla. Proti požáru neměli šanci, podle mě se přednostně snažili hlavně chladit trup, aby uvnitř zachovali co nejlepší podmínky. Ten dojezdový čas je určitě v normě, na hasiče to nemá smysl svádět. Za uvedenou dobu při průměru 60km/h ujede auto 1,5km....

Evakuace také určitě vyšla v časové normě, celkově trvala od vysunutí skluzavek asi 105s - ovšem ke konci už byly případy spíš sporadické, hodně lidí se asi nadýchalo toxických zplodin hoření.

Ještě by se dalo uvažovat o tom, že by masky automaticky vypadly i v případě zakouření nebo vysoké teploty. To by mohlo trochu pomoci a prodloužit čas přežití.

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od aviatic »

Ad hasiči - všechno záleží na předchozí ATC komunikaci,co a jak piloti vlastně deklarovali za emergency. Pokud by byl deklarován oheň,myslím,že by u dráhy byli.Jenomže letadlo ve vzduchu nehořelo,tak pokud nahlásili problémy s elektřinou a řízením (SSJ má FBV) tak byly záchranné složky jen připraveny na výjezd,kdyby něco.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Pokud jsem pochopil, měli skoro celou dobu odpovídač 7600 (ztráta spojení) a minutu před přistáním přepnuli na 7700. Nikdo nikomu nic nehlásil. Takže pro ATC se zkrátka blížilo letadlo se ztrátou spojení... Uvolnili mu prostor, pokoušeli se ho jednostraně informovat, nejspíš uvědomili emergency, aby byli připraveni, ale nic víc. Jen tak hádám.
Oheň nemohl nikdo deklarovat, ten vznikl až v důsledku nezdařeného přistání, po dvou odskocích. Pokud dopadne z 10m na beton těleso o váze 40t, tak to neměly podvozky šanci vydržet a musely zkolabovat.
Netřeba překládat:
https://imageshost.ru/images/2019/05/06/wx1080.jpg
RIP

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od JackBrno »

Házet to na hasiče asi není nutné. Jde o to, jestli byla včas vyhlášena pohotovost a jaká. Letadlo asi nekomunikovalo, ale na druhou stranu, okamžitý návrat na letiště bez komunikace a s hmotností přes limit mohl ATC napovědět vážný problém, tak je otázka, jestli to ATC nemohlo vyhodnotit jinak a vyhlásit plnou pohotovost. To by hasiči pravděpodobně stihli být připraveni u dráhy.


Odpovědět