Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od jencik »

pepa007 píše:Komunikace byla, dráha se věděla, havarijní složky údajně v pohotovosti s dostatečným předstihem, přesto to podle videí vypadá, že první hašení začlo výrazně později než standardních 120 sekund. Nebo jak to teda bylo s tím zásahem hasičů?


Nerád by som predbiehal, ale na SVO sú dráhy blízko seba, takže pokiaľ človek nie je na dráhe, nemusí vedieť určiť, na ktorú lietadlo pristane. Čo sa týka ich označenia, pôvodne mali byť dráhy tri a podľa toho si označené, ale tretiu nikdy nepostavili. Kolegovia vtipkujú, že sa všetok materiál rozkradol a tak sa našťastie tretia nepostavila


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

pepa007 píše:Komunikace byla, dráha se věděla, havarijní složky údajně v pohotovosti s dostatečným předstihem, přesto to podle videí vypadá, že první hašení začlo výrazně později než standardních 120 sekund. Nebo jak to teda bylo s tím zásahem hasičů?

Podle videa, které jsem viděl (nevypadalo sestřihaně) první voda dopadla na oheň cca 95 s po zastavení letadla. Na ujetí 1km potřebují hasiči kolem minuty. Nevím, odkud se vzaly informace o delších časech.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

jencik píše:
pepa007 píše:Komunikace byla, dráha se věděla, havarijní složky údajně v pohotovosti s dostatečným předstihem, přesto to podle videí vypadá, že první hašení začlo výrazně později než standardních 120 sekund. Nebo jak to teda bylo s tím zásahem hasičů?


Nerád by som predbiehal, ale na SVO sú dráhy blízko seba, takže pokiaľ človek nie je na dráhe, nemusí vedieť určiť, na ktorú lietadlo pristane. Čo sa týka ich označenia, pôvodne mali byť dráhy tri a podľa toho si označené, ale tretiu nikdy nepostavili. Kolegovia vtipkujú, že sa všetok materiál rozkradol a tak sa našťastie tretia nepostavila


Jestli jsem zápis správně pochopil, už několik minut před přistáním byla jasně mnohokrát po sobě potvrzena RWY 24L. Co to znamená ví na letišti každý, příblížení probíhalo na ILS. Na 24R byl zpočátku podle všeho normální provoz, po nehodě ji uzavřeli kvůli volnému průjezdu záchranných složek.

Mimochodem ATC si počínal virtuózně, navektoroval si je na počáteční bod ideálně, nebýt toho, že asi ještě neskončili s checklistem a udělali si proto malé kolečko, tak to nemělo chybu.

Hlavně nezapomeňme, že se nic extra nedělo, nikdo nečekal žádné problémy. Přistávalo letadlo v Direct law, to přece není nic mimořádného, to je úplně standardní režim řízení. To by měli být na dráze hasiči, pokaždé, když sedá třeba 737? Pilot o ně požádal podle mě jen pro jistotu. A letiště je prostě zajistilo.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Včera jsem se vyhnul překladu, kdy CPT vyhlašuje nouzi:
КВС: Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan! Рабочее гнездо. Аэрофлот 1492. Москва подход. Москва подход. Просим возврат. 1492 потеря радиосвязи и самолёт горит в молнии.

Pan-pan pan-pan pan-pan, mimořádná událost! (ve smyslu katastrofa!). AFL1492, MOW APP, MOW APP, žádám návrat, 1492 ztráta radiového spojení a letoun hoří v blesku (doslovný překlad)

Je to velmi emotivní asi i přehnané, je vidět, že to CPT hodně vyděsilo. Pokud někdo dokáže přeložit lépe, ocením. Je ale vidět, že CPT se hned uklidnil a další komunikace je už docela normální. Jako opačný příklad, ATC říká:
Диспетчер: Аэрофлот 1492 на курсе 190. Заход у стенки, полоса 24. Снижение разрешил.

ATC: AFL1492, na kurzu 190, přiblížení jako normálně (doslova při zdi), RWY24, klesání povoleno
Nevím jak to úplně přesně přeložit :-)

Objevily se úvahy, že vzhledem ke kvalitě zvuku fráze neměla znít:
"ztráta radiového spojení a letoun hoří v blesku"
ale
"ztráta radiového spojení a letadlo v direct modu"
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 09. 05. 2019, 11:14, celkem upraveno 1 x.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od jencik »

Keďže majú veľký problém so servisom, tak toto je omniho dôležitejší fakt ako to, ze nejaký stroj havaroval. Pokiaľ viem, uz prvy rozbili piloti vlastnou chybou a počkáme si, co bude výsledkom tejto nehody, mininakne aj tu spravili piloti chybu, ked pri druhom odskoku nedali plny a mali znovu dať go around.


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

yellow píše:...Připravovaný prodej do Íránu je díky západním komponentům jenom fikcí a čekám, že se půjde cestou vývoje nového stroje...


Práce na přepracovaném Superjetu, kde bude jen velmi malý podíl dovozových dílů se už před časem rozjely. Jestli a kdy to dotáhnou se mohou dva hádat, a já nemám v úmyslu rozpoutávat ideologické polemiky. Avionika ovšem není problém, mohou klidně použít prakticky celý kokpit z MS-21, o čemž ostatně i uvažují.

Letecký průmysl v RF bezesporu ožil, tak uvidíme, co přinese budoucnost. Namátkou kromě MS-21 - Il-476, Il-112, Il-114, Il-96-400, TVS-2DTS. Nevím, jestli už vlastně nemám počítat i L-410, L-610. Jistě, o každém z letounů by se daly vést diskuse, ale to asi není cílem. Kromě avioniky tu máme zejména novou řadu proudových motorů, zatím je dokončen a homologován první člen budoucí rodinky - PD-14.

Co se týče problémů Superjetů, je na prvním místě nedostatek motorů, kde Rusové dělají studenou a Francouzi horkou část. Dalo by se o tom dlouze psát. Kromě motorů ještě některé další ND a další potíž je, že se výrobce musí předzásobit drahými součástmi, u nichž hrozí zastavení dodávek ze Západu. Jako nedávno materiál pro kompozity z USA a Japonska pro křídlo MS-21. Pak jsou tu také papírové války, třeba ohledně titanových slitin, (ty Rusové prodávají mj. i Boeingu a NASA). Hlavně ale do budoucna nebude o úspěchu rozhodovat EU a USA, ale Asie. Ať se nám to líbí nebo ne.

Nic není ani černé ani bílé a právě se nacházíme v době přerozdělování moci v globálním měřítku. Uvidíme, co bude za pět, deset let.

yellow píše:...Třeba v Íránu si každý dobře pamatuje, že tam Tupolevy padaly z nebe jak švestky. 25 leté Boeingy hoblují nebe každý den....

Velmi špatné statistiky má L-410, ale ne proto, že je to špatný stroj, ale proto, že létá v podmínkách a zemích, kde nejde bezpečně létat s ničím. Pokud by létaly v Iránu Boeingy, a nedovážely se tam ND, měly by velké problémy také. Nechci házet do jednoho pytle Tu a B, ale stejně nesmyslné je jedny vynášet do nebe a druhé zesměšňovat. Mimochodem, máte pocit, že se Boeingy navrhují, vyrábí a certifikují jen v USA? A jsou to také kočkopsi?

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od pettte »

Ať z toho neděláme politickou věc. je věcí každého komu a čemu důvěřuje.
Je asi bez diskuze, že většina lidí nerozezná Boeing od Airbusu natož Suchoje a také je to většině jedno, stačí když to má křídla, a pak ať si vrtuli klidně pohání natažená gumička.

Druhým faktem je skutečnost, že ze zbytku množiny by si část lidí i ráda vybrala, ale jejich finanční prostředky stačí bohužel na to, co jim přistaví, nemluvě o tom, že u cestovek máte problém vůbec zjistit plánované časy letů, natož typ letadla.

No a pak jsou ti bohatí, kteří si mohou dovolit vybírat. Já jsem někde mezi, Smartwings vyřazuji, stejně tak cokoliv ruského, ukrajinského a podobně. Na Singapore airlines nemám (teď se bavím o dlouhých letech v business) tak holt preferuji Turkish, Etihad, Finnair, kteří mívají nejlepší ceny v business do Asie.
Na druhou stranu, po tom co jsem četl všechno o Ryanairu, tak jsem měl strach do toho vlézt (ne s ohledem na bezpečnost), ale holt letenka v únoru z Berlína na Mallorcu za 7EUR společně s podobnými cenami za pronájem auta mne dostaly a nechal jsem je utržit.
Asi i díky tomu, že jsem čekal to nejhorší, tak jsem byl překvapen jak je to v pohodě. navíc jsem si připlatil za exit. Takže s klidem za 14 dní letím z PRG do Malagy.
Ale jak jsem psal, každý jsme jiný, každý má jiné možnosti a preference a "lopaťákům" to je šumák.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Ještě pár faktů k Direct modu u SSJ
Vypnout a/t
Nefunguje a/p
Trimovat ručně
Všechny indikace (i AoA) a varování fingují normálně dál
Rychlost max. 280 knots
Speed brake max. 1/2
Flaps na přistání 3
Rychlost na přistání Vref+10knots
Délka přistání +43%
ILS ručně podle indikátorů

Direct mode se nepovažuje za nouzovou situaci a není tedy třeba při jeho aktivaci deklarovat emergency. Ještě připomenu, že SSJ má EASA i FAA certifikaci.

Z letové příručky:
In case of high bounce, maintain the pitch attitude and initiate a go-around. When the second touchdown happens, it would be enough to prevent the damage of the aircraft, if pitch attitude is maintained.


Internetem se šíří neověřená informace, že měli overweight 1t, kolečko před FAP si prý udělali kvůli velké rychlosti a CC zahájili evakuaci z vlastního rozhodnutí. Může to být fake.

A pro milovníky videí progresivní kozel s L-410 - skončili s přední podvozkovou nohou v kabině:
https://www.youtube.com/watch?v=lhUO4pdGCf8&app=desktop

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Prošel jsem si soubor FR24, koukl se na stránky SVO a vyšel mi z toho přibližně takový sled událostí (časy UTC, local +3):

15:02:xx - zahájení vzletu
15:03:09 - odlepení od RWY
15:08? - zásah bleskem, v datech není nic patrno, odpovídač pracoval bez přerušení
15:09:27 - na výšce 10275, squawk na 7600
15:10:00 - maximální dosažená výška 10500 a následuje klesání
15:12:xx - navázání spojení s ATC - asi na 121,5 MHz (výška cca 7500)
15:15:45 - dokončeno klesání na 3150
15:17:30 - zahájení okruhu snad kvůli vysoké rychlosti (240 kts, 2425 ft)
15:23:30 - po otočce znovu na ose dráhy a kurzu (ILS ručně, 166kts, 2625ft)
15:26:30 - na výšce 2625 signál 7700
15:30:xx - dosednutí
15:30:45 - zastavení letadla

15:32:xx - příjezd prvních dvou hasičských vozů
15:33:xx - další 4 vozy
15:35:xx - vstup záchranářů na palubu
15:48:xx - požár uhašen s pomocí 73 t pěny

Všechna uvedená data berte bez záruky...

Úvaha o vlivu kabinových zavazadel:
https://www.flightglobal.com/news/artic ... hr-458037/
Mj. zmiňuji, že je to všeobecný nešvar, u BA 38 se dokonce jeden pax pro zavazadlo do 777 vrátil (nevadilo mu asi, že šlapal v kalužích rozlitého paliva, které se naštěstí nevznítilo). U MS-21 pro tyto případy nabízí centrální zamykání binů jako option.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od HighFlyer »

jencik píše:
MEA píše:
qwertyx64 píše:Uvidime ako dopadne "vysetrovanie"


preco "vysetrovanie" ty "expert"? standardy vysetrovania byvaju +- podobne a dodrziavane vsade na svete


Povedzme si hneď na rovinu, stalo sa to v Rusku a tam mnoho vecí funguje trochu inak ako na západe. Je dosť rozdiel, ak v lietadle bude sedieť ruský hokejový tím, Putinova sesternica alebo 50 babusiek a ono spadne. Bohužiaľ je to tak.


Nestava se to casto, kdy zcela souhlasim s kolegou jencikem, takze je namiste muj souhlas takto vyjadrit.

Kolega MEA by nam mohl prozmenu napsat neco o prikladne praci pilotu na predvadecim letu Suchoje v Indonesii.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

HighFlyer píše:
jencik píše:Povedzme si hneď na rovinu, stalo sa to v Rusku a tam mnoho vecí funguje trochu inak ako na západe. Je dosť rozdiel, ak v lietadle bude sedieť ruský hokejový tím, Putinova sesternica alebo 50 babusiek a ono spadne. Bohužiaľ je to tak.

Nestava se to casto, kdy zcela souhlasim s kolegou jencikem, takze je namiste muj souhlas takto vyjadrit.
Kolega MEA by nam mohl prozmenu napsat neco o prikladne praci pilotu na predvadecim letu Suchoje v Indonesii.

Pro ty, koho opravdu zajímají fakta a ne osobní útoky nebo ideologická klišé, doporučuji raději přečíst Final Report:
https://reports.aviation-safety.net/201 ... _97004.pdf

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od MEA »

HighFlyer píše:
jencik píše:
MEA píše:
Kolega MEA by nam mohl prozmenu napsat neco o prikladne praci pilotu na predvadecim letu Suchoje v Indonesii.


Nech sa páči, ja na rozdiel od vás nevidím veci tak čiernobielo.

SSJ-100 Indonézia, zhrnutie môjho názoru podľa dostupných dát:

Išlo o predvádzací let pre potenciálnych zákazníkov v neznámom prostredí.

Čo je chybou pilotov:

- neboli na briefingu, len palubný technik
- v kritickom čase cudzia osoba v kokpite a kapitán vypol gpws
- piloti si nenaštudovali topografiu okolia z vlastných zdrojov

Čo je chybou Indonézskej pozemky:

- dali posádke mapu bez vyznačeného terénu
- ATC ich nevaroval pred prítomnosťou sopky, lebo bol v domnení, že SU je indonézska stíhačka na výcvikovom lete

súhlas, či stále podľa niektorých expertov aviácie rusofilné kviky?

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

Pro srovnání video výjezdu požárního vozidla k hořícímu motoru ORD, 767, AA 383, 2016. Přesun na místo zabral o něco málo víc, než 2,5 min. Na letištích jsou zkrátka velké dojezdové vzdálenosti, s tím se asi nedá nic dělat.
https://www.youtube.com/watch?v=SGrdXGzJZc4

Omlouvám se za menší o/t, ale nedalo mi to a přidávám hasičské video na téma: To se může stát jen v ...
https://www.youtube.com/watch?v=FTjGArdI9ho

Bohužel je tam střih, takže nejde určit, za jak dlouho se tam dokodrcala ta 706. Pilot naštěstí přežil, tak si nemusíme kazit radost z ukázky profesionálního zásahu.

Paul1
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 228
Registrován: 23. 01. 2016, 17:44
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Paul1 »

Lehký OT. Tady to proběhlo v pohodě, dle záběrů se nikdo do binů nesnažil dostat, všichni venku jsou bez kufru.

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/pi ... 1557770793

Tak zas špatný to nebude. Ale asi jiná kultura :)

kubi27
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 17. 11. 2007, 14:16
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od kubi27 »

Paul1 píše:Lehký OT. Tady to proběhlo v pohodě, dle záběrů se nikdo do binů nesnažil dostat, všichni venku jsou bez kufru.

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/pi ... 1557770793

Tak zas špatný to nebude. Ale asi jiná kultura :)


Nechci nikoho ospravedlňovat, ale tady mohlo hrát roli i to, že nehořelo a tak mohli mít cestující v hlavě, že o zavazadla a věci v nich nepřijdou, narozdíl od události v Rusku.


Odpovědět