yellow píše:Máte někdo novinky? Je dost ticho po pěšině.
Vypadá to tak, že se aktuální informace nehodí do krámu, jinak řečeno neznělo by to úderně protirusky, tak se zase radši mlčí
Je naprosto normální postup, pokud vyšetřovatelé zveřejní jako první informaci až předběžnou zprávu, kterou jsou povinni vydat do měsíce. Často tento limit využívají plně, aby předběžná zpráva už obsahovala prověřená fakta a nemuselo se pak nic odvolávat. To je standardní postup všude na světě, na Západě se možná o trošku víc daří bránit únikům, než na Východě. Aspoň já mám takový pocit, opačnou výjimkou je třeba francouzský prokurátor v případu Germanwings 9525, který si možná potřeboval užít svých 5 min slávy.
V našem případě je spíš mírně nezvyklý velký únik a následně zveřejnění informací z Rosaviacie (letecký úřad MD). Tyto informace už jasně odpověděly na otázku, co se stalo, jak se na sebe vršily události. Teď je čas na hlubší analýzy a zejména odpověď, proč se tak dělo. Na to je třeba obrovské množství mravenčí práce, krok za krokem rozplétat celý řetěz událostí, například:
1) Analýza prováděná tuším v Uljanovsku, co přesně za poškození způsobil zásah bleskem. Ne proto, že by to nějak mohlo změnit faktickou stránku věci, ale mohlo by to případně objevit slabá místa letadla, mohlo by to napovědět, proč pilot reagoval, tak jak reagoval. Tato událost nebyla příčinou, ale spouštěčem následujících událostí.
2) Krátce před přistáním (tuším, že někde na 900ft) se 5x ozvalo varování GO-AROUND, WINDSHEAR AHEAD. Bylo to falešné hlášení, nebo se skutečně střih větru v místě vyskytoval, a pokud ano, jak byl silný a mělo to vliv na další události?
3) Co přesně způsobilo, že piloti podklesali sestupovou rovinu, čehož přímým důsledkem byla o cca 10 uzlů vyšší přistávací rychlost a vše, co následovalo?
3) Jak probíhal u AFL a dalších společností výcvik pilotů pro omezené módy řízení (nejen pro SSJ ale i ostatní FBW letadla). Jak moc silný je nepřímý tlak na piloty ze strany managementu (ztráta image), aby se vyhýbali GA, jaké jsou u AFL vydány instrukce pro piloty...?
4) Jaká byla historie, zdravotní stav a psychologický profil členů posádky?
5) Co přesně zkolabovalo na konstrukci letadla při nárazu o dráhu, není v konstrukci nějaké slabé místo?
6) Co přesně se odehrálo v zadní části letounu při požáru, zda a jaký vliv měla palubní zavazadla, CC, hasiči...?
atd. atd.
Možná budou potřeba nějaké letové testy, určitě si už delší dobu hrají na simulátoru, určitě provádí analýzy všech dat z FDR a CVR, z pamětí počítačů, motorů, materiálové analýzy atd. Je to vážná nehoda, nikdo z vyšetřovatelů nechce nic opominout. Být vyšetřovatelem, také se budu snažit mít vše z několika stran prověřeno dřív, než to pustím do světa.
Snad by se dalo ještě podotknout, že Rosaviace si vyžádala od MAK (kromě dosavadních výsledků šetření incidentu SSJ v Jakutsku 9.10.2018), certifikační dokumenty, včetně dokladů o zkouškách pevnosti, řiditelnosti a odolnosti před statickou elektřinou. Pravděpodobně chtějí provést nezávislou kontrolu, jestli nebylo něco opomenuto. Přesto, že SSJ dostal i EASA certifikaci.