Stránka 5 z 7

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 13. 05. 2019, 20:37
od aviatic
kubi27 píše:Nechci nikoho ospravedlňovat, ale tady mohlo hrát roli i to, že nehořelo a tak mohli mít cestující v hlavě, že o zavazadla a věci v nich nepřijdou, narozdíl od události v Rusku.


https://www.youtube.com/watch?v=4kXViiaqlMA Myslíte,že se takový drobný detail,jako že letadlo hoří, dá přehlídnout?

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 13. 05. 2019, 20:47
od kubi27
aviatic píše:
kubi27 píše:Nechci nikoho ospravedlňovat, ale tady mohlo hrát roli i to, že nehořelo a tak mohli mít cestující v hlavě, že o zavazadla a věci v nich nepřijdou, narozdíl od události v Rusku.


https://www.youtube.com/watch?v=4kXViiaqlMA Myslíte,že se takový drobný detail,jako že letadlo hoří, dá přehlídnout?


Ne, to si samozřejmě nemyslím a ani jsem to nikde nepsal. Komentoval jsem odkaz na přistání v Myanmaru, při kterém nehořelo. Ale to je myslím z odpovědi celkem jasné..

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 13. 05. 2019, 21:05
od Karel_x
Ještě jednou připomínám analýzu, dle mého docela kvalifikovanou, kde z různých studií vyplývá, že vynášení zavazadel je jev, rozšířený napříč kulturami.

Konkrétně u AFL jeden pax tvrdil, že stáli v chodbičce ve frontě, dokud se nerozvinuly skluzavky, tak jen sáhl po kufru a nikoho nezdržel. Nevím, jestli mluvil pravdu, neospravedlňuji to, ale může být drobnou útěchou, že díky tomuto tragickému případu vešlo v širokou povědomost, že se při evakuaci zavazadla neberou. Předtím to měl v hlavě zafixované málokdo. Věřím, že tato v médiích omílaná informace přispěla i k chování pax na UB-103. Podobně nepochybuji, že pokud by došlo dnes k evakuaci v Rusku, také by lidé nechali svá zavazadla na palubě. Určitě se i touto otázkou bude MAK zabývat a jsem docela zvědav na doporučení.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... hr-458037/

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 14. 05. 2019, 00:00
od Paul1
Jde taky o to, jaká zavazadla brala ta kvalifikovaná analýza v potaz. Pokud i kabelky přes rameno, tak to je trochu rozdíl oproti kufrům.

Mohl bych taky argumentovat analýzou, jak obyvatelé vybraných zemí dodržují zákazy. A v tom se Rusové umístili na spodních místech. Často berou zákazy jen jako jakýsi doporučení. Češi na tom nejsou o moc líp. Stačí se i podívat jaká je v obou zemích "kultura" na silnicích.

Re: Suchoj Superjet 100

Napsal: 14. 05. 2019, 00:06
od HighFlyer
MEA píše:Išlo o predvádzací let pre potenciálnych zákazníkov v neznámom prostredí.

Nutno ocenit jako inovativni marketingovy pristup pri propagaci noveho vyrobku. Potencialni zakazniky pozabijet, tim se dostane znacka do sirokeho povedomi.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 14. 05. 2019, 10:27
od Karel_x
Paul1 píše:Jde taky o to, jaká zavazadla brala ta kvalifikovaná analýza v potaz. Pokud i kabelky přes rameno, tak to je trochu rozdíl oproti kufrům.

Stačí kliknout na odkaz...

Paul1 píše: Mohl bych taky argumentovat analýzou, jak obyvatelé vybraných zemí dodržují zákazy. A v tom se Rusové umístili na spodních místech. Často berou zákazy jen jako jakýsi doporučení. Češi na tom nejsou o moc líp. Stačí se i podívat jaká je v obou zemích "kultura" na silnicích.

Slované obecně jsou hodně volnomyslní, ale třeba Italové ještě víc, podobně Rumuni a mnozí, mnozí další, typicky jižanské národy. Mladí mnohem víc než starší, napříč státy. Konkretně Rusové dost uznávají autoritu "úřadu" - tím myslím třeba i průvodčího ve vlaku nebo vrátného.

Ale tady šlo podle mě o to, že mnoho lidí si to ani nemuselo rozumově uvědomit. Když jsem se o tom zmínil ještě před vypuknutím mediální bubliny před pár známými, bylo dost reakcí typu: A to se nesmí? Umíte vy říct, jak byste reagoval v krizové situaci? V ohrožení života jednáte zkratovitě, rozumovou analýzu obvykle neprovádíte. Buď máte nacvičený vzorec chování (jako by měli mít piloti nebo CC), nebo jsou vaše reakce nepředvídatelné.

V palubním zavazadle obvykle mají všichni shromážděny veškeré své cennosti, počítače (data), doklady, peníze, foťáky, karty atd. - automatická, lety hluboce zakořeněná reakce je tyto věci chránit.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 14. 05. 2019, 12:58
od Paul1
Karel_x píše:Umíte vy říct, jak byste reagoval v krizové situaci? V ohrožení života jednáte zkratovitě, rozumovou analýzu obvykle neprovádíte. Buď máte nacvičený vzorec chování (jako by měli mít piloti nebo CC), nebo jsou vaše reakce nepředvídatelné.

V palubním zavazadle obvykle mají všichni shromážděny veškeré své cennosti, počítače (data), doklady, peníze, foťáky, karty atd. - automatická, lety hluboce zakořeněná reakce je tyto věci chránit.


Myslím, že umím, v situaci ohrožení života, se snažím co nejrychleji sebe a blízké dostat z nebezpečné situace co nejdřív pryč. Materiální věci jdou v tomto případě stranou. Říká se tomu pud sebezáchovy, který má v sobě zakořeněný většina lidí a potlačí potřebu chránit materiální věci.

Re: Suchoj Superjet 100

Napsal: 14. 05. 2019, 18:03
od Karel_x
MEA píše:... a na to, ako rozmenili valkýru pri fotolete si zjavne zabudol. tiež propagácia čo príliš nevyšla


Jeden z "nejslavnějších" případů havárie na předváděcím letu je nehoda A320 na letišti Mulhouse-Habsheim 1988. Při nízkém průletu nad dráhou letěli tak pomalu, že jim alfpha protection pak nedovolila nastoupat a vletěli do lesa. Kdyby měli tenkrát direct mode, možná by těch pár metrů přece jen nabrali. A na druhou stranu je zase známé, že v poslední fázi přistání na Hudsonu neřídil A320 Sully, ale právě alpha protection system. Tam si přitom kluci sami vypnuli motory... Podobnými "pravdami" by se pochopitelně dalo udělat z pohodlí divanu hlupáka z kde koho, což rozhodně v úmyslu nemám. V každém případě to dobře ilustruje, že direct/normal mode jsou jen nástroje, které mohou někdy pomáhat, jindy škodit. Je to daň automatizaci, brzy si na to budeme muset zvyknout i na silnici. Možná už teď by se daly dohledat nehody, kdy třeba kvůli poruše ABS a nezkušenosti řidiče se s tím vyrovnat, umírali lidé. To by představovalo k AFL1492 docela dobrou paralelu.

Ale abych nezapomněl, asi úplně nejprobíranější nehoda na předváděcím letu bylo Tu-144 v Le Bourget 1973, kdy se supersonik rozlomil při extrémním přetížení ve vzduchu a hořící trosky dopadly na vesnici Goussainville. Kdo by tenkrát řekl, že o 28 let později skončí podobným ohňovým představením o pět kilometrů vedle éra Concordů.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 16. 05. 2019, 10:07
od Karel_x
Zatím asi nejúplnější video kozlení...

https://youtu.be/gkNoLSrzTQ8

Takhle to vypadá, že pilot musel být hodně zafixovaný na myšlenku, že musí za každou cenu přistát. Ale počkejme na závěry vyšetřovatelů.

Škoda, že to video není kvalitnější. Působí to na mě, že bez A/T se jim nedařilo moc dobře udržovat rychlost - podle FR24 měli během přistání asi 165 knotů GS, což je podle různých zdrojů o 10-20 knots víc, než by mělo být. Při pokusu o měkounké přistání se letadlu viditelně dolů moc nechce, a když se ho snažili podrovnat, letadlo se naopak trochu zvedlo. Touch down zóna už pomalu končila a pilot se pokusil dostat rychle SSJ dolů na dráhu, což způsobilo v prostoru křížení drah tříbodové vysokorychlostní dosednutí a první odskok. Pak už následoval progresivní kozel. Tak nějak se mi to zatím jeví jako možná varianta.

Ještě tu myslím nezaznělo, že vyšetřování se účastní zástupce Francie (BEA), coby polovičního výrobce motorů.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 17. 05. 2019, 00:53
od HighFlyer
Tak uz i RusLine (pro nektere uzivatele "РусЛайн") v dusledku havarie rusi sve plany na objednavku 18x SSJ.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 17. 05. 2019, 17:01
od Karel_x
RIA Novosti má údajně k dispozici nějaký dokument Rosaviacie, ze kterého vyplývá:

- převýšení přistávací hmotnosti bylo 1,6t a správná rychlost pro přistání byla 290km/h (155 KIAS / uzlů :-))
- na výšce 80m podklesali sestupovou rovinu, na 55m varování před terénem TAWS <GLIDESLOPE>
- posádka reagovala přidáním motorů 18-24-20-24°, což způsobilo nárůst IAS na výšce 12m na 304km/h (164) a na 5m na 315km/h (170) tedy +25km/h (+15KIAS)
- po návratu přípustí na volnoběh CPT provedl několik protichůdných pohybů se sidestickem téměř do maxim, což způsobilo změny v podélném sklonu v rozsahu mezi +6...-2°
- první dopad na tři nastal při rychlosti 293 (158) s přetížením 2,55G s odrazem asi do výšky 2m
- v Normal modu se automaticky neotevírají spojlery (posádka je neaktivovala)
- za 2s dopad na příďák při rychlosti 287(155), přetížení 5,85G následovalo odskočení do výšky 6m
- třetí dopad s IAS 258 (140), více než 5G
- zastavení letadla 15:30:38
- motory pracovaly až do konce zápisu 15:31:05

Je vidět, že napoprvé letoun přežil přetížení skoro 6G (asi došlo k nějakým lomům/deformacím, ale držel pohromadě). Informace naznačuje další nedostatky pilotáže v direct modu (podklesání glisády, spojlery, kvedlání s kniplem), kromě nedostatečného nácviku možná i v důsledku stresu.

https://static.aviaforum.ru/attachment- ... ce3c7a.jpg

Prozatímní doporučení jsou prý tato:
- provést s posádkami nácvik pro případ požáru
- probrat s posádkami správné přijetí rozhodnutí při nestabilitách ve finále
- nezbytnost zvýšení úrovně přípravy pilotů pro ruční řízení (včetně nižších módů a nouzových přistání)

Jestli někdo ruší nebo neruší objednávky je v tuto chvíli spíš líbivá politika vůči pax, pokud vyšetřování neukáže na žádný nedostatek stroje (nebo odstranitelný), možná je zase vrátí.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 18. 05. 2019, 00:39
od Fabo
Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.

Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 18. 05. 2019, 18:40
od PavelD
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 18. 05. 2019, 20:13
od Karel_x
Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!

Re: RE: Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Napsal: 18. 05. 2019, 22:14
od JackBrno
Karel_x píše:
Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!
Díky za super podrobné informace a rozbory!