Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3874
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Юрий Чайка

Příspěvekod HighFlyer » 31. 05. 2019, 10:04

yellow píše:Prosím admina o smazání, to je zjevný off-topic.

Prosim admina o ponechani, je to jednoznacne prispevek k tematu bezpecnost letadel a leteckeho provozu v Rusku. I kdyz se to nelibi nekterym uzivatelum, priklanejicim se k jedne strane, kteri by nejradeji nechali mazat cokoli, co se nehodi do jejich videni sveta, ktere zde prezentuji.

Dekuji.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3874
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod HighFlyer » 31. 05. 2019, 16:13

Odkladam sem neco odvedle z planes(.)cz. Ale to bude zase jen nejaky spatny preklad a vytrzene z kontextu, jak nam obratem vysvetli yellow a Karel_X

Ruská Asociace leteckých provozovatelů (AEVT) požádala Ministerstvo dopravy, aby v souvislosti s katastrofou SuperJetu dne 5. května zajistilo mimořádnou prověrku letové způsobilosti SuperJetu 100 a ověřilo, nakolik letadla splňují potřeby certifikace.

Dopis Asociace jmenovitě žádá, aby byla prověřena odolnost letadla pro případ úderu blesku. Argumentuje, že následky úderu blesku nemohou být tak vážné, jak ukázal případ letu SU-1492. Dalším požadavkem je prověrka interiéru letadla pro případ požáru a posouzení požadavků na výcvik posádek. Aeroflot členem asociace není.

Dobře informované zdroje poskytly informaci, že letadla Aeroflotu (po katastrofě provozuje 49 letadel SuperJet) zaznamenala během provozu SuperJetů celkem 8 výpadků systémů letadla během letu. Jiný zdroj uvádí, že během posledních pěti let byla letadla Aeroflotu 184krát zasažena bleskem, ale ani v jednom případě to nevedlo k výpadku systémů. Situace okolo letu SU-1492 je proto velmi neobvyklá. Certifikačním orgánem pro certifikaci SuperJetu je Rossavijacija.

Výrobce letadla požadavek Asociace kategoricky odmítl jako nesprávný, neprofesionální a vytvářející nepřípustný tlak na probíhající vyšetřování. Výrobce uvádí, že stanovit co je případně potřeba prověřovat je výhradní pravomocí komise. Podle něj letadlo prošlo úspěšně celou certifikaci v Rusku i v Evropě a během certifikace absolvovalo přes 1000 certifikačních letů.


https://www.planes.cz/cs/article/203342 ... -superjetu

Takovy typicky off-topic. S bezpecnosti SSJ a letoveho provozu v Rusku jiste nema nic spolecneho.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 31. 05. 2019, 20:56

HighFlyer píše:Odkladam sem neco odvedle z planes(.)cz. Ale to bude zase jen nejaky spatny preklad a vytrzene z kontextu, jak nam obratem vysvetli yellow a Karel_X
Takovy typicky off-topic. S bezpecnosti SSJ a letoveho provozu v Rusku jiste nema nic spolecneho.


Není to nic tajného, myslím, že jsem psal, že si Rosaviace vyžádala některé dokumenty, mj. certifikační dokumenty týkající se pevnosti, řiditelnosti a odolnosti před statickou elektřinou. Také jsem myslím psal, že původní certifikaci prováděl MAK a následně EASA. A АЭВТ jsem se raději nezmínil, abych nevyvolal o/t diskuse. Vyžadovalo by to trochu vysvětlení politických hrátek kolem SSJ, a to sem nemíním plést. Tak řekněme aspoň, že drtivá většina členů asociace žádné SSJ neprovozuje, a z pohledu těch dvou, co jich pár mají, může opakovaná kontrola uklidnit cestující. Rosaviace přitom nebude kontrolovat primárně svou práci, jak by se mohlo někomu z citace na planes zdát, ale práci MAK, tj. Mezistátní letecké komise, a práci EASA, tedy European Union Aviation Safety Agency, které certifikaci postupně prováděly. Hádám, že v Moskvě i Kolíně nad Rýnem zůstávají v klidu :-)

Pokud se přece jen něco objeví, tak to určitě půjde spravit a zase to kousek posune bezpečnost dopředu. V tomto ohledu ale věřím mnohem víc vyšetřovatelům, že by mohli něco navrhnout k vylepšení, než papírovým čertům z MD.

Ostatní citace jsou spíš hloupé a tendenční - například tvrzení, že "následky úderu blesku nemohou být tak vážné, jak ukázal případ letu SU-1492". Zatím vše nasvědčuje tomu, že příčinou byla nesprávná pilotáž a opakované porušení předpisů o odletu na TOGA. Možná je to ale ne úplně dokonalý překlad věty: «Не должны быть такие последствия с электрообеспечением, приведшие к нештатной ситуации на борту ВС», co já vím, v podstatě je to jedno. V každém případě, podle tisku MD popírá že by takový dopis dostalo, což může zpochybňovat věrohodnost článku Komersandu. Ale jak jsem říkal, ve hře je i politika a tu nemám v úmyslu rozebírat.

Připomínám, že během několika dní by měla být zveřejněna předběžná zpráva MAK.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 658
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod jencik » 31. 05. 2019, 23:39

Nech uz je chyba kdekoľvek, stále nám tu vybublava ten základný problém. Akákoľvek vládnuca moc v Rusku uz tak dlho cenzuruje a kontroluje mediálnu oblasť, ze uz je ťažké určiť, co je pravda a co nie. No a niekde tu začína ruský problém, ktorý trva uz storočia

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 01. 06. 2019, 07:39

jencik píše:Nech uz je chyba kdekoľvek, stále nám tu vybublava ten základný problém. Akákoľvek vládnuca moc v Rusku uz tak dlho cenzuruje a kontroluje mediálnu oblasť, ze uz je ťažké určiť, co je pravda a co nie. No a niekde tu začína ruský problém, ktorý trva uz storočia

Možná by stálo za to kouknout trochu do historie, například poslední car, Mikuláš II, byl liberály donucen odstoupit mimo jiné i proto, že předem vyvolali mezi lidem mediální kampaní otevřenou nespokojenost a veřejné protesty. Jedním z hlavních hráčů na tomto poli byl Alexandr Gučkov, budoucí neúspěšný ministr války. Car se proti tomu prakticky nezmohl na odpor. A jak to pak pokračovalo a jak to nakonec dopadlo, to už každý ví.

Stejně i dnes je velká část médií v RF v rukou liberálů, působí tam myslím i západní média, jako BBC nebo CNN. Konkrétně projekt SSJ se do jisté míry dá chápat jako Putinovo dítě, a i proto na něm možná někteří nenechají nit suchou. Je docela těžké se v tom vyznat, ne kvůli cenzuře, ale přesně z opačného důvodu. Ostatně i ukázky z tamějšího tisku, které se tu citují, dávají tušit, že s omezováním médií to nebude tak zlé. Konec politiky.

Aby to tu nebylo jak v pomocné škole, je třeba uznat, že v Rusku nepochybně mají velký problém s bezpečností letecké dopravy (některá místní média třeba používají takové sebemrskčské výrazivo, jako, že jsou na tom hůř, než Afrika...). Má to své příčiny a kořeny, vláda se s tím nepochybně snaží bojovat jak umí, a konkrétně AFL se vždy snažil být na špici a dodržovat světové standardy. Daří se jim to jen částečně, a třeba projev gen. prokurátora byl jedním z velmi výrazných příspěvků na toto téma.

Kde v případě naší nehody hledat nápravu, to nám snad napoví závěrečná zpráva. Asi to nebude vina SSJ (mohou pochopitelně ještě něco objevit), možná za tím bude podcenění výcviku létání v direct modu (to by se pak mohlo týkat všech FBW letadel), možná snaha vyhnout se riziku tím, že AFL tlačí na piloty, aby na ruku létali minimálně, možná podcenění psychologické otázky... Zcela jistě za tím bude opakované porušení předpisů o odletu na go around. Jsou to primárně odborné problémy, které se řeší všude na světě a odpověď na ně musí být opět odborná.


yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod yellow » 03. 06. 2019, 17:04

Karel_x píše:dávají tušit, že s omezováním médií to nebude tak zlé.

hmmm to je velmi odvážné jít takhle proti proudu :shock: každý je ČR po pár pivech expertem na všechno, i když se jedná interpretaci mainstreamu z médií.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 05. 06. 2019, 22:48

Dnes předložil MAK obsáhlou předběžnou zprávu o nehodě (jestli správně chápu, má víc než 100 stran) technické komisi MD+MP+AFL+OAK. Předběžná zpráva neurčuje příčiny nehody. Všichni členové komise se shodli na tom, že v současné etapě šetření jsou již navržená opatření dostatečná. Pokud se v průběhu dalšího šetření objeví nové skutečnosti, mohou být ale zveřejněna další doporučení. Předběžná zpráva bude publikována v nejbližší době po provedení posledních korekcí textu.

Nezbývá tedy, než ještě chvilku počkat.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 14. 06. 2019, 21:43

Předběžná zpráva:
https://mak-iac.org/upload/iblock/4e4/r ... 098_pr.pdf

Zatím jsem to jen projel očima a zaujalo mě, že direct mode byl zřejmě aktivován kvůli krátkému výpadku koncentrátoru dat v důsledku přímého zásahu bleskem, mj. do čidel teploty a námrazy. Jsou zde vypsány všechny doložené zásahy bleskem různých SSJ stejně jako případy letu v direct mode.

Posádka se občas chovala pro mě nečitelně, nastartovala ve finále APU, přestože zřejmě nebyly žádné problémy s generátory, f/o zapnul 7700, přestože cpt se vyjádřil nejasně, spíš jsem pochopil, že by měli 7600 vypnout. Aktivovali automatické vysunutí air brakes (nefunguje ovšem v direct mode!!) a možná se pokusili o TOGA po druhém odskoku (jenže byly aktivovány obraceče tahu...). Ovšem už v tu chvíli bylo letadlo citelně poškozeno, mimo jiné se už střihly bezpečnostní kolíky v podvozcích.

Bezprostřední příčinou vytékání paliva je vyrvaný úchyt hydraulického válce ovládání pravé podvozkové nohy od zadního nosníku křídla, což vytvořilo v nádrži docela velkou díru. Obr. 15 a 16. Uvidíme, jak se k tomu postaví, jestli se pokusí tento uzel nějak modifikovat nebo ne. Neumím to kvalifikovaně posoudit.

Dalo by se říct, že se mozaika doplňuje o další kamínky, ale předchozí obraz se moc nemění. Z mého pohledu se o něco víc projevuje omezená znalost fungování systémů u ne moc zkušené posádky. Jako podobný příklad vzpomeňme Smolensk, kde se ne moc zkušený pilot vládního speciálu možná (podle polských vyšetřovatelů) pokusil o automatický go around, který ovšem v Tu-154 bez ILS nefunguje. Čas, který tím ztratili, se jim mohl stát osudným.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 15. 06. 2019, 13:09

Ještě doporučuji nepřehlédnout obrázky:
42. Srovnávací analýza předchozích přistání našeho kapitána
43. Srovnávací analýza s jinými přistáními v direct modu

K těmto grafům téměř není co dodat, osudné přistání v obou případech silně vybočuje nezvládnutou technikou pilotáže (ode zdi ke zdi), navzdory tomu, že před chvilkou slyšel od F/O číst QRH - Pilotovat plynule!

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1737
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod hafi » 17. 06. 2019, 22:46


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5162
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Globik » 01. 07. 2019, 18:09

Tak nějak jiná situace, ale pro srovnání, jak se situace řeší v civilizované zemi:
https://www.lidovky.cz/svet/boeing-se-1 ... ranici_ele

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 01. 07. 2019, 20:01

Globik píše:Tak nějak jiná situace, ale pro srovnání, jak se situace řeší v civilizované zemi:
https://www.lidovky.cz/svet/boeing-se-1 ... ranici_ele

Ano, tak nějak nesrovnatelná situace, ale hlavně Globík, politicky, myslet politicky :-)

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvekod Karel_x » 03. 07. 2019, 20:49

Generální ředitel AFL Vitalij Saveljev na valné hromadě informoval, že kvůli nehodě zůstává top management na rok bez prémií. Z toho důvodu, za druhý kvartál a dál, žádné prémie dostávat nebudou.
https://www.kommersant.ru/doc/4011911#id1743216

Co se týče názoru, že AFL nebude brát další SSJ, jmenovaný prohlásil, že AFL neodstoupil od objednávky 100ks SSJ a je připraven podepsat tvrdý kontrakt do konce roku.

Pokud si to výsledky vyšetřování nehody vyžádají, výrobce je připraven provést na letounu dodatečné zkoušky nebo změny.



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti