Subjektivní letové vlastnosti letadel
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Subjektivní letové vlastnosti letadel
Ahoj, mám takový téma a dotaz, zajímá mě která letadla máte pocitově "rádi" a jestli je to založeno na nějakých konkrétních, byť subjektivních, *letových* vlastnostech
Příklad:
Já osobně mám moc rád CRJ900, kterým teď velmi často lítám. Říkám tomu "bizjet pro chudé" Subjektivně mě fascinuje že cca 1 minutu po startu je to letadlo téměř dokonale tichý, bylo by slyšet špendlík spadnout To teda trvá cca 2 minuty, pak začne šílet vzduchotechnika atd. ale i tak je to velmi příjemný letadlo. Objektivně dlužno dodat že má velmi výrazně větší okýnka než A320.
Ale kromě těch okýnek mám i tak rád A320 – za mě je to prostě takovej "držák" a dříč, neuchvátí ale nezklame, taková nudně dobrá mašina. Podobně A330, kde navíc kvituju dvojsedačku u oken, místo mnohem běžnější trojsedačky.
Naopak třeba z E190 mám "smíšené pocity" – to letadlo se pro mě vyznačuje velmi razatními změnami směru, rychlosti, výšky, atd. Prostě mám pocit že to furt "cuká". Nevím jestli je to čistě subjektivní, nebo jestli je v tomhle prostor pro nějakou techniku pilotáže – to by mě celkem zajímalo. Podobný pocity jsem měl z A220.
Co vy? Nějaký podobný silný dojmy, negativní nebo pozitivní, z různých letadel?
Příklad:
Já osobně mám moc rád CRJ900, kterým teď velmi často lítám. Říkám tomu "bizjet pro chudé" Subjektivně mě fascinuje že cca 1 minutu po startu je to letadlo téměř dokonale tichý, bylo by slyšet špendlík spadnout To teda trvá cca 2 minuty, pak začne šílet vzduchotechnika atd. ale i tak je to velmi příjemný letadlo. Objektivně dlužno dodat že má velmi výrazně větší okýnka než A320.
Ale kromě těch okýnek mám i tak rád A320 – za mě je to prostě takovej "držák" a dříč, neuchvátí ale nezklame, taková nudně dobrá mašina. Podobně A330, kde navíc kvituju dvojsedačku u oken, místo mnohem běžnější trojsedačky.
Naopak třeba z E190 mám "smíšené pocity" – to letadlo se pro mě vyznačuje velmi razatními změnami směru, rychlosti, výšky, atd. Prostě mám pocit že to furt "cuká". Nevím jestli je to čistě subjektivní, nebo jestli je v tomhle prostor pro nějakou techniku pilotáže – to by mě celkem zajímalo. Podobný pocity jsem měl z A220.
Co vy? Nějaký podobný silný dojmy, negativní nebo pozitivní, z různých letadel?
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3160
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Letove vlastnosti z kabiny clovek nezjisti. Pocity z letu pak zavisi od toho jak s tim ten ktery pilot zachazi. Omezil bych se tedy na subjektivni komfort cestujiciho...
Z turbopropu mam radeji DHC-8Q-400 nez ATRky, prijde mi tissi, min vibraci a navic je rychlejsi. Na 2+2 je celkem ouzke, ale to jsou oba typy...
z narrowbody jetu.. tezko rici. ERJ mi vzdy prisel hodne dobry, u OS, KL i LO. CRJ fajn vepredu, ale cim vic je clovek vzadu tim je to slabsi.
C-Series je super letadlo, pohodlne, moderni, tiche, velka okna... rad s nim litam, uz ted se tesim na zitra, zas si ho zaziju.
A320 i 737(NG) jsou uz na dnesni pomery stara letadla. Mala okynka, pomerne hlucne a tak. Tady A320 vyhrava, i kdyz starsi umi byt hodne hlucne, a to zejmena kvuli sirce. Je to jen par palcu, ale na 3+3 to je znat. (tady zas na plne care prehrava BAe-146... krome jeho dalsich problemu teda). Max ma porad ten samy trup, takze to moc nezlepsuje, mozna je o neco malo tissi.
Mezi widebodies je tezko hodnotit. 2+3+2 v 767 je super, ale jsou to taky stara letadla. To kolikrat vede k tomu, ze maj jen nejaky predpotopni IFE, casto bez AVODu nebo PTVs vubec. A330 a A340 jsou fajn. 777 je peklo v 10 abreast, ale muze byt fajn v 9 abreast. 747 uz prakticky neexistuje, ani jsem v ni v Y neletel.
A380 je fajn, ticha a vsechno, ale je proste moc velka. Prilis lidi.
A350 je super, ticha a pohodlna. Ale 787 me zas uplne nadchnul, ted co jsem s nim letel, i kdyz to bylo v C. Elektro stmavovatka funguji daleko lip nez jsem cekal, okna jsou masivni, i ten vzduch byl subjektivne fakt lepsi. Uvidime v lednu jak to bude na dalkovce v Y...
Bonus: Jak-40. Srandovni. Nechtel bych v tom cestovat uplne pravidelne, z pohledu pohodli cestujiciho, ale je to velice zajimave letadlo z pohledu letu. Leta to jako turboprop a mezitim to ma 3 proudove motory. Jako by se mu rodice bali rict, ze je adoptovan
Z turbopropu mam radeji DHC-8Q-400 nez ATRky, prijde mi tissi, min vibraci a navic je rychlejsi. Na 2+2 je celkem ouzke, ale to jsou oba typy...
z narrowbody jetu.. tezko rici. ERJ mi vzdy prisel hodne dobry, u OS, KL i LO. CRJ fajn vepredu, ale cim vic je clovek vzadu tim je to slabsi.
C-Series je super letadlo, pohodlne, moderni, tiche, velka okna... rad s nim litam, uz ted se tesim na zitra, zas si ho zaziju.
A320 i 737(NG) jsou uz na dnesni pomery stara letadla. Mala okynka, pomerne hlucne a tak. Tady A320 vyhrava, i kdyz starsi umi byt hodne hlucne, a to zejmena kvuli sirce. Je to jen par palcu, ale na 3+3 to je znat. (tady zas na plne care prehrava BAe-146... krome jeho dalsich problemu teda). Max ma porad ten samy trup, takze to moc nezlepsuje, mozna je o neco malo tissi.
Mezi widebodies je tezko hodnotit. 2+3+2 v 767 je super, ale jsou to taky stara letadla. To kolikrat vede k tomu, ze maj jen nejaky predpotopni IFE, casto bez AVODu nebo PTVs vubec. A330 a A340 jsou fajn. 777 je peklo v 10 abreast, ale muze byt fajn v 9 abreast. 747 uz prakticky neexistuje, ani jsem v ni v Y neletel.
A380 je fajn, ticha a vsechno, ale je proste moc velka. Prilis lidi.
A350 je super, ticha a pohodlna. Ale 787 me zas uplne nadchnul, ted co jsem s nim letel, i kdyz to bylo v C. Elektro stmavovatka funguji daleko lip nez jsem cekal, okna jsou masivni, i ten vzduch byl subjektivne fakt lepsi. Uvidime v lednu jak to bude na dalkovce v Y...
Bonus: Jak-40. Srandovni. Nechtel bych v tom cestovat uplne pravidelne, z pohledu pohodli cestujiciho, ale je to velice zajimave letadlo z pohledu letu. Leta to jako turboprop a mezitim to ma 3 proudove motory. Jako by se mu rodice bali rict, ze je adoptovan
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Mám rád:
A380 - tiché, pohodlné, prostorné
CS300 - malé letadlo, přesto vnitřním prostorem ohromné, tiché, na to jak je malé, tak se na rozdíl od E190/195 tak "netřese" ve vzduchu.
Nemám naopak rád B777, dělá strašný kravál a když nahazují motory, tak se letadlo div nerozpadne.
A pak samozřejmě jakékoliv letadlo v konfiguraci SmartWings / ČSA, tam je jedno, co je to za typ, protože zapomínají dávat rozteč mezi sedačky, nelze lepit jednu sedačku za druhou.
EDIT ADMIN - reakce na post byly přesunuty do off-topicu
A380 - tiché, pohodlné, prostorné
CS300 - malé letadlo, přesto vnitřním prostorem ohromné, tiché, na to jak je malé, tak se na rozdíl od E190/195 tak "netřese" ve vzduchu.
Nemám naopak rád B777, dělá strašný kravál a když nahazují motory, tak se letadlo div nerozpadne.
A pak samozřejmě jakékoliv letadlo v konfiguraci SmartWings / ČSA, tam je jedno, co je to za typ, protože zapomínají dávat rozteč mezi sedačky, nelze lepit jednu sedačku za druhou.
EDIT ADMIN - reakce na post byly přesunuty do off-topicu
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Tak já třeba naopak na Embraery - E170/190, ale i 135/145 nedám dopustit. Za mě suverénně nejpohodlnější letadla a nejen ve své kategorii. Pravda ale, že A220 jsem zatím nechytl, třeba bude lepší. Nějakého cukání nebo třesení jsem si u Embraerů fakt nevšiml. CRJ naopak hodnotím v kategorii malých jetů jednoznačně nejhůř, co se pohodlí/místa týká.
A pokud bych měl mluvit opravdu o letových vlastnostech, tak rozdíly jde asi posoudit jen u opravdu starých nebo opravdu malých letadel. "Cukání" při změně směru jsem zažil nejmarkantnější v An-24 nebo Metrolineru. A třeba takovému Jaku-40 zase trvá věčnost než se dostane do hladiny a když už se tam dostane, tak se s tím "se*e jako z hnojem" Na to, že má tři proudové motory letí pomaleji než Dášena...
A pokud bych měl mluvit opravdu o letových vlastnostech, tak rozdíly jde asi posoudit jen u opravdu starých nebo opravdu malých letadel. "Cukání" při změně směru jsem zažil nejmarkantnější v An-24 nebo Metrolineru. A třeba takovému Jaku-40 zase trvá věčnost než se dostane do hladiny a když už se tam dostane, tak se s tím "se*e jako z hnojem" Na to, že má tři proudové motory letí pomaleji než Dášena...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Jojo, CRJ je fakt malinký letadlo. Ale já jsem teda nikdy neměl problém. Měřím průměrných 178cm, místa nad hlavou i na nohy jsem měl vždycky všude dostatek (i u všech lowcostů), kromě případů, kdy byla pod nohama IFE bedna. A kromě jednoho letu s LH748, kde se paní přede mnou na denním letu neustále sklápěla sedadlo do maxima, a já musel žádat letušku ať už ji pošle do zadele, protože se tam pak fakt nedá ani najíst a babiznu jsem 3x slušně prosil
Nicméně tady mi šlo hlavně o *letové* vlastnosti, ne o dojmy z kabiny. A samozřejmě že to jsou převážně subjektivní dojmy, jak ostatně říká i název tématu.
Ještě mě k tomuhle napadla mezi laiky velmi rozšířená informace, že "menší letadla hážou víc než větší" a že "u ocasu to háže víc než vepředu". Troufám si říct že obojí je hovadina, pokud vyslověně nesrovávám Játro s A380.
Nicméně tady mi šlo hlavně o *letové* vlastnosti, ne o dojmy z kabiny. A samozřejmě že to jsou převážně subjektivní dojmy, jak ostatně říká i název tématu.
Ještě mě k tomuhle napadla mezi laiky velmi rozšířená informace, že "menší letadla hážou víc než větší" a že "u ocasu to háže víc než vepředu". Troufám si říct že obojí je hovadina, pokud vyslověně nesrovávám Játro s A380.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Já jsem vždycky trochu nesvůj z toho, jak třistačtyřicítka pomalu stoupá.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5915
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Subjektivní letové vlastnosti letadel
Pro mě je asi nejdůležitější množství sedaček v řadě (s přihlédnutím počtu uliček), takže můj nejoblíbenější stroj na delší než nejkratší lety je B767.
A na ty nejkratší je to Cessna 208
Takže pocit z letových vlastností u mě nehraje roli.
A na ty nejkratší je to Cessna 208
Takže pocit z letových vlastností u mě nehraje roli.