Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od MEA »

Zaujímavé video na tému, anglické titulky dostupné...

https://www.youtube.com/watch?v=jHGu83gC6V4


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od Globik »

Vzduch do výdechů nad sedadly (pokud tam tedy jsou) jde 100% zvenku nebo se i "recykluje"?

Lucky
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 711
Registrován: 30. 01. 2005, 18:43
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od Lucky »

Globik píše:Vzduch do výdechů nad sedadly (pokud tam tedy jsou) jde 100% zvenku nebo se i "recykluje"?


Je to směs čerstvého a recyklovaného vzduchu. Airbus udává že v podstatě každé 3 minuty je vzduch v kabině kompletně vyměněn i když bereme v potaz vzduch recyklovaný. Vzduch recyklovány prochází přes tzv. HEPA filtry jejichž účinost co se týká odstranění mikro částic a bakterií je až 99,9%
Naposledy upravil(a) Lucky dne 11. 03. 2020, 19:09, celkem upraveno 1 x.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od Globik »

Lucky píše:
Globik píše:Vzduch do výdechů nad sedadly (pokud tam tedy jsou) jde 100% zvenku nebo se i "recykluje"?


Je to v podstatě směs čerstvého a recyklovaného vzduchu. Airbus udává že v podstatě každé 3 minuty je vzduch v kabině kompletně vyměněn i když bereme v potaz vzduch recyklovaný. Vzduch recyklovány prochází přes tzv. HEPA filtry jejichž účinost co se týká odstranění mikro částic a bakterií je až 99,9%

Takže koronaviru by vzhledem k jeho velikosti mělo projít jen cca 1 promile, pokud počítám dobře.

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od PV »

Globik píše:
Lucky píše:
Globik píše:Vzduch do výdechů nad sedadly (pokud tam tedy jsou) jde 100% zvenku nebo se i "recykluje"?


Je to v podstatě směs čerstvého a recyklovaného vzduchu. Airbus udává že v podstatě každé 3 minuty je vzduch v kabině kompletně vyměněn i když bereme v potaz vzduch recyklovaný. Vzduch recyklovány prochází přes tzv. HEPA filtry jejichž účinost co se týká odstranění mikro částic a bakterií je až 99,9%

Takže koronaviru by vzhledem k jeho velikosti mělo projít jen cca 1 promile, pokud počítám dobře.

Jak projít? Odkud projít? Kabina je uzavřená nádoba. Z jedné strany se do ní vhání vzduch z klimatizačních packů (ten je během své cesty do kabiny místy pořádně horký - cca 350°C,takže tam viráčky nemají šanci ) - no a z kabiny se vypouští ven do atmosféry ventilem,který v kabině reguluje tlak.
Aby toho vzduchu od motorů nebylo zapotřebí tolik a aby bylo lehčí správně regulovat teplotu v kabině,jsou v kabině velké ventilátory,které zajišťují cirkulaci vzduchu. Vzduch je nasáván z kabiny přes ty HEPA filtry,míchán se vzduchem z packů a vháněn zpátky do kabiny.
Tohle celé ovšem nebrání nějakému přímému šíření virů mezi cestujícími.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od Globik »

PV píše:
Globik píše:
Lucky píše:
Je to v podstatě směs čerstvého a recyklovaného vzduchu. Airbus udává že v podstatě každé 3 minuty je vzduch v kabině kompletně vyměněn i když bereme v potaz vzduch recyklovaný. Vzduch recyklovány prochází přes tzv. HEPA filtry jejichž účinost co se týká odstranění mikro částic a bakterií je až 99,9%

Takže koronaviru by vzhledem k jeho velikosti mělo projít jen cca 1 promile, pokud počítám dobře.

Jak projít? Odkud projít? Kabina je uzavřená nádoba. Z jedné strany se do ní vhání vzduch z klimatizačních packů (ten je během své cesty do kabiny místy pořádně horký - cca 350°C,takže tam viráčky nemají šanci ) - no a z kabiny se vypouští ven do atmosféry ventilem,který v kabině reguluje tlak.
Aby toho vzduchu od motorů nebylo zapotřebí tolik a aby bylo lehčí správně regulovat teplotu v kabině,jsou v kabině velké ventilátory,které zajišťují cirkulaci vzduchu. Vzduch je nasáván z kabiny přes ty HEPA filtry,míchán se vzduchem z packů a vháněn zpátky do kabiny.
Tohle celé ovšem nebrání nějakému přímému šíření virů mezi cestujícími.

Přes HEPA filtr. Pokud uvažujeme účinnost 99,9%, tak projde 1 promile virů z toho "recyklovaného" vzduchu. Pokud to na sebe nechám foukat, tak by směr volného proudění vzduchu v kabině měl jít ode mě a ne na mne. Samozřejmě
- pokud to udělají všichni, tak je to moje opatření napůl naprd
- tím studeným a suchým vzduchem se mi snižuje imunita, ale tomu se snad dá předejít vhodným oblečením (lepší cestovat v kulichu a bundě než s respirátorem a plaveckými brýlemi :) )

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od PV »

Globik píše:
PV píše:
Globik píše:Takže koronaviru by vzhledem k jeho velikosti mělo projít jen cca 1 promile, pokud počítám dobře.

Jak projít? Odkud projít? Kabina je uzavřená nádoba. Z jedné strany se do ní vhání vzduch z klimatizačních packů (ten je během své cesty do kabiny místy pořádně horký - cca 350°C,takže tam viráčky nemají šanci ) - no a z kabiny se vypouští ven do atmosféry ventilem,který v kabině reguluje tlak.
Aby toho vzduchu od motorů nebylo zapotřebí tolik a aby bylo lehčí správně regulovat teplotu v kabině,jsou v kabině velké ventilátory,které zajišťují cirkulaci vzduchu. Vzduch je nasáván z kabiny přes ty HEPA filtry,míchán se vzduchem z packů a vháněn zpátky do kabiny.
Tohle celé ovšem nebrání nějakému přímému šíření virů mezi cestujícími.

Přes HEPA filtr. Pokud uvažujeme účinnost 99,9%, tak projde 1 promile virů z toho "recyklovaného" vzduchu. Pokud to na sebe nechám foukat, tak by směr volného proudění vzduchu v kabině měl jít ode mě a ne na mne. Samozřejmě
- pokud to udělají všichni, tak je to moje opatření napůl naprd
- tím studeným a suchým vzduchem se mi snižuje imunita, ale tomu se snad dá předejít vhodným oblečením (lepší cestovat v kulichu a bundě než s respirátorem a plaveckými brýlemi :) )
"Problém" je v tom,že ofuky nad sedačkou nejsou jedinými místy vstupu vzduchu do kabiny. Vzduch se vhání i podélnou lištou ve stropě nad uličkou. To má za následek pohyb a víření vzduchu kabinou kolmo na směr letu,takže viráčky se nešíří od hlav dolů, ale do strany na sousedy.

Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od Pavel »

Nejsem si jist zda ten virus v suchém vzduchu přežije

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Zásobovanie pretlakovanej kabíny vzduchom, fume events a toxicita...

Příspěvek od FlightDetent »

To má za následek pohyb a víření vzduchu kabinou kolmo na směr letu,takže viráčky se nešíří od hlav dolů, ale do strany na sousedy.
U moderních letadel (řekněme rok návrhu 1980+) to není přesné. Těch podélných "lišt" je vícero a přitom je odsávání pod podlahou. Výrobce přímo uvádí, že omývání vzduchem je přímo navrženo odshora dolů, a tedy ke kaskádové kontaminaci dojít nemá. Ani příčně, ani podélně.

Potud detaily, vše podstatné již napsal lucky výše.


Odpovědět