Boeing 787

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od gr09 »

Tak FAA uzemnila vsechny 787, resp. nemaji vstup do vzdusneho prostoru, ktery pod FAA spada (plus US aerolinky kdekoliv po svete, vcetne 5th freedom). Ostatnim je to take doporuceno.

http://edition.cnn.com/2013/01/16/trave ... ?hpt=hp_t1


kowal
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 252
Registrován: 17. 04. 2012, 23:35
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od kowal »


honzeek1
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 12. 11. 2006, 11:19
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od honzeek1 »

Tak to bylo o fous :)

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od MEA »

nejako ten "dream" pokrivkáva/ pokulháva ...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od Karel_x »

Asi bych taky nebyl nejklidnější, sedět v umělohmotném letadle a cítit kouř... Vím, že je tam jistě plno opatření proti rozšíření ohně, no ale i tak to není zrovna dobrá představa.

Navíc uvnitř aft e/e bay jsou další bytostně důležitá zařízení. Pokud se tam něco pokazí, tak se tam myslím vůbec nedá za letu dostat. Mám pocit, že jsem někde četl, že to je součást protiteroristických opatření.

Jinak baterky kupuje pro Boeingy Thales od Japonců. S tím ETOPSem jsem našel různé odporující si informace, ale předpokládám, že certifikace 330 nejspíš zatím nebyla dokončena (a jak to vypadá, tak ještě nějakou dobu nebude). Takže díky za upozornění.


happyna
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 872
Registrován: 09. 09. 2008, 18:37
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, YVR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od happyna »

Tak nějakej profesor univerzity Massachusetts Institute of Technology předpovídá, že 787 můžou být uzemněný až do roku 2014. To by bylo nemilé x_x

beedat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 142
Registrován: 10. 08. 2009, 23:26
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od beedat »

Jak pro koho.
Pro Airbus by to bylo milé.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od gr09 »

happyna píše:Tak nějakej profesor univerzity Massachusetts Institute of Technology předpovídá, že 787 můžou být uzemněný až do roku 2014. To by bylo nemilé x_x

On to nepredpovida. On navrhnul 2 reseni a u druheho (chlazeni clanku baterie) by mohlo trvale reseni s certifikaci trvat az rok. Ale v Boeingu snad nejsou tak hloupi, aby neudelali docasne reseni (treba za cenu zvyseni hmotnosti)...

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od gr09 »

Zajimava informace - jeste pred tim, nez doslo u 787 k prvnimu pozaru baterie, Boeing vymenil 10 baterii v 787 ANA. Jakou to ma moznou souvislost najdete v clanku. Asi nemame dost informaci na zavery, snad pak vyjde nejaka verejna oficialni zprava.

Zdroj: http://www.nytimes.com/2013/01/30/busin ... fires.html

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od Karel_x »

Ten druh Li-Ion baterií, co je v Dreamlineru, LiCoO2, je sice ten, který má nejlepší poměr kapacity na jednotku objemu i hmotnosti, ale bezpečnost je u něj docela problém. Poruchy, které mohou vést v konečném důsledku k požáru (který se nedá snadno hasit, neboť při tom vzniká kyslík) jsou expozice vyššími i podnulovými teplotami, nadměrné nabíjení i vybíjení, přílišné vybití i přebití, zkrat na výstupu, uvnitř článku, v sousedním článku, mechanické poškození... Tím vším lze také vysvětlovat tu "mírně" zvýšenou četnost výměn akumulátorů v 787. Stačí nechat baterku na mrazu, nebo ji nechat samovybíjením ve skladu vybít pod minimum, a v lepším případě vám zakrátko oznámí ochranné obvody, že baterka už není v pořádku.

Mimochodem, myslete na to i u svých laptopů a mobilů, nevystavujte je mrazům ani teplotám nad 50°C. V principu jsou malé baterky sice mnohem odolnější proti runaway (desetinová baterie má desetkrát větší povrch na jednotku vnitřní energie a tím i chlazení), ale není důvod si to na vlastní kůži ověřovat.

Můj názor je, že letadla přejdou k jinému chemismu, jak ostatně technici u Boeingu po problémech už před lety plánovali, zřejmě to ale nakonec někdo ze šéfů zarazil. Tipoval bych na LiFePO4, který je sice malinko větší a těžší, ale zase mnohem bezpečnější oproti LiCoO2. Je to snad způsobeno mj. tím že vazba Fe-P-O je pevnější než Co-O, tedy kyslík se neuvolňuje tak snadno.

Ovšem pokud přijdou s novým technickým řešením, může být certifikace i otázkou mnoha měsíců. Uvidíme.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od MEA »

karel vdaka za dobry prispevok

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od kuba.biker »

Je pravda, že B787 má funkci totálního zatmavení okýnek, kterou může ovládat pouze cabin crew a nikoliv cestující individuálně u svého okna?! :evil:

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od m@rtin »

kuba.biker píše:Je pravda, že B787 má funkci totálního zatmavení okýnek, kterou může ovládat pouze cabin crew a nikoliv cestující individuálně u svého okna?! :evil:


U LOTu si může cestující zatmavovat okénka individuálně.

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od kuba.biker »

m@rtin píše:
kuba.biker píše:Je pravda, že B787 má funkci totálního zatmavení okýnek, kterou může ovládat pouze cabin crew a nikoliv cestující individuálně u svého okna?! :evil:


U LOTu si může cestující zatmavovat okénka individuálně.


No to jo, individuální zatmavení je jedna věc. Ale já mluvím o situaci, kdy cabin crew zatmaví okénka v celém letadla a cestující proti tomu nic nezmůže.

romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Boeing 787

Příspěvek od romul »

kuba.biker píše:No to jo, individuální zatmavení je jedna věc. Ale já mluvím o situaci, kdy cabin crew zatmaví okénka v celém letadla a cestující proti tomu nic nezmůže.


bylo by vcelku logické kdyby ta možnost existovala, posádka tak nemusí obcházet postupně celou kabinu a jednotlivě stahovat rolety pokud chce vytvořit iluzi tmy...


Odpovědět