Komerční provoz A380

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1209
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod micaello » 17. 04. 2015, 16:05

=))


micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1209
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod micaello » 13. 07. 2016, 10:13

Airbus sníží kapacitu výroby A380 na polovinu..
http://ekonomika.idnes.cz/airbus-od-rok ... oprava_nio

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2725
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: E190, A319, A340, A350
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod pepa007 » 13. 07. 2016, 12:38

Mě by zajímalo jestli se to někdy zlomí a doba A380 ještě přijde. Možná až se trošku uklidní lehce napjatá bezpečnostní situace, tak se dočkáme i prodloužené verze. Nebo GE přijde se supermotorem, dočkáme se dvoumotorové verze A370 a zachrání to celej program :-)

koppak
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Příspěvky: 66
Registrován: 23. 04. 2012, 20:00
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod koppak » 13. 07. 2016, 12:48

pepa007 píše:Mě by zajímalo jestli se to někdy zlomí a doba A380 ještě přijde. Možná až se trošku uklidní lehce napjatá bezpečnostní situace, tak se dočkáme i prodloužené verze. Nebo GE přijde se supermotorem, dočkáme se dvoumotorové verze A370 a zachrání to celej program :-)


Má-li 773ER motor cca. o velikosti trupu 737, pak A370 bude mít motor o rozměru trupu 787 :D To jsou, no, poměrně odvážné fantazie :D

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3702
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod whiskey » 13. 07. 2016, 13:03

koppak píše:Má-li 773ER motor cca. o velikosti trupu 737, pak A370 bude mít motor o rozměru trupu 787 :D To jsou, no, poměrně odvážné fantazie :D

nad kridlom je miesta dost, nemusi byt furt pod kridlom zaveseny... Treba byt inovativny! :))


micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1209
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod micaello » 13. 07. 2016, 13:30

Já si bohužel nemyslím, že ta doba přijde.

Lidí bude létat víc, ale aerolinky se budou snažit být pro zákazníky více časově flexibilní, tzn. více letů vícekrát za den pro menší počet pasažérů..a přesně tam míří právě A350 apod. Když vezmeme navíc v potaz, jak aerolinky předělávají interiéry letadel a pomalu téměř vypouští First Class a počet sedadel Business Class se zmenšuje na úkor Economy / Premium Economy.. Samotného mě to mrzí, doufal jsem aspoň v tu tisícovku, jenže teď to vypadá, že Airbus bude v historii A380 rád alespoň za 500 vyrobených kusů..

V podstatě všechny uvažované navazující varianty, jako A380-900 nebo A380neo byly dány k ledu..

Petr31
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 951
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod Petr31 » 13. 07. 2016, 14:14

micaello píše:Já si bohužel nemyslím, že ta doba přijde.

Lidí bude létat víc, ale aerolinky se budou snažit být pro zákazníky více časově flexibilní, tzn. více letů vícekrát za den pro menší počet pasažérů..a přesně tam míří právě A350 apod. Když vezmeme navíc v potaz, jak aerolinky předělávají interiéry letadel a pomalu téměř vypouští First Class a počet sedadel Business Class se zmenšuje na úkor Economy / Premium Economy.. Samotného mě to mrzí, doufal jsem aspoň v tu tisícovku, jenže teď to vypadá, že Airbus bude v historii A380 rád alespoň za 500 vyrobených kusů..

V podstatě všechny uvažované navazující varianty, jako A380-900 nebo A380neo byly dány k ledu..


...jo jo, nedávno jsem o tom četl a nemůžu říct, že mě to mrzí. Projekt A380 osobně považuji za slepou uličku vývoje letectví, i když samozřejmě, můj názor nikoho z kapitánů letectví nezajímá a není tudíž směrodatný.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4979
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod flyingblue » 13. 07. 2016, 14:18

whiskey píše:
koppak píše:Má-li 773ER motor cca. o velikosti trupu 737, pak A370 bude mít motor o rozměru trupu 787 :D To jsou, no, poměrně odvážné fantazie :D

nad kridlom je miesta dost, nemusi byt furt pod kridlom zaveseny... Treba byt inovativny! :))


Neni treba byt inovativni, staci umet kopirovat.

http://www.planes.cz/cs/photo/1136266/h ... r-phx-kphx

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3702
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod whiskey » 13. 07. 2016, 15:02

Petr31 píše:...jo jo, nedávno jsem o tom četl a nemůžu říct, že mě to mrzí. Projekt A380 osobně považuji za slepou uličku vývoje letectví, i když samozřejmě, můj názor nikoho z kapitánů letectví nezajímá a není tudíž směrodatný.

mne to pride celkom luto, osobne ho povazujem za najkomfortnejsi stroj, akym som zatial letel longhaul (332/333/342/343/345/346/388/744/748/763/772/773).

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1492
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod Airbus380 » 13. 07. 2016, 15:32

I já z pohledu cestujícího hodnotím A380 zatím určitě nejlépe. Nicméně je pravda, že příznivá doba paradoxně A380 moc nepřeje. Ale ony její časy třeba zase můžou přijít. To až zase nebude tolik výhodné létat víc dálkových tras letadly velikosti 787/350/330, ale méně často větší letadlem a pasanty dál rozvážet obyčejnými 737/32S

Petr31
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 951
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod Petr31 » 13. 07. 2016, 15:47

Airbus380 píše:I já z pohledu cestujícího hodnotím A380 zatím určitě nejlépe. Nicméně je pravda, že příznivá doba paradoxně A380 moc nepřeje. Ale ony její časy třeba zase můžou přijít. To až zase nebude tolik výhodné létat víc dálkových tras letadly velikosti 787/350/330, ale méně často větší letadlem a pasanty dál rozvážet obyčejnými 737/32S


...je jasný, že se držíš svého nicku :lol: Ale plánovat v dnešní turbulentní době na pár let dopředu je jako věštit z křišťálový koule.....páč nikdo neví, co "zelená lobby" v Bruseli či jinde vymyslí a co naopak zakáže :ymdevil:

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2725
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: E190, A319, A340, A350
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod pepa007 » 17. 07. 2016, 00:28

flyingblue píše:
whiskey píše:
koppak píše:Má-li 773ER motor cca. o velikosti trupu 737, pak A370 bude mít motor o rozměru trupu 787 :D To jsou, no, poměrně odvážné fantazie :D

nad kridlom je miesta dost, nemusi byt furt pod kridlom zaveseny... Treba byt inovativny! :))


Neni treba byt inovativni, staci umet kopirovat.

http://www.planes.cz/cs/photo/1136266/h ... r-phx-kphx


proč tolik extravagance? stačilo by http://www.planes.cz/cs/photo/1215177/b ... m-ams-eham :D

ale já bych se nevzrušoval. jak jsem řekl, za 10 let může být všechno jinak a A380 půjde na odbyt jak housky na krámě.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1209
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod micaello » 19. 07. 2016, 09:06

Airbus uvedl do provozu web iflyA380.com, který umí vyhledat lety (a následně bookovat) operované právě A380 :thumbup:

Zkusil jsem narychlo něco z Osla, překvapil mě ten Dornier do Billundu..tím jsem ještě neletěl :D , škoda ale, že když to chci koupit a přesměruje mě to na web BA, tyto lety tam nejsou :(
dornier.PNG
Dornier

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 589
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod m@rtin » 28. 12. 2016, 12:03

http://www.marketwatch.com/story/airbus-cuts-a380-production-plans-for-2017-2016-12-27

Konec jednoho velkého snu se blíží. Fly Emirates oznámily, že zpomalují dodávky svých dalších 52 A380 a není vůbec jisté, jestli A380 s pořadovým číslem 116. pro Emirates vůbec vznikne.
V blízké době se očekává oficiální prohlášení Airbusu, že A380neo (A380-900) nikdy nevznikne.

Shrňme si ve stručnosti nekrolog A380-800
1. Samotná idea letadla vzniká v roce 1988, v době kdy Boeing dodal přes 600 letadel 747 a měl podepsané objednávky na dalších 700 inovovaných verzí svého jumba.

2. V roce 1994 je rozhodnuto o programu A3XX.

3. V letech 1998-2004 se rozbíhá monstrakce na výrobu největšího dopravního letadla na světě - vznikají nákladní letadla Beluga a speciální lodě pro přepravu komponentů A380. Ve velké části evropských zemí se staví megahangáry (některé s výškou přes 25 m) pro výrobu čehokoliv, co souvisí se samostatným projektem A380. Evropská pýcha nedovolí, aby letadlo vznikalo na jednom místě v Toulouse, ale výroba je nákladně rozdělena do desítek evropských zemí (ČR nevyjímaje). Zvedají se mosty přes řeky, rozšiřují silnice, bourají domy kolem kterých nelze s nadrozměrnými nákladními automobily projet.

4. V roce 2000 má Airbus podepsané kontrakty na 50 letadel. Návratnost investic do výroby se má vrátit v případě 300 prodaných letadel. Některé zdroje hovoří o 500 letadlech.

5. První vzlet letadla A380 sledují v přímém přenosu desítky milionů lidí na celém světě. Píše se rok 2005. Airbus se pře s Boeingem o budoucnost letectví. Boeing tvrdí, že budoucnost letectví spočívá v přímých letech mezi menšími letišti. Airbus naopak věští budoucnost velkým hubovým letištím.

7. Singapore Airlines se stávají první aerolinie na světě, které v roce 2007 uvádějí letadlo do pravidelného provozu na lince Singapore - Sydney. Šílenství kolem A380 začíná. V rezervačních systémech leteckých společností je typ uveden již u prvního kroku rezervace. Kamkoliv toto letadlo přistane, stává se celebritou.

8. Spirála optimismu se roztáčí na plné obrátky. Airbus ruší projekt nákladních letadel A380F, aby uvolnil kapacity pro výrobní program cestovní verze. Boeing uznává, že velká letadla neřekla své poslední slovo a modernizuje jumbo na verzi B747-800.
Maximální objednávky na A380:
Air France (12+2 opce), Asiana Airlines (6), British Airways (12+7 opce), China Southern Airlines (5), Fly Emirates (90), Etihad (10+5 opce), Korean Air (10), Lufthansa (17+3 opce), Malaysia Airlines (6), Qantas (20+4 opce), Qatar Airways (10+3 opce), Singapore Airlines (24), Thai Airways (6), Virgin Atlantic (6), Kingfischer Airlines (5)

9. Na přelomu milénia investují aerolinie a letiště biliony dolarů do rozšíření opravárenských a terminálových kapacit. Některá letiště (CDG) otevírají nové terminály speciálně určené převážně pro odbavení A380 (3 nástupní mosty, čekárny pro 500 cestujících...). Nové hangáry pro údržbu A380 vznikají prakticky na všech letištích, která jsou domovskými letišti aerolinií s uzavřenými kontrakty na nákup A380.

10. V první polovině první dekády 21. století přebírají aerolinie Fly Emirates status nejbohatší letecké společnosti na světě. Hlavní byznys staví na A380, kterých má objednaných polovinu z veškerých světových objednávek a na letech Evropa - Dubai - Asie/Austrálie začínají dominovat. Z Dubaje se stává světová metropole, do které se začíná létat z celého světa přímými linkami Fly Emirates. Nic jiného než A380 a B777 u Emirates prakticky neznají, přičemž objednávky převyšují 3 biliony korun.

11. V roce 2011 navštíví A380 poprvé Prahu v podání společnosti Lufthansa. Na přílet se přijde podívat přibližně 10 tisíc lidí. Od té doby se do 1.5.2016 objeví A380 v Praze ještě 3x (1x Korean Air a 2x Fly Emirates). Všechny přílety provází mediální kampaň s masivní návštěvností a s kolapsem dopravy v okolních obcích letiště.

12. Po roce 2010 začíná první vystřízlivění. Konkurenční Boeing 747-800 nemá ani 50 objednávek na cestovní verzi (19x Lufthansa, 10x Korean Air, 7x Air China). Boeingu 777 (největší dvoumotorové letadlo na světě) se prodalo již 1500 a získává dále nové a nové objednávky. Ekonomika 4motorových letadel je neúprosná a čísla mluví jednoznačně pro B777. Airbus se snaží konkurenci zarazit prodlouženou A350-1000 a mluví o verzi A350-1100. Dreamliner 787 má již bez mála 1000 objednávek, přičemž se jedná o 10 let mladší projekt než A380.

13. Poslední objednávka na A380 se koná v roce 2013, a to opět u společnosti Fly Emirates na 50 letadel. Celková flotila A380 u Emirates má v roce 2020 čítat 140 letadel.

14. Aerolinie, které jsou vlastníky letadel A380, mluví čím dál hlasitěji o zklamání. Náklady na 1 sedačku jsou u A380 vyšší než u B777, přičemž cargo prostor u A380 je ještě menší. Navíc se nedaří letadla zaplnit tak, jak se při počátečním nadšení předpokládalo.

15. Praha investuje desítky milionů korun do rozšíření stojánky pro odbavení A380. Od 1.5.2016 je do Prahy zahájen pravidelný každodenní provoz letadlem A380 z Dubaje společností Fly Emirates. V kontextu předchozích hubených let s dálkovými linkami a v kontextu ostatních megaletišť, kam A380 létá, se zdá být pravidelná linka do Prahy letadlem A380 zázrakem. Praha se tak na světové mapě stává jedním z nejmenších letišť, ne-li vůbec nejmenším letištěm, kam A380 pravidelně létá. Od té doby není den, kdy by se na A380 nešel někdo na vyhlídkové valy podívat. 24. prosince byl zaznamenán v jednu odpoledne výskyt asi 30 lidí na valech v Kněževsi i v Hostivici.

16. Společnost Fly Emirates žádá Airbus, aby začal pracovat na vývoji inovované verze A380neo (A380-900). Deklaruje objednávku až na 200 letadel tohoto typu. V této snaze zůstávají Emirates ale jediní. I objednávka 200 letadel nedokáže plně zaplatit další vývoj a pokrýt ztráty z dosavadní verze "800".

Následuje již pouze negativní výčet toho, co projektu podráželo nohy:
-Air France, Lufthansa a British Airways se rozhodly nevyužít opci na další letadla.
-Po 2 katastrofách společnosti Malaysia Airlines hledají aerolinky kupce na svých 6 letadel - marně. Poslední zprávy hovoří o přestavbě těchto letadel na extrakapacitní verzi pro dopravu poutníků do Meky.
-Qantas zrušil svou objednávku na dalších 8 letadel.
-Virgin Atlantic již 10 let odsouvají svou objednávku na 6 letadel A380. V poslední době se hovoří o zrušení celého kontraktu.
-Lufthansa ruší objednávku na další 3 letadla.
-Indické aerolinie Kingfischer Airlines ruší kompletně svou objednávku na všechny A380.
-Problémy aerolinií Skymark Arilines způsobují zrušení objednávky na 6 A380. Závazky přebírají aerolinie ANA včetně nechtěných 3 letadel A380. Další 2 z kontraktu pro Skymark si odeberou Fly Emirates a zvyšují tím svůj výhled na 142 celkově provozovaných letadel A380 + 150 dalších B777-300.
-Boeing přichází s modifikovanou verzí své 777, která v nové prodloužené verzi "900" dokáže přepravit přibližně stejný počet cestujících, jako odcházející jumbo. Jen za první měsíc obdržely v Everettu 300 objednávek na nového tripla.
-08/2016 Boeing hovoří o možnosti prodloužit typ 777-900 na 777-1000, a tím tak zvýšit kapacitu o dalších 20 cestujících.
-11/2016 Tim Clark, ředitel Fly Emirates, otevřeně mluví o tom, že projekt A380neo je uzavřená záležitost, a že aerolinie zvažují buď kompletní modernizaci stávajících A380 s prodloužením životnosti o dalších 10 let, a nebo budou muset najít jiný marketingový nástroj, jak si zachovat pověst nejobdivovanější a nejbohatší světové aerolinky.
-12/2016 Airbus společně s Fly Emirates oznamují odklad dodávek posledních 52 letadel a jejich zpomalení ve výrobě. Namísto 12 odebraných kusů v roce 2017 a dalších 12 v roce 2018 se sníží výrobní program na 6+6.

Podtrženo sečteno, Airbus A380-800 se pravděpodobně společně s Concordem stane nejvíce prodělečným projektem v letecké dopravě a ve velmi krátké době (několika let) bude oznámeno ukončení celého výrobního procesu. Celkový hypotetický počet vyrobených letadel se pohybuje mezi 270-280 letadly. Nepodařilo se získat jediného zákazníka v Americe od Argentiny po Kanadu, jediného v Africe a prodeje v Evropě a Asii nebyly vůbec oslnivé. Čína, kvůli které letadlo získalo šťastnou osmičku v názvu, objednala pouhých 5 (slovy pět) letadel! Vývoj moderních technologií a kompozitních materiálů šel v posledních letech natolik dopředu, že A380 (starý projekt ze začátku 90. let) nedokázal udržet krok. Dreamliner 787, A350 a B777 jsou odpovědí na otázku, proč se to celé nepodařilo? Za mne osobně, jako příznivce letecké dopravy, jsem zklamaný. Byť se mi A380 nikdy nelíbila, ohromovala mne svou velikostí a kdekoliv jsem to letadlo zahlédl, byl jsem fascinovaný jeho majestátností. Nejvíc mě však mrzí, že je to konec čtyřmotorových letadel, o kterých budeme našim vnoučatům maximálně vyprávět. Provoz na letištích se stane nudnější a nudnější. Hořkost ve mne naopak vzbuzují otázky, kdo z Evropanů tuhle krásnou srandu zaplatil? Kolik stály zmařené investice do terminálů, hangárů a infrastruktury pro celý výrobní proces? Co se bude dít s třemi nástupními mosty, kterých se na celém světě napočítají stovky, a které u 777 nenajdou využití? ....

Pořád doufám, že se nakonec A380neo vyrobí, ale ta naděje se pomalu ale jistě mění v čekání na zázrak.
Hezký zbytek dne

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2725
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: E190, A319, A340, A350
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Komerční provoz A380

Příspěvekod pepa007 » 28. 12. 2016, 12:45

V té analýze ti chybí ten nejdůležitější faktor - vývoj cen ropy. V letech 1985-2005, teda těch rozhodujících z hlediska vývoje A380, byla cena ropy víceméně stabilní, v rozmezí 20-30 dolarů za barel. Až 2005 začala brutálně stoupat a došla až na 150 dolarů za barel v roce 2008. To je pětinásobek... Tohle prostě nešlo předvídat a znamenalo to konec pro všechny čtyřmotoráky a spousta aerolinek šla do háje, to si dobře pamatujeme.

Ropa se pak na pár let usadila kolem 100 dolarů za barel, pořád trojnásobek těch výchozích hodnot, kdy A380 vznikal, což jen urychlilo vývoj úspornějších motorů a dvoumotoráků 777/787/350.

Až v nedávné době spadla ropa pod 50, což znamená jen zpomalení vyřazování čtyřmotoráků – LH si podrží svoje A340 o trochu dýl, ty 747 taky ještě budem pár let vídat, a A380 taky svitla trochu naděje. Nicméně nikdo už čtyřmotoráky asi neobjedná...

Zajímavá bude cena a dostupnost A380 na aftermarketu, třeba po nich skočí nějakej nadšenej blázen typu O'Leary, Branson, apod., přestaví je na sardinkovou verzi a konečně se dočkáme těch ultra-low-cost dálkovek :-)



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti