VictorK píše:IL62 píše:to skater: myslím, že to má s leteckými trasami pramálo společného. Stejného výsledku dosáhneš, když si na globusu natáhneš mezi zmíněnými městy provázek.
Dokonce to v realu i podobne funguje, protoze pres severni Atlantik nejsou stabilni letove cesty, ale dvakrat denne se vyhlasuji tzv. tracky, coz je system nekolika vicemene paralelnich tras definovanych pocatecnim a koncovym RNAV bodem (vicemene nad pevninou) a souradnicemi pruseciku 10, 20, .... poledniku z.d.
Aktualni prubeh tracku se urcuje tak, aby co nejvic odpovidal ortodrome (= nejkratsi spojnici dvou bodu na zemi) s vyuzitim rozmisteni tlakovych utvaru a vyskoveho proudeni, aby byla zajistena minimalni doba letu, ale zato s maximalnim komfortem (bez turbulence). V prislusnych RNAV bodech konci/zacinaji klasicke letove cesty.
Aby bylo mozne vyuzivat system tracku, letadlo musi splnovat predepsane pozadavky na spolehlivost systemu, spojeni a navigacni vybaveni.
Z vyse uvedenho je zrejme, ze pri urcite konstelaci je mozne, ze cestou z Venezuely bude casove nejkratsi cesta pres Newfoundland, i kdyz podle globusu to tak zdaleka nevypada.
Vysledkom coho je, ze CDG-DTW sme 10. jula leteli tak severne, ze sme prelietali hodne severne od juzneho cipu Gronska. Bolo to dokonca tak daleko na sever, ze si ani nepamatam za poslednych par rokov, zeby sme niekedy tak severne leteli.
Ked som letel 4 tyzdne neskor 8. augusta opat CDG-DTW tak sme isli hodne na juh od juzneho cipu Gronska, dokonca este juznejsie ako ukazuje Great Circle Mapper tuna http://tinyurl.com/hjsgd , k Newfoundland sme sa priblizili juzne od toho ostrova na vychodnom konci Kanady, co bolo tiez velmi nezvycajne.
Oba lety boli na NW49.