Letové trasy

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Jano
Stav: Offline

Příspěvek od Jano »

VictorK píše:
IL62 píše:to skater: myslím, že to má s leteckými trasami pramálo společného. Stejného výsledku dosáhneš, když si na globusu natáhneš mezi zmíněnými městy provázek.


Dokonce to v realu i podobne funguje, protoze pres severni Atlantik nejsou stabilni letove cesty, ale dvakrat denne se vyhlasuji tzv. tracky, coz je system nekolika vicemene paralelnich tras definovanych pocatecnim a koncovym RNAV bodem (vicemene nad pevninou) a souradnicemi pruseciku 10, 20, .... poledniku z.d.
Aktualni prubeh tracku se urcuje tak, aby co nejvic odpovidal ortodrome (= nejkratsi spojnici dvou bodu na zemi) s vyuzitim rozmisteni tlakovych utvaru a vyskoveho proudeni, aby byla zajistena minimalni doba letu, ale zato s maximalnim komfortem (bez turbulence). V prislusnych RNAV bodech konci/zacinaji klasicke letove cesty.
Aby bylo mozne vyuzivat system tracku, letadlo musi splnovat predepsane pozadavky na spolehlivost systemu, spojeni a navigacni vybaveni.
Z vyse uvedenho je zrejme, ze pri urcite konstelaci je mozne, ze cestou z Venezuely bude casove nejkratsi cesta pres Newfoundland, i kdyz podle globusu to tak zdaleka nevypada. :wink:



Vysledkom coho je, ze CDG-DTW sme 10. jula leteli tak severne, ze sme prelietali hodne severne od juzneho cipu Gronska. Bolo to dokonca tak daleko na sever, ze si ani nepamatam za poslednych par rokov, zeby sme niekedy tak severne leteli.

Ked som letel 4 tyzdne neskor 8. augusta opat CDG-DTW tak sme isli hodne na juh od juzneho cipu Gronska, dokonca este juznejsie ako ukazuje Great Circle Mapper tuna http://tinyurl.com/hjsgd , k Newfoundland sme sa priblizili juzne od toho ostrova na vychodnom konci Kanady, co bolo tiez velmi nezvycajne.

Oba lety boli na NW49.


VictorK
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 258
Registrován: 21. 02. 2006, 22:37
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Příspěvek od VictorK »

Pokud jste leteli tak hodne severne, bylo duvodem nejspis to, ze vase letadlo nesplnovalo predepsane podminky na vybaveni, ktere jsou vyzadovane pro let po tracku a tedy muselo byt v dosahu jedne hodiny od letiste.

Jano
Stav: Offline

Příspěvek od Jano »

VictorK píše:Pokud jste leteli tak hodne severne, bylo duvodem nejspis to, ze vase letadlo nesplnovalo predepsane podminky na vybaveni, ktere jsou vyzadovane pro let po tracku a tedy muselo byt v dosahu jedne hodiny od letiste.


Nuz, pripustam, mohlo to tak byt. Zistil som, ze tam boli este 2 rozdiely (z toho juloveho letu mam poznamky, lebo mam rozpisany trip report).
- 10. jula sme leteli na A333 N807NW ( http://www.airliners.net/open.file/1075469/M/ )
a 8. augusta sme leteli na A333 N801NW ( http://www.airliners.net/open.file/1092669/M/ )
- a zaroven 8. augusta sme mali celu cestu headwind medzi 55mph-85mph a zaroven nas, ked sme boli juzne od Islandu, hodne zatriasla turbulencia na dobrych 20 minut. Zatial co 10. jula sme mali tailwind (medzi 30mph az 60mph) od CDG az po vychodny okraj Gronska, co su tak 4/9 cesty a je to zaroven velmi nezvycajne - teda na zaklade mojich pororovani pri tych zhruba 25 TATL westbound letoch co mam je, ze taiwind pri westbound lete je nieco dost nezvycajne na tak dlhom useku. Podla oznamu posadky sme mali 10.jula tu cestu spravit o 11 min rychlesie za 8:15 oproti 8:26 z 8.augusta.

Z toho co ste napisali uz skor a co ja viem o MTT tak mne to vychadza tak, ze je pravdepodobne, ze 10.jula sme leteli vo velmi severnom koridore, lebo to bolo casovo kratsie ako keby sme leteli juznejsie.

jankre
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 61
Registrován: 25. 03. 2010, 14:10
Stav: Offline

Re: Letové trasy

Příspěvek od jankre »

Zaujalo mě tohle postarší téma. Vím, že trasy se mohou dost lišit podle podmínek, ale nad Evropou jsem čekal přece jen stálejší cesty:
Let ORY-KUL (úterý)
Let ORY-KUL (úterý)
ORY-KUL (pátek)
ORY-KUL (pátek)

Je to jen provozem (vytížením) nebo jsou ještě jiné důvody pro odchylku od ideání křivky ? :crazy:

Tragedie_v_JZD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 731
Registrován: 01. 01. 2007, 22:39
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Letové trasy

Příspěvek od Tragedie_v_JZD »

Např. meteo situace (např. vítr)...


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2208
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Letové trasy

Příspěvek od pavelpmi »

Zajímalo by mě, podle čeho se přiděluje trasa, kterou letadlo (společnost) letí.

Zaujalo mě to na letech z Vídně resp. Bratislavy do Palmy. Letos létají Niki a Ryanair víceméně stabilně takto:

vie-bts-pmi.jpg
vie-bts-pmi.jpg (235.54 KiB) Zobrazeno 3016 x

(Ryanair přitom lítal loni z Marseille přímo na Mallorku, letos to bere ještě zajížďkou přes Gironu a je snad jediný, který tak lítá.)

Nevíte, jaký může být důvod, že společnosti lítají zrovna takovými trasami?

lukaskr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 248
Registrován: 17. 05. 2009, 11:59
Stav: Offline

Re: Letové trasy

Příspěvek od lukaskr »

Záleží to vyloženě na company kudy si to naplánuje (v rámcích, které dává eurocontrol). Dá se pak třeba uhnout silnému větru (pokud to dává smysl), nebo letět mimo určitý FIR, který dává hodně sloty (Rakousko, Německo).


Odpovědět