Mobily na palubě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
VictorK
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 258
Registrován: 21. 02. 2006, 22:37
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Příspěvek od VictorK »

appolo píše: Mam pocit i kdyz je mobil vypnuty tak urcite taky neco vyzaruje..


Mam pocit, ze kdyz je neco vypnute, tak to nevyzaruje vubec nic (samozrejme krome dokonaleho zpracovani a uzasneho designu), nebot je to vypnute. :wink: (Vypnuta mikrovlnka prece taky nic nevyzaruje / neohriva). Pokud si nekdo necha telefon zapnuty ve stand-by (i kdyz nevim, jaky rezim myslite), stejne vyhledava signal - tedy vyzaruje, a to dokonce vic, protoze v rezimu vyhledavani, ma vykon nejvyssi (proto to tak zere baterku). Ledaze by byl zapnuty mod do letadla, kdy je mozne pouzivat jen ruzne aplikace bez vyhledavani site a prihlaseni se.

A co se tyka telefonovani za letu, musim rict, ze me vyhovuje, ze tam neni signal a satelitni hovory jsou drahe. Bohate mi staci poslouchat "dulezite" hovory v tramvaji, nemusim to mit na tri(a vice)hodinovem letu.


P.T.
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 258
Registrován: 08. 04. 2005, 22:41
Stav: Offline

Příspěvek od P.T. »

VictorK píše:Mam pocit, ze kdyz je neco vypnute, tak to nevyzaruje vubec nic (samozrejme krome dokonaleho zpracovani a uzasneho designu), nebot je to vypnute. :wink: (Vypnuta mikrovlnka prece taky nic nevyzaruje / neohriva).


Narozdíl od takové obyčejné mikrovlnky funguje každý mobil mimo jiné i jako hodinky, takže ač "vypnutý", pořád pracuje - minimálně běží interní hodiny. Tudíž "něco" fakticky vyzařovat musí jako každý elektronický obvod. Ale to "něco" bude naprosto zanedbatelné. Btw i lepší mikrovlnka s hodinami bude "vyzařovat" :wink:

kober
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 13. 07. 2005, 15:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od kober »

P.T. píše:
VictorK píše:Mam pocit, ze kdyz je neco vypnute, tak to nevyzaruje vubec nic (samozrejme krome dokonaleho zpracovani a uzasneho designu), nebot je to vypnute. :wink: (Vypnuta mikrovlnka prece taky nic nevyzaruje / neohriva).


Narozdíl od takové obyčejné mikrovlnky funguje každý mobil mimo jiné i jako hodinky, takže ač "vypnutý", pořád pracuje - minimálně běží interní hodiny. Tudíž "něco" fakticky vyzařovat musí jako každý elektronický obvod. Ale to "něco" bude naprosto zanedbatelné. Btw i lepší mikrovlnka s hodinami bude "vyzařovat" :wink:

Ještě že mám mechanické hodinky, až zakážou quartzky, že moc vyzařujou...

sobik
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 323
Registrován: 19. 01. 2005, 01:41
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sobik »

VictorK píše:
appolo píše: Mam pocit i kdyz je mobil vypnuty tak urcite taky neco vyzaruje..


Mam pocit, ze kdyz je neco vypnute, tak to nevyzaruje vubec nic (samozrejme krome dokonaleho zpracovani a uzasneho designu), nebot je to vypnute.


Musis rozlisovat 2 druhy vypnuti:

1) Uplne - napr. mechanicky ovladana mikrovlnka, nejde do ni stava, nic nedela, nic nevyzaruje
2) Stand by - proudi do ni stava, aby elektronickym ovladanim se mohla uvest do provozu. To plati i pro "vypnuty" telefon, ktery pro uzivatele nefunguje, ale ve skutecnosti je zapnuty, ceka na spusteni ostatnich zarizeni, spotrebovava elektrinu a vyzaruje el. mag zareni. Ovsem je to tak minimalni, ze to treba ani nejde zmerit.

Schvalne si zkus udelat poku s mobilem. Mej ho vypnuty treba tyden a po tydnu se koukni v jakem je stavu baterka. Pak pokus zopakuj, ale baterku nech mimo mobil. Uvidis jiste rozdil, nebude to nic zavratneho, ale rozdil tam bude.

No je to mozna slovickareni, ale nemuzeme popirat zakladni fyzikalni zakony, ktere se berou uz snad na zakladni skole :)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromag ... 99en%C3%AD

Skytravel
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 346
Registrován: 05. 06. 2006, 15:55
Bydliště: Koucourkov
Stav: Offline

mobily

Příspěvek od Skytravel »

ono zakaz vsech zapnutych elektronickych pristroju je logicky, je to brano ale z globalniho hlediska. Takovy mobilni telefon muze vyzarovat az 2W a to je pomerne velky vykon. Uzivatel vetsinou netusi kolik jeho elektronicky milacek muze uvolnit elektromagnetickeho zareni, knizka je stejne nejlepsi do letadla. Vsechna elektronika v letedla je merena z hlediska EM interference a pozadovane odsinena, nikdo vsak ale nemuze rict co se stane pokud budou mit 15 lidi zapnute mobily, 20 lidi zapnute pocitace. Pocet zdroju
se zvysuje a tim i zaruseni prostredi...


JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Ještěže je to tak

Příspěvek od JIndra »

Já musím říct za sebe, že jsem jako stevard moc rád, že se v letadlech (po zavření dveří) netelefonuje.

Víc než elektromagnetické záření oceňuji právě tu kulturu. Stačí to, co cestující předvádí při nástupu a nebo po přistání. Někdo se prostě neumí chovat, takže bychom ještě na palubě řešili problém s tím, že někdo někoho jiného ruší.

Kdo jezdí dálky např. autobusem, tak mi dá za pravdu, že sedět vedle aktivního "telefonisty", který sluchátko od ucha neoddělá dvě hodiny, prodá dvě auta, koupí tři domy, s milenkou probere včerejší divokou noc a pak ještě manželce naslibuje hory doly........ není žádná slast. Je to záležitost vkusu a slušnosti, ale tu zkrátka většina lidí nemá.

Takže zaplaťpánbůh za to, že se v letadlech netelefonuje. Docela si ty chvilky užívám.

Navíc je podle mě zajímavé sledovat, jak se mobily postupně omezují (např. v MHD ve skandinávských zemích) - tam samozřejmě vůbec nejde o jejich záření, ale právě o klid ostatních cestujcích.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Ještěže je to tak

Příspěvek od bubo »

JIndra píše:Já musím říct za sebe, že jsem jako stevard moc rád, že se v letadlech (po zavření dveří) netelefonuje.
Takže zaplaťpánbůh za to, že se v letadlech netelefonuje. Docela si ty chvilky užívám.
Navíc je podle mě zajímavé sledovat, jak se mobily postupně omezují (např. v MHD ve skandinávských zemích) - tam samozřejmě vůbec nejde o jejich záření, ale právě o klid ostatních cestujcích.


naprosty souhlas....

Lubor
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 126
Registrován: 27. 09. 2006, 15:56
Stav: Offline

Příspěvek od Lubor »

Zhrniem vam tu "zavery" diskusie na tuto temu, o ktorej sme pred casom debatovali na slovak-airports.net

Prevadzka mobilnych telefonov na palube nemoze priamo ohrozit technicku bezpecnost lietadla. Moze ale na celkovu bezpecnost nepriaznivo vplyvat z tychto dovodov:

1) studia CAA (UK Civil Aviation Authority) z r. 2003 popisuje isty vplyv na niektore zariadenia, ktory moze znamenat v najhorsich podmienkach (poloha mobilu, max. vyzarovaci vykon a pod.) mierne vychylenie kompasu, digital VOR, znizenie citlivosti na ILS localiser a pod. Link na zavery studie: http://www.caa.co.uk/docs/33/CAPAP2003_ ... 003%2F3%22

2) riziko mierneho rusenia radiovej komunikacie posadky

3) znizenie pozornosti cestujucich pocas bezpecnostnych pokynov a vo fazach startu a pristavania, kedy by ich pozornost nemala byt rozptylovana niecim inym

4) spolocenske dovody - nie je "slusne" telefonovat v restauracii alebo v plnom autobuse, tak preco v lietadle?


Obmedzenie pouzivania ostatnych pristrojov, ako digitalny fotoaparat, notebook, discman, mp3 prehravac, dvd prehravac a pod. nema absolutne ziadny vplyv na techniku lietadla (body 1 alebo 2) a ak su niektore/vsetky z nich zakazane, tak iny racionalny dovod ako 3 neexistuje.

Zakaz mobilov je tak trochu aj historicky, ked niektore spolocnosti verili v lukrativnost biznisu telefonovania z paluby lietadla cez ich infrastrutury, co nie je dnes celkom realitou. Ale ta paranoia ich stale drzi.


Dalsia stranka veci je technicky problem prevadzky mobilov v podmienkach vysokej rychlosti a vysky.
1) pokrytie mobilnych sieti je zabezpecovane horizontalnymi antenami s otvorenostou max. 20°, z tohto dovodu je akykolvek iny signal mimo tohto rozpatia povazovany za parazitny a tym padom "nekvalitny"
2) aj keby bolo pokrytie prisposobene na vertikalnu rovinu, co je technicky dost tazko predstavitelne, nedalo by sa beznymi mobilnymi technologiami (napr. GSM) zabezpecit kvalitne pokrytie
3) velke problemy na radiovom rozhrani sposobuje rychlost. Od asi 100km/h dochadza k prudkemu narastu tzv. Dopplerovho efektu, ktory nepriaznivo posobi na prijimaciu stranu (volajme to deformacia frekvencie). GSM technologii trvalo nejaky cas, kym si poradila s kvalitou spojenia na dialniciach a neskor na vysokorychlostnych vlakoch (TGV vo Francuzsku >300km/h).

Predstava, ze s tymito technickymi problemami je mozne poskytnut kvalitnu sluzbu na palube lietadla v 11km vyske je mylna. Ludovo povedane, mobil v kovovej rure v takychto podmienkach dost straca pojem o case a priestore a snazi sa zufalo prihlasovat do siete s maximalnym vysielacim vykonom, z ktoreho teoreticky mozu pramenit tie vplyvy na lietadlo a posadku (1 a 2).

Toto neznamena, ze telefonovat alebo sms-kovat na palube sa neda. Hovory ale urcite nie su kvalitne a nie su schopne udrzat sa viac ako zopar sekund/desiatok sekund.


Jediny sposob ako zabezpecit kvalitnu sluzbu na palube je napr. zamer Ryanairu - instalovat do lietadiel mikroBTS-ku satelitom prepojenu na pozemnu siet. Kvalitnym indoor pokrytim sa zabezpeci:
- pouzivanie frekv. kanalu najmenej nevhodneho pre dany typ lietadla
- minimalne vysielacie vykony anten a mobilov => minimalizovanie moznych vplyvov 1 a 2
To ale za cenu roamingovych poplatkov, lebo Ryanair to nebude robit zadarmo :)
Som ale zvedavy, ako sa vysporiadaju s bodom 3.
Bod 4 im bude ukradnuty, ved sa jedna o Ryanair :P

sobik
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 323
Registrován: 19. 01. 2005, 01:41
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sobik »

S vetsinou Tveho shrnuti naprosto souhlasilm, ale tohle se mi nezda:


Lubor píše:3) velke problemy na radiovom rozhrani sposobuje rychlost. Od asi 100km/h dochadza k prudkemu narastu tzv. Dopplerovho efektu, ktory nepriaznivo posobi na prijimaciu stranu (volajme to deformacia frekvencie). GSM technologii trvalo nejaky cas, kym si poradila s kvalitou spojenia na dialniciach a neskor na vysokorychlostnych vlakoch (TGV vo Francuzsku >300km/h).


Jak muze existovat u mobilu Dppleruv efekt, kdyz je pomer rychlosti sireni radiovych vln
a rychlosti letu 950km/h=250m/s => 250/300 000=0,0000833 tedy naprosto zanedbavajici. Napr. typickym ukazem Dopplerova efektu je priblizujici se auto 120km/h=33,3m/s, => pomer 33,3/340=0,098 tedy skoro 10% rychlosti zvuku.


Lubor píše:Predstava, ze s tymito technickymi problemami je mozne poskytnut kvalitnu sluzbu na palube lietadla v 11km vyske je mylna. Ludovo povedane, mobil v kovovej rure v takychto podmienkach dost straca pojem o case a priestore a snazi sa zufalo prihlasovat do siete s maximalnym vysielacim vykonom, z ktoreho teoreticky mozu pramenit tie vplyvy na lietadlo a posadku (1 a 2).


No nezda se mi, ze by na zemi byly anteny na mobily od sebe vzdalene 11 resp 22 km. Problem vsak muze byt v tom, jak drive pises, ze jsou nasmerovane na zem, nikoli nahoru. Nekdo kdysi jinde na tomto foru (ne v teto diskuzi) psal, ze ve vysce 11km je spis problem opacny: z teto vysky mobil vidi spoustu pristupovych bodu a nemuze si vybrat, az se z toho "zblazni" ;)

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od PV »

sobik píše:S vetsinou Tveho shrnuti naprosto souhlasilm, ale tohle se mi nezda:


Lubor píše:3) velke problemy na radiovom rozhrani sposobuje rychlost. Od asi 100km/h dochadza k prudkemu narastu tzv. Dopplerovho efektu, ktory nepriaznivo posobi na prijimaciu stranu (volajme to deformacia frekvencie). GSM technologii trvalo nejaky cas, kym si poradila s kvalitou spojenia na dialniciach a neskor na vysokorychlostnych vlakoch (TGV vo Francuzsku >300km/h).


Jak muze existovat u mobilu Dppleruv efekt, kdyz je pomer rychlosti sireni radiovych vln
a rychlosti letu 950km/h=250m/s => 250/300 000=0,0000833 tedy naprosto zanedbavajici. Napr. typickym ukazem Dopplerova efektu je priblizujici se auto 120km/h=33,3m/s, => pomer 33,3/340=0,098 tedy skoro 10% rychlosti zvuku


Říká ti něco pojem dopplerovská navigace? Byla použita například u IL-62 a šlo v podstatě o několik ( většinou tři nebo čtyři) vyzařovaných "kuželů" z letadla směrem k zami v různých úhlech vzhledem ke směru letu.Odražené vysílání (s frekvencí změněnou právě vlivem Dopplerova efektu) se přijímalo zpět ,vyhodnocovalo a používalo se to k navigačním výpočtům - v dobách kdy nebylo GPS to pracovalo s velmi slušnou přesností.

Lubor
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 126
Registrován: 27. 09. 2006, 15:56
Stav: Offline

Příspěvek od Lubor »

sobik píše:S vetsinou Tveho shrnuti naprosto souhlasilm, ale tohle se mi nezda:


Lubor píše:3) velke problemy na radiovom rozhrani sposobuje rychlost. Od asi 100km/h dochadza k prudkemu narastu tzv. Dopplerovho efektu, ktory nepriaznivo posobi na prijimaciu stranu (volajme to deformacia frekvencie). GSM technologii trvalo nejaky cas, kym si poradila s kvalitou spojenia na dialniciach a neskor na vysokorychlostnych vlakoch (TGV vo Francuzsku >300km/h).


Jak muze existovat u mobilu Dppleruv efekt, kdyz je pomer rychlosti sireni radiovych vln
a rychlosti letu 950km/h=250m/s => 250/300 000=0,0000833 tedy naprosto zanedbavajici. Napr. typickym ukazem Dopplerova efektu je priblizujici se auto 120km/h=33,3m/s, => pomer 33,3/340=0,098 tedy skoro 10% rychlosti zvuku.


Citlivost ucha na zvuk a digitalnych radiovych prijimacov pracujucich radovo v gigahertzoch sa predsa neda porovnavat. GSM signal na cca 900MHz pracuje s timeslotmi dlhymi tusim 4.6 ms a kazdy z nich nesie 148 bitov. Posun o jeden bit narobi celkom paseku. Dnes uz si s tym na GSM v pohode vieme poradit do tych 300 km/h, ale pred par rokmi to bol celkom vazny problem.
Napriklad pri UMTS je to ovela horsie - pracuje sa s 3,84 milionmi "cipov" za sekundu a kazde vychylenie kvoli Doppleru je kriticke. Pre hlasovu sluzbu to sice tiez uz prestava byt problem, ale pre data je rychlost zatial velmi limitujuca. Nehovoriac o nadstavbe HSDPA umoznujucej megabitove rychlosti.

A na upresnenie, ten pomer je este vacsi ako pises, pomylil si sa o 3 desatinne miesta (rychlost svetla je 300000 km/s a nie m/s...)

sobik píše:
Lubor píše:Predstava, ze s tymito technickymi problemami je mozne poskytnut kvalitnu sluzbu na palube lietadla v 11km vyske je mylna. Ludovo povedane, mobil v kovovej rure v takychto podmienkach dost straca pojem o case a priestore a snazi sa zufalo prihlasovat do siete s maximalnym vysielacim vykonom, z ktoreho teoreticky mozu pramenit tie vplyvy na lietadlo a posadku (1 a 2).


No nezda se mi, ze by na zemi byly anteny na mobily od sebe vzdalene 11 resp 22 km. Problem vsak muze byt v tom, jak drive pises, ze jsou nasmerovane na zem, nikoli nahoru. Nekdo kdysi jinde na tomto foru (ne v teto diskuzi) psal, ze ve vysce 11km je spis problem opacny: z teto vysky mobil vidi spoustu pristupovych bodu a nemuze si vybrat, az se z toho "zblazni" ;)


Velkost buniek na zemi ide od desiatok metrov po desiatky kilometrov podla potreby - technicka hranica GSM je 36 km, ktora sa da pridavnymi zariadeniami zdvojnasobit za cenu znizenia kapacity cca na polovicu, ale neviem ci sa to niekde v Europe pouziva.
Mobil sa nemoze "zblaznit". Procedury pre vyber bunky su presne algoritmy a jediny problem je v tom, ze ak sa mu aj na parazitne pokrytie nejakej bunky podari vzhladom na vysku prihlasit, tak na nej kvoli rychlosti a kvalite signalu dlho nevydrzi a nie vzdy je dalsia dostupna bunka z "pozemneho" hladiska deklarovana ako susedna tej prvej, takze tie procedury vyberu musi mobil robit znova a to trochu trva. Je to ako ked zapnete mobil na inom mieste ako bol vypnuty, tak mobilu chvilu trva, kym sa zorientuje.

Rudla
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 101
Registrován: 01. 10. 2004, 20:19
Stav: Offline

Příspěvek od Rudla »

sobik píše:Jak muze existovat u mobilu Dppleruv efekt, kdyz je pomer rychlosti sireni radiovych vln
a rychlosti letu 950km/h=250m/s => 250/300 000=0,0000833 tedy naprosto zanedbavajici. Napr. typickym ukazem Dopplerova efektu je priblizujici se auto 120km/h=33,3m/s, => pomer 33,3/340=0,098 tedy skoro 10% rychlosti zvuku.


Muze, existuje, a je tak velkej, ze je velmi snadno meritelnej. Radar, kterej pracuje na podobny frekvenci jako mobily (1090 MHz), meri prave frekvencni posun zpusobenej Dopplerovym efektem pri vysilani z leticiho letadla, a na zaklade toho vypocitava pomerne presne rychlost letu letadla. Doted je to v podstate jedinej zpusob, jak tu rychlost zmerit a zobrazit bez zavislosti na vnitrnim vybaveni letadla.

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od PV »

Dopplerův efekt u rádiových vln se projevuje tím výrazněji,čím větší je kmitočet těchto vln,protože poměr vlnové délky světla a vlnové délky těchto rádiových vln už začíná být docela významný.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Příspěvek od dejavu »

Lubor píše:
Velkost buniek na zemi ide od desiatok metrov po desiatky kilometrov podla potreby - technicka hranica GSM je 36 km, ktora sa da pridavnymi zariadeniami zdvojnasobit za cenu znizenia kapacity cca na polovicu, ale neviem ci sa to niekde v Europe pouziva.
Mobil sa nemoze "zblaznit". Procedury pre vyber bunky su presne algoritmy a jediny problem je v tom, ze ak sa mu aj na parazitne pokrytie nejakej bunky podari vzhladom na vysku prihlasit, tak na nej kvoli rychlosti a kvalite signalu dlho nevydrzi a nie vzdy je dalsia dostupna bunka z "pozemneho" hladiska deklarovana ako susedna tej prvej, takze tie procedury vyberu musi mobil robit znova a to trochu trva. Je to ako ked zapnete mobil na inom mieste ako bol vypnuty, tak mobilu chvilu trva, kym sa zorientuje.


Presne tak.

Vetsi dosah nez 36 Km se nepouziva - problem s timeslotama. Treba v nekterych pripadech telefon vidi i vzdalenejsi vysilac, ale uz se s nim nespoji pro komunikaci.

V praxi nelze plnohodnotne a bezne telefonovat z letadla pomoci GSM (CDMA, WCDMA) mobilu z bezne letove hladiny jetu a pri obecne rychlosti okolo 800 Km/h. To ale neznamena, ze by pusteny telefon v letadle nic nevysilal.... Proto ty vypnute mobily za letu.

V nizsich letovych hladinach a pri nizsi rychlosti uz asi bude mozne telefonovat, ale vyska se muze menit s ohledem na lokalni pozemni vysilace a jejich nasmerovani.

sobik
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 323
Registrován: 19. 01. 2005, 01:41
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sobik »

Hmm. jak tak to tady ctu, tak jsem zil v pekne velkym omylu :(( Chlapy diky za info.


Odpovědět