Zhrniem vam tu "zavery" diskusie na tuto temu, o ktorej sme pred casom debatovali na slovak-airports.net
Prevadzka mobilnych telefonov na palube nemoze priamo ohrozit technicku bezpecnost lietadla. Moze ale na celkovu bezpecnost nepriaznivo vplyvat z tychto dovodov:
1) studia CAA (UK Civil Aviation Authority) z r. 2003 popisuje isty vplyv na niektore zariadenia, ktory moze znamenat v najhorsich podmienkach (poloha mobilu, max. vyzarovaci vykon a pod.) mierne vychylenie kompasu, digital VOR, znizenie citlivosti na ILS localiser a pod. Link na zavery studie:
http://www.caa.co.uk/docs/33/CAPAP2003_ ... 003%2F3%22
2) riziko mierneho rusenia radiovej komunikacie posadky
3) znizenie pozornosti cestujucich pocas bezpecnostnych pokynov a vo fazach startu a pristavania, kedy by ich pozornost nemala byt rozptylovana niecim inym
4) spolocenske dovody - nie je "slusne" telefonovat v restauracii alebo v plnom autobuse, tak preco v lietadle?
Obmedzenie pouzivania ostatnych pristrojov, ako digitalny fotoaparat, notebook, discman, mp3 prehravac, dvd prehravac a pod. nema absolutne ziadny vplyv na techniku lietadla (body 1 alebo 2) a ak su niektore/vsetky z nich zakazane, tak iny racionalny dovod ako 3 neexistuje.
Zakaz mobilov je tak trochu aj historicky, ked niektore spolocnosti verili v lukrativnost biznisu telefonovania z paluby lietadla cez ich infrastrutury, co nie je dnes celkom realitou. Ale ta paranoia ich stale drzi.
Dalsia stranka veci je technicky problem prevadzky mobilov v podmienkach vysokej rychlosti a vysky.
1) pokrytie mobilnych sieti je zabezpecovane horizontalnymi antenami s otvorenostou max. 20°, z tohto dovodu je akykolvek iny signal mimo tohto rozpatia povazovany za parazitny a tym padom "nekvalitny"
2) aj keby bolo pokrytie prisposobene na vertikalnu rovinu, co je technicky dost tazko predstavitelne, nedalo by sa beznymi mobilnymi technologiami (napr. GSM) zabezpecit kvalitne pokrytie
3) velke problemy na radiovom rozhrani sposobuje rychlost. Od asi 100km/h dochadza k prudkemu narastu tzv. Dopplerovho efektu, ktory nepriaznivo posobi na prijimaciu stranu (volajme to deformacia frekvencie). GSM technologii trvalo nejaky cas, kym si poradila s kvalitou spojenia na dialniciach a neskor na vysokorychlostnych vlakoch (TGV vo Francuzsku >300km/h).
Predstava, ze s tymito technickymi problemami je mozne poskytnut kvalitnu sluzbu na palube lietadla v 11km vyske je mylna. Ludovo povedane, mobil v kovovej rure v takychto podmienkach dost straca pojem o case a priestore a snazi sa zufalo prihlasovat do siete s maximalnym vysielacim vykonom, z ktoreho teoreticky mozu pramenit tie vplyvy na lietadlo a posadku (1 a 2).
Toto neznamena, ze telefonovat alebo sms-kovat na palube sa neda. Hovory ale urcite nie su kvalitne a nie su schopne udrzat sa viac ako zopar sekund/desiatok sekund.
Jediny sposob ako zabezpecit kvalitnu sluzbu na palube je napr. zamer Ryanairu - instalovat do lietadiel mikroBTS-ku satelitom prepojenu na pozemnu siet. Kvalitnym indoor pokrytim sa zabezpeci:
- pouzivanie frekv. kanalu najmenej nevhodneho pre dany typ lietadla
- minimalne vysielacie vykony anten a mobilov => minimalizovanie moznych vplyvov 1 a 2
To ale za cenu roamingovych poplatkov, lebo Ryanair to nebude robit zadarmo
Som ale zvedavy, ako sa vysporiadaju s bodom 3.
Bod 4 im bude ukradnuty, ved sa jedna o Ryanair