Concorde

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
PDan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 603
Registrován: 27. 08. 2009, 22:59
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod PDan » 05. 02. 2010, 10:17

vitezslav píše:PV: Ty jo, tak to je něco!! Skoro to vypadá, že začíná kolem supersoniků něco dít... :) Nenašel jsi tam někde info, kdy by se to mělo uskutečnit?

Ze Concorde mozna nahodi a kousek popojede mi neprijde ze by se zase kolem supersoniku neco zas tak extra delo :P


vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2457
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod vitezslav » 05. 02. 2010, 15:19

Ředitel muzea byl samozřejmě zasypán dotazy, kdy půjde Concorde do vzduchu. Údajně odpověděl, že plánovaný test v žádném případě neznamená návrat na nebe, nicméně že případný let Concorde není věcí možností, ale financí a musel by se najít investor, ochotný zasponzorovat několik milionů EUR (myšleno samozřejmě pro zkušební lety, ne pro návrat do provozu). Proslýchá se, že se o letadlo zajímá jakýsi arabský princ, který je fandou letadel.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1020
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod PavelD » 06. 02. 2010, 21:57

Mám dceru narozenou v roce 2003 a jsem přesvědčen, že nejdříve ji odvedu na maturitní ples a možná poté se dočkám pravidelného provozu nějakého supersonicu s kapacitou pax > 30.
:( :( :(

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2457
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod vitezslav » 06. 02. 2010, 23:16

pavelD: No, jak to tak počítám, tvoje dcera bude mít maturák cca za 11 let, a to si myslím, že se PRAVIDELNÉHO provozu opravdu nedočkáme. Vezmi si, jak dlouho trval vývoj B787... Takže jediná šance je, že by několikrát propadla :lol: .

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 693
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod m@rtin » 07. 02. 2010, 13:06

PavelD píše:Mám dceru narozenou v roce 2003 a jsem přesvědčen, že nejdříve ji odvedu na maturitní ples a možná poté se dočkám pravidelného provozu nějakého supersonicu s kapacitou pax > 30.
:( :( :(

Ale možná v doprovodu s tvojí vnučkou


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1667
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod MEA » 09. 02. 2010, 13:30

Pavel, ty optimista!) Ja pochybujem ze sa akejkolvek nahrady dozijeme.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2457
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod vitezslav » 09. 02. 2010, 20:39

Nemáte pocit, že vývoj v letectví poněkud ustrnul?? Samozřejmě, letadla jsou plná computerů, jsou bezpečnější a ekonomičtější. Ale myslím po stránce výkonů. Vždyť od roku 1945 do roku 1970, za pouhých 25 let (!!) prošlo vývojem od pomalých a povětšinou menších pístových strojů až k Concordu a B747! A za posledních 40 let jen od B737-100 k B737NG... :?

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1020
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod PavelD » 09. 02. 2010, 21:09

Tento pocit mám také, a už docela dlouho. K tvému výčtu změn mne napadlo přidat ještě materiály, a ohledně " ustrnutí " vývoje bych si troufl přidat i ostatní dopravu. Za poslední technický průlom, který by snad mohl ??? být dopravně využitelný považuji kavitační torpédo.
Jinak na kolejích, gumách, vodě i ve vzduchu technický vývoj dosti zpomalil. Vždyt i to TGV je téměř současník Jumba, a i pro komerční provoz dráhy/maglevu bude někde nad 500km/h strop hodně dlouho.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2457
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod vitezslav » 09. 02. 2010, 21:38

PavelD: Na materiály jsem zapomněl, ale i ony mají jediný cíl - snížit náklady na údržbu a palivo, nikoli posunout hranice rychlosti a výkonů.
Asi je to globálním pohledem na dopravu a letectví - zatímco v 70. letech se každý předháněl v rychlosti (vzpoměňme na souboje B707 x Convair 880/990) a kdekdo servíroval dvě tři jídla na stříbru, dnes vítězí, ať si to chceme nebo nechceme připustit, LC model - nedáme vám vůbec nic, ale za čtvrtinovou cenu. Což samozřejmě vyžaduje úsporná letadla.
I když mě osobně velmi mrzí, že Concordy nepřešly k Virginu...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4179
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod prodejce » 09. 02. 2010, 21:52

.. konečně zajímavé téma. Já jsem tedy jenom prodejce, ale tak nějak se smiřuju s tím, že A380 je poslední "změna", kterou zažiju. Co bude po něm? 3-podlažní letadlo? Pokusí se někdo o mašinu, které dá LHR-SYD na jeden zátah? Vyplatí se vůbec vyvíjet na planetě naší velikosti něco, co se udrží ve vzduchu déle jak 16-17 hodin? :o Já jsem teda skeptik.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3917
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod whiskey » 09. 02. 2010, 23:12

prodejce píše:Vyplatí se vůbec vyvíjet na planetě naší velikosti něco, co se udrží ve vzduchu déle jak 16-17 hodin? :o Já jsem teda skeptik.


rozhodne by sa vyplatilo single-stage-to-orbit, to by bolo LHR-SYD za dve-tri hodiny. Vecna skoda, ze NASA zrusila X-33.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2722
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod Fabo » 09. 02. 2010, 23:17

Vyvoj superdalkoveho letadla imho nema smysl. Je to proste prilis maly trh na to, aby se dalo udelat letadlo dostatecne levne na to, aby o nej byl zajem ale zaroven dostatecne drahe, aby pokrylo naklady na vyvoj. Leda by se dal vyuzit nejaky mimochodem vzniknuty objev nebo technologie.

Jinak si nemyslim, ze by letectvo neprechazelo vyvojem tak znatelnym jako rekneme do tech 70tejch let, jenom se vyvoj presmeroval jinam. Misto letadel rychlejsich se delaj letadla uspornejsi a tissi, treba. Zrychlovat nema moc cenu, vetsina letadel se stejne pohybuje v hodnotach mezi 0.8 az 0.9 macha, a vys uz se stejne moc priblizujeme k transsonickym rychlostem, ktere se k letani moc nehodi. Zvetsovani postupne probihalo, pres prvni widebody zacatkem 70tych let, jejich dalsi verze, ted A380.

A co se tyce samotneho vykonu, coz jsem teda moc nepochopil, ja bych rek ze proste 737-600 potrebuje +- stejne vykonu jako kdysi to dvoukilo, kdyz jsou stejne velky, ale i kdyz ma toho vykonu treba vic, tak furt zere podstatne min, a to pokrok je.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5387
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod flyingblue » 10. 02. 2010, 03:34

Fabo píše:Vyvoj superdalkoveho letadla imho nema smysl. Je to proste prilis maly trh na to, aby se dalo udelat letadlo dostatecne levne na to, aby o nej byl zajem ale zaroven dostatecne drahe, aby pokrylo naklady na vyvoj. Leda by se dal vyuzit nejaky mimochodem vzniknuty objev nebo technologie.


Otazka je, co je to "prilis maly trh". Kdyz vidim tri jumba BA, ktery denne opousteji SYD, aby o par desitek hodin pozdeji skoncily v LHR, k tomu pripoctu dvoupatraky SQ a EK a nejaky to jumbo QS ... Tak to neni uplne malo. Samozrejme muzes namitnout, ze sou to ctyri aerolinky, nicmene na druhou stranu litaj taky QS, United, Air Canada a Delta. Navic linky z Evropy na zapadni pobrezi USA taky nejsou nejkratsi.

Problem je v tom, ze na vysokorychlostni prepravu je treba vyresit spoustu veci - od sonickeho tresku pres motory az k materialum.

A zatimco driv do tohodle vyzkumu pumpoval (i skrz kosmicky program) penize stat, dneska stat pumpuje penize do socialnich davek a veci jako "carbon neutral". Pokud si spravne pamatuju, tak vyzkum v oblasti motoru dela NASA (viz jejich ramjety a scramjety), stejne tak v oblasti minimalizace sonickeho tresku. U materialu je to hodne o ekonomice vyroby.

No v kazdem pripade cifrspioni prevzali kontrolu - nikdo nechce byt za nic zodpovedny. Rozkladani rizika vede do absurniho stavu, kdy se B787 sklada z velkych dilu, ktery se delaji po celych USA, Japonsku a casti i v Evrope - misto toho, aby to byly tri haly vedle sebe.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5387
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod flyingblue » 10. 02. 2010, 03:39

prodejce píše:.. konečně zajímavé téma. Já jsem tedy jenom prodejce, ale tak nějak se smiřuju s tím, že A380 je poslední "změna", kterou zažiju. Co bude po něm? 3-podlažní letadlo? Pokusí se někdo o mašinu, které dá LHR-SYD na jeden zátah? Vyplatí se vůbec vyvíjet na planetě naší velikosti něco, co se udrží ve vzduchu déle jak 16-17 hodin? :o Já jsem teda skeptik.


16 hodin ve vzduchu je ocistec.

Tripodlazni letadlo asi nema smysl, zatim to vypada, ze ekonomika donuti vyrobce k vyrobe nejakyho samokridla, ktery bude ultramegawidebody.

Nevim, kolik Ti je, ale za nejakych 15 let bude potreba s nejakou dalsi inovaci prijit. Prece jen, A350XWB nebo B787 zase nejsou nejakou revoluci a jiste se najde nekdo s byznysplanem, jak se odlisit. Za soucasneho stavu trhu bych tipoval na Bransona.

Virgin Galactic muze byt zajimala technologicko/organizacni platforma pro orbitalni lety pres zemekouli.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4179
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Concorde

Příspěvekod prodejce » 10. 02. 2010, 17:38

http://cestovani.idnes.cz/z-londyna-do- ... igsvet_tom

tak né létat rychleji, ale pomaleji... to je zukunft :lol: Ale já bych to klidně dal.



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti