Winglets

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
stepan_cerny
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 27. 04. 2003, 21:19
Bydliště: Praha - Suchdol
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od stepan_cerny »

Není mi moc jasný princip a letový efekt "Winglets". Vím, že nějakým pozitivním způsobem ovlivňují letové vlastnosti letadla. Zajímalo by mě ale, proč potom nejsou používány na všech letadlech. Jedná se o tak drahou záležitost v otázce jejich instalace nebo mají i své negativní stránky. Mám takové tušení, že tam nebude všechno OK při startu nebo přistání letadla, protože třeba na japonských ostrovech, kde mají letadla krátké letové vzdálenosti je nepoužívají ani na Jumbech. Našel by se tu ve fóru někdo, kdo s nimi má zkušenost ať už jako technik nebo pilot a moji teorii by mi potvrdil či vyvrátil?

Stepan

Upraveno - stepan_cerny on 09/10/2003 14:418


Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od Pavel »

Doporučuji navštívit tuto stránku: http://www.b737.org.uk/winglets.htm
..tam najdeš spoustu odpovědí

jirkapilot
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 28. 01. 2003, 10:16
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od jirkapilot »

Jestli zapatram ve svych zakladnich znalostech aerodynamiky, tak na konci kazdeho kridla vznika tzv. indukovany odpor, vznikajici rozdilem tlaku pod kridlem /kde je pretlak/ a nad kridlem /kde je podtlak/...tudiz kridlo je zespodu jaksi nadnaseno a zeshora prisavano....to je ale hodne zjednodusene, zalezi na profilu, sipovitosti atd. Nicmene na konci kridla je docela zajimavy jev, kdy na nejakych maluvkach to vypada jako jakysi pulkruh vzduchu, ktery se od spodu kridla obtaci smerem nad kridlo...takze tam vznika jakesi vireni, ktere zrovna aerodynamaci nemaji moc radi a snazi se ho eliminovat....a k tomu dopomahaji ty winglety, kdy konec kridla je vyveden jaksi nahoru a prodluzuje tak to spravne obtekani vzduchu okolo kridla. Nekde se urcite da najit, jak moc je rozdilna spotreba treba u 737 verze -800 s winglety a bez wingletu...je to snad neco do 5%...nevim jestli brano na hodinu. Vyhody wingletu a ekonomictejsi provoz letadla s nimi se pozna az pri delsich trasach...cca od 3, 4 hodin vyse. Dodatecna dostavba wingletu samozrejme neco stoji, kazda spolecnost si jiste peclive spocita, zda-li se ji naklady do nich vlozene vrati ci ne. Rozdil v letovych vlastnostech s a bez wingletu je zanedbatelny.

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od sever2 »

Me by spis zajimal rozdil mezi vodorovnymi/zralocimi/svislymi winglety. Je jasny, ze ty vodorovny jeste ke vsemu produkujou pridavny vztlak na rozdil od tech svislych. Ale jak uz to tak vetsinou u letadel byva a ty vodorovne budou mit nejakou nevyhodu, kterou je ten pridavny vztlak vykoupen....vzdycky je to neco za neco.

jirkapilot
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 28. 01. 2003, 10:16
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od jirkapilot »

sever2: Muzes nejak vysvetlit, jak vypadaji ty vodorovne/zraloci winglety...popr. dat link na nejake foto? Ted si nemuzu vybavit, co mas presne na mysli. Diky.


stepan_cerny
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 27. 04. 2003, 21:19
Bydliště: Praha - Suchdol
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od stepan_cerny »

Dekuji moc zatim alespon za tyhle odpovedi. V tech rozdilech si myslim, ze Sever myslel typy wingletu, ktere jsou v pouzivani treba u Travel servisu, Airbusu 340, na koncich kridel Airbusu 310 a u 747. Kazde maji jine uhly a nekdy prave ty rozevrene vedou i dolu, coz muze na aerodynamiku mit take svuj efekt. Rozhodne nektere typy letadel prave s instalovanymi winglety vypadaji dost "cool", neniliz pravda?

jirkapilot
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 28. 01. 2003, 10:16
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od jirkapilot »

...onehda se rikalo, ze winglety jsou na letadlech jen kvuli spotterrum, ze pru jsou s nimi letadla vice "sexy"...

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od sever2 »

stepan do dohadl celkem dobre. Ty vodorovny jsou zatim malo rozsireny. Nejznamejsim ne-li jedinym zastupcem je B764. Ty zraloci jsou A340/330/B747 a svisle treba B737NG, i kdyz i ty mozna budou pod nejakym uhlem.

Asi nejlogictejsi mi prijdou prave ty vodorovne. Konec kridla zmensi na minimum a jeste produkuji nejaky vztlak. Jenomze, proc by pak byly malo rozsirene?

stepan_cerny
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 27. 04. 2003, 21:19
Bydliště: Praha - Suchdol
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od stepan_cerny »

"Sexy-letadlo" - dost dobry termin ;-) No rozhodne treba takova flotila Travell servisu s nima vypada dost dobre a necha se na ni koukat stejne dlouho jako treba na pekne dlouhonohy palubni personal. Jen tak dale.

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od sever2 »

Pekelná to kombinace.......

Co teprve az se objevi 7E7......ten ma taky pekne protahly linie.

U toho bude mozna hodne tezky popsat winglety.

stepan_cerny
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 27. 04. 2003, 21:19
Bydliště: Praha - Suchdol
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od stepan_cerny »

Zajimave a poucne cteni. Vazne moc dik. Zapisu si to za usi. Stepan

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od vita »

Pekelná to kombinace.......

Co teprve az se objevi 7E7......ten ma taky pekne protahly linie.

U toho bude mozna hodne tezky popsat winglety.


B7E7Dreamliner vypadá hezky jen z boku čumák ze spoda je na zeblití
A to mám boeingy velmi rád. ´Jinak příď A380 je taky hnusná. Nejhezší "obličej" měl B707/DC-8 to by nosánek!

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od Zlin142 »

"Sexy-letadlo" - dost dobry termin ;-) No rozhodne treba takova flotila Travell servisu s nima vypada dost dobre a necha se na ni koukat stejne dlouho jako treba na pekne dlouhonohy palubni personal. Jen tak dale.


Jen to barevné provedení je opravdu PŘÍŠERNÉ!!! Dětičky v mateřské školce při výtvarné výchově by to udělali lépe.
To, co má být patrně "logo" na ocase a ten nedefinovatelný červenomodrý "útvar" na přední části trupu, to je fakt děs běs.

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od vita »

Jen to barevné provedení je opravdu PŘÍŠERNÉ!!! Dětičky v mateřské školce při výtvarné výchově by to udělali lépe.
To, co má být patrně "logo" na ocase a ten nedefinovatelný červenomodrý "útvar" na přední části trupu, to je fakt děs běs.


Naopak logo TVS je mnohem lepší než ČSA a výborná kombinace červené a modré je parádní.

A mám pocit, že jsem podobnej negativní příspěvek ve velmi podobném znění už slyšel.

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Winglets

Příspěvek od pepa007 »

Naopak logo TVS je mnohem lepší než ČSA a výborná kombinace červené a modré je parádní.

A mám pocit, že jsem podobnej negativní příspěvek ve velmi podobném znění už slyšel.


Doufám že jsi vtipálek jinak vyhledej psychiatra...


Odpovědět