Boeing 737 vs. Airbus A320

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Malvolio »

FlightDetent píše:PTU. :wink: Zjednodusene se jedna o zalozni hydraulicke cerpadlo. V beznem provozu je neustale vypnuto, ale pri spousteni druheho z motoru je naschval spusteno aby se overila jeho funkce. Skutecne to jakoby steka a je to dobre slyset v kabine, nejvice nad podvozkovou sachtou, v ktere je umisteno. Tuto funkci maji vsechny Airbusy 32S.


Díky za opravu, samozřejmě je to PTU, ten zvuk by měl být nějak takhle: http://home.karneval.cz/00000289/PTU.mp3

Jinak jsem letěl s G-EZFC, který byl dodán v únoru 2009 a štěkal taky.


FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od FlightDetent »

Smurfx píše:Na airliners.net jsem myslím četl, že A32x vyrobené v roce 2009 už mají jiný typ čerpadla, které již není slyšet. Zatím sem takto novým A neměl čest letět, takže to nemohu potvrdit...
U nas je 2009 OK-OER, dodano myslim nekdy brezen/duben. Mozna by to nekdo z pritomnych CC mohl odsledovat.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od františek dobrota »

Myslím, že žádné tiché PTU nenajdou. Jedinou změnu, kterou si vybavuji v systému PTU, je potlačení automatického spuštění PTU za letu do 1500ft pro zabránění ztráty dvou systémů díky potlačení varování a tím pádem procedury..tu by teoreticky mohly mít všechna letadla od LEFa včetně, obávám se ale že ČSA tuhle modifikaci nevyužilo.

A složitější vysvětlení:je to zařízení které obsahuje dva mechanicky propojené (hřídelí) celky které oba můžou fungovat bud jak čerpadlo nebo jako hydromotor a samozřejmě obráceně.Převádí tak hydraulický tak z jednoho systému do druhého bez výměny kapaliny.Ke spuštění stačí jen rozdílný tlak v systémech, takže když se začne spouštět motor č.1(což je až ten druhý:-), páka "spuštění" je už v poloze, kde práce PTU už není vyřazena elektronikou, ale zelený hydraulický systém ještě nemá dostatečný tlak od roztáčejícího se motru a proto PTU začne pracovat až do vyrovnání tlaků (ne déle než 4sec).Pokud ho uslyšítě déle a nebo vůbec patrně budete brzo zpátky u gatu.

Ostatně mám pocit že už se to tu probíralo i s odkazem na:http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Transfer_Unit

Ve srovnávacím vlákně se sluší podotkounout že i 737 má PTU a jeho zvuk je jen o trochu méně strašidelný a neštěká. Jen funguje pouze v jedné specifické situaci...Ubezpečuji vás ale, že když ho uslyšíte, už je opravdu načase se bát..:-)

K 747..tak tam se pohybuju dost na tenkém ledě :-) - jsou tam sice dvě hydraulické pumpy poháněné od motorů vzduchem (kromě čtyř normálních motorových), ty pracují ale až při velkém odběru hydrauliky..běží až po spuštění motorů, třeba při vysouvání mechanizace..pak má elektrickou pumpu která začne běžet před začátkem pushování, ta by při rozběhu mohla mít divný zvuk, ale nikdy jsem si toho nevšiml.Po PTU ani vidu ani slechu, ale je to velký éro, třeba se někde schovává.Budu někdy poslouchat.. :?:

Smurfx
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 961
Registrován: 05. 01. 2008, 21:30
Oblíbené typy letadel: Airbus A320, Airbus A380, Airbus A330
Canadair CRJ900, ULL Zephyr :)
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Smurfx »

františek dobrota píše:a proto PTU začne pracovat až do vyrovnání tlaků (ne déle než 4sec).Pokud ho uslyšítě déle a nebo vůbec patrně budete brzo zpátky u gatu.



Častokrát jsem u A32x Air France slyšel PTU o mnoho déle, než 4 sec. Jednou dokonce od nastartování skoro až po najetí na runway.

Tom Air
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 569
Registrován: 02. 02. 2004, 16:26
Oblíbené typy letadel: B777
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Tom Air »

Smurfx píše:
františek dobrota píše:a proto PTU začne pracovat až do vyrovnání tlaků (ne déle než 4sec).Pokud ho uslyšítě déle a nebo vůbec patrně budete brzo zpátky u gatu.



Častokrát jsem u A32x Air France slyšel PTU o mnoho déle, než 4 sec. Jednou dokonce od nastartování skoro až po najetí na runway.


Máme stejnou zkušenost. Bylo to opakovaně o hodně déle, než 4sec.


Tom Air
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 569
Registrován: 02. 02. 2004, 16:26
Oblíbené typy letadel: B777
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Tom Air »

Na téma 737 v. 320 mám další podnět k diskusi - určitě jste si také všimli toho, že Airbus obchodně "válcuje" Boeing v této kategorii letadel. Když se kouknu okolo sebe, tak zjišťuju, že většina aerolinek, které dříve létaly s 737, houfně nahrazují Boeingy novými Airbusy. Chci se Vás zeptat - v čem Vy spatřujete příčinu toho, že A320 pravidelně poráží B737NG v tendrech na dodávky nových letadel? To dokáže tak podseknout cenu? Mám pocit, že tento trend se netýká jen Evropy, ale i země, kde se Boeingy vyrábí... :?:

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od františek dobrota »

Smurfx: nepojížděli jste na jeden motor? :idea: :wink: (i když u AF bych se zrovna divil, v prg určitě ne..:-) ) v tom případě by jsi patrně místo PTU po celou dobu pojíždění slyšel běžící žlutou elektrickou pumpu.
To je specifická situace, kde jsou vyluzované zvuky asi takové:
Spuštění motoru č.2 probíhá cca v 2:00 http://www.youtube.com/watch?v=RCaylVbo6To#t=2m0s a PTU není slyšet vůbec-hydraulický systém motoru č. 2 byl di té doby natlakován elektrickou pumpu a k jejímu vypnutí dojde až po začátku spouštění motoru ručně(což je btw. špatně, má být vypnuta ještě před počátkem spouštění), takže k žádnému rozdílu tlaků a tím pádem ani k roztočení PTU nedojde.

Jinak samozřejmě PTU může krátkodobě zapracovat v případě velké spotřeby v jednom systému..což je slyšet ve videu v cca 6:50 http://www.youtube.com/watch?v=RCaylVbo6To#t=6m50s při zasouvání podvozku, což je dostatečný spotřebič pro patřičný pokles tlaku.
Ten čas 4s se vztahoval jen na situaci při spouštění druhého motoru a systémy bez zátěže. Takže standartní situace zní takhle:http://www.youtube.com/watch?v=HQXjpdWbYAM#t=0m30s
Naposledy upravil(a) františek dobrota dne 20. 09. 2009, 21:24, celkem upraveno 3 x.

maxan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 22
Registrován: 27. 07. 2009, 22:12
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od maxan »

technická poznámka ...


na youtube lze odkázat na konkrétní čas ve videu vložením parametru do adresy


takže na čas 2 minuty a 7 vteřin se dá skočit takhle

http://www.youtube.com/watch?v=RCaylVbo6To#t=2m7s

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od františek dobrota »

Doplněno dle instrukcí a dík :)

dralan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 41
Registrován: 18. 04. 2005, 08:20
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od dralan »

No já pilotuju oba stroje maximálně v FS9 :lol: . Ale přidám svůj názor jako pasažér, kdy i přesto, že je Bulík odjakživa moje srdeční záležitost, tak jako pasažér dávám body Erbásku. Jednoznačně větší pohodlí pro postavu 185 cm, zejména místo pro nohy a minimálně opticky více místa celkově. Co se týká hluku uvnitř kabiny - to může být subjektivní pocit, ale přiklonil bych se taky k Airbusu. Navíc se mi zdá během letu Airbus klidnější, to ale mohla být i náhoda, nebo štěstí na počasí. :?:

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4157
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od whiskey »

dralan píše:Ale přidám svůj názor jako pasažér, kdy i přesto, že je Bulík odjakživa moje srdeční záležitost, tak jako pasažér dávám body Erbásku. Jednoznačně větší pohodlí pro postavu 185 cm, zejména místo pro nohy a minimálně opticky více místa celkově.


toto som vzdy povazoval za vec leteckej spolocnosti a nie vyrobcu. Rozostupy medzi radmi sedaciek si urcuje prevadzkovatel stroja, nie?

Tom Air
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 569
Registrován: 02. 02. 2004, 16:26
Oblíbené typy letadel: B777
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Tom Air »

BTW, co říkáte téhle instruktáži Airbusu? :wink: Já jak toho hošana vidím, tak bych do Airbusu tutově nešel. Takovýmhle typům jsme dávali na škole deku. :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=qsDbyHYE ... L&index=10
http://www.youtube.com/watch?v=3Dlt82np ... L&index=12
http://www.youtube.com/watch?v=zNJUvuRi ... L&index=13

Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Malvolio »

To jo, ale Airbusy "testují" i opravdoví borci....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IKBABNL-DDM[/youtube]

dralan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 41
Registrován: 18. 04. 2005, 08:20
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od dralan »

whiskey: S rozestupem sedaček musím souhlasit, já osobně jsem vyzkoušel B737 Fischer Air, ČSA, Travel Service, Sky Europe a A-320 jen ČSA, ale shodli jsme se na tom, že pohodlnější jsou Áčka i se známími co létají se Swissem, TAP a Iberiou, tak nevím.

Jeden odkaz s rozměrem kabiny a komentářem od Boeingu: http://www.boeing.com/randy/archives/20 ... which.html

:-)

Tom Air
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 569
Registrován: 02. 02. 2004, 16:26
Oblíbené typy letadel: B777
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: boeing 737 versus airbus a320

Příspěvek od Tom Air »

Malvolio píše:To jo, ale Airbusy "testují" i opravdoví borci....

http://www.youtube.com/watch?v=IKBABNL-DDM


Jo, Bruce je borec! 8)


Odpovědět