Hodí se říct, že litiové akumulátory vozí na své palubě už A380, a to konkrétně pro nouzové osvětlení.
Li-Ion baterií je ale řada podtypů, lišících se svým chemismem. Konkrétně v 787 jsou akumulátory s LiCoO2 katodou a organickým hořlavým elektrolytem, tedy jedna z méně bezpečných variant Li-Ion baterek (ve srovnání třeba s LiFePO4, nebo LiMn2O4). Nicméně, je to celé hodně komplexní problém, týkající se zásadně i nabíjecích obvodů, přes výrobní postupy baterií, chlazení za provozu, měření napětí a teploty článků, vybíjení, zapouzdření atd. Protože, pokud už jednou k lavinovitému přehřátí (runaway) dojde, je to značný problém, takové baterie se nedají ani rozumně uhasit, kromě intenzivního ochlazení, třeba velikým množstvím vody. Což jaksi na palubě není k dispozici. Vzpomeňme na popáleného hasiče... Navíc u B787 je startovací baterie za letu zcela nepřístupná v E/E aft bay spolu s mnoha životně důležitými zařízeními. Že se s tímto problémem B už nějakou dobu potýká, a že uvažoval o použití akumulátorů s jiným chemismem, ukazuje třeba tato citace z roku 2008:
Boeing will move away from its original lithium ion battery design for its main and auxiliary power units, flight-control electronics, emergency lighting system and recorder independent power supply. Instead, Boeing is investigating the incorporation of manganese inside the lithium ion battery to boost service life.
Nechci to moc rozebírat, toto potěšení rád ponechám technikům B a FAA. jen jsem chtěl říci, že různé litiové baterky jsou různě bezpečné, a např. malé akumulátory v laptopech a mobilech jsou díky lepšímu chlazení (povrch/objem) nesrovnatelně bezpečnější (nezkoušejte to ale rozhodně!!!), v elektromobilech se třeba uvažuje i s chlazením vodou atd. Bez znalosti podrobností a výsledků šetření je zatím předčasné dělat závěry anebo jakákoli srovnání 787-380-350.
Kdesi jsem zahlédl bonmot, že doufají, že tyto dětské nemoci (anglicky teething - růst zoubků) nevyřeší u B tak, že je 787 všechny vytrhají a ona skončí jako bezzubá.