Ztlumení světel při vzletu a přistání

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Vaclav
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 21. 10. 2008, 21:55
Stav: Offline

Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od Vaclav »

Může mi, prosím, někdo vysvětlit, proč při vzletu a přistání bývají ztlumena světla v kabině? Letušky na to upozorní, není to nijak zvlášť na obtíž. Ale vždycky přemýšlím, jaký to má účel. Děkuji předem za odpověď.


petr.v
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 55
Registrován: 19. 02. 2008, 20:53
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od petr.v »

Pokud by doslo behem vzletu ci pristani ke krizove udalosti, je dobre, aby vykon motoru byl maximalni a nebyl snizen nepotrebnym odberem - kterym je i osvetleni kabiny.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od františek dobrota »

negativ :) , abys až budeš prchat při evkuaci po přerušení v tmě venku něco viděl..někde už se to tu řešilo...

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od pepa007 »

zajímavý by bylo sledovat reakce na hlášení "a nyní zhasneme v kabině světla, abyste v případě evakuace viděli na cestu" :)

petr.v
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 55
Registrován: 19. 02. 2008, 20:53
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od petr.v »

ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.


Odnem
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 130
Registrován: 22. 09. 2003, 23:37
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od Odnem »

petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.


Jestli je mi znamo tak alespon u 737-800 se IDG (generatory pripojene na gearbox motoru) toci bez ohledu na aktualni odber.
Vykon motoru se stejne muze zredukovat az o 25%. Ja bych to taky videl na tu evakuaci.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od františek dobrota »

petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.

není :) , proti přetížení sběrnic generátorů je systém obvykle chráněn odpojením jiných spotřebičů - jako první se většinou automaticky odpojuje galley ..Jinak generátory se kvůli frekvenci točí stále stejně rychle 6,12 nebo 24000 ot/min..co se mění se zatížením generátoru je odebíraný kroutící moment..Takže zařízení udržující konstantní otáčky dotáčí generátor na správné otáčky...na vzletovém režimu nejméně a a na volnoběhu nejvíce.Tahle věc se tedy nejvíc "nadře" při volnoběhu.Podívám se někde kolik je kroutící moment nebo výkon pro náhon generátoru, ale v porovnáním třeba s odběrem vzduch není zatížení motoru pohonem generátoru velké.

atr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 135
Registrován: 05. 09. 2004, 15:36
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od atr »

Air Cairo při nočním startu v Lipsku nestlumilo. Najednou jsme byli po tom pojíždění přes most ve vzduchu a napadlo nás, že je něco jinak. Pak mi to došlo - světlo v kabině.

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od jane »

atr píše:Air Cairo při nočním startu v Lipsku nestlumilo. Najednou jsme byli po tom pojíždění přes most ve vzduchu a napadlo nás, že je něco jinak. Pak mi to došlo - světlo v kabině.


Chyba - a zvlášť v noci :)

ondra.t
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 69
Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Roztoky
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od ondra.t »

před rokem jsem viděl jobcard, kde jedna aerolinka chtěla změřit světelný výkon emerg. lumin. lišty v podlaze. :D

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od PV »

františek dobrota píše:
petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.

není :) , proti přetížení sběrnic generátorů je systém obvykle chráněn odpojením jiných spotřebičů - jako první se většinou automaticky odpojuje galley ..Jinak generátory se kvůli frekvenci točí stále stejně rychle 6,12 nebo 24000 ot/min..co se mění se zatížením generátoru je odebíraný kroutící moment..Takže zařízení udržující konstantní otáčky dotáčí generátor na správné otáčky...na vzletovém režimu nejméně a a na volnoběhu nejvíce.Tahle věc se tedy nejvíc "nadře" při volnoběhu.Podívám se někde kolik je kroutící moment nebo výkon pro náhon generátoru, ale v porovnáním třeba s odběrem vzduch není zatížení motoru pohonem generátoru velké.

Generátor na motoru NG je schopen dodat 90kVA,na classic 60kVA. V kabině cestujících je odhadem (fakt nevím přesně a záleží tona verzi letadla) kolem šedesáti zářivek po 20 - 30 wattech,což dělá necelé 2kW ze 180 (120)možných,takže kvůli ulehčení motorům to není.

kolemjdouci
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: 24. 08. 2007, 23:02
Stav: Offline

Motorová zkouška

Příspěvek od kolemjdouci »

Dovolím si na tu předstartovní tematiku navázat ještě jiným dotazem, na který se mi nechtělo zakládat samostatné vlákno...
Asi před pěti lety jsem s Olympic Airways letěl z Rhodosu do Atén. Až do nájezdu na runway vše probíhalo obvyklým způsobem. Na začátku rwy ale pilot nezastavil, jen přidal plyn a odstartovali jsme. Do té doby jsem si myslel, že musí zastavit, provést poslední předstartovní kontroly, na brzdě prověřit výkon motorů a teprve poté smí startovat. Nelétám až tak často, a možná i proto jsem se s něčím podobným jindy nesetkal.
Smí start takto proběhnout nebo v tom sehrál svoji roli řecký životní styl? Nepamatuju si už typ letadla. Určitě šlo o nějaký rozšířený typ Airbusu nebo Boeingu, něco jiného by mi utkvělo v hlavě. Pravděpodobně se tenkrát na Rhodosu zdrželo jen velmi krátce během letu Atény-Rhodos-Atény. Možná ještě před Rhodosem s mezipřistáním na nějakém okolním ostrově.

Eagle
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 343
Registrován: 21. 10. 2004, 11:14
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od Eagle »

kolemjdoucí: tento postup, tzv. "rolling takeoff" je zcela běžnou praxí.

Smurfx
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 961
Registrován: 05. 01. 2008, 21:30
Oblíbené typy letadel: Airbus A320, Airbus A380, Airbus A330
Canadair CRJ900, ULL Zephyr :)
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Motorová zkouška

Příspěvek od Smurfx »

kolemjdouci píše:Dovolím si na tu předstartovní tematiku navázat ještě jiným dotazem, na který se mi nechtělo zakládat samostatné vlákno...
Asi před pěti lety jsem s Olympic Airways letěl z Rhodosu do Atén. Až do nájezdu na runway vše probíhalo obvyklým způsobem. Na začátku rwy ale pilot nezastavil, jen přidal plyn a odstartovali jsme. Do té doby jsem si myslel, že musí zastavit, provést poslední předstartovní kontroly, na brzdě prověřit výkon motorů a teprve poté smí startovat. Nelétám až tak často, a možná i proto jsem se s něčím podobným jindy nesetkal.
Smí start takto proběhnout nebo v tom sehrál svoji roli řecký životní styl? Nepamatuju si už typ letadla. Určitě šlo o nějaký rozšířený typ Airbusu nebo Boeingu, něco jiného by mi utkvělo v hlavě. Pravděpodobně se tenkrát na Rhodosu zdrželo jen velmi krátce během letu Atény-Rhodos-Atény. Možná ještě před Rhodosem s mezipřistáním na nějakém okolním ostrově.


Jedná se o "rolling takeoff" a dělá se to naprosto běžně, nic zvláštního :)

EDIT: Aha, koukám že jsem už druhý se stejnou odpovědí :)

kolemjdouci
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: 24. 08. 2007, 23:02
Stav: Offline

Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání

Příspěvek od kolemjdouci »

Smurfx píše:Jedná se o "rolling takeoff" a dělá se to naprosto běžně, nic zvláštního :)

Pánové, děkuji vám oběma. Zeptal jsem se ještě strejdy Googla na podrobnější popis toho termínu a vše je teď jasné.


Odpovědět