Ztlumení světel při vzletu a přistání
Ztlumení světel při vzletu a přistání
Může mi, prosím, někdo vysvětlit, proč při vzletu a přistání bývají ztlumena světla v kabině? Letušky na to upozorní, není to nijak zvlášť na obtíž. Ale vždycky přemýšlím, jaký to má účel. Děkuji předem za odpověď.
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
Pokud by doslo behem vzletu ci pristani ke krizove udalosti, je dobre, aby vykon motoru byl maximalni a nebyl snizen nepotrebnym odberem - kterym je i osvetleni kabiny.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 580
- Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
negativ , abys až budeš prchat při evkuaci po přerušení v tmě venku něco viděl..někde už se to tu řešilo...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
zajímavý by bylo sledovat reakce na hlášení "a nyní zhasneme v kabině světla, abyste v případě evakuace viděli na cestu"
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.
Jestli je mi znamo tak alespon u 737-800 se IDG (generatory pripojene na gearbox motoru) toci bez ohledu na aktualni odber.
Vykon motoru se stejne muze zredukovat az o 25%. Ja bych to taky videl na tu evakuaci.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 580
- Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.
není , proti přetížení sběrnic generátorů je systém obvykle chráněn odpojením jiných spotřebičů - jako první se většinou automaticky odpojuje galley ..Jinak generátory se kvůli frekvenci točí stále stejně rychle 6,12 nebo 24000 ot/min..co se mění se zatížením generátoru je odebíraný kroutící moment..Takže zařízení udržující konstantní otáčky dotáčí generátor na správné otáčky...na vzletovém režimu nejméně a a na volnoběhu nejvíce.Tahle věc se tedy nejvíc "nadře" při volnoběhu.Podívám se někde kolik je kroutící moment nebo výkon pro náhon generátoru, ale v porovnáním třeba s odběrem vzduch není zatížení motoru pohonem generátoru velké.
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
Air Cairo při nočním startu v Lipsku nestlumilo. Najednou jsme byli po tom pojíždění přes most ve vzduchu a napadlo nás, že je něco jinak. Pak mi to došlo - světlo v kabině.
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
atr píše:Air Cairo při nočním startu v Lipsku nestlumilo. Najednou jsme byli po tom pojíždění přes most ve vzduchu a napadlo nás, že je něco jinak. Pak mi to došlo - světlo v kabině.
Chyba - a zvlášť v noci
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 69
- Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Roztoky
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
před rokem jsem viděl jobcard, kde jedna aerolinka chtěla změřit světelný výkon emerg. lumin. lišty v podlaze.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1066
- Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
františek dobrota píše:petr.v píše:ale občas se uvádí i toto - to s tim osvětlením je ale také pravda.
není , proti přetížení sběrnic generátorů je systém obvykle chráněn odpojením jiných spotřebičů - jako první se většinou automaticky odpojuje galley ..Jinak generátory se kvůli frekvenci točí stále stejně rychle 6,12 nebo 24000 ot/min..co se mění se zatížením generátoru je odebíraný kroutící moment..Takže zařízení udržující konstantní otáčky dotáčí generátor na správné otáčky...na vzletovém režimu nejméně a a na volnoběhu nejvíce.Tahle věc se tedy nejvíc "nadře" při volnoběhu.Podívám se někde kolik je kroutící moment nebo výkon pro náhon generátoru, ale v porovnáním třeba s odběrem vzduch není zatížení motoru pohonem generátoru velké.
Generátor na motoru NG je schopen dodat 90kVA,na classic 60kVA. V kabině cestujících je odhadem (fakt nevím přesně a záleží tona verzi letadla) kolem šedesáti zářivek po 20 - 30 wattech,což dělá necelé 2kW ze 180 (120)možných,takže kvůli ulehčení motorům to není.
-
- Nováček
- Příspěvky: 8
- Registrován: 24. 08. 2007, 23:02
- Stav: Offline
Motorová zkouška
Dovolím si na tu předstartovní tematiku navázat ještě jiným dotazem, na který se mi nechtělo zakládat samostatné vlákno...
Asi před pěti lety jsem s Olympic Airways letěl z Rhodosu do Atén. Až do nájezdu na runway vše probíhalo obvyklým způsobem. Na začátku rwy ale pilot nezastavil, jen přidal plyn a odstartovali jsme. Do té doby jsem si myslel, že musí zastavit, provést poslední předstartovní kontroly, na brzdě prověřit výkon motorů a teprve poté smí startovat. Nelétám až tak často, a možná i proto jsem se s něčím podobným jindy nesetkal.
Smí start takto proběhnout nebo v tom sehrál svoji roli řecký životní styl? Nepamatuju si už typ letadla. Určitě šlo o nějaký rozšířený typ Airbusu nebo Boeingu, něco jiného by mi utkvělo v hlavě. Pravděpodobně se tenkrát na Rhodosu zdrželo jen velmi krátce během letu Atény-Rhodos-Atény. Možná ještě před Rhodosem s mezipřistáním na nějakém okolním ostrově.
Asi před pěti lety jsem s Olympic Airways letěl z Rhodosu do Atén. Až do nájezdu na runway vše probíhalo obvyklým způsobem. Na začátku rwy ale pilot nezastavil, jen přidal plyn a odstartovali jsme. Do té doby jsem si myslel, že musí zastavit, provést poslední předstartovní kontroly, na brzdě prověřit výkon motorů a teprve poté smí startovat. Nelétám až tak často, a možná i proto jsem se s něčím podobným jindy nesetkal.
Smí start takto proběhnout nebo v tom sehrál svoji roli řecký životní styl? Nepamatuju si už typ letadla. Určitě šlo o nějaký rozšířený typ Airbusu nebo Boeingu, něco jiného by mi utkvělo v hlavě. Pravděpodobně se tenkrát na Rhodosu zdrželo jen velmi krátce během letu Atény-Rhodos-Atény. Možná ještě před Rhodosem s mezipřistáním na nějakém okolním ostrově.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 343
- Registrován: 21. 10. 2004, 11:14
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
kolemjdoucí: tento postup, tzv. "rolling takeoff" je zcela běžnou praxí.
-
- Vedoucí kabiny
- Příspěvky: 961
- Registrován: 05. 01. 2008, 21:30
- Oblíbené typy letadel: Airbus A320, Airbus A380, Airbus A330
Canadair CRJ900, ULL Zephyr :) - Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Motorová zkouška
kolemjdouci píše:Dovolím si na tu předstartovní tematiku navázat ještě jiným dotazem, na který se mi nechtělo zakládat samostatné vlákno...
Asi před pěti lety jsem s Olympic Airways letěl z Rhodosu do Atén. Až do nájezdu na runway vše probíhalo obvyklým způsobem. Na začátku rwy ale pilot nezastavil, jen přidal plyn a odstartovali jsme. Do té doby jsem si myslel, že musí zastavit, provést poslední předstartovní kontroly, na brzdě prověřit výkon motorů a teprve poté smí startovat. Nelétám až tak často, a možná i proto jsem se s něčím podobným jindy nesetkal.
Smí start takto proběhnout nebo v tom sehrál svoji roli řecký životní styl? Nepamatuju si už typ letadla. Určitě šlo o nějaký rozšířený typ Airbusu nebo Boeingu, něco jiného by mi utkvělo v hlavě. Pravděpodobně se tenkrát na Rhodosu zdrželo jen velmi krátce během letu Atény-Rhodos-Atény. Možná ještě před Rhodosem s mezipřistáním na nějakém okolním ostrově.
Jedná se o "rolling takeoff" a dělá se to naprosto běžně, nic zvláštního
EDIT: Aha, koukám že jsem už druhý se stejnou odpovědí
-
- Nováček
- Příspěvky: 8
- Registrován: 24. 08. 2007, 23:02
- Stav: Offline
Re: Ztlumení světel při vzletu a přistání
Smurfx píše:Jedná se o "rolling takeoff" a dělá se to naprosto běžně, nic zvláštního
Pánové, děkuji vám oběma. Zeptal jsem se ještě strejdy Googla na podrobnější popis toho termínu a vše je teď jasné.