An-148

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od MEA »

PavelD píše:V 90. letech jsem na Ruzyni poprvé viděl TU204, a když vezmu v úvahu celkovou produkci, tak to není byznys ale modelářství.

tak toto je zájeb dňa !!! :clap:


PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od PavelD »

Dobře, omlouvám se. Ne každý modelář dosáhne produkce zhruba 120 strojů za 20 let.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od Karel_x »

PavelD píše:Dobře, omlouvám se. Ne každý modelář dosáhne produkce zhruba 120 strojů za 20 let.

Asi nemá valný smysl to posuzovat vytržené ze souvislosti totálního rozpadu ekonomiky po pádu SSSR. Jak říkají Rusové, jelcinovský rozpad ekonomiky byl o hodně horší, než rozbitá země po WW2. Rusko i Ukrajina se v posledních letech snaží Aviaprom oživit, ale stojí je to hodně peněz i námahy. Není to jen o An-148, ale i o Tu-204SM, Tu-334, SSJ-100, Il-476, MS-21, Frigate Ecojet, vojenských Jak-130, Su-35, T-50 atd. Taky je dobré si uvědomit, že v SSSR byla vždy jiná tradiční organizace výroby - nezávislé konstrukční kanceláře a řada leteckých závodů, kde navržená letadla vyráběli. Výrobní závody si éra samy nenavrhovali.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od PavelD »

Díky za racionální odpověď. Doufám, že jsi pochopil, že se ptám spíše z podstaty. Je možné, že produkce AN148/158 má EKONOMICKY šanci dosáhnout bodu návratnosti ?

Je mi jasné, že na území bývalého Sovětského svazu se vždycky najde někdo, kdo ztrátovou výrobu zaplatí. Nakonec i v ČR máme letecké projekty, které nikdy nevydělaly. Připadá mi smutné, že projekt AN148/158 má zákazníky i šanci a kazí to pomalá výroba. Jako kdyby firma byla překvapená, že vyvinula letadlo, které někdo chce.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od Karel_x »

PavelD píše:Díky za racionální odpověď. Doufám, že jsi pochopil, že se ptám spíše z podstaty. Je možné, že produkce AN148/158 má EKONOMICKY šanci dosáhnout bodu návratnosti ?
... Připadá mi smutné, že projekt AN148/158 má zákazníky i šanci a kazí to pomalá výroba.

V tomto mohu posloužit pouze osobním názorem. Podle mého má "Lastočka" příliš velkou konkurenci.
V Ruskou ji vyrábí ve voroněžském VASO (tam dělali třeba Tu-144) ale těžce ji utiskuje domácí projekt gigantu UAC - SSJ-100 (samozřejmě také CRJ a EMB) takže zájemců není mnoho. Hlavní zákazník je petrohradská Rosija, která s nimi létá vcelku spokojeně, ale celkový počet strojů asi nepřesáhne 20. Dále máme Angaru, Vladivostok Avia a Polet vše jednociferné počty. O nikom dalším nevím, kromě armády a vládních letadel. Ti totiž kategoricky odmítají zahraniční stroje a asi také SSJ, na kterém je vysoký podíl importovaných komponent. Jenže u ruského státu může mít Lastočka šanci, ale také nečekanou konkurenci v oživovaném projektu Tu-334.
Na Ukrajině dělá 148/158 závod Aviant, jenže Ukrajinský trh je dost mrtvý a export do embargovaných zemí není také příliš optimistický. Kuba a Severní Korea nemají peníze, jeden čas se mluvilo o nějakém zájemci z Jižní Ameriky, už si nevzpomínám odkud. V Aviantu mají myslím rozdělaných asi 10 letadel, stejně jako Rusové ve VASO.
Jinak si myslím, že je to velmi dobrá mašinka pro těžké podmínky, hornoplošná koncepce je sice malinko neobvyklá (a o poznání těžší), ale motory ze Siče (ex Ivčenko) se určitě povedly a myslím, že i všechny dětské nemoci jsou už v zásadě prodělány. Také je mi sympatický větší průměr trupu oproti EMB a CRJ, i když se za to také zaplatí spotřebou. Já těm vlaštovkám hodně držím palce, ale zase příliš na ekonomický úspěch nevěřím. Velmi rád se však nechám usvědčit z omylu :-) Mohou mít samozřejmě v rukávě nějaké další zájemce.


PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od PavelD »

Karle, děkuji, že jsi pochopil, že účelem mého příspěvku není plivat špínu na ruský průmysl, ale jde mi o princip. Mě osobně je tento projekt taky sympatičtější, než SSJ.
Ale ve tvém předchozím příspěvku mne zaujala narážka na Jelicnovskou éru, která mne tak trochu překvapila. Osobně si pamatuju, že v období od konce vlády Břežněva po pád Gorbačova už byla celá RVHP našrot, Maďaři a Poláci už nehodlali čekat na náhradu za IL62 a koupili B767, Českoslovenští komunisti velmi neradi se spojili s DDRónama a objednali A310, AEROFLOT neochotně odebral pár IL96, protože požadoval éro s kapacitou IL86 a doletem IL62, a samozdřejmě na dodávky L610 také mohl zapomenout. A co bylo slibováno v případě letadla JAK42, to snad ani nemá smysl připomínat. O tomto období se nemluví ? Zde byl asi základ budoucích problémů.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od MEA »

Pali, ty si ma zle pochopil, mne sa to prirovnanie práveže páčilo s tým modelárstvom. Nové mašiny navyše mávajú aj svoje muchy. (Aj) Na nich zahučal projekt Il-114, predsa len z tak malej predsérie dve totálky nehody veľa dôvery nepridajú (jeden gruzínsky pilot vravel, že min. pri jednom sa zablokovala pri vzlete smerovka). Tu sa píše, že Rossiya sú s An-148/158 veľmi spokojní, ja teda neviem, ale stačí sledovať Avherald a človek vidí, koľko s tým mali už incidentov (návrat na jeden motor skoro na dennom poriadku atď)... Mne sa mnohé ruské eroplány páčia a rád som v nich lietal, ale tie "zatiaľ moc neoverené" si radšej nechám odskúšať pár rokmi prevádzky, než sa tam odhodlám zasadnúť...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od Karel_x »

MEA píše:Tu sa píše, že Rossiya sú s An-148/158 veľmi spokojní...


Myslím, že v češtině je "celkem spokojený" ve slovenštině spíš něco jako "viacmenej spokojný". Určitě jsem nechtěl tvrdit, že nad nimi jásají, třeba je i časem nahradí, jak o tom tu a tam někdo z vedení spekuluje.
...(návrat na jeden motor skoro na dennom poriadku atď)...

Možná neumím na AVH správně hledat, poslední let s 1 motorem mohl být 14.7.2012, z textu mi bohužel není úplně jasné, k čemu přesně došlo:
...the crew reported they had shut the right hand engine down and decided to return to St. Petersburg...the crew received an engine oil chip detector indication for the right hand engine, however did not shut the engine down

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: An-148

Příspěvek od MEA »

nechce sa mi moc hladat, ale dalsi "shut down" motora mas pred rokom v marci nad rigou
http://avherald.com/h?article=44bf08b6
dalsie nezanedbatelne incidenty trebars tu:
http://avherald.com/h?article=459f97f9
http://avherald.com/h?article=44b68d9d

kazdopadne som niekde cital, ze ich je percentualne viacej ako u inych typov (co ciastocne chapem, lebo je eroplan novy) ale prave preto ho este necham vylietat sa...


Odpovědět