Bezpečnost

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
honza117
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 25. 06. 2009, 13:28
Stav: Offline

Bezpečnost

Příspěvek od honza117 »

Zdravím,
chci se s Vámi podělit o mé názory a podiskutovat o bezpečnosti v letectví. V životě jsem byl nucen letět velkým dopravním letounem jen jednou (Praha-Dublin a zpět) a asi 4 x malými vyhlídkovými letadly. Domnívám se, že létání není bezpečné. Kdybych měl dovolenou 2 nebo 3 měsíce za rok, asi bych neuvažoval o létání vůbec. Ale protože dovolené je "málo" a člověk chce cestovat i mimo Evropu, nezbývá než se podřídit riziku a nastoupit čas od času do letadla.
Chtěl jsem se zeptat, které letadlo, případně která společnost je považována za nejbezpečnější. Nemůžu si pomoct, ale velká dopravní letadla mi prostě bezpečná nepřipadají. Když člověk usedne do sedačky, je odsouzen k svévoli pilota a rozmarům počasí. Velká dopravní letadla mají tu nevýhodu, že se z nich nedá vyskočit s padákem, je-li zřejmé, že nemůže přistát jinak než tvrdým dopadem (např. do moře, v horách, v těžkém terénu atd.). Proto si myslím, že bezpečnější by bylo létat v menších strojích jako třeba L410, AN2 a podobně. Sice by létání zabralo více času, ale letová výška by se měřila jen ve stovkách metrů a v případě nutnosti by bylo možné opustit letadlo a přistát na padáku. I v případě nouzového přistání by bylo možné přistát třeba na louce.
Jak se ukázalo, rozvoj letecké dopravy se natolik vryl pod kůži vší veřejnosti, že např. cesta do USA je pozemním způsobem již téměř neuskutečnitelná a nemyslitelná. Kdo si nemůže dovolit rozhazovat, do USA poletí letadlem a tu cestu snad hold nějak přežije. Je chybou, že zmizely klasické lodní linky pro obyčejné low-cost cestovatele, kteří by si "ustlali někde v podpalubí", přičemž by cesta netrvala mnoho dní nebo týdnů. Koukal jsem, že plavba s Queen Marry II se dá pořídit v akci od 800 USD za cestu, což výrazně převyšuje náklady na pořízení i zpáteční letenky.
Závěrem - zajímá mě, jaké místo v letadle by se dalo označit za statisticky nejbezpečnější. Při létání mě utěšuje jediná věc - i kdyby měly 3/4 všech letadel spadnout, vždycky se najde i procentíčko těch co úspěšně přistanou.. a proč bych zrovna já nemohl být v tom procentu..


BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od BB »

Kdo tě nutil letět letadlem? A obzvlášť vyhlídkovým? Když nerad lítáš, tak si prostě odpusť dovolenou v Americe a jeď si 24 hodin třeba do Itálie...
Statisticky je to nejbezpečnější druh dopravy, když si sedneš do autobusu, tak seš "chudák" také v rukou řidiče a pochybuji, že by tě napadlo z něj za jízdy vyskakovat v domnění, že je lepší tetno prostředek opustit, než se nabourá. Ohledně padáků, kdyby to mělo nějaký efekt a zvyšovalo bezpečnost, tak věř, že i v každém dopraváku bude padák, kyslíková flaška a stevardka na tebe nebude řvář "brace" ale "jump". Navíc bys před letem musel absolvovat párhodinovou instruktáž, protože jinak by stejně (a asi i tak) polovina cestujicích ten padák ve stresu prostě neotevřela.
Nevím, co máš na mysli tím "je zřejmé, že nemůže přistát jinak než tvrdým dopadem", to je asi jako říct o autě, že je zřejmé, že nemůže zastavit jinak než nárazem do pilíře mostu. Ani s dopravákem není problém letět v pár set metrech nad terénem, jen je to poněkud drahé a motaj se ti tam do toho opeřená zvířátka.
Co se týče sedadel, tak jestli tě to uklidní, tak většinou to v celku vydrží ocas a okolní části, na druhou stranu zas u nouzáků můžeš být rychle venku... :D
A k těm lodím, klasické low-cost lodní linky asi zmizely proto, že většina lidí nemá problém nastoupit si do letadla, které je tam za pár hodin. Opět paralela - stýská si někdo po koňských povozech, když je nahradily autobusy a vlaky?

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od vitezslav »

Honza117: Předpokládám, že tohle je celé myšleno jako velká sranda s očekáváním, co my na to.... :D

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4023
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od whiskey »

ja som skontroloval datum pre istotu najprv, ale 1.4. tu nikde naokolo nevidim... :wink:

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od františek dobrota »



VanillA
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 322
Registrován: 22. 02. 2009, 11:57
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od VanillA »

BB píše:Kdo tě nutil letět letadlem? A obzvlášť vyhlídkovým? Když nerad lítáš, tak si prostě odpusť dovolenou v Americe a jeď si 24 hodin třeba do Itálie...
Statisticky je to nejbezpečnější druh dopravy, když si sedneš do autobusu, tak seš "chudák" také v rukou řidiče a pochybuji, že by tě napadlo z něj za jízdy vyskakovat v domnění, že je lepší tetno prostředek opustit, než se nabourá. Ohledně padáků, kdyby to mělo nějaký efekt a zvyšovalo bezpečnost, tak věř, že i v každém dopraváku bude padák, kyslíková flaška a stevardka na tebe nebude řvář "brace" ale "jump". Navíc bys před letem musel absolvovat párhodinovou instruktáž, protože jinak by stejně (a asi i tak) polovina cestujicích ten padák ve stresu prostě neotevřela.
Nevím, co máš na mysli tím "je zřejmé, že nemůže přistát jinak než tvrdým dopadem", to je asi jako říct o autě, že je zřejmé, že nemůže zastavit jinak než nárazem do pilíře mostu. Ani s dopravákem není problém letět v pár set metrech nad terénem, jen je to poněkud drahé a motaj se ti tam do toho opeřená zvířátka.
Co se týče sedadel, tak jestli tě to uklidní, tak většinou to v celku vydrží ocas a okolní části, na druhou stranu zas u nouzáků můžeš být rychle venku... :D
A k těm lodím, klasické low-cost lodní linky asi zmizely proto, že většina lidí nemá problém nastoupit si do letadla, které je tam za pár hodin. Opět paralela - stýská si někdo po koňských povozech, když je nahradily autobusy a vlaky?


Lépe bych to nenapsal! Díky Ti!

suhajek
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 132
Registrován: 10. 01. 2009, 14:12
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od suhajek »

Tak tohle fakt nechápu, létání není bezpečné? Tak jak řekl kolega nade mnou nelétejte. Co myslíte pokud pojedete vlakem a ten to narve do druhého vlaku což poslední dobou nejsou velký vyjímky a Vy budete sedět někde vepředu bude z Vás v nejlepším případě doživotní postižený na vozíku, v nejhorším budete mrtev. Jaký je tedy rozdíl? Pořád si každej myslí, že před nehodou na zemi prostě můžu utéct. Proč teda ty lidi co denně zemřou na silnicích neutíkaji? Kdyby to bylo všechno tak lehký, tak proč teda denně umírá na silnicích tolik lidí? Kolik jich umře za rok v letadlech a kolik když se naleje nějakej hlupák a zabije dalších x lidí? Pilot se zpravidla neopije do němoty. Oproti rádoby řidičům obdivuju práci pilotů protože jsou to prostě profíci, kteří ví jak se mají chovat a není to tlupa vidláků, kteří si sednou s novým řidičákem za volant a jedou se zavřenýma očima.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od vitezslav »

Tahle diskuse je fakt luxusní... :roll:

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od jane »

Ja si treba myslim, ze neni bezpecne cekat na tramvaj na zastavce na Karlove namesti, protoze muze jet tramvaj rychleji nez ma a smete ze zastavky par lidi :(

honza117
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 25. 06. 2009, 13:28
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od honza117 »

To je argumentů.. Něco takového jsem čekal. Jo jo, chtěl jsem Vás zkusit co na to řeknete :-) Ale přiznám se, že je v tom i trochu pravdy. Ano, létání je statisticky bezpečné, ale je tu hodně argumentů proti, které se nedají přehlížet. Když budu sedět v autobuse a tomu vysadí motor, jednoduše se zaství. Letadlo by většinou spadlo. Letadlo může letět jen když je všechno v naprostém pořádku. Auto(bus) může jet i v horším technickém stavu. Může jet třeba třicítkou a až kiksne, tak stojí. To si letadlo nemůže dovolit. Šance, že se na tak složitém stroji cokoliv podělá (jakákoliv maličkost) je sice malá, ale když už se to stane, nejde jen zastavit a vystoupit.
Nejhorší pocit hrůzy je těch pár desítek vteřin, kdy to padá a já si budu drbat hlavu, že jsem do toho vlez. V autě/vlaku atd. je to všechno naráz, že si to člověk skoro ani neuvědomí. Dokonce mám za sebou i autobusovou nehodu v Bosně, která se obešla bez obětí. Kdybych se mohl rozhodnout znovu, zase bych do toho autobusu nastoupil než abych letěl.
V letadle je také další nepříjemnost - naprostá odevzdanost a nedostatečná kontrola nad strojem a prostředím, ve kterém se nacházím. Nevím o tom, jestli se ženeme do bouřky, jestli nefunguje některá důležitá součástka (např. otevírání podvozku atd.), nevím jestli výška a rychlost je dostatečná a nehrozí nám např. náraz do vysoké hory nebo pád (viz.letadlo z Kypru do Prahy před pár lety). Ve vlaku můžu zatáhnout za záchrannou brzdu, krom toho vidím okolí, kterým projíždíme. V autobuse/autě je to podobné. Z potápějící se lodi můžu vyskočit a plavat na záchranném člunu (nebo v záchranné vestě). U jiných dopr.prostředků než je letadlo není člověk uzavřen v nehostinného prostředí, v němž jsou podmínky pro přežití mizivé (tlak, teplota,výška). Tomu říkám argumenty. Bezpečnost létání je relativní. Neexistuje jiný dopr.prostředek, kde by při nehodě (ač velmi zřídkavé) umírala většina cestujících nebo posádky.
Nejsem z těch, kteří by nikdy nevlezli do letadla. Nedá se nic dělat, cestování je můj největší koníček a já budu muset čas od času z důvodu omezených možností délky dovolené uchýlit k cestě letadlem. Proto jsem chtěl vědět, kde je nejlepší sedět a jaké letadlo (příp.společnost) použít. A mimo to mě taky mohou v práci vyslat na služební cestu dál než třeba do Anglie, a to už by mě asi autem nepustili..

honza117
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 25. 06. 2009, 13:28
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od honza117 »

Ještě doplním, že nejistota, kterou já a jistě mnoho dalších lidí cítí v letadle, je způsobená také neobvyklým prostředím a zvuky a chováním okolí. Když poslouchám obrátky motoru a najednou se změní pravidelný zvuk, jak mám vědět, že to není předzvěst katastrofy? To samé platí při startu. Kdo mi poví, jestli úhel při stoupání není až příliš ostrý, jestli je rozjezdová rychlost dostatečná a jestli náklon není přehnaný v důsledku nezodpovědnosti nebo chyby pilota a podobně? Když se letadlo začalo naklánět, vypadalo to, že už si ten pilot dělá z lidí blázny a že se letadlo přetočí. A kdo mi řekne že všechno v pohodě funguje? Tohle to se prostě člověk dovídá na poslední chvíli (až když už je pozdě) a nemá šanci se připravit na problémy nebo jinak ovlivnit svůj osud. Aby se nešířila panika, všichni dělají jakoby nic.
Někde jsem se dočetl, že nejbezpečnější pohola, ve které lze očekávat náraz, je předklon s hlavou "mezi koleny" (při nárazu se jinak prudkým švihem těla či nárazem do protější sedačky může zlomit vaz). V letadle Ryanair jsem to cvičně zkoušel, jenže ty sedačky jsou tak blízko u sebe, že jsem neměl šanci tenhle úkon zvládnout. Krom toho nechápu jak mi pomůžou pásy, které se v letadle používají. Snad jen kdybych měl viset hlavou dolů. Pokud tam nejsou stejné pásy jako v autě, tak k čemu mi budou dobré? A tři sedačky vedle sebe také na klidu moc nepřidají. Ten kdo je u okénka na sebe bere největší břímě a utrpí tím, že se třeba zbylí dva spolusedící nestačí včas odpoutat a on se nedostane včas k únikovému východu.
Bezpečnost...? Jen business...

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Zlin142 »

honza117 píše:Letadlo může letět jen když je všechno v naprostém pořádku.


Není pravda.

honza117 píše:Tomu říkám argumenty.


No když myslíš... Mně spíš přijde, že jsi si něco vsugeroval a řada toho co vydáváš za "argumenty" jsou jen hluboce iracionální a mylné představy nemající s realitou příliš mnoho společného.

honza117 píše:Neexistuje jiný dopr.prostředek, kde by při nehodě (ač velmi zřídkavé) umírala většina cestujících nebo posádky.


Pokud bys byl ochoten se oprostit se od zafixovaných bludů, zjistil bys že zhruba jen 5% leteckých nehod je fatálních. Nemá ale smysl ti vyvracet jednu větu za druhou kterou jsi napsal, podle mně trpíš fóbii z létání a od té ti může pomoct jen psycholog (a teď to v žádném případě nemyslím nijak pejorativně jen jako dobře míněnou radu).

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od jane »

honza117 píše: Neexistuje jiný dopr.prostředek, kde by při nehodě (ač velmi zřídkavé) umírala většina cestujících nebo posádky.


Matne si vybavuju nejake parniky jmenem Titanic a Estonia, tam taky prezili skoro vsichni... Taky si vybavuju nekolik nehod autobusu, kdyz spadly ze srazu a skoro nikdo z cestujicich to nedal. A jak mohli cestujici, kdyz sedali do busu vedet, ze busu bezvadne fungujou brzdy, ridic nedostane infarkt a tak?

Jako chapu, ze se bojis, ale ja travim v letadle polovinu zivota a jestli sem se bala dvakrat nebo trikrat, tak je to moc.

Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Malvolio »

honza117 píše:Kdo mi poví, jestli úhel při stoupání není až příliš ostrý, jestli je rozjezdová rychlost dostatečná a jestli náklon není přehnaný v důsledku nezodpovědnosti nebo chyby pilota a podobně?
A kdo mi řekne že všechno v pohodě funguje?

Stačí požádat o službu "Nedoprovázené dítě", a letuška tě bude držet za ruku a říkat "Neboj, broučku, to je v pořádku, to jenom letadýlko dělá brm, brm." A ještě dostaneš omalovánky :-).

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od vitezslav »

Letadlo může letět jen když je všechno v naprostém pořádku. Auto(bus) může jet i v horším technickém stavu. Může jet třeba třicítkou a až kiksne, tak stojí. To si letadlo nemůže dovolit. Šance, že se na tak složitém stroji cokoliv podělá (jakákoliv maličkost) je sice malá, ale když už se to stane, nejde jen zastavit a vystoupit.

honza117: Tedy, to jsi hodně naivní... Kdybys věděl, s kolika závadami se legálně smí létat, tak bys do toho už vůbec nevlezl :lol:
Jinak ten příměr s autobusem je úplně shodný. To jen naprosto nepoučený laik si myslí, že letadlo při kterékoli závadě spadne. Jenže to by jich padalo několik denně. I to letadlo musí mít zcela fatální závadu, aby to vedlo ke katastrofě. A navíc obvykle dojde ke kombinaci více faktorů - závada+chyba pilotů+nepřízeň počasí atd.
A ještě k těm "náklonům" - jestli tě to uklidní, tak letadlo velikosti B737 je bez problémů technicky schopné udělat výkrut - menší úhly se používají právě s ohledem na cestující.


Odpovědět