Bezpečnost

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od prodejce »

Atlas píše:Ja jsem se Ti snazil odpovedet i/prave na tu medializaci rizik letecke dopravy:
Protoze, ze spadne letadlo, je sice velice mala pravdepodobnost, ale/presto:
A) 99% solidnich spolecnosti ma zpracovany business continuity plany, ze na jejich budovu/areal dopadne letadlo
B) 99% solidnich spolecnosti ma ve svych smernicich zakaz cestovani vice clenu top managementu nebo jednoho klicoveho departmentu v jednom letu
C) Mnoho spolecnosti ma smernice, narizujici/zarizujici/doporucujici, ze zamestnanec na zahranicni sluzebni ceste musi synchronizovat svuj NTB/PDA
D) Za tistenych letenek kazdy cestujici letadlem vedel pred letem/behem letu castku, ktera podle Varsavske umluvy pripadne pozustalym
E) Rodinni prislusnici posadek vedi, jaka pojistna plneni jsou spojena s fatalnimi riziky jejich prace
Takze nejde o nejakou kachnu. Obecne pri posuzovani rizika plati, ze mira rizika = cetnost x dopad
A v letecke doprave ( a ji dotcenych oblastech "pod ni") sice plati, ze cetnost je velice nizka (ve srovnani s jinymi druhy dopravy). ALE pripadny dopad je fatalni (opet ve srovnani s jinymi druhy dopravy).
Takze kazdy, kdo neresi rizika, vyplyvajici z letecke dopravy, je pouhoupouhy ignorant. Coz si sice mozna muzes dovolit v soukromem zivote, ale v businessu uz nikoliv:-( Mozna trafikant nebo zemedelec se nad tim muze pousmat, ale firma s velkou koncentraci klicovych zamestnancu v jedne budove, technologicky narocnym provozem nebo casto cestujicimi zamestnanci, uz nikoliv.
"Rizeni rizik" je kapitola sama o sobe. Neco o nem: http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/ri ... 617/42742/
Vsem leteckym spolecnostem se tezce nevyplatilo, pokud nemely zpracovany Krizove plany, pro pripad padu jejich letadla. Prave proto, ze nasledky jsou fatalni. Typickym v managementu omilanym pripadem je pad TWA. Media tu nejsou od toho, aby "strasila". Ale od toho, aby v pripade nekompetentnosti, ukrizovala managementy, ktere neco zanedbaly. Bud v prevenci nebo pri/behem reseni krizove situace...


.. ty jsi prostě náš nadnároďák :lol: Klidně chcípneš, ale jen tak, abys svou vlastní smrtí nepoškodil zaměstnavatele :lol:

http://www.dfens-cz.com/search.php?rsve ... mhlmenu=10


Poly
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 369
Registrován: 18. 12. 2006, 12:08
Oblíbené typy letadel: B747-400, B777-300, A330-300, A340-600
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Poly »

RadekFM píše:Já bych přirovnal letadlo k ponorce. Prostě člověk jako živý tvor podvědomě cítí že není ve svém prostředí a pud sebezáchovy hlodá někde v zadu a nutí tě dostat do původního prostředí tedy na zem. Tento strach můžeš částečně omezit, ale ne se ho zbavit a kdo říká že nemá strach z létání tak ten je ve skutečnosti poch.aný až na patách:)


Dovolím si polemizovat. Já osobně jsem se nikdy nebál, takovéto věci mě nechávají naprosto chladným. Ani při mém prvním letu, jsem necítil žádný pocit strachu. Já se dokonce na svůj první let hrozně těšil. A myslím si, že většina taky nepociťuje strach z létání, byť jen sebemenší. Kdybych šel do důsledků, tak bych se musel bát vyjít ven, protože mě třeba někdo může na ulici srazit, bál bych se řídit, tak jsem de facto taky uzavřen.

Atlas
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 05. 10. 2008, 12:23
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Atlas »

Mohl bys mi, pls, ozrejmit, z ceho vyplyva, ze bych klidne "chcipl, jen tak abych neposkodil zamestnavatele"?
Vzdyt prece plati prima umera: cim vice pecuje zamestnavatel o me blaho, tim vice pecuju ja i o jeho - a obracene. Jeste jsem nezazil, ze by byl nekdo spokojeny tam, kde na neho boss kali nebo by se naopak zamestnavatel pretrhl v peci o zamestnance, ktery mu sype (nechava sypat) pisek do soukoli...

prodejce píše:
Atlas píše:Ja jsem se Ti snazil odpovedet i/prave na tu medializaci rizik letecke dopravy:
Protoze, ze spadne letadlo, je sice velice mala pravdepodobnost, ale/presto:
A) 99% solidnich spolecnosti ma zpracovany business continuity plany, ze na jejich budovu/areal dopadne letadlo
B) 99% solidnich spolecnosti ma ve svych smernicich zakaz cestovani vice clenu top managementu nebo jednoho klicoveho departmentu v jednom letu
C) Mnoho spolecnosti ma smernice, narizujici/zarizujici/doporucujici, ze zamestnanec na zahranicni sluzebni ceste musi synchronizovat svuj NTB/PDA
D) Za tistenych letenek kazdy cestujici letadlem vedel pred letem/behem letu castku, ktera podle Varsavske umluvy pripadne pozustalym
E) Rodinni prislusnici posadek vedi, jaka pojistna plneni jsou spojena s fatalnimi riziky jejich prace
Takze nejde o nejakou kachnu. Obecne pri posuzovani rizika plati, ze mira rizika = cetnost x dopad
A v letecke doprave ( a ji dotcenych oblastech "pod ni") sice plati, ze cetnost je velice nizka (ve srovnani s jinymi druhy dopravy). ALE pripadny dopad je fatalni (opet ve srovnani s jinymi druhy dopravy).
Takze kazdy, kdo neresi rizika, vyplyvajici z letecke dopravy, je pouhoupouhy ignorant. Coz si sice mozna muzes dovolit v soukromem zivote, ale v businessu uz nikoliv:-( Mozna trafikant nebo zemedelec se nad tim muze pousmat, ale firma s velkou koncentraci klicovych zamestnancu v jedne budove, technologicky narocnym provozem nebo casto cestujicimi zamestnanci, uz nikoliv.
"Rizeni rizik" je kapitola sama o sobe. Neco o nem: http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/ri ... 617/42742/
Vsem leteckym spolecnostem se tezce nevyplatilo, pokud nemely zpracovany Krizove plany, pro pripad padu jejich letadla. Prave proto, ze nasledky jsou fatalni. Typickym v managementu omilanym pripadem je pad TWA. Media tu nejsou od toho, aby "strasila". Ale od toho, aby v pripade nekompetentnosti, ukrizovala managementy, ktere neco zanedbaly. Bud v prevenci nebo pri/behem reseni krizove situace...


.. ty jsi prostě náš nadnároďák :lol: Klidně chcípneš, ale jen tak, abys svou vlastní smrtí nepoškodil zaměstnavatele :lol:

http://www.dfens-cz.com/search.php?rsve ... mhlmenu=10

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Zlin142 »

Atlas píše:Mohl bys mi, pls, ozrejmit, z ceho vyplyva, ze bych klidne "chcipl, jen tak abych neposkodil zamestnavatele"?


Já myslím, že to byla narážka na dojem který tvůj příspěvek vzbuzuje a to ten, že tvoje mysl se zdá být zcela ovládnutá a indoktrinovaná "korporátštinou" a že narozdíl od těch kteří se s podobným balastem chca nechca potýkají ty jsi dospěl do stádia kdy to dobrovolně papouškuješ.

ky.mi
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 07. 07. 2009, 19:24
Oblíbené typy letadel: B747, A380
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od ky.mi »

honza117 píše:Zdravím,
chci se s Vámi podělit o mé názory a podiskutovat o bezpečnosti v letectví. V životě jsem byl nucen letět velkým dopravním letounem jen jednou (Praha-Dublin a zpět) a asi 4 x malými vyhlídkovými letadly. Domnívám se, že létání není bezpečné. Kdybych měl dovolenou 2 nebo 3 měsíce za rok, asi bych neuvažoval o létání vůbec. Ale protože dovolené je "málo" a člověk chce cestovat i mimo Evropu, nezbývá než se podřídit riziku a nastoupit čas od času do letadla.
Chtěl jsem se zeptat, které letadlo, případně která společnost je považována za nejbezpečnější. Nemůžu si pomoct, ale velká dopravní letadla mi prostě bezpečná nepřipadají. Když člověk usedne do sedačky, je odsouzen k svévoli pilota a rozmarům počasí. Velká dopravní letadla mají tu nevýhodu, že se z nich nedá vyskočit s padákem, je-li zřejmé, že nemůže přistát jinak než tvrdým dopadem (např. do moře, v horách, v těžkém terénu atd.). Proto si myslím, že bezpečnější by bylo létat v menších strojích jako třeba L410, AN2 a podobně. Sice by létání zabralo více času, ale letová výška by se měřila jen ve stovkách metrů a v případě nutnosti by bylo možné opustit letadlo a přistát na padáku. I v případě nouzového přistání by bylo možné přistát třeba na louce.
Jak se ukázalo, rozvoj letecké dopravy se natolik vryl pod kůži vší veřejnosti, že např. cesta do USA je pozemním způsobem již téměř neuskutečnitelná a nemyslitelná. Kdo si nemůže dovolit rozhazovat, do USA poletí letadlem a tu cestu snad hold nějak přežije. Je chybou, že zmizely klasické lodní linky pro obyčejné low-cost cestovatele, kteří by si "ustlali někde v podpalubí", přičemž by cesta netrvala mnoho dní nebo týdnů. Koukal jsem, že plavba s Queen Marry II se dá pořídit v akci od 800 USD za cestu, což výrazně převyšuje náklady na pořízení i zpáteční letenky.
Závěrem - zajímá mě, jaké místo v letadle by se dalo označit za statisticky nejbezpečnější. Při létání mě utěšuje jediná věc - i kdyby měly 3/4 všech letadel spadnout, vždycky se najde i procentíčko těch co úspěšně přistanou.. a proč bych zrovna já nemohl být v tom procentu..

čauves vím že teďka v poslední době občas nějaké to letadl ospadne ale i tak je letadlo stále považováno za nejbezpečnější. A myslím že tak strašné to tak není s tou bezpečností. Jak jsem četl a je také známo ikdyby vysadily leadlu dva motory letadlo přímo nespadno a funguje jako kluzák. A místo nejbezpečnější ? nwm jestli se dá přímo určit já nwm proč ale myslím si že ocas letadla nebo někde u středu ale to jen tak tipuju .. jinak hodně šťastných letů


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od MEA »

jasne ze je lietanie velmi bezpecne. ale nie absolutne bezpecne. a piloti su tiez len ludia. niekedy nedoskoleni (boze ja som este nevidel/a? lad - dhc buffalo), niekedy chaoticki - riadenych letov do terenu bolo az az a inokedy frajeri najvacsi. stroj je zasa iba stroj. moze tisickrat vydrzat 40 rocna sunka (napr. YK4 od Kyrgyzstan) a moze "nova" vec skoncit zle (helios, af447...) alebo aj dobry mechanik obcas nieco posere. su zazraky a nezazraky. da sa dostat zivy z nenormalnych situacii a da sa zakrepirovat na hluposti. pozitivna informacia: rychlost sirenia nervoveho vzruchu po vlakne je pomalsia ako sleha o zem - vraj to necitit. negativna informacia: co nasleduje potom nevie s urcitostou ani papez, hlavny mufti, ci dalajlama. len nezavisli distributori straznej veze cosi tusia:) ...

ivanater
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 07. 07. 2009, 10:12
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od ivanater »

Malvolio píše:
honza117 píše:Kdo mi poví, jestli úhel při stoupání není až příliš ostrý, jestli je rozjezdová rychlost dostatečná a jestli náklon není přehnaný v důsledku nezodpovědnosti nebo chyby pilota a podobně?
A kdo mi řekne že všechno v pohodě funguje?

Stačí požádat o službu "Nedoprovázené dítě", a letuška tě bude držet za ruku a říkat "Neboj, broučku, to je v pořádku, to jenom letadýlko dělá brm, brm." A ještě dostaneš omalovánky :-).

prostě mi to nedá dneska nereagovat, od vyhlášení restrukturalizace skyeurope tady brouzdám a sbírám moudra, jestli teda v září odletíme s nima nebo nee, zatím jsme vždycky odletěli, nechtěla jsem se vměšovat mezi Vás nadšence a profíky, na to nemám, jenom miluju letadla, lítání, prostě jenom jsem ve fóru ponořená každý den, sbírám podnětný informace, které bych mohla využít při svých dalších možných cestách, no a taky se zde neskutečně bavím, fakt nechci nikoho a nic tady znevažovat, promin honzo117. Malvolio, díky za inspiraci, já chci taky omalovánky a sličného stewarda s pastelkami k tomu

Smurfx
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 961
Registrován: 05. 01. 2008, 21:30
Oblíbené typy letadel: Airbus A320, Airbus A380, Airbus A330
Canadair CRJ900, ULL Zephyr :)
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Smurfx »

Něco na odlehčení:

parodie na safety video United Airlines :)

http://www.youtube.com/watch?v=SJnE8Ck0n5s

VictorK
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 258
Registrován: 21. 02. 2006, 22:37
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od VictorK »

Nechci s vami vsemi polemizovat o bezpecnosti ci nebezpecnosti letecke dopravy, pocitech, domnenkach a prokazanych faktech. Nicmene verte tomu, ze posadky se maji natolik rady, ze chteji z letadla vystoupit nacas, v poradku, po svych a v planovane destinaci. V pripade, ze by to melo byt jinak by se kazdy cukal a nakonec by do prace (letadla) nikdo nechodil. Vy v praci taky neradi problemy, ze?!
Ano, za jistych okolnosti muze byt nejaky system na letadle nefunkcni, ale (a to chci ZDURAZNIT!) nejedna se o fatalni zalezitosti - nefunkcni yachod, v kokpitu svitilna na cteni v kokpitu, hodiny ci sluchatka pro instruktora. Navic okolnosti, za kterych je povolen provoz jsou stanoveny vyrobcem letadla, omezene v case a hlidane UCL.
Je to opravdu jine nez u CSAD...

Adelaide
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 14. 01. 2009, 22:59
Oblíbené typy letadel: B737NG
IL-62
Pohlaví: žena
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Adelaide »

honza117 píše:To je argumentů.. Něco takového jsem čekal. Jo jo, chtěl jsem Vás zkusit co na to řeknete :-) Ale přiznám se, že je v tom i trochu pravdy. Ano, létání je statisticky bezpečné, ale je tu hodně argumentů proti, které se nedají přehlížet. Když budu sedět v autobuse a tomu vysadí motor, jednoduše se zaství. Letadlo by většinou spadlo. Letadlo může letět jen když je všechno v naprostém pořádku. Auto(bus) může jet i v horším technickém stavu. Může jet třeba třicítkou a až kiksne, tak stojí. To si letadlo nemůže dovolit. Šance, že se na tak složitém stroji cokoliv podělá (jakákoliv maličkost) je sice malá, ale když už se to stane, nejde jen zastavit a vystoupit.
Nejhorší pocit hrůzy je těch pár desítek vteřin, kdy to padá a já si budu drbat hlavu, že jsem do toho vlez. V autě/vlaku atd. je to všechno naráz, že si to člověk skoro ani neuvědomí. Dokonce mám za sebou i autobusovou nehodu v Bosně, která se obešla bez obětí. Kdybych se mohl rozhodnout znovu, zase bych do toho autobusu nastoupil než abych letěl.
V letadle je také další nepříjemnost - naprostá odevzdanost a nedostatečná kontrola nad strojem a prostředím, ve kterém se nacházím. Nevím o tom, jestli se ženeme do bouřky, jestli nefunguje některá důležitá součástka (např. otevírání podvozku atd.), nevím jestli výška a rychlost je dostatečná a nehrozí nám např. náraz do vysoké hory nebo pád (viz.letadlo z Kypru do Prahy před pár lety). Ve vlaku můžu zatáhnout za záchrannou brzdu, krom toho vidím okolí, kterým projíždíme. V autobuse/autě je to podobné. Z potápějící se lodi můžu vyskočit a plavat na záchranném člunu (nebo v záchranné vestě). U jiných dopr.prostředků než je letadlo není člověk uzavřen v nehostinného prostředí, v němž jsou podmínky pro přežití mizivé (tlak, teplota,výška). Tomu říkám argumenty. Bezpečnost létání je relativní. Neexistuje jiný dopr.prostředek, kde by při nehodě (ač velmi zřídkavé) umírala většina cestujících nebo posádky.
Nejsem z těch, kteří by nikdy nevlezli do letadla. Nedá se nic dělat, cestování je můj největší koníček a já budu muset čas od času z důvodu omezených možností délky dovolené uchýlit k cestě letadlem. Proto jsem chtěl vědět, kde je nejlepší sedět a jaké letadlo (příp.společnost) použít. A mimo to mě taky mohou v práci vyslat na služební cestu dál než třeba do Anglie, a to už by mě asi autem nepustili..


Právě jste nám vyjmenoval téměř všechny subjektivní vjemy, kvůli kterým mají lidé obavy z létání. Objektivní vjem je statistika bezpečnosti, která vám prostě za pravdu nedává. Ročně zemře v letadlech po celém světě méně lidí než v ČR na silnicích a drtivá většina obětí je v rozvojových zemích, kde se s letadlem (s trochou nadsázky) létá dokud nespadne. Také si při každé větší turbulenci vzpomenu na posledních x dílů leteckých katastrof, ale je to jenom tím, že se najednou sejde spousta věcí, které lidi odnepaměti znepokojují - uzavřený prostor bez možnosti úniku, nulová kontrola nad situací, tma za nočních letů - to jsou útoky na "základní lidské strachy" kvůli kterým máte nahoře pocit, že ta naprosto nevinná turbulence urve motor, rozšvihá křídlo a za 15 minut je po vás. Když si ale stoupnete k prahu dráhy a budete koukat, jak to nad váma lítá, ani vás nenapadne, že by vám něco mohlo spadnout na hlavu ;-)

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od cocik »

Za sebe musim rict, ze se subjektivne cejtim bezpecnejc v Turboletu na lavici u dveri a s padakem na zadech, nez v 747 pri turbulencich nad Pacifikem, byt statistika hovori velmi vyznamne ve prospech toho jumba (kazdej skydiver se musi smirit s tim, ze rocne prijde tak o 2-4 znamy nebo kamarady).

Adelaide
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 14. 01. 2009, 22:59
Oblíbené typy letadel: B737NG
IL-62
Pohlaví: žena
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Adelaide »

cocik píše:Za sebe musim rict, ze se subjektivne cejtim bezpecnejc v Turboletu na lavici u dveri a s padakem na zadech, nez v 747 pri turbulencich nad Pacifikem, byt statistika hovori velmi vyznamne ve prospech toho jumba (kazdej skydiver se musi smirit s tim, ze rocne prijde tak o 2-4 znamy nebo kamarady).


Z čistě psychologického hlediska je to tím padákem na zádech ;-)

Patejl
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 05. 09. 2011, 15:07
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od Patejl »

Nahoru muze, dolu musi :-)

Ale vazne. Taky jsem mel kdysi problem se strachem z letani. Me reseni plyne z nazoru, ze clovek se nejvic boji toho, cemu nerozumi. I jal jsem se zjistovat si vice informaci jak o letadlech samotnych, tak o postupech v ruznych fazich letu.
Abych to shrnul..momentalne jsem ve fazi kdy jsem se do letadel zamiloval, nejaky strach ej davno ten tam a premyslim ze si udelam papiry alespon na UL :-)

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od bubo »

Patejl píše:Nahoru muze, dolu musi :-)

Ale vazne. Taky jsem mel kdysi problem se strachem z letani. Me reseni plyne z nazoru, ze clovek se nejvic boji toho, cemu nerozumi. I jal jsem se zjistovat si vice informaci jak o letadlech samotnych, tak o postupech v ruznych fazich letu.
Abych to shrnul..momentalne jsem ve fazi kdy jsem se do letadel zamiloval, nejaky strach ej davno ten tam a premyslim ze si udelam papiry alespon na UL :-)


to nedelej. vim min vis, tim lip spis. Potom sedis v eroplane, vidis, ze najizdi na drahu a porad nema klapky. tak vzpominas na spanely s MD-9x, co udelali presne to stejne. masina se rozjizdi, tak si rikas, ze je to treba umyslne, ze treba na to posadka dojde a nebude to za kazdou cenu rvat do vzduchu akorat podle rychlomeru jako ti spanelaci. Kdyz neupadneme v prvni zatacce po vzletu, tak to bude v pohode...no a potom, v cestovni hladine jde okolo kapitan na toaletu, tak nevydrzis a zeptas se (cestou zpatky pochopitelne) a dozvis se, ze Fokkery muzou na vzlet chodit jak s klapkama, tak bez....uf....real story, KLM AMS-VIE nekdy predloni

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Bezpečnost

Příspěvek od gr09 »

Patejl píše:Me reseni plyne z nazoru, ze clovek se nejvic boji toho, cemu nerozumi. I jal jsem se zjistovat si vice informaci jak o letadlech samotnych, tak o postupech v ruznych fazich letu.

Dovolil bych si nesouhlasit. Ja mel letadla jako studijni obor (konstrukce, zadna dopravka), od 15 jsem asi 12 letal (ted jsem to diky castemu stehovani prestal stihat) a neprijemne pocity pri letani jsem zacal mit az kdyz jsem opustil knipl a sedel v letadle pouze jako pasazer. Kdyz ma clovek knipl v ruce, je to uplne jina kava, to jsem si uzival silne turbulence, akrobacii atd.

Nakonec jsem svuj blok prekonal, ale musel jsem se na to soustredit :)


Odpovědět