klojM píše:... tak snad přistával podle ILS ...
SSJ má sice certifikaci ILS IIIa, ale nejsem si jistý, jestli na VOG ILS vůbec mají. Podle této mapy z roku 2000 (http://a9.nm.ru/URWW.gif) tam sice bylo ruské RSBN ale myslím, že na palubě SSJ už nebude pro něj vybavení. Jestli tam ILS dobudovali nevím, ale nedivil bych se, kdyby přistávali 2xNDB. Kdo zná situaci na východě mi snad potvrdí, že teprve v posledních letech se tam letecká doprava probouzí z pro nás nepředstavitelného všeobecného úpadku po nástupu kapitalismu Jelcinovy éry. Doufejme, že naši zemi nikdy nic podobného nepotká.
...Jen mi připadalo, že s náma dost prudce klesal na přistání...
Umím si představit, že na nepříliš dlouhé dráze přelétli při vyšší rychlosti bod dotyku a tak raději zmáčkli tlačítko TOGA, zvlášť, pokud se v superjetu zaučoval nezkušený pilot. Bylo by to jistě profesionálnější rozhodnutí, než se pokoušet to ještě v časovém presu nějakým tvůrčím způsobem zvládnot. Umím si také představit meteorologické komplikace nebo nevydané, či zrušené povolení k přistání třeba pro nějakou neplánovanou překážku na dráze, nebo cokoli jiného.
Pro superjety je podle mě nyní kritické, aby se co nejrychleji vypořádali s náznakem nebezpečí zamrzání vztlakové mechanizace na křídle, když elektrické aktuátory (serva) nedokáží vysunout flapsy na náběžné hraně. Myslím, že i když jsou piloti trénovaní na přistání s plochým křídlem, touží po tom asi stejně moc, jako po vzletu s jedním motorem.
Ještě stojí za vzpomenutí, že letiště Gurmak bylo nakonec posledním letištěm, přes které byla vzdušným mostem v mrazivé zimě 1942/3 jen nedostatečně zásobována obklíčená Paulusova armáda za WW2. Paulus navzdory jmenování polním maršálem nakonec kapituloval a po roce a půl převážně vítězných bojů pak pro Němce následovaly dva roky ústupových bojů.
Ještě doplním - ILS tam mají http://www.dalnoboyshiki.eu/s7/sidstar/URWW.pdf