Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Tak toto je opravdu pecka jednak, že se podílí letiště PRG i ten troufám si říct revoluční zlepšovák.
S tím souvisí i moje otázka jaký minimální čas, provozní teplota ap. musí uběhnout od nastartování motorů až do plných plynů na startu.
Laicky nahodit motory a dát hned plný knedlík asi zvyšuje pravděpodobnost vysazení motoru při startu..?
Z Planes:
"Letiště Praha-Ruzyně se stalo prvním na světě, které podporuje vývoj nové technologie, která umožní letadlům používat při pojíždění zabudované elektrické motory. Nový systém WheelTug® má dle očekávání snížit emise letadla, spotřebu paliva a úroveň hluku na letištích. Byl navržen tak, aby umožnil snížení spotřeby paliva a emisí CO2 při pojíždění o 66% a aby došlo ke snížení uhlovodíkových emisí o 75% za jeden letový cyklus. Výrobce slibuje očekávaná výsledná zlepšení hospodárnosti, flexibility, spotřeby paliva, snížení opotřebení motorů a emisí CO2 ve výši 500 000 USD na letadlo za rok. Dle dohody mezi Letištěm Praha a WheelTug plc bude letiště aktivně přispívat podporou vývoje systému při jeho testování a certifikaci. „Tato podpora bude zahrnovat veškerou potřebnou součinnost, zprostředkování spolupráce mezi společností WheelTug a jinými organizacemi na letišti včetně poskytovatelů služeb pro odbavení letadel a řízení letového provozu“, uvedl Jiří Pos, vrchní ředitel pro letecký obchod a dodal: “Tým Prague Airport Consulting bude se společností WheelTug zároveň spolupracovat na úpravě stávajících provozních postupů, kontrolních seznamů (checklistů) a provozních řádů s cílem maximálně využít výhod systémů WheelTug v Praze a na jiných letištích.“ „Tím, že se náš vývoj posunuje z fáze testů k procesu certifikace a spuštění výroby, je třeba zahájit úzkou spolupráci s letištěm, aby WheelTug plně vyhovoval provozu“ prohlásil Isaiah Cox, prezident firmy WheelTug. Tento patentovaný elektrický pohonný systém využívá vysoce výkonné elektrické motory, které budou integrovány do příďových kol letadla a zajistí plnou pohyblivost na zemi bez použití hlavních motorů letadla či tahačů pro provoz na odbavovacích plochách a pojezdových drahách. Umožní tak pojíždění letadla s vypnutými hlavními motory z odbavovací plochy na vzletovou dráhu a po přistání od výjezdu z dráhy až k odbavovacímu stání. První systémy se vyvíjejí pro skupinu letadel Boeing 737NG. Certifikaci lze očekávat počátkem roku 2012; systémy pro další typy letadel budou následovat.
S tím souvisí i moje otázka jaký minimální čas, provozní teplota ap. musí uběhnout od nastartování motorů až do plných plynů na startu.
Laicky nahodit motory a dát hned plný knedlík asi zvyšuje pravděpodobnost vysazení motoru při startu..?
Z Planes:
"Letiště Praha-Ruzyně se stalo prvním na světě, které podporuje vývoj nové technologie, která umožní letadlům používat při pojíždění zabudované elektrické motory. Nový systém WheelTug® má dle očekávání snížit emise letadla, spotřebu paliva a úroveň hluku na letištích. Byl navržen tak, aby umožnil snížení spotřeby paliva a emisí CO2 při pojíždění o 66% a aby došlo ke snížení uhlovodíkových emisí o 75% za jeden letový cyklus. Výrobce slibuje očekávaná výsledná zlepšení hospodárnosti, flexibility, spotřeby paliva, snížení opotřebení motorů a emisí CO2 ve výši 500 000 USD na letadlo za rok. Dle dohody mezi Letištěm Praha a WheelTug plc bude letiště aktivně přispívat podporou vývoje systému při jeho testování a certifikaci. „Tato podpora bude zahrnovat veškerou potřebnou součinnost, zprostředkování spolupráce mezi společností WheelTug a jinými organizacemi na letišti včetně poskytovatelů služeb pro odbavení letadel a řízení letového provozu“, uvedl Jiří Pos, vrchní ředitel pro letecký obchod a dodal: “Tým Prague Airport Consulting bude se společností WheelTug zároveň spolupracovat na úpravě stávajících provozních postupů, kontrolních seznamů (checklistů) a provozních řádů s cílem maximálně využít výhod systémů WheelTug v Praze a na jiných letištích.“ „Tím, že se náš vývoj posunuje z fáze testů k procesu certifikace a spuštění výroby, je třeba zahájit úzkou spolupráci s letištěm, aby WheelTug plně vyhovoval provozu“ prohlásil Isaiah Cox, prezident firmy WheelTug. Tento patentovaný elektrický pohonný systém využívá vysoce výkonné elektrické motory, které budou integrovány do příďových kol letadla a zajistí plnou pohyblivost na zemi bez použití hlavních motorů letadla či tahačů pro provoz na odbavovacích plochách a pojezdových drahách. Umožní tak pojíždění letadla s vypnutými hlavními motory z odbavovací plochy na vzletovou dráhu a po přistání od výjezdu z dráhy až k odbavovacímu stání. První systémy se vyvíjejí pro skupinu letadel Boeing 737NG. Certifikaci lze očekávat počátkem roku 2012; systémy pro další typy letadel budou následovat.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Predstavoval bych si, ze v praxi (za tech 10 let ) by to asi vypadalo ze budou "elektrotahace" tahat letadla na nejake shromazdiste pred drahou kde se bude s obsluhou nahazovat a pak vyrazet na blizkou drahu... coz by slo.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3146
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Obecne tato cisla neznam, u Tu-154 jde o 8 minut zahrivani.
Ovsem kdyby se to dalo pouzivat jenom na priletu, stejne to je dobry.
Ovsem kdyby se to dalo pouzivat jenom na priletu, stejne to je dobry.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
U A320 by to mělo být kolem 2-3 minut. Nicméně než na letadlu tak záleží na výrobci motorů, jaký čas uzná jako bezpečný.
Je chválihodné že PRG se do nečeho takového zapojuje. Nicméně tam taxování o moc déle než ty 3 minuty netrvá a leckdy je to i rychlejší, záleží na stojánce. Taková Barcelona kde se taxuje minimálně poctivých 15 minut čistého času jízdy je to už jiná výhoda.
Je chválihodné že PRG se do nečeho takového zapojuje. Nicméně tam taxování o moc déle než ty 3 minuty netrvá a leckdy je to i rychlejší, záleží na stojánce. Taková Barcelona kde se taxuje minimálně poctivých 15 minut čistého času jízdy je to už jiná výhoda.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Osobně tuto novinku dávám jako horkého kandidáta na další P.R. Ryanu.
NGéčka mají, ale díky tomu že na malých letištích se taxuje krátce a báze jako Girona, Bergamo ad. mají stojánky ze kterých není nutno letadla vytlačovat, tak možná toto ani nebudou potřebovat. Stanovisko stejně to nekoupíme, ale P.R. si uděláme není od věci
"Naše letadla budou pojíždět bez motorů, zelenější, ekologičtejší ap.."
O.R: "Už se těším jak nikdy, nikde, nikomu nezaplatím ani cent za pusch-back!"
NGéčka mají, ale díky tomu že na malých letištích se taxuje krátce a báze jako Girona, Bergamo ad. mají stojánky ze kterých není nutno letadla vytlačovat, tak možná toto ani nebudou potřebovat. Stanovisko stejně to nekoupíme, ale P.R. si uděláme není od věci
"Naše letadla budou pojíždět bez motorů, zelenější, ekologičtejší ap.."
O.R: "Už se těším jak nikdy, nikde, nikomu nezaplatím ani cent za pusch-back!"
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
A co bude ty vysoce výkonné elektrické motory pohánět ? APU to utáhne ?
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Zdenek píše:A co bude ty vysoce výkonné elektrické motory pohánět ? APU to utáhne ?
Podle mě to budou motory podobný jako má segway se super magnety (malé rozměry, velký výkon) a ty na baterku ujedou poměrně hodně. V tom případě se dá předpokládat, že hejbnout s B737 asi baterky letadla stačit nebudou, ale pro APU to problém nebude.
Možná někdo z PRG ví podrobnosti...?
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
creyman píše:Zdenek píše:A co bude ty vysoce výkonné elektrické motory pohánět ? APU to utáhne ?
Podle mě to budou motory podobný jako má segway se super magnety (malé rozměry, velký výkon) a ty na baterku ujedou poměrně hodně. V tom případě se dá předpokládat, že hejbnout s B737 asi baterky letadla stačit nebudou, ale pro APU to problém nebude.
Možná někdo z PRG ví podrobnosti...?
a jak to z APU chcete pohánět???
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Zřejmě to půjde přes baterky a APU bude dobíjet jen baterky jsem pochopil, když to bude nutné. Jinak na youtubu je video z raných testů tohoto systému kdy veškerá technika byla ještě stand-alone mimo letadlo nebo v nákladovém prostoru. Stejně tak systém pohonu byl nainstalován mimo přídové kolo a to bylo poháněné jen nepřímo řetězovým převodem. Protože dle povolení se nic nesmělo integrovat pro test přímo na letadlo.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
no já nevím, přijde mi, že není dne, aby nebylo letadlo co potřebuje startér bo APU caput
nevím kolik dává palubní síť a pak udělat elektro tak aby nerušilo přístroje taky nebude hračka
provozně startovat motory někde na pojížděčce a zjistit, že to nejde ...
osobně mi to přijde jako zbytečnost bez které se letadlo obejde
i když se kdysi psalo, že 747 spálí při pojíždění 2tuny ...
nevím kolik dává palubní síť a pak udělat elektro tak aby nerušilo přístroje taky nebude hračka
provozně startovat motory někde na pojížděčce a zjistit, že to nejde ...
osobně mi to přijde jako zbytečnost bez které se letadlo obejde
i když se kdysi psalo, že 747 spálí při pojíždění 2tuny ...
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Spotřeba při taxování je skutečně dost velká, tak že by se to skutečně mohlo vyplatit. Stejně tak je tam nějaký přínos bezpečnosti na letištní ploše. Ono i samotné APU má dost vysokou spotřebu. Když člověk zjistí jak se snižuje v nádržích palivo o 10kg na mrknutí oka a to běží jen APU tak pak 15 minutové pojíždění na motory už je něco se by se dalo hezky vyjádřit penězi s ohledem na roční provoz celé flotily. Si vem, že společnosti investují milion dolarů jen za doinstalaci wingletů, což je věc, která ušetří maximálně 4% paliva a to jen na dlouhých letech, tuším snad nad 1000nm (možná ještě více) takže tohle by mohlo ušetřit další zajímá procenta.
Jinak ještě k rychlosti. na youtubu jim to pojíždělo maximálně 10 uzlů, což je 3.5x méně než je povolená maximální rychlost pojíždění. Na velkých letištích by to letadlo touhle rychlosti samozřejmě zpomalovalo ostatní, stejně tak by pojíždění trvalo neunosně dlouho.
Jinak ještě k rychlosti. na youtubu jim to pojíždělo maximálně 10 uzlů, což je 3.5x méně než je povolená maximální rychlost pojíždění. Na velkých letištích by to letadlo touhle rychlosti samozřejmě zpomalovalo ostatní, stejně tak by pojíždění trvalo neunosně dlouho.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
ona se ta spotřeba nedá s ničím moc porovnávat, protože kerosin nema s benzínem vůbec nic společného
Tak to je trochu problém při přejíždění dráhy v užívání.
Ale napadlo mne, že by mohl při přistávání ten elektromotor rekuperovat a energie by pak vystačila na pojíždění.
Ace2 píše:Jinak ještě k rychlosti. na youtubu jim to pojíždělo maximálně 10 uzlů, což je 3.5x méně než je povolená maximální rychlost pojíždění. Na velkých letištích by to letadlo touhle rychlosti samozřejmě zpomalovalo ostatní, stejně tak by pojíždění trvalo neunosně dlouho.
Tak to je trochu problém při přejíždění dráhy v užívání.
Ale napadlo mne, že by mohl při přistávání ten elektromotor rekuperovat a energie by pak vystačila na pojíždění.
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Tady je ten bazmek u B767 Air Canada... http://www.youtube.com/watch?v=0Cbfi2wsgns
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 350
- Registrován: 19. 07. 2007, 15:02
- Stav: Offline
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
Otázkou je, zda všechny ty věci navíc jako motory v kolech, baterie apod. nebudou vážit o tolik víc, že ušetřené palivo na zemi se spálí zas vyšší spotřebou ve vzduchu...
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 69
- Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Roztoky
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Pojíždění letadel bez motorů - blízká budoucnost
při představě že jako Avionik se v tom budu každou chvilku hrabat a chci vidět ten zdroj. Už jen baterka v 737 je těžká jako kráva, u Aibusu je to lepší , ale tohle nevim kdo z toho letadla vyrve/vymění ,nebo pošle do dílen .... že já nešel dělat toho kuchaře