Potřebná délka dráhy

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Globik »

Dá se někde najít přehled minimálních délek drah pro vzlet/přistání jednotlivých typů letadel?
DCA má 3 dráhy, z toho nejkratší má dle mapy na googlu cca 1300 metrů. Jak jsem dnes koukal na přistávající i vzlétající letadla, bylo by nejpravděpodobnější, že se přistávalo právě na té nejkratší. Podle flightaware byl v té době největší stroh A320. Je to možné?


gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od gr09 »

Nejkratsi draha na DCA (4/22) ma 1497 metru. Je to temer sea level (elev 5m). Jestli tam pristavaji (a vzletaji), budou to zrejme verze s vykonnejsimi motory a budou mit vahove restrikce (cargo, pax, palivo atd). Pak by to bylo mozne.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Globik »

Přistávaly takto všechny stroje, nejméně od 15 do 17 hodin. V tom případě se tedy muselo přistávat na nejdelší dráze a vzlétat z 2.nejdelší. Přistávalo se od severu a vzlétlo na sever, tedy předpokládám, že to vzhledem k hustotě provozu nemohlo být na shodné dráze. Btw.není to divné?

ondra.t
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 69
Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Roztoky
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od ondra.t »

i dvě shodná letadla se stejným výkonem motorů si mohou uměle prodloužit délku vzletu (pomocí teploty), mají jiný cost index pro let a pod. tabulky o kolik lze si za jakých okolností (teploty,hmotnosti a nadmořské výšky+délky dráhy) prodloužit vzlet je v letadle.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Globik »

Myslel jsme, zda není divné, že se přistávalo od severu a vzlétalo směrem na sever.


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3159
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Fabo »

ondra: dneska uz spis v noteboocich nez v tabulkach...

Globik: Normalne bych rek, ze to bude kvuli hluku, ale jak koukam na google earth tak mi to vychazi ze se litalo nad DC, tak nevim...

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od FlightDetent »

Nemusí to být divné. Pakliže to řídícím nevadí, resp. objem provozu je takový, že to dokáží rozseparovat, provozně to může být i výhodné.

Pro letiště třeba hluk: jedním směrem od letiště může být oblast, kde se nemusí řešit, všude jinde naopak místa citlivá.

Pro posádky to může být výhodné s ohledem na rozmístění překážek (CFU), pojíždění na zemi (AYT) anebo dobu letu (LED). Situaci v DCA neznám :geek:, takže musíš hledat nějakého insidera.

FD.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od flyingblue »

FlightDetent píše:Nemusí to být divné. Pakliže to řídícím nevadí, resp. objem provozu je takový, že to dokáží rozseparovat, provozně to může být i výhodné.

Pro letiště třeba hluk: jedním směrem od letiště může být oblast, kde se nemusí řešit, všude jinde naopak místa citlivá.



Vzhledem ze v okoli je centrum Washingtonu a v ose jedne z drah je Pentagon 500m od prahu drahy ... :-)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Globik »

Obvykle je to tu tak, že se používá zejména hlavní dráha (a ostatní dráhy pro menší letadla), start i přistání pobíhá ve shodném směru. Pokud se startuje severně, letadlo se obvykle téměř hned stočí nepatrně směrem k západu a letí nad severním okrajem Arlingtonu, tedy nad hustě obydlenou oblastí. Pokud se přistává jižním směrem, obvykle se letí opět přes severní okraj Arlingtonu, nepatrně jižněji. Létá mi to pár stovek metrů od baráku :)
Ten den se ale klesalo nad řekou, tedy blíž k centru. Letadla se přibližovala k letišti ze severu, nicméně byla dráha letu byla posunuta víc na východ, než je obvbyklé. Na fligtaware není konec dráhyy letu vidět, nicméně je i tak jasné, že otočit před přistáním by se již nezvládlo. Startovalo se směrem na sever a letadla se po startu hned stáčela k západu.
V tuto chvíli jsou podle flightaware starty jižním i severním směrem a přistává se od severu. Btw.domníval jsem se, že je start i přistání vždy shodným směrtem, kvůli větru.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od gr09 »

Globík píše:Btw.domníval jsem se, že je start i přistání vždy shodným směrtem, kvůli větru.


Na mensich letistich nebyva problem si pri ridkem provozu zazadat od povoleni pristani ve smeru, pokud to povetrnostni podminky dovoli.

Co se tyka zminene situace na DCA, tak opravdu netusim, proc to nastalo, duvody muzou byt ruzne a mas vetsi sanci ziskat odpoved na a.net..

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Globik »

gr09 píše:
Globík píše:Btw.domníval jsem se, že je start i přistání vždy shodným směrtem, kvůli větru.


Na mensich letistich nebyva problem si pri ridkem provozu zazadat od povoleni pristani ve smeru, pokud to povetrnostni podminky dovoli.


Jenže tady přistávalo vše shodně a řídký provoz tu rozhodně není (interval je často pod 2 minuty) :wink:

ondra.t
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 69
Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Roztoky
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od ondra.t »

4 Fabo re:dneska uz spis v noteboocich nez v tabulkach...

záleží u jaké společnosti, na ATR jsem v Brně štrachal tabulky :D , i když je pravda že doba elektronických Jepp - se blíží mílovými kroky :idea: , holt pokrok člověk nezastaví. ted jsem myslel pevnou zástavbu v letadle (jako má Airbus EFBs- Electronic Flight Bags), pokud vim tak navaero (navaero.com) ,už nabízí elektronické EFB computery, nicméně zatim jsem se s tim tak neseznámil, tak to beru jen jako elektronické JEPP. ani nevim jestli zvládají i takové funkce jako umělé prodloužení vzletu za dané hmotnosti,délky vzletu, teploty a sami to spočítají...

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3159
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od Fabo »

Programy, ktere to spocitaji existujou, a kdybychom to dovedli do dokonalosti, tak v podstate staci pilotum lepsi mobil s datovym tarifem na prijeti mailu...

Nebo nejaky tablet, udelat program co to spocita treba pro Android nebo nejaky port Linuxu nemuze byt problem.

Jinac tohle samozrejme neni profesionalni, ale pro predstavu jak to (treba) muze vypadat - www.topcatsim.com

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Potřebná délka dráhy

Příspěvek od gr09 »

Globík píše:Jenže tady přistávalo vše shodně a řídký provoz tu rozhodně není (interval je často pod 2 minuty) :wink:


Zkus si precist i zbytek meho prispevku... :wink:


Odpovědět