Start Tu-154 na 800 metrech

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3040
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Night fly »

Ze dokaze Tu-154 nouzove pristat na 1300m draze, no budiz. Ze i po vyjeti z te drahy a zabrzdeni v prilehlych brizkach se nikomu nic nestane, to uz je na :clap: . Ale ze totez letadlo dokaze z tehoz letiste i odstartovat a po vlastni ose odletet, tak to uz :shock:

http://avherald.com/h?article=430a1d01&opt=0

Вот техника на гране фантастики :thumbup:


creyman
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 899
Registrován: 24. 09. 2008, 14:29
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od creyman »

A ještě na celkem špatně uklizené dráze, okolo kol je vidět jak létá sníh. Klobouk dolů.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od gr09 »


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Karel_x »

Za zmínku stojí, že ono nouzové přistání proběhlo po vnitřním zkratu baterie úplně bez elektřiny tedy bez přístrojů a dokonce i bez flapsů! A dráha nebyla jen krátká, ale i hodně úzká a po (tuším) dvanácti letech neužívání tam rostly z mezer mezi panely i solidní lebedy a malé keříky. Myslím, že podobné přistání klidně snese srovnání s dosednutím na Hudson River a posádka si řády, které později dostala, zasloužila... Už jen to klesání přes mraky bez umělého horizontu...
Poté, co buldozer vytáhl do rozměklé hlíny bořícího se Tupoleva z lesíka, byly na něm provedeny nezbytné opravy (poškození náběžných hran, děr v potahu) a preventivně byly vyměněny motory 1 a 3, protože si nejspíš nasály nějaké větve. Pak ještě vypleli VPD a mohli vzlétnout.

Cherokee
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 446
Registrován: 18. 07. 2006, 18:34
Bydliště: BTS
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Cherokee »

Karel_x píše:Za zmínku stojí, že ono nouzové přistání proběhlo po vnitřním zkratu baterie úplně bez elektřiny tedy bez přístrojů a dokonce i bez flapsů! A dráha nebyla jen krátká, ale i hodně úzká a po (tuším) dvanácti letech neužívání tam rostly z mezer mezi panely i solidní lebedy a malé keříky. Myslím, že podobné přistání klidně snese srovnání s dosednutím na Hudson River a posádka si řády, které později dostala, zasloužila... Už jen to klesání přes mraky bez umělého horizontu...
Poté, co buldozer vytáhl do rozměklé hlíny bořícího se Tupoleva z lesíka, byly na něm provedeny nezbytné opravy (poškození náběžných hran, děr v potahu) a preventivně byly vyměněny motory 1 a 3, protože si nejspíš nasály nějaké větve. Pak ještě vypleli VPD a mohli vzlétnout.

Viem, ze mate k ruskym leteckym kruhom blizko, tak sa Vas chcem spytat, ci verite tejto "oficialnej" sprave. Ja som z viacerych, od seba nezavislych kruhov blizkych k leteckemu personalu pocul verziu podobnu tejto, len prvotna pricina bola trochu ina. To, ze posadka dostala titul hrdina bolo rozhodnute druhy den po havarii samotnym prezidentom RF, tak s nim nikto uz nepolemizoval a nechali to tak.


gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od gr09 »

Ja tedy nemam problem verit oficialni verzi, ktera je popsana vyse, anglicky pak slusne popsana na wikipedii

http://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Mirny_Air_Enterprise_Flight_514

Ve vyznamenani take nevidim nic zvlastniho, piloti zvladli vyborne dost komplikovanou situaci a ochranili vsechny sve pasazery pred necim, co se uz den po nehode zdalo jako zjevna technicka zavada. Nevim, nad cim by mel ci nemel nekdo polemizovat, vzdyt bylo zahajeno standardni vysetrovani.

Mozna kdybys prozradil tu jinou verzi priciny nehody..

Cherokee
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 446
Registrován: 18. 07. 2006, 18:34
Bydliště: BTS
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Cherokee »

gr09 píše:Ja tedy nemam problem verit oficialni verzi, ktera je popsana vyse, anglicky pak slusne popsana na wikipedii

http://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Mirny_Air_Enterprise_Flight_514

Ve vyznamenani take nevidim nic zvlastniho, piloti zvladli vyborne dost komplikovanou situaci a ochranili vsechny sve pasazery pred necim, co se uz den po nehode zdalo jako zjevna technicka zavada. Nevim, nad cim by mel ci nemel nekdo polemizovat, vzdyt bylo zahajeno standardni vysetrovani.

Mozna kdybys prozradil tu jinou verzi priciny nehody..

Faktom je, ze aj podla mojich zdrojov sa stalo vsetko tak ako je to popisane. Ja som bol osobne nadseny, ked som zaznamenal to bravurne pristatie a vtedy by som "dal aj zivot" za tu posadku. Ostaval vsak jeden velky otaznik. Preco doslo ku kompletnemu zlyhaniu elektriky? Preco prislo k nahlemu zlyhaniu techniky bez vystrahy na lietadle, ktore bolo dovtedy v poriadku. Myslim, ze aj zaznamy z rozhovorov v kabine vniesli do problemu kus svetla. Znovu opakujem, to co je oficialne popisane sa aj stalo a je to pravda. Je to vsak cela pravda? Budem Vas este trochu napinat. :wink: Mozno Karel_x pozna tieto skutocnosti, respektive verziu, ktoru som dostal ja. Poviem uprimne, neviem comu mam verit. Ale v Rusku je fakt mozne vsetko. Nakoniec, kto by tipoval, ze to lietadlo stade odleti? A odletelo. A pristalo a opat stastne odletelo do Samary.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Karel_x »

Je mi líto, ale neznám jinou verzi. Je mi pochopitelně jasné, že úplný výpadek proudu u letadla se dvěma nezávislými sítěmi AC (+APU) a 2x bateriové DC nemohl proběhnout tak jednoduše. Nejsíš některé chyby na eroplánu mohly být už při vzletu (třeba staré baterie, nabíječe), možná ani posádka nereagovala technicky na 100%. Vzpomněl jsem si na to i před nedávnem, když Mintrans začal mluvit o možnosti uzemnění některých tu5. Na tu úplnější verzi jsem pochopitelně velmi zvědavý.
Předpokládám, že z nějakého důvodu byly propojeny obě DC sítě, že borťák moc nesledoval nabíjecí proudy baterek, že se společnosti nechtělo investovat stotisíce do doporučené výměny baterek, vybavených teplotními čidly. Ale stejně, tuším, že jsem četl, že odešly 2 baterky (snad ze 4ks). Je velmi pravděpodobné, že na výstupu generátorů AC muselo být normální napětí, takže po odpojení defektních baterek, by mohlo vše fungovat. Ale nefungovalo. Takže bych si tiplnul, že buď odešlo ještě něco, nebo mechanik prostě nezvládl situaci. To by zase nebylo nic tak divného, třeba u Hudsonského letu, který jsem vzpomínal, také f/o vypnul oba běžící motory (a pak je nebyl schopen nahodit), čímž ušetřil kapitánovi rozhodování, jestli zkusit doletět na letiště...

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1885
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od MEA »

rusi su blazni vo vsetkych vyznamoch slova, i v tom pozitivnom. za taketo kusky ich obdivujem, pre tie dalsie svoje crty nikdy nebudu najbohatsou krajinou sveta aj ked by mohli. ono je to pravda: rassíju úmom ne poňjáť

Cherokee
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 446
Registrován: 18. 07. 2006, 18:34
Bydliště: BTS
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Cherokee »

Ti, ktori ste v Rusku prezili nejaky cas ma pochopite. Nemusite mi verit, ale skor ma pochopite ako ti, ktori zivot tam posudzuju podla nasich meritok a hodnot. Ruskemu leteckemu priemyslu sa nedari a potrebovalo moralnu vzpruhu. Niekto tu spominal oficialne vysetrovanie. To sa zacalo sice okamzite este 7.9. ale defacto sa 9.9. skocilo ked prezident nazval pilotov hrdinami. Pochopte ma prosim, nic nespochybnujem. Kto pozna ruske prostredie vie, ze vystrovanie leteckych nehod trva dlho. Tu bola prijata verzia, ktora je prezentovana teda ze z technickych dovodov vypadli baterie z dovodu prehriatia - тепловой разгон a nasledkom toho vypadlo vsetko elektricke co mohlo. Moj zdroj - lietajuci personal toto nespochybnil, to sa skutocne stalo. Neostali vsak zodpovedane otazky preco sa to tak stalo a preco posadka nereagovala. Tato otazka ostane uz nezodpovedana. Posadka musi tieto systemy kontrolovat kazdych 30 minut a trva to priblizne 45 minut od prvej indikacie po prehriatie baterie. V tomto pripade evidentne nikto 75 minut neprejavil nijaku aktivitu. Uz sa len spekuluje preco si nikto nic nevsimol, v kabine nie je jeden, ani dvaja ludia a predsa nic. Ticho bolo este aj vtedy, ked im vysielacky fungovali. Podla mojich informacii sa s nimi snazili nadviazat spojenie este skor. Moj zdroj to komentoval asi takto: "Zaspali, boli unaveni, bol to dalsi z tych pozliepanych letov, ale prebrali sa vcas a posadili to uplne majstrovsky. Molodci. " Na sto percent verim tomu, co bolo publikovane. Kazdy sudny clovek by sa vsak pytal preco a to hned niekolkokrat. Technicka pricina je pravdepodobna, lietadlo v lete absolvovalo udrzbu, ale ako uz bolo spominane nie vsetko bolo povymienane. Ale je mozne aby si toto posadka nevsimla taku dlhu dobu? Nechajme to tak. Ci uz spali, alebo bojovali s tym od zaciatku sa nedozvieme. Vystrovanie skoncilo, zabudnite!
Po tom grandioznom pristati som si myslel, ze to lietadlo tam ostane. Dokonca som si ani nemyslel, ze ho budu rozoberat. Bral som ho na odpis. Moj zdroj mi povedal este v septembri. Stavis sa, ze s nim odtial odletia? Dobre, ze som to neurobil, ale ten krok chapem. Rusky letecky priemysel potrebuje moralnu vzpruhu a po perfektnom pristati nasledoval famozny start. Medzitym sa prace na zachrane tohto lietadla vysplhali na uroven 60 milionov rublov. (zdroj: aviaforum.ru)
Trochu ma vsak mrzi, ked ten isty prezident teraz po svojom minulotyzdnovom verejnom vyhlaseni uzemnil svoje lietadlo TU-214 a otvorene priznal ze je neprijemne prekvapeny so vzniknutou situaciou. Pri poslednom lete mali totiz problem s podvozkom. Ja sa mu nedivim, tiez by ma nebavilo lietat na niecom, co nie velmi funguje. Mozno aj preto ma dva nadherne Falcony 7X.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od gr09 »

Cherokee píše:Mozno aj preto ma dva nadherne Falcony 7X.


A mimo to pred par dny objednali 2xIl-96 a 2xA319.
http://www.airliners.net/aviation-forum ... /133562/1/

Sice v Rusku ziju (SVX), ale nepohybuju se v leteckem businessu. Kazdopadne uz chapu, kam jsi smeroval. Jsem na zaverecnou zpravu zvedavy.

Cherokee
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 446
Registrován: 18. 07. 2006, 18:34
Bydliště: BTS
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Cherokee »

gr09 píše:
Cherokee píše:Mozno aj preto ma dva nadherne Falcony 7X.


A mimo to pred par dny objednali 2xIl-96 a 2xA319.
http://www.airliners.net/aviation-forum ... /133562/1/

Sice v Rusku ziju (SVX), ale nepohybuju se v leteckem businessu. Kazdopadne uz chapu, kam jsi smeroval. Jsem na zaverecnou zpravu zvedavy.

Zaverecna sprava nebude ina, ako uz bolo publikovane. Vysetrovanie oficialne skoncilo. Vsetko je jasne - technicka zavada na bateriach.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Karel_x »

Ani já si nemyslím, že by závěrečná zpráva měla obsahovat nějaká dramatická odhalení. nepovažuji to však za nic mimořádného, že jsou za hrdiny ti, kteří k nehodě svými chybami přispěli. Kromě zmíněného US Airways 1549 je krásným příkladem třeba Air Transat 236, kdy posádka kvůli své neodbornosti vypustila netěsností palivo a nakonec se štěstím doplachtila na Azory kde při tvrdším přistání poněkud pokřivila A330... Osobně si myslím, že Medveděv se nechal inspirovat právě prezidentovou reakcí na let 1549 (kde ostatně také nikdo moc neřešil, jestli by doletěli na letiště, kdyby si nevypnuli motory, proč kapitán neměl mechanizaci v konfiguraci pro přistání na vodě, ani nezmáčkl tlačítko Ditch, proč přestali komunikovat s ATC...). Nebo mě napadá úsměvná historka z trochu jiného soudku, jak přejmenovali SR-71 kvůli Johnsonově přeřeknutí (SR/RS).

Troufl bych si ale maliko polemizovat s názorem, že od prvních příznaků do zničení baterie uplyne třičtvrtě hodiny. Pokud je na začátku vnitřní zkrat jednoho článku, jsem přesvědčen, že by to netrvalo déle, než 10-15 minut. Prakticky veškerá energie uskladněná ve zkratovaném článku se během pár minut přemění na teplo a přitom se vzniklé teplo nemá jak odvést, než do sousedních článků. Ty se ovšem už zahřívají velkým "přebíjecím" proudem, který do nich teče z usměrňovače i paralelně zapojené zdravé baterky, když se marně snaží nabít akumulátor (s o jeden menším počtem článků) na palubní napětí 27V. Nemusím ani zmiňovat, že i zdavá baterka dostává hodně pokouřit a s nárůstem teploty souvisí i prudký nárůst nebezpečí porušení separace mezi elektrodami a zkratu v dalších článcích. Postupem času se zdravý akumulátor vybije (a zahřeje) natolik, že dojde k významnému podpětí v DC síti a krátce na to nejspíš vypne ochrana přetížený usměrňovač, přičemž napětí spadne ještě víc. V tu chvíli už určitě varuje borťáka alarm, nehledě k tomu, že oba piloti i navigátor už nejspíš mají poznámky ohledně funkce avioniky. Pokud by v tu chvíli borťák jako příčinu špatně stanovil poruchu odpojeného usměrňovače a spojil obě DC sítě (aniž by nejdřív odpojil defektní baterie), během několika minut by stejným způsobem zkolabovala i zdravá síť. Celý tento scénář je ale od začátku do konce jen moje spekulace na základě známých faktů.

To že byli v kokpitu ještě tři další lidé, považuji spíš za nevýhodu, pochybuji, že navigátor, nebo piloti jsou velkými odborníky v elektrotechnice. Je pravdou, že se nejednalo o první případ, a aerolinky měly proškolit personál o správném postupu v případě poruch baterek. Možná, že tak neučinily, možná to borťák zapomněl, nebo zazmatkoval.

Určitým vodítkem může být i nedávný kategorický požadavek Rosaviace na výměnu všech baterek Tu5 za typ se zabudovaným čidlem, a přestavbu obvodů tak, aby k odpojení vadné baterky došlo automaticky a vyloučila se tak možnost lidské chyby. Neupravené letouny nebudou smět létat.
rassíju úmom ne poňjáť


Myslím, že není co dodat... Někdy mám pocit, jakoby v ruská suďba znamenala něco jiného, než náš osud.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od františek dobrota »

To by zase nebylo nic tak divného, třeba u Hudsonského letu, který jsem vzpomínal, také f/o vypnul oba běžící motory (a pak je nebyl schopen nahodit), čímž ušetřil kapitánovi rozhodování, jestli zkusit doletět na letiště...

Osobně si myslím, že Medveděv se nechal inspirovat právě prezidentovou reakcí na let 1549 (kde ostatně také nikdo moc neřešil, jestli by doletěli na letiště, kdyby si nevypnuli motory, proč kapitán neměl mechanizaci v konfiguraci pro přistání na vodě, ani nezmáčkl tlačítko Ditch, proč přestali komunikovat s ATC...

Tak co se týče katusu 1549 - F/O nevypínal nic sám,dělal checklist a kapitán(PF) potvrzoval.. z 1000ft by už to fakt asi nedali nikam. Takže žádné ušetřování se nekonalo..

15:29:00
HOT-2 no relight after thirty seconds, engine master one and two confirm-
15:29:02
DEP you wanna try and go to Teterboro?
15:29:03
RDO-1 yes.
15:29:05
TCAS clear of conflict.
15:29:07
HOT-2-off.
15:29:07
HOT-1 off.

15:29:10
HOT-2 wait thirty seconds.
15:29:11
PA-1 this is the Captain brace for impact.
15:29:14.9
GPWS one thousand
15:29:16
HOT-2
engine master two, back on.
15:29:18
HOT-1 back on.
15:29:19
HOT-2 on.

kde ostatně neřešili jestli by doletěli na letiště,kdyby si nevypnuli motory


nemáš pravdu, řešili :http://www.ntsb.gov/Dockets/Aviation/DCA09MA026/420152.pdf

Shrunuto dost dobře nechápu jak tu někteří můžete hodnotit nehodu,o které nejsou v podstatě žádné informace,navíc když i dobře zdokumentovanou nehodu dokážete hodnotit takhle. Vzhledem k tomu co Karel_x kaktusu všecho vyčetl,docela bych mu pár podobných minut popřál zažít(samozřejmě se stejně dobrým výsledkem).. :)
Sorry za OT.

Btw. co udělá uvařená baterka na 154 za patnáct minut se svým ochranným obalem jste asi taky nikdo neviděli, že jo? :) :wink:

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Start Tu-154 na 800 metrech

Příspěvek od Karel_x »

To františek dobrota:

Omlouvám se, možná jsem to špatně pochopil, ale ve všech variantách simulace byla provedena kontroverzní procedura ENG DUAL FAILURE, což je právě mnou vzpomínaný problém. Takže nevíme, co by se stalo, pokud by k ní nepřistoupili.
dual engine failure relight is initiated by first setting the engine mode selector to IGN, then
putting the thrust levers to the IDLE position, and if no relight occurs after 30 seconds,
the engine master switch is placed in the OFF position for 30 seconds before it is placed
back in the ON position.

V zásadě to chápu tak, že se jedná o proceduru k nahození motorů, které zhasly a její aplikace na motory v chodu měla za důsledek jejich vypnutí a následné problémy s jejich nahozením. Připomínám, že v době, kdy tuto proceduru zahájili, mělo letadlo kolem 3000ft.
...at 15:28:30, the FDR records that the No. 2 engine HP fuel valve goes from the NOT CLOSED position to the CLOSED position consistent with the engine master switch being placed in the OFF position. The No. 2 engine N2 speed was essentially at 35% when the HP fuel valve was CLOSED.... the HP fuel valve remained in the CLOSED position for the remainder of the flight....
At 15:29:27... the No. 1 HP fuel valve was CLOSED but was reopened about 10 seconds later at 15:29:37. At the time the No. 1 HP fuel valve was CLOSED the N2 speed was about 83% and when the HP valve was OPENED the N2 speed was about 39%, well above the automatic in-flight relight criteria. After the HP fuel valve was OPENED, the EGT, fuel flow, and both N1 and N2 rotor speeds increased; but never recovered to pre-relight levels.

http://www.ntsb.gov/Dockets/Aviation/DC ... 419254.pdf

Možná, že to všechno chápu špatně (v tom případě mě prosím věcně opravte), ale rozhodně jsem nechtěl snižovat mimořádný výkon ani hanět pilota (nebo jeho f/o), prostě jsem chtěl poukázat na to, že nejsou hrdinové bez poskvrny a všichni prostě občas děláme chyby. Zvláště ve stresu. Jsme tady všichni fandové letadel, tak jsem se neobával, že by mě někdo podezříval z falešného očerňování hrdinů.
Co se týče mého scénáře přehřátí baterií v tu5, označil jsem ho jako mou spekulaci s tím, že pochopitelně budu rád, pokud ho někdo věcně okomentuje. Neměl jsem ani v tomto případě v úmyslu hanět posádku, prostě jsem chtěl popsat, jak snadno se něco takového může stát.


Odpovědět