Boeing 797

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Jose
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 23. 10. 2008, 18:44
Stav: Offline

Boeing 797

Příspěvek od Jose »

Myslíte, že Boeing nahradí 737čku úplne novým strojom, alebo len ,,vytuninguje,, starú mašinu podobne ako Airbus svoj A320neo...??? ..rozhodnutie majú vraj oznámiť na aerosalóne v Le Bourget.
...tu je pár linkov, ako by vraj nový stroj mohol vyzerať:
http://www.flightglobal.com/blogs/fligh ... ed-re.html
http://www.team.aero/controls/news/_view.php?id=421
http://www.flymag.cz/article.php?id=4764
http://seattletimes.nwsource.com/html/b ... cation=rss


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Karel_x »

Myslím, že to budou rozhodovat jiní, než technici. V každém případě by je A320NEO mělo o několik let předběhnout, to je plánováno v druhé polovině 2015 a má už několik set objednávek. Kromě toho, část trhu jim uzme i ruský MS-21 a možná i Číňané něco prodají. Takže mají důvod pospíchat, což hovoří spíš pro omezenou modernizaci 737.

Nový Bulík by mohl mít víc kompozitů, ale není dost dobře možné zmenšit jen měřítko 787 - stěna kabiny by pak prý byla moc tenká s ohledem na lokální pevnost. Nebo jinak, pro narrowbody jsou prý slitiny Al stejně dobré. Za zvážení stojí koncept pohonu všeho možného (hlavně klimatizace a rozmražování) elektřinou, jako u 787. Mám pocit, že to nesplnilo očekávání a také mezitím vyčichlo vykonstruované téma o zdravotní škodlivosti vzduchu v letadlech, kde jsou prý výpary z motorů. Popravdě řečeno, této koncepci ani neprospěl požár na palubě 787, který vypukl právě v rozvaděčích, které ty extémně výkonné generátory napájí.

Jistě přejdou na FBW a následovník Bulíka bude už také takové malé "Nintendo". V aerodynamice bych žádné revoluce nečekal. A nezapomeňme na zlevnění údržby, tam bych čekal, že napřou hodně své síly.

Jose
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 23. 10. 2008, 18:44
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Jose »

Karel_x píše:Myslím, že to budou rozhodovat jiní, než technici. V každém případě by je A320NEO mělo o několik let předběhnout, to je plánováno v druhé polovině 2015 a má už několik set objednávek. Kromě toho, část trhu jim uzme i ruský MS-21 a možná i Číňané něco prodají. Takže mají důvod pospíchat, což hovoří spíš pro omezenou modernizaci 737.

Nový Bulík by mohl mít víc kompozitů, ale není dost dobře možné zmenšit jen měřítko 787 - stěna kabiny by pak prý byla moc tenká s ohledem na lokální pevnost. Nebo jinak, pro narrowbody jsou prý slitiny Al stejně dobré. Za zvážení stojí koncept pohonu všeho možného (hlavně klimatizace a rozmražování) elektřinou, jako u 787. Mám pocit, že to nesplnilo očekávání a také mezitím vyčichlo vykonstruované téma o zdravotní škodlivosti vzduchu v letadlech, kde jsou prý výpary z motorů. Popravdě řečeno, této koncepci ani neprospěl požár na palubě 787, který vypukl právě v rozvaděčích, které ty extémně výkonné generátory napájí.

Jistě přejdou na FBW a následovník Bulíka bude už také takové malé "Nintendo". V aerodynamice bych žádné revoluce nečekal. A nezapomeňme na zlevnění údržby, tam bych čekal, že napřou hodně své síly.


Dík za príspevok a zaujímavý názor! :) Uvidíme s čím nakoniec Boeing naozaj príde... veľmi často sa spomína elipsovitý prierez kompozitového trupu a klasických ,,hliníkových,, krídel... čo by vyzeralo cool.Tu je citát z už hore uvedeného článku : ( http://www.flightglobal.com/blogs/fligh ... -glim.html )
-Industry sources have indicated that Boeing's 737 Advanced Product Development Team is leaning toward an elliptical composite fuselage, coupled with an aluminum wing. That combination would represent a reversal in the strategies employed by Bombardier's CSeries and the Airbus A400M, which have metallic fuselages and composite wings-.
Tým by v podstate vytvorili narrowbody s dvomi uličkami.Musia prísť s niečím fakt zaujímavým, lebo ako si spomenul, konkurencia v tejto kategórii je stále silnejšia a silnejšia.Tento koncept ( http://www.flightglobal.com/blogs/fligh ... ed-re.html ) tiež nevyzerá zle, ale dych mi nejak nevyrazil.Hrozne mi pripomína Embraer 190...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Karel_x »

Je to možné, eliptický průřez trupu plánuje už několik let také jeden jejich konkurent OAK Frigate Ecojet:

http://www.slideshare.net/travnikov21/f ... et-5170863 (proklikejte si všechny obrázky prezentace)

Bude-li tento projekt nakonec dotažen do konce, bude to ale asi až několik let po novém 737. A také to není úplně přímý konkurent, je to kategorie 300pax na krátkých a středních tratích, ovšem mnohdy (chartery i LCC) by se přesto mohli střetnout.

Jose
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 23. 10. 2008, 18:44
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Jose »

Karel_x píše:Je to možné, eliptický průřez trupu plánuje už několik let také jeden jejich konkurent OAK Frigate Ecojet:

http://www.slideshare.net/travnikov21/f ... et-5170863 (proklikejte si všechny obrázky prezentace)

Bude-li tento projekt nakonec dotažen do konce, bude to ale asi až několik let po novém 737. A také to není úplně přímý konkurent, je to kategorie 300pax na krátkých a středních tratích, ovšem mnohdy (chartery i LCC) by se přesto mohli střetnout.


...zaujímavé, veľmi zaujímavé!!! ...o tom ruskom projekte som si všimol pred časom zmienku myslím na Flightglobal.com bol nejaký článok...
..ale fakt som zvedavý s čím Boeing vyrukuje... už sa teším na Le Bourget :)



hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od hafi »

nechce se mi zakládat kvůli konceptu (byť ne boeingu) nové vlákno, je to samozřejmě těžké scifi, ale pointa zajímavá - byť jak je i zmíněno ne zrovna dokonalá.
Video

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od fricoolinek2 »

A propfan je definitivně dead?

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Eidi »

Airbus vytahuje v rámci MoM segmentu s A321XLR.
https://simpleflying.com/the-boeing-797-vs-airbus-a321xlr/

Sice s menším doletem a kapacitou, než je zamýšlenej B797, ale minimálně do chvíle, než bude mít B797 rollout, tak z toho Airbus může dobře těžit.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Karel_x »

Eidi píše:Airbus vytahuje v rámci MoM segmentu s A321XLR.
https://simpleflying.com/the-boeing-797-vs-airbus-a321xlr/

Sice s menším doletem a kapacitou, než je zamýšlenej B797, ale minimálně do chvíle, než bude mít B797 rollout, tak z toho Airbus může dobře těžit.

To srovnání je docela úlet - srovnávat neexistující letadla a vyhlašovat vítěze...

V každém případě ekonomii provozu bude do značné míry určovat spotřeba paliva - tam mají konstruktéři ve hře hlavně 3 karty:
- spotřeba motorů (pro oba stejná)
- průměr trupu (menší spotřeba = stísněný prostor, pomalejší nástup a výstup) tady je současná 737 (3,75m) daleko nejstísněnější, 320 a 919 (3,96) jde k většímu průměru, MS-21 (4,06) ještě dál. Zdá se, že vývoj směřuje k většímu prostoru, i když platíme větší spotřebou
- štíhlost křídla - lepší (vztažená na hmotnost) vychází pro kompozitní konstrukci - A a B zatím kovové křídlo, Číňani a Rusové už kompozitní. Tady by se mohl odehrát souboj, ty dosud klidné vody spíš připomínají tichou dohodu mezi hlavními konkurenty

Pokud by 797 měla kompozitní křídlo, asi by dala neu na frak, pokud by to rychle neudělali i tam. Šlo by to, NEO má ještě rozvojový potenciál, 737 už je z tohoto pohledu přesluhující prduch. Zázraky se ale konat nebudou, ani jedna strana nevytáhne z rukávu žádnou zázračnou konstrukci. Rychlosti budou určitě podobné, ty údaje v článku chápu jako reklamní výkřik B.

Ještě bych dodal, že vývoj nového typu včetně certifikace zabere třeba 7 let. Takže asi mluvíme o letech 2025+.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Eidi »

Karel_x píše:To srovnání je docela úlet - srovnávat neexistující letadla a vyhlašovat vítěze...


Souhlas, to je takový smradlavě tendenční.

Karel_x píše:Pokud by 797 měla kompozitní křídlo, asi by dala neu na frak, pokud by to rychle neudělali i tam. Šlo by to, NEO má ještě rozvojový potenciál, 737 už je z tohoto pohledu přesluhující prduch. Zázraky se ale konat nebudou, ani jedna strana nevytáhne z rukávu žádnou zázračnou konstrukci. Rychlosti budou určitě podobné, ty údaje v článku chápu jako reklamní výkřik B.


Ale tušim, že Norwegian nějakou transatlant, než došlo k uzemění, lítatls MAXama, ne?

Karel_x píše:Ještě bych dodal, že vývoj nového typu včetně certifikace zabere třeba 7 let. Takže asi mluvíme o letech 2025+.


No a to si myslim, že tady by zatim mohl z týhle tržní mezery těžit právě Airbus s XLR, protože by rolloutoval rozhodně asi dřív jak NMA Boeingu. Otázkou je, jestli by po tom byla koupěschopná poptávka. Třeba CEO Qatar se v článku vyjádřil, že takhle dlouhý lety se sardinkárnou mu nedávaj smysl (neznamená, že to nemůže fungovat). Otázka, jaký ústupky v komfortu by na long-haulech by trh/lidi ještě byli schopný/ochotný absorbovat.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Globik »

Eidi píše:[ Třeba CEO Qatar se v článku vyjádřil, že takhle dlouhý lety se sardinkárnou mu nedávaj smysl (neznamená, že to nemůže fungovat). Otázka, jaký ústupky v komfortu by na long-haulech by trh/lidi ještě byli schopný/ochotný absorbovat.

Omlouvám se, že tu možná rozjedu OT flame, ale o co je třeba A330 pohodlnější, než A320? (Myslím tím v dobytčáku; je mi jasné, že v 737/320 se pořádná C a F udělat nedá.) Šířka kabiny je o 43% větší, sedaček je 8 místo 6 + ulička navíc. Takže šířka sedaček +- stejná. Biny mají IMHO stejnou kapacitu na sedačku, záchodů je tragicky málo tak nastejno. Takže jediné pohodlí navíc vidím v tom, že na každou uličku a v každé řadě 4 PAX namísto 6.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Eidi »

Globik píše:Omlouvám se, že tu možná rozjedu OT flame, ale o co je třeba A330 pohodlnější, než A320? (Myslím tím v dobytčáku; je mi jasné, že v 737/320 se pořádná C a F udělat nedá.) Šířka kabiny je o 43% větší, sedaček je 8 místo 6 + ulička navíc. Takže šířka sedaček +- stejná. Biny mají IMHO stejnou kapacitu na sedačku, záchodů je tragicky málo tak nastejno. Takže jediné pohodlí navíc vidím v tom, že na každou uličku a v každé řadě 4 PAX namísto 6.


V aviation analyst se právě píše:
aviationanalyst.co.uk píše:But is an ‘Extra Long Range’ single-aisle jet as good news for passengers as it is for the airlines? In a recent poll I ran, passengers voted overwhelmingly for widebody jet over single-aisle jet, if given the choice. Many feel that ‘actual’ long haul aircraft — such as the 787, A350 and even the A330 — provide a much-needed sense of space for passengers, regardless of seat pitch/width.


Umim si představit, že nějak psychologicky ta WB varianta může bejt pro člověka preferovanější. Přece jenom si do uličky můžou dát v jedný řadě 4 lidi namísto 2... Dál máš pocit, že se v tom letadle můžeš hejbat apod.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od Karel_x »

Globik píše:
Eidi píše:[ Třeba CEO Qatar se v článku vyjádřil, že takhle dlouhý lety se sardinkárnou mu nedávaj smysl (neznamená, že to nemůže fungovat). Otázka, jaký ústupky v komfortu by na long-haulech by trh/lidi ještě byli schopný/ochotný absorbovat.

Omlouvám se, že tu možná rozjedu OT flame, ale o co je třeba A330 pohodlnější, než A320? (Myslím tím v dobytčáku; je mi jasné, že v 737/320 se pořádná C a F udělat nedá.) Šířka kabiny je o 43% větší, sedaček je 8 místo 6 + ulička navíc. Takže šířka sedaček +- stejná. Biny mají IMHO stejnou kapacitu na sedačku, záchodů je tragicky málo tak nastejno. Takže jediné pohodlí navíc vidím v tom, že na každou uličku a v každé řadě 4 PAX namísto 6.

Jsou dvě různé věci, které mj. ovlivňují náš pocit komfortu - reálný fyzický prostor (pro nohy, nad hlavou, do boku) a klaustrofobické pocity, vyvolané pocitem celkové stísněnosti prostoru. To druhé závisí mj. na tom, jak velký je celkový objem a průřez prostoru. Osobně si myslím, že právě klaustrofobické pocity budou představovat vážnou bariéru rozšíření projektů typu Hyperloop.

Při stejném rozestupu sedadel raději poletím v úzkotrupém na kraji než v širokotrupém uprostřed, ale mnoho lidí to vidí jinak :-).

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4146
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Boeing 797

Příspěvek od whiskey »

Karel_x píše:Jsou dvě různé věci, které mj. ovlivňují náš pocit komfortu - reálný fyzický prostor (pro nohy, nad hlavou, do boku) a klaustrofobické pocity, vyvolané pocitem celkové stísněnosti prostoru. To druhé závisí mj. na tom, jak velký je celkový objem a průřez prostoru. Osobně si myslím, že právě klaustrofobické pocity budou představovat vážnou bariéru rozšíření projektů typu Hyperloop.

Při stejném rozestupu sedadel raději poletím v úzkotrupém na kraji než v širokotrupém uprostřed, ale mnoho lidí to vidí jinak :-).

Suhlas. Neboli podobne problemy so Super DC-8 napr.?


Odpovědět