Start bez klapek u DC-9 apod.

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3040
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Night fly »

Piloti, prosim o vysvetleni: v nedavne dobe se mi dvakrat stalo, ze letadlo s motory vzadu, s nimz jsem letel, startovalo evidentne se zatazenymi vztlakovymi klapkami. Jednou slo o DC-9 (nulova nadmorska vyska letiste, +30°C), podruhe o F-100 (letiste 7000ft amsl, +18°C). V zavislosti na cem se pic rozhoduje o startu s/bez klapek :?:

Pro upresneni prikladam dve fotky ilustrujici ma mista s vyhledem ;-)
DSC01247.JPG

DSC01280.JPG


bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od bubo »

nevim jak DC-9, ale na fokkeru jsem to zazil pri vzletu z AMS taky a moc se mi to nelibilo. Potom sel kapitan si odkocit, tak jsem ho odchytil na zpatecni ceste a rikal, ze muzou chodit s klapkama nebo i bez, ze maji v postupech oboje.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Zdenek »

nebyla to příčina nehody v Madridu ?

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od gr09 »

Nebyla, prestoze souvislost s klapkami mela..

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3040
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Night fly »

Zdenek píše:nebyla to příčina nehody v Madridu ?


No prave na to jsem v te chvili myslel :mrgreen: Je ale pravda, ze jsem nevidel na slaty na nabezce - ty samotne mozna ke startu staci :?:


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3162
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Fabo »

Fokker i DC-9 (nebo alespon MD-80), a taky myslim A300 jsou certifikovany k vzletu s klapkama 0. Fokker pak sloty myslim ani nema, MD-80 i A300 je musi mit vysunuty.

Kdyz se bavime v ramci nastaveni klapek na vzlet, jde vlastne o trade-off mezi dvema pozadavkami, nebo jak to mam nazvat. Totiz u vzletu muzou byt limitujici v zasade 2 faktory, delka drahy a prekazky po vzletu. Mensi klapky prodluzujou probeh, a tedy i potrebnou delku drahy, vetsi klapky pak zas zhorsuji stoupavost, ale odlepis se driv. U dostatecne dlouhych drah pak teoreticky neni potreba klapek vubec, u kratkych drah se zas davaj skoro plny, ale letadlo toho pak moc nenastoupa...

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Zdenek »

gr09 píše:Nebyla, prestoze souvislost s klapkami mela..

Můžeš to prosím trochu rozvést?

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od gr09 »

V Pripade JK5022 piloti provedli pokus o vzlet v konfiguraci s klapkami, ovsem s tim, ze klapky zapomneli vysunout (+ dalsi lidsky faktor, prehledne a jednoduse je to popsano treba na wikipedii). Tedy neslo o umysl vzletnout v konfiguraci se zatazenymi klapkami.

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Start bez klapek u DC-9 apod.

Příspěvek od Ace2 »

Jinak popsáno, posádka se snažila odlepit letadlo na jiné nižší rychlosti, což se bez klapek nepovedlo. Kdyby letadlo získalo během rozjezdu vyšší rychlost tak by vzlétlo.

Jak popsal FABO. Klapky nemusí být vždy nutné. Pokud to letová příručka povoluje tak jsou vzlety bez klapek obvykle výhodnější. Sice investuješ více místa do rozjezdu, ale získáš rychlejší rychlost stoupání a navíc neriskuješ překročení Vfe. Navíc je letadlo při vyšší rychlosti a v čisté konfiguraci stabilnější a lépe reaguje na řízení. Pokud délka dráhy vyhovuje a přiručka dovoluje, vždy bych volil Flaps 0 pro vzlet.


Odpovědět