Start bez klapek u DC-9 apod.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3040
- Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Start bez klapek u DC-9 apod.
Piloti, prosim o vysvetleni: v nedavne dobe se mi dvakrat stalo, ze letadlo s motory vzadu, s nimz jsem letel, startovalo evidentne se zatazenymi vztlakovymi klapkami. Jednou slo o DC-9 (nulova nadmorska vyska letiste, +30°C), podruhe o F-100 (letiste 7000ft amsl, +18°C). V zavislosti na cem se pic rozhoduje o startu s/bez klapek
Pro upresneni prikladam dve fotky ilustrujici ma mista s vyhledem
Pro upresneni prikladam dve fotky ilustrujici ma mista s vyhledem
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
nevim jak DC-9, ale na fokkeru jsem to zazil pri vzletu z AMS taky a moc se mi to nelibilo. Potom sel kapitan si odkocit, tak jsem ho odchytil na zpatecni ceste a rikal, ze muzou chodit s klapkama nebo i bez, ze maji v postupech oboje.
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
nebyla to příčina nehody v Madridu ?
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
Nebyla, prestoze souvislost s klapkami mela..
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3040
- Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
Zdenek píše:nebyla to příčina nehody v Madridu ?
No prave na to jsem v te chvili myslel Je ale pravda, ze jsem nevidel na slaty na nabezce - ty samotne mozna ke startu staci
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3162
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
Fokker i DC-9 (nebo alespon MD-80), a taky myslim A300 jsou certifikovany k vzletu s klapkama 0. Fokker pak sloty myslim ani nema, MD-80 i A300 je musi mit vysunuty.
Kdyz se bavime v ramci nastaveni klapek na vzlet, jde vlastne o trade-off mezi dvema pozadavkami, nebo jak to mam nazvat. Totiz u vzletu muzou byt limitujici v zasade 2 faktory, delka drahy a prekazky po vzletu. Mensi klapky prodluzujou probeh, a tedy i potrebnou delku drahy, vetsi klapky pak zas zhorsuji stoupavost, ale odlepis se driv. U dostatecne dlouhych drah pak teoreticky neni potreba klapek vubec, u kratkych drah se zas davaj skoro plny, ale letadlo toho pak moc nenastoupa...
Kdyz se bavime v ramci nastaveni klapek na vzlet, jde vlastne o trade-off mezi dvema pozadavkami, nebo jak to mam nazvat. Totiz u vzletu muzou byt limitujici v zasade 2 faktory, delka drahy a prekazky po vzletu. Mensi klapky prodluzujou probeh, a tedy i potrebnou delku drahy, vetsi klapky pak zas zhorsuji stoupavost, ale odlepis se driv. U dostatecne dlouhych drah pak teoreticky neni potreba klapek vubec, u kratkych drah se zas davaj skoro plny, ale letadlo toho pak moc nenastoupa...
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
gr09 píše:Nebyla, prestoze souvislost s klapkami mela..
Můžeš to prosím trochu rozvést?
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
V Pripade JK5022 piloti provedli pokus o vzlet v konfiguraci s klapkami, ovsem s tim, ze klapky zapomneli vysunout (+ dalsi lidsky faktor, prehledne a jednoduse je to popsano treba na wikipedii). Tedy neslo o umysl vzletnout v konfiguraci se zatazenymi klapkami.
Re: Start bez klapek u DC-9 apod.
Jinak popsáno, posádka se snažila odlepit letadlo na jiné nižší rychlosti, což se bez klapek nepovedlo. Kdyby letadlo získalo během rozjezdu vyšší rychlost tak by vzlétlo.
Jak popsal FABO. Klapky nemusí být vždy nutné. Pokud to letová příručka povoluje tak jsou vzlety bez klapek obvykle výhodnější. Sice investuješ více místa do rozjezdu, ale získáš rychlejší rychlost stoupání a navíc neriskuješ překročení Vfe. Navíc je letadlo při vyšší rychlosti a v čisté konfiguraci stabilnější a lépe reaguje na řízení. Pokud délka dráhy vyhovuje a přiručka dovoluje, vždy bych volil Flaps 0 pro vzlet.
Jak popsal FABO. Klapky nemusí být vždy nutné. Pokud to letová příručka povoluje tak jsou vzlety bez klapek obvykle výhodnější. Sice investuješ více místa do rozjezdu, ale získáš rychlejší rychlost stoupání a navíc neriskuješ překročení Vfe. Navíc je letadlo při vyšší rychlosti a v čisté konfiguraci stabilnější a lépe reaguje na řízení. Pokud délka dráhy vyhovuje a přiručka dovoluje, vždy bych volil Flaps 0 pro vzlet.