Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

jane píše:Ne, to rekla manzelka hokejisty Tomase Rolinka.

Tak to se omlouvám oběma. Manželka je asi otřesena, tak nehlídá, co říká a hyeničtí novináři toho poněkud po svém zneužívají.

Mimochodem, před pár lety jsem zažil horkou chvilku na LKPR. Startovali jsme v Bulíku OK z RWY24 a po dost líné akceleraci následovala taková vyhlídková jízda po dráze, kdy eroplán už nijak citelně nezrychloval. Těsně před koncem dráhy to pilot zvedl, ale na nějakých snad 20m jsme se o pár metrů propadli dolů. Nepříjemná vteřina, dvě, pak už bylo vše normální. Nevím, co bylo příčinou, jestli vítr, malá rychlost, přetížený eroplán, nebo co, ale nepůsobilo to na mě, že jsme zrovna měli ještě nějakou bezpečnostní rezervu...


Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Pavel »

Karel_x píše:
jane píše:Ne, to rekla manzelka hokejisty Tomase Rolinka.

Tak to se omlouvám oběma. Manželka je asi otřesena, tak nehlídá, co říká a hyeničtí novináři toho poněkud po svém zneužívají.

Mimochodem, před pár lety jsem zažil horkou chvilku na LKPR. Startovali jsme v Bulíku OK z RWY24 a po dost líné akceleraci následovala taková vyhlídková jízda po dráze, kdy eroplán už nijak citelně nezrychloval. Těsně před koncem dráhy to pilot zvedl, ale na nějakých snad 20m jsme se o pár metrů propadli dolů. Nepříjemná vteřina, dvě, pak už bylo vše normální. Nevím, co bylo příčinou, jestli vítr, malá rychlost, přetížený eroplán, nebo co, ale nepůsobilo to na mě, že jsme zrovna měli ještě nějakou bezpečnostní rezervu...

si seděl v kokpitu,že si viděl konec dráhy?? :-P

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od pavelpmi »

Pavel píše:si seděl v kokpitu,že si viděl konec dráhy?? :-P

Konec dráhy lze vidět pouze z kokpitu? :P

Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Pavel »

pavelpmi píše:
Pavel píše:si seděl v kokpitu,že si viděl konec dráhy?? :-P

Konec dráhy lze vidět pouze z kokpitu? :P

no taky ze silnice kolem letiště :-)

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Pavel píše:si seděl v kokpitu,že si viděl konec dráhy?? :-P

V tom kokpitu jsi seděl ty? :) Vím, kde jsou na LKPR TWY, vím, kde je GS maják atd. Taky jsem neseděl poprvé v bulíku...

Ale o to nejde, nechtěl jsem nikoho obviňovat, ani pilota, ani ČSA, netuším co tenkrát bylo příčinou, prostě to byla taková moje nejhorší vteřina na palubě eroplánu. Chtěl jsem tím říci, že se občas sejdou nepříznivé okolnosti, a pokud to dobře dopadne, připomene nám osud, jak tenká může být hranice mezi životem a smrtí. V letadle stejně jako na silnici nebo třeba na horách. Možná, že v Jaroslavli jim právě kousek toho štěstí chyběl. Mít ho, zůstalo by třeba jen u lehce děsivé vzpomínky. Mohli by pak manželkám vykládat něco dobrodružnějšího, než takové ptákoviny, že pásy nevypadaly dost pevně, nebo že museli holdovat nad Moskvou.

Ještě doplním, že podle Anodinové (šéfka MAK) pracovaly dle FDR všechny systémy správně, podle prokuratury byla provedena řádná údržba a podle tisku se spekuluje o chybně příliš redukovaném výkonu vři vzletu z dlouhé RWY s malou TOW. Mohlo také hrát roli, že vzlétali ne z úplného konce, ale asi o 150m dál, piloti mohli mít snahu celebrity neobtěžovat velkým zrychlením, někteří hokejisté třeba nemuseli sedět kde měli, v sedačkách v ocase, ale u stolků v salónu... Dejme tomu dva stolky, 8 hokejistů =jedna tuna. Jestli sedí za křídlem, nebo před už svou roli ve vyvážení může hrát.


vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od vitezslav »

Celkem by mě zajímalo jak vyvážení letadla řeší LCC (Ryan, Wizz, Easy..) při řekněme 60% obsazenosti, kde si každý sedá absolutně kam chce.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

vitezslav píše:Celkem by mě zajímalo jak vyvážení letadla řeší LCC (Ryan, Wizz, Easy..) při řekněme 60% obsazenosti, kde si každý sedá absolutně kam chce.

Tipl bych si, že většina lidí se přednostně hrne k okýnkům, takže se asi víceméně rozdělí rovnoměrně. Otázkou je, co by se stalo, kdyby se z nějakého důvodu sesedli třeba do ocasu. Jestli by je letušky rozptýlili, nebo by třeba informovali kapitána. U Jaku by ovšem ten problém mohl být horší, křídlo je hodně vzadu kvůli těžkým motorům, takže ta páka, na které působí hmotnost lidí vpředu, je hodně velká.

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od jane »

Rozesazeni cestujicich na letadlech airbus a boeing v 99 % neresime, pokud tedy neni jeden sektor napadne prazdny a nepresedne si tam pulka letadla, to je pak na domluve s kapitanem. Nicmene treba i pri prazdnych preletech maji stevardi pokyn, aby na start byli vsichni ctyri vzadu, takze i tech 250 kilo roli hraje. To je muj tip, ze Jak nestoupal kvuli spatnemu vyvazeni.

MK
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 947
Registrován: 21. 02. 2006, 17:48
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od MK »

vitezslav píše:Celkem by mě zajímalo jak vyvážení letadla řeší LCC (Ryan, Wizz, Easy..) při řekněme 60% obsazenosti, kde si každý sedá absolutně kam chce.


U RYR a W6 to netusim, ale predpokladam ze to bude podobne jako u EZY - tzn. ze loadsheet si dela sama posadka, pred nastupem cestujicich dostanou pouze Final Figures kde jest kolik je muzu, zen, deti, infantu a kolik je kufru, kolik vazi a kde jsou nalozene. Co se tyce kufru, tak diky uvedeni kde jsou nalozeny se da vyvazeni pomerne presne vypocitat...co se tyce lidi, tak se rozesazeni pax v zonach zprumeruje a s tim se pak pocita finalni loadsheet (posadka ma notebook, do nej napisou vsechny informace a loadsheet je hotovy)...A319 ma kapacitu 156Y, mam takovy pocit, ze v pripade, ze leti mensi pocet pax jak 100 (tim cislem si nejsem presne jisty), tak po nastupu cestujicich ma posadka musi zapsat, v ktere zone sedi kolik cestujicich, aby byl loadsheet presnejsi :) Jinak zrovna A319 je pomerne dost "blbuvzdorne letadlo" a je docela problem ho dostat out of trim (ale nerikam ze to nejde)...horsi je to uz u A321 nebo B737-800 treba :)

Papinak73
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 328
Registrován: 17. 12. 2006, 02:12
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Papinak73 »


creyman
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 899
Registrován: 24. 09. 2008, 14:29
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od creyman »

Jak je možné si nevšimnout, že pojíždím a mám zabržděno?
Nakonec taková pitomost co stála takových životů. :sad:

Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Pavel »

creyman píše:Jak je možné si nevšimnout, že pojíždím a mám zabržděno?
Nakonec taková pitomost co stála takových životů. :sad:

kravina

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od gr09 »

"Ten podle zdroje ruského serveru mk.ru zapomněl vypnout parkovací brzdu, která funguje podobně jako ruční brzda v autě. Při startu tak letoun neměl tah."
A jak souvisi parkovaci brzda s tahem motoru? Nijak. Achjo, ze ja na to skocil a vubec ten clanek otviral..

oblak
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 24
Registrován: 24. 06. 2010, 09:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od oblak »

Ahoj,

zrovna na to jsem se místních znalců taky chtěl zeptat. jak souvisím parkovací brzda s tahem motorů (které byly údajně v pořádku)?

To by přece po odlepení od země Jak vystřelit jak raketa ne? (když už ho nic nebrzdilo...)

Přijde mi to, že to chtějí hodit na piloty.. :(

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od hafi »

to, že to funguje jako ruční brzda, neznamená, že to funguje stejným způsobem jako ruční brzda, jen že efekt a použití jsou podobný.
Moskovskij komsomolec za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. "Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.


Odpovědět