Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od gr09 »

hafi píše:to, že to funguje jako ruční brzda, neznamená, že to funguje stejným způsobem jako ruční brzda, jen že efekt a použití jsou podobný.
Moskovskij komsomolec za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. "Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

Diky za info, to jsem nevedel. Simulace rozjezdu by tedy mela objasnit, jestli meli piloti zvolit rejected takeoff..


Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Pavel »

hafi píše:to, že to funguje jako ruční brzda, neznamená, že to funguje stejným způsobem jako ruční brzda, jen že efekt a použití jsou podobný.
Moskovskij komsomolec za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. "Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

a kravina střídá kravinu....

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od františek dobrota »

Neznám Jak 42 a 40 jsem znal hodně málo,ale nenapadá mne, co by měl být omezovač otáček když éro stojí. 42 má blokádu řízení na středním pultu vedle stopáků,který snad ale blokuje právě ty stopáky,takže se zablokovaným řízením to nejde nahodit..pochybuju že by to mělo nějakou vazbu na plyny nebo výkon motorů...parkovačka je taky blábol, má to klasický ruský tablo " k vzletu nepřipraven",který svítí když letadlo není v konfiguraci pro start,po přidání bude houkat siréna, na tohle tablo musí koukat minimátně kapitán a borták...dosažení vzletového výkonu motorů je to samé,na to koukají všichni,dávají tam skoro 80 procent na brzdách,pak odbrzdí a páky se davají na vzletový výkon, ten tam bude tak do 5 sekund.Když by to obrždění nevyrazilo, tak by jim to snad došlo.. ...rozhodující je jestli to opravdu neakcerelovalo(kupodivu se akcelerace na civilních erech moc neřeší,respektive neměří) a nebo to po po V1 prostě nešlo odlepit. Ze zapisovačů to musej dát dohromady,navíc maj toho borťáka, kterýmu to teda vůbec nezávidím..

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Командир (velitel): 74, 76.
Бортинженер (borťák): 74, 76.
Командир (velitel): Время, фары. Взлетаем, рубеж 190. /ČAS, SVĚTLA, VZLÉTÁME, HRANICE (=V1?) 190/
Командир (velitel): Три, четыре, пять, номинал. / 3, 4, 5, NOMINÁLNÍ VÝKON (ne vzletový)/
Бортинженер (borťák): На номинальном. /NOMINÁLNÍ VÝKON/
Бортинженер (borťák): Скорость растет. Параметры в норме. 130, 150, 170, 190, 210. /RYCHLOST ROSTE, PARAMETRY V NORMĚ 130.../

CVR transcript posledních sekund, když už se blížil konec RWY:

Командир (velitel): Взлетный. /TOGA!/
Бортинженер (borťák): 220, 230. /=RYCHLOST/
Второй пилот (druhý pilot): Наверное, стабилизатор. /URČITĚ (nebo MOŽNÁ) STABILIZÁTOR/
Командир (velitel): Взлетный, взлетный, стабилизатор. /TOGA! TOGA! HS!/
Второй пилот(druhý pilot): Что ты делаешь? /CO TO DĚLÁŠ?/
Командир (velitel): Взлетный./TOGA!/
Бортинженер (borťák): Взлетный./TOGA/
Командир (velitel): (нецензурно). /VULGARISMUS/
Второй пилот (druhý pilot): Андрюха! /ANDREJKO!/

Redukovaný výkon, první vzlet zaškolovaného pilota na tomto stroji, možná špatné vyvážení, možná blbě nastavený HS. Nejasná replika /CO TO DĚLÁŠ?/. Uvidíme co výslech borťáka v nejbližších dnech, co počítačová simulace, co testovací lety z Ramenského...

Kdoví, jestli kapitánova nervozita a špatný pocit nebylo to, čemu někdy říkáme předtucha... A jak jste poznali, nejsem si jistý, jak přesně přeložit nominální výkon :-)

sunset
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 87
Registrován: 15. 06. 2009, 21:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od sunset »

Karel_x píše:
vitezslav píše:Celkem by mě zajímalo jak vyvážení letadla řeší LCC (Ryan, Wizz, Easy..) při řekněme 60% obsazenosti, kde si každý sedá absolutně kam chce.

Tipl bych si, že většina lidí se přednostně hrne k okýnkům, takže se asi víceméně rozdělí rovnoměrně. Otázkou je, co by se stalo, kdyby se z nějakého důvodu sesedli třeba do ocasu. Jestli by je letušky rozptýlili, nebo by třeba informovali kapitána. U Jaku by ovšem ten problém mohl být horší, křídlo je hodně vzadu kvůli těžkým motorům, takže ta páka, na které působí hmotnost lidí vpředu, je hodně velká.


CC mají povinnost zkontrolovat obsazení sekcí kabiny, rozesazení cestujících. Počet cestujících v každé sekci je uveden v Loadsheetu, dle něj CC před startem kontroluje. Zda je to zavedeno i u této společnosti nevím


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Ještě jednou s časy:

11:58:37 PIC: 74, 76.
11:58:40 F/E: 74, 76.
11:58:41 PIC: čas, světla.. vzlet, mez 190.
11:58:53 PIC: 3, 4, 5, nominální (tah).
11:58:58 F/E: Nominální
11:58:59 F/E: Stoupá rychlost
11:59:04 F/E: V normě
11:59:07 F/E: 130
11:59:12 F/E: 150
11:59:15 F/E: 170
11:59:19 F/E: 190
11:59:27 F/E: 210
11:59:28 PIC: TOGA!
11:59:31 F/E: 220
11:59:34 F/E: 230
11:59:37 F/O: Asi stabilizátor
11:59:41 PIC: TOGA! TOGA! HS
11:59:47 F/O: Co děláš?
11:59:48 PIC: TOGA!
11:59:49 F/E: TOGA
11:59:56 F/O: Andrey!
Zřejmě se rozjeli bez brzd, ne z konce dráhy, na redukovaný výkon motorů. Do 190 jim rychlost rostla dobře, pak se už akcelerace (kvůli redukovanému tahu?) hodně snížila. Ve 230km/h to asi nechtělo zvednout čumák a f/o to komentuje "asi HS". Krátce nato dochází veliteli, že začínají mít problém a dává instrukci k vzletovému výkonu, kterou ale asi zatím nikdo neprovedl. Opakuje ji důrazně 13s poté a borťák mu potvrzuje t/o thrust o 8 s později, 7 s (nebo cca 400m) před posledním zápisem. Zřejmě zrovna slížděli do trávy. V mezičase ještě vrtají do HS, možná problém s vyvážením. V1 je asi 190, Vr asi někde kolem 220. To je můj pokus o výklad.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od františek dobrota »

74-76 je úhel plynových pák ve stupních ze kterého se po zahájení vzletu přesouvají na vzletový režim
nominální je opravdu nominální, v podstatě výpočtový režim motoru,tady asi 83% N1,vzletový pak 92 % N1

Redukovaný vzlet se provádí na nominál:
Stabilizujte otáčky při nastavení pák ovládání motorů 74-76°, 2-3 sekundy po uvolnění brzd přesunte během 1-2 sekund plynové páky do polohy 90-92°.( Три, четыре, пять, номинал)
Po dosažení nominálního režimu a během vzletu kontrolujte a v případě nutnosti korigujte otáčky N1 v souladu s tabulkou..(Параметры в норме)
Rychlost rozhodnutí je shodná s rychlostí zahájení rotace (195km/h do 48t,200/50t,210/55t)
V případě nutnosti je v kterémkoliv okamžiku vzletu možné režim motorů zvýšit na vzletový na pokyn velitele letadla.( Взлетный)


Na 230 by to asi už mělo letět,je to rychlost odpoutání na maximální váze,ale kdoví jak v tu dobu už byli natažený.....Наверное bych chápal jako "určitě,jistě"

Takže z toho přepisu CVR to vypadá že to bylo naprosto ok až do rotace...bohužel tam není callout na rychlosti,tak těžko říct kdy za to poprvé vzali..
Díky za první normální informaci, víc toho zatím asi není,co?
Naposledy upravil(a) františek dobrota dne 16. 09. 2011, 23:29, celkem upraveno 3 x.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Night fly »

františek dobrota píše:Наверное bych chápal jako "určitě,jistě"


Spis bych to prelozil jako "nejspis".

jfk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 04. 05. 2011, 15:40
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od jfk »

Night fly píše:
františek dobrota píše:Наверное bych chápal jako "určitě,jistě"


Spis bych to prelozil jako "nejspis".


Presne tak, "asi", "nejspis".

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Ace2 »

Hmm, tak tahle nehoda je skutečně komplikovaná. Jinak myslíte, že nastavení HS na úhel kolem 8° je standardní hodnota u JAKu ? U řekněme dnešních letadel se nastavuje HS řádech půl stupnů pro vzlet, samozřejmě JAK může mít zcela odlišné konfigurace kvůli své konstrukci, ale tato hodnota mě hned zaujala.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

F_D:
Díky za skvělý komentář, já přidám jen maličkost, našel jsem údaje tahu motorů D-36:
Тяга двигателя на взлетном режиме
(М=0; Н=0; САУ), кН.....65,0
Тяга двигателя на номинальном режиме
(М=0; Н=O; CAУ), кН.....50,0

Tedy oproti vzletovému má nominální 77% tahu.

Pro úplnost doba přechodu z volnoběhu do TOGA (v našem případě, z nominálu do TOGA to bude jistě méně):
Время приемистости при перемещение РУД за 1-2с от режима полетного малого газа
(0,4 номинального) до получения 95% взлетной тяги, с..... 5

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od františek dobrota »

Karel_x: není zač, to my děkujem za ten přepis...
stabilizátor -8° je v pořádku, tedy pokud byla centráž okolo 26-28% SAT, taky by bylo dobrý vedět kolik vážili...no ono se to všechno časem objeví....

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Dá se to najít ve zprávě (58,2t, 24,4%), jejímž autorem je údajně MAK:
ДАТА, ВРЕМЯ СОБЫТИЯ (МЕСТНОЕ, UTC, ВРЕМЯ СУТОК): 07.09.2011, 15:59
МОСКОВСКОГО ВРЕМЕНИ (11:59 UTC), ДЕНЬ
МЕСТО СОБЫТИЯ: РОССИЯ, НА УДАЛЕНИИ ПРИМЕРНО 800 М АЗИМУТ ПРИМЕРНО 240
ГРАД ОТ ВЫХОДНОГО ТОРЦА ВПП 23 АЭРОДРОМА ТУНОШНА (ЯРОСЛАВЛЬ),
КООРДИНАТЫ МЕСТА АВИАЦИОННОГО ПРОИСШЕСТВИЯ 57 ГРАД 33,029' С.Ш., 40
ГРАД 07,336' В.Д.
ВИД СОБЫТИЯ: КАТАСТРОФА
ТИП ВС: САМОЛЕТ ЯК-42Д
РЕГИСТРАЦИОННЫЙ НОМЕР ВС: RA-42434
СВИДЕТЕЛЬСТВО О ГОСУДАРСТВЕННОЙ РЕГИСТРАЦИИ: НОМЕР 4565 ОТ 19.09.2007,
ВЫДАНО ФЕДЕРАЛЬНОЙ СЛУЖБОЙ ПО НАДЗОРУ В СФЕРЕ ТРАНСПОРТА
МИНТРАНСА РОССИИ
СЕРТИФИКАТ ЛЕТНОЙ ГОДНОСТИ: НОМЕР 2082101871 ОТ 14.12.2010, ВЫДАН
МЕЖРЕГИОНАЛЬНЫМ ТЕРРИТОРИАЛЬНЫМ УПРАВЛЕНИЕМ ВОЗДУШНОГО ТРАНСПОРТА
ЦЕНТРАЛЬНЫХ РАЙОНОВ РОСАВИАЦИИ. СРОК ДЕЙСТВИЯ ДО 01.10.2011
СВЕДЕНИЯ О ВЛАДЕЛЬЦЕ: РОССИЙСКАЯ ФЕДЕРАЦИЯ
СВЕДЕНИЯ ОБ ЭКСПЛУАТАНТЕ: ЗАО 'АВИАЦИОННАЯ КОМПАНИЯ'ЯК СЕРВИС'
СЕРТИФИКАТ ЭКСПЛУАТАНТА: НОМЕР 241 ОТ 15.07.2011, ДО 02.07.2012
СВЕДЕНИЯ ОБ ЭКИПАЖЕ:
КВС: ОБЩИЙ НАЛЕТ - 6954 Ч, НАЛЕТ НА САМОЛЕТЕ ЯК-42 - 1312 Ч, НАЛЕТ В КАЧЕСТВЕ
КВС САМОЛЕТА ЯК-42 - 686 Ч, МЕТЕОМИНИМУМ - 60 Х 550М, ВЗЛЕТ 200М
ВТОРОЙ ПИЛОТ: ОБЩИЙ НАЛЕТ - 13492 Ч, НАЛЕТ НА САМОЛЕТЕ ЯК-42 - 613 Ч
БОРТМЕХАНИК: ОБЩИЙ НАЛЕТ - 568 Ч, НАЛЕТ НА САМОЛЕТЕ ЯК-42 - 568 Ч
ТЕХНИЧЕСКИЙ СОСТАВ НА БОРТУ: ИНЖЕНЕР , ИНЖЕНЕР
КАБИННЫЙ ЭКИПАЖ: СТ. Б/ПРОВОДНИК , Б/ПРОВОДНИК , Б/ПРОВОДНИК
ЧИСЛО ЧЛЕНОВ ЭКИПАЖА / ПАССАЖИРОВ: 8 (ВКЛЮЧАЯ 2 НАЗЕМНЫХ ИНЖЕНЕРА) /
37
ПОГИБЛО ЭКИПАЖ / ПАССАЖИРЫ:7/37
ТРАВМИРОВАНО ЭКИПАЖ / ПАССАЖИРЫ: 1/0
СВЕДЕНИЯ О ВС:ЗАВОДСКОЙ НОМЕР ВС: 4520424305017, ИЗГОТОВИТЕЛЬ, ДАТА -
САЗ (САРАТОВСКИЙ), 01.10.1993, НАРАБОТКА ВС СНЭ - 6482 Ч, 3109 ПОС.,
СРОК СЛУЖБЫ ДО ТО-10000 - 18 ЛЕТ, ДО 01.10.2011, РЕСУРС - 15000 Ч,
10000 ПОС., ОСТАТОК РЕСУРСА - 8518 Ч, 6891 ПОС., ОСТАТОК СРОКА СЛУЖБЫ
ДО ТО-10000 - 24 ДНЯ, ДО 01.10.2011, ДАТА И МЕСТО ВЫПОЛНЕНИЯ
ПОСЛЕДНЕГО ПТО - КАЗАНЬ, ООО 'ТУЛПАР ТЕХНИК', Ф-11, 16.08.11
НАРАБОТКА ПОСЛЕ ВЫПОЛНЕНИЯ ПТО - 22 ДНЯ, 23 Ч, 11 ПОСАДОК
СВЕДЕНИЯ О ДВИГАТЕЛЯХ:
1-Й ДВИГАТЕЛЬ (ЛЕВЫЙ) Д-36 1 СЕР.: ЗАВОДСКОЙ НОМЕР - 7083602201015,
ДАТА ИЗГОТОВЛЕНИЯ - 23.02.1993, НАРАБОТКА СНЭ (ЧАСЫ, ЦИКЛЫ) - 6674 Ч, 3168
ЦИКЛОВ, КОЛИЧЕСТВО РЕМОНТОВ - НЕ ИМЕЛ, ОСТАТОК РЕСУРСА И СРОКА СЛУЖБЫ -
286 ЧАС, 252 ЦИКЛА
2-Й ДВИГАТЕЛЬ (СРЕДНИЙ) Д-36 1 СЕР.: ЗАВОДСКОЙ НОМЕР - 7083603201001,
ДАТА ИЗГОТОВЛЕНИЯ - 23.02.1993, НАРАБОТКА СНЭ (ЧАСЫ, ЦИКЛЫ) - 6679 Ч,
3165 ЦИКЛОВ, КОЛИЧЕСТВО РЕМОНТОВ - НЕ ИМЕЛ, ОСТАТОК РЕСУРСА И СРОКА
СЛУЖБЫ - 340 Ч, 284 ЦИКЛА
3-Й ДВИГАТЕЛЬ (ПРАВЫЙ) Д-36 1 СЕР.: ЗАВОДСКОЙ НОМЕР - 2253601801009,
ДАТА ИЗГОТОВЛЕНИЯ - 24.08.1978, НАРАБОТКА СНЭ (ЧАСЫ, ЦИКЛЫ) - 12123 Ч
46 МИН, 6532 ЦИКЛА, КОЛИЧЕСТВО РЕМОНТОВ - 4, ДАТА И МЕСТО ПОСЛЕДНЕГО
РЕМОНТА - 31.07.1998, АРЗ - 410ГА, НАРАБОТКА ППР - 5531 Ч, 2804
2
ЦИКЛА, ОСТАТОК РЕСУРСА И СРОКА СЛУЖБЫ - 236 Ч, 346 ЦИКЛОВ, ДО
13.10.2011
ВСУ: ЗАВОДСКОЙ НОМЕР - 2406В027, ДАТА ИЗГОТОВЛЕНИЯ - 30.11.1992,
НАРАБОТКА СНЭ (ЧАСЫ, ЗАПУСКИ) - 1112 Ч 43 МИН, 3552 ЗАПУСКА,
КОЛИ4ЕСТВО РЕМОНТОВ - НЕ ИМЕЛ, ОСТАТОК РЕСУРСА И СРОКА СЛУЖБЫ - 87 Ч
17 МИН, 448 ЗАПУСКОВ
ХАРАКТЕР ЗАДАНИЯ: ЧАРТЕРНЫЙ РЕЙС
МАРШРУТ ПОЛЕТА: ЯРОСЛАВЛЬ - МИНСК
ПОСЛЕДНИЙ ПУНКТ ВЫЛЕТА: ЯРОСЛАВЛЬ
НАМЕЧЕННЫЙ ПУНКТ ПОСАДКИ: МИНСК
ЧИСЛО ПАССАЖИРОВ, ИХ ГРАЖДАНСТВО: 37, 26 - РФ, 3 - ЧЕХИЯ, 2 - КАНАДА,
ПО 1 (ГЕРМАНИЯ, СЛОВАКИЯ, ШВЕЦИЯ, ЛАТВИЯ, БЕЛОРУССИЯ УКРАИНА)
ПОСЛЕДСТВИЯ ПРОИСШЕСТВИЯ, В ТОМ ЧИСЛЕ ДЛЯ ОКРУЖАЮЩИХ ОБ'ЕКТОВ: 7
ЧЛЕНОВ ЭКИПАЖА И 36 ПАССАЖИРОВ ПОГИБЛИ, 1 ИНЖЕНЕР НАЗЕМНОГО
ОБСЛУЖИВАНИЯ И 1 ПАССАЖИР (ВПОСЛЕДСТВИИ СКОНЧАЛСЯ В БОЛЬНИЦЕ)
ПОЛУЧИЛИ СЕРЬЕЗНЫЕ ТЕЛЕСНЫЕ ПОВРЕЖДЕНИЯ. ПОВАЛЕНЫ НЕСКОЛЬКО ДЕРЕВЬЕВ,
РАЗЛИВ ТОПЛИВА НА БОЛЬШОЙ ПЛОЩАДИ, РАЗРУШЕНЫ АНТЕННЫ КУРСОВОЙ
СИСТЕМЫ, ПОВРЕЖДЕНЫ ОГНИ ПОДХОДА
ВЗЛЕТНАЯ МАССА, ЦЕНТРОВКА: ВЗЛЕТНАЯ МАССА 52816 КГ, ЦЕНТРОВКА 24.4ПРОЦ, НЕ ВЫХОДЯТ ЗА ПРЕДЕЛЫ РЛЭ
МЕТЕОУСЛОВИЯ: ВЕТЕР 360 - 03 М/С, ВИДИМОСТЬ 10, ОБЛАЧНОСТЬ
ЗНАЧИТЕЛЬНАЯ СЛОИСТО-КУЧЕВАЯ НИЖНЯЯ 990 М, ТЕМПЕРАТУРА ПЛЮС 17,8,
ДАВЛЕНИЕ 747,9 ММ РТ.СТ., КС 0,6
КРАТКОЕ ОПИСАНИЕ ОБСТОЯТЕЛЬСТВ: ВЫПОЛНЯЛСЯ ЧАРТЕРНЫЙ РЕЙС АКЫ 9633 ПО
МАРШРУТУ ЯРОСЛАВЛЬ - МИНСК.
НА БОРТУ НАХОДИЛИСЬ ДВА ПИЛОТА, БОРТИНЖЕНЕР, 3 БОРТПРОВОДНИКА, 2
ИНЖЕНЕРА НАЗЕМНОГО ОБСЛУЖИВАНИЯ И 37 ПАССАЖИРОВ.
ПРИ ВЗЛЕТЕ С ВПП 23 АЭРОДРОМА ТУНОШНА САМОЛЕТ ВЫКАТИЛСЯ ЗА ПРЕДЕЛЫ
ВПП, СТОЛКНУЛСЯ С АНТЕННАМИ КУРСОВОЙ СИСТЕМЫ, ОГНЯМИ ПОДХОДА,
ДЕРЕВЬЯМИ, РАЗРУШИЛСЯ И ЗАГОРЕЛСЯ.
РАЗРУШЕННЫЙ САМОЛЕТ ОБНАРУЖЕН НА УДАЛЕНИИ ОКОЛО 800 М ОТ ВЫХОДНОГО
ТОРЦА ВПП 23, ЛЕВЕЕ ОСИ ОКОЛО 100 М. ЭЛЕМЕНТЫ КОНСТРУКЦИИ РАЗБРОСАНЫ
НА БОЛЬШОЙ ПЛОЩАДИ, ЧАСТИЧНО НАХОДЯТСЯ В ВОДЕ.
СТЕПЕНЬ ПОВРЕЖДЕНИЯ ВС: САМОЛЕТ РАЗРУШЕН
СВЕДЕНИЯ О СОСТОЯНИИ БОРТОВЫХ САМОПИСЦЕВ: БЕЗ ПОВРЕЖДЕНИЙ,
РАСШИФРОВАНЫ
ФИЗИЧЕСКАЯ ХАР-КА Р-НА МЕСТА АВИАЦИОННОГО ПРОИСШЕСТВИЯ: БЕРЕГ РЕКИ,
РАВНИННАЯ МЕСТНОСТЬ, ОТДЕЛЬНО СТОЯЩИЕ ДЕРЕВЬЯ ВЫСОТОЙ ДО 10 МЕТРОВ
РЕКОМЕНДАЦИИ: ПРОВЕСТИ ЗАНЯТИЯ С ЛЕТНЫМ СОСТАВОМ ЯК-42 ПО ПРАВИЛЬНОМУ
ПОЛОЖЕНИЮ НОГ НА ПЕДАЛЯХ НА РАЗЛИЧНЫХ ЭТАПАХ ПОЛЕТА, А ТАКЖЕ ПО
ПОРЯДКУ РЕГУЛИРОВКИ ПИЛОТСКИХ СИДЕНИЙ.

Tak nevím, je to jen doporučení, ale minimálně podezření tu je. Pro ty kdo nevládne ruštinou:
"S letovými posádkami Jak-42 provést proškolení o správné poloze nohou na pedálech v různých fázích letu a také o postupu nastavení pilotních sedaček"

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4155
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od whiskey »

Karel_x píše:Tak nevím, je to jen doporučení, ale minimálně podezření tu je. Pro ty kdo nevládne ruštinou:
"S letovými posádkami Jak-42 provést proškolení o správné poloze nohou na pedálech v různých fázích letu a také o postupu nastavení pilotních sedaček"

narazas na toe brakes alebo? Fajny dokument inak, dik!

andrewM
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 83
Registrován: 29. 01. 2011, 13:27
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od andrewM »

Panove dalo by se to prelozit do srozumitelne reci ? Z toho co pisete jsem sice asi neco pochopil, ale nevim jestli vsechno. Chapu tedy dobre, ze letadlo nestartovalo "naplno", nicmene i presto relativne bez problemu dosahlo rychlosti nutne pro vzlet, nicmene pilotovi se z nejakych duvodu nepodarilo vcas odlepit letadlo od zeme ?


Odpovědět