Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 10. 10. 2011, 14:03

Dnes v případě suché dráhy a rozumného větru měla být zahájena série pokusných vzletů s tímto Jak-42D:
http://www.planes.cz/cs/search/registra ... xt_place=3

V sedačkách by měli sedět zkušební piloti Jaku a cílem je změřit, jak by probíhal v daných podmínkách vzlet bez zádrhelů, a zároveň v rozličných podmínkách zdokumentovat, jak se projevuje brzdná síla a hlavně její klopný moment (působící proti rotaci). Činí tak mj. proto, aby se osudový vzlet dal zodpovědně matemacky modelovat. Pokusy probíhají na velmi dlouhé rwy letištiě Ramenskoje, jižně od Moskvy, na legendární žukovské výzkumné základně (institutu M. M. Gromova). Je vidět, že to vyšetřovatelé berou opravdu vážně.


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1681
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod MEA » 12. 10. 2011, 13:54

Karel_x píše:Dnes v případě suché dráhy a rozumného větru měla být zahájena série pokusných vzletů s tímto Jak-42D:
http://www.planes.cz/cs/search/registra ... xt_place=3

V sedačkách by měli sedět zkušební piloti Jaku a cílem je změřit, jak by probíhal v daných podmínkách vzlet bez zádrhelů, a zároveň v rozličných podmínkách zdokumentovat, jak se projevuje brzdná síla a hlavně její klopný moment (působící proti rotaci). Činí tak mj. proto, aby se osudový vzlet dal zodpovědně matemacky modelovat. Pokusy probíhají na velmi dlouhé rwy letištiě Ramenskoje, jižně od Moskvy, na legendární žukovské výzkumné základně (institutu M. M. Gromova). Je vidět, že to vyšetřovatelé berou opravdu vážně.


prvy z nich uz vcera odleteli, teraz pojdu dalsie aj s onou "brzdiacou silou" - uvidime na co pridu...

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1681
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod MEA » 13. 10. 2011, 23:39

vyzera to tak, ze cast rozbehu sli na brzdach, co by ani nevadilo rychlosti, ale vytvaralo klopny moment - neslo pritiahnut na odlepenie pri pouziti beznej sily. potom pilot pritiahol prilis a dostal masinu za kriticky uhol nabehu. antenu radiomajaka vraj zobrali uz v pade (resp. tu pisu vo vyvrtke)...

Эксперты установили, что ситуация с самолетом развивалась следующим образом. Перед взлетом самолет притормаживал: об этом свидетельствуют следы протекторов, сохранившиеся на взлетной полосе. Судя по ним, притормаживание началось еще в середине разгонного участка и не прекращалось до самого отрыва. Возникшее незначительное, около 28 атмосфер, давление в тормозной системе практически не препятствовало разгону. Самолет набирал скорость при взлете в абсолютно штатном режиме.

Однако тормозное усилие на колесах шасси заставляло машину клевать носом, не позволяя экипажу задрать его вверх для взлета. Чтобы уйти в воздух в этой ситуации, управляющий пилот, предположительно командир, с избытком переложил руль высоты на кабрирование, энергично потянув штурвал на себя, и оторвался от земли уже после того, как машина выскочила на 500 метров за пределы взлетной полосы.

Сразу после отрыва колес, когда пикирующее тормозное усилие пропало, перетянутый штурвал мгновенно дал о себе знать — самолет устремился вверх, вышел на закритические углы атаки и свалился в штопор. Иначе говоря, Як-42 не недобрал, как утверждалось ранее, а перебрал высоту при взлете. Мачту же радиомаяка он таранил, уже будучи в штопоре.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 14. 10. 2011, 22:26

Řekl bych, že teď bude velký problém zkusit stanovit, proč vlastně f/o přibržďoval. Řeči o tom, že pedál má kovové okraje a proto se dá (snad míněno bokem boty), nechtěně brzdit, mi přijdou spíš jako chytání se stébla. Rusové kdesi tvrdili, že je to poprvé v historii aviatiky, kdy došlo k nehodě proto, že jeden pilot vzlétal a druhý brzdil...

Je to smutný případ a už asi nebudeme nikdy s jistotou vědět, jak se vlastně ocitla noha nezkušeného f/o na pedálu. Nemělo by to snad být úmyslné brždění za účelem přerušení vzletu, to by nemělo smysl brzdit až do poslední chvíle a navíc to bylo jen takové přibržďování. Jak píše MEA nešlo primárně o brzdnou sílu, s tou si motory poradily, ale o vznikající klopný moment dolů na čumák, a když potom přestavili HS a pořádně vzali za knipl, tak ho sice překonali, ale okamžitě poté, co se kola odlepila od země a moment zanikl, šel jim nos nahoru tak rychle, že prakticky neměli šanci se zachránit.

Zachráněný mechanik (nikoli palubní, jak se uvádí) vypověděl, že seděl vzadu v kabině s hokejisty, nepřipoutaný, a už před startem měl podivnou předtuchu. Když se pak eroplán hned nezvedl, zavládla prý mezi cestujícími citelná nervozita. Třeba měl i f/o něco jako předtuchu, která ho ochromila natolik, že si nebyl přesně vědom toho, kde má nohy. Kdo ví. RIP

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1295
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Zdenek » 14. 10. 2011, 23:19

Karel_x píše:ale o vznikající klopný moment dolů na čumák

Na tom videu z webky na rwy jsem viděl že jeli čumákem nahoru hodně dlouho, můžeš o tom klopném momentu pls něco napsat, nebo dát link?


bořek stavitel
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 17. 10. 2011, 16:16
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod bořek stavitel » 17. 10. 2011, 16:20

Zdravím, chtěl jsem se zeptat, jestli už se ví, na jakém místě v letadle seděl ten co přežil a jak na tom vlastně teď je. Už jsem o něm dlouho nic neslyšel. Žije ještě?

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1681
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod MEA » 17. 10. 2011, 19:49

bořek stavitel píše:Zdravím, chtěl jsem se zeptat, jestli už se ví, na jakém místě v letadle seděl ten co přežil a jak na tom vlastně teď je. Už jsem o něm dlouho nic neslyšel. Žije ještě?


Sedel vzadu a jeho stav je uspokojivy - davno mimo ohrozenia, pravdepodobne bude bez vacsich nasledkov. Inak Alexander Sizov sa vola, mechanik.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 20. 10. 2011, 22:04

MAK uvádí, že po celou dobu provozu Jak-42 (2,5 mil. hodin, 1,23 mil. letů), nebyla nikdy ergonomie kabiny Jaku příčinou žádného incidentu ani nehody. Zjevně je řeč o pedálech a jejich kovovém (zvýšeném?) lemu.
...můžeš o tom klopném momentu pls něco napsat, nebo dát link?

Obecně je vzlet současných eroplánů dost delikátní věc, neboť křídlo je navrženo pro výrazně vyšší rychlosti. Aby se tedy éro vůbec vzneslo, používíme vztlakovou mechanizaci křídla (flapsy, sloty) a k tomu ještě hodně vysoký úhel náběhu (AoA v našem případě přes 10°). Proto ta rotace. Ta se provádí tak, že výškovka stlačí ocas dolů a převáží stroj přes hlavní podvozky. V klidu musí být pochopitelně mírně těžší čumák (kromě Il-62 :-)), a před vzletem se musí přestavit HS tak, aby se (při Vr) tento těžší čumák už skoro vyvážil. Jedině tak je schopna výškovka převážit (zrotovat) letadlo. Pokud by nám tlačilo nos dolů ještě něco dalšího, výškovka by to už nemusela zvládnout převážit.

U letadla je těžiště, kde působí i setrvačná síla, ve výšce víc, než metr a proto, podobně jako třeba u auta, tlačí brždění čumák dolů. To je ten moment (síla x rameno) na který už výškovka nemusí stačit. Pokud však rychle přestavíme i HS, aby tlačil ocas dolů větší silou, můžeme i tento moment překonat, ale při odlepení půjde ocas rychle dolů a během několika vteřin přejde stroj do pádu, když AoA dosáhne nějakých 20°. Neumím říci, jak dlouho jel Jak po trávě už zrotovaný, ani jestli už v tu chvíli byl AoA dostatečný pro vzlet.

Omlouvám se, jestli jsem popisoval známé věci, a pokud jsem se dopustil nějaké nepřesnosti, nebo nesrozumitelnosti, budu rád za doplnění nebo opravu.

Ještě bych mohl doplnit, že pokud se hoši snažili přitáhnout knipl tak, aby překonali ten klopná moment, mohlo to jít hodně ztuha (stovky N, možná i přes "50kg") a mohli se tedy i podvědomě zapřít nohama.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 26. 10. 2011, 14:30

Na Maku od 21. visí další info,mimo jine slibující výsledky do čtrnácti dnů.Musím říct že pro mne je stále teorie s nechtěným a nevědomým navíc asi zcela symetrickým bržděním dost nestravitelná. Koukám tu na brzdový systém Jaku a je docela zvláštní,ale zrovna pedál včetně okraju mi připadá uplně normální.

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod jane » 26. 10. 2011, 17:50

františek dobrota píše:Na Maku od 21. visí další info,mimo jine slibující výsledky do čtrnácti dnů.Musím říct že pro mne je stále teorie s nechtěným a nevědomým navíc asi zcela symetrickým bržděním dost nestravitelná. Koukám tu na brzdový systém Jaku a je docela zvláštní,ale zrovna pedál včetně okraju mi připadá uplně normální.


Souhlasim, podle me tam bylo neco, kvuli cemu zacal brzdit.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 26. 10. 2011, 17:52

Ta symetrie brždění, jestli je to tak, mi také od počátku vrtá v hlavě...

Jen pro představu jsem si udělal takový odhad rovnováhy sil při vzletu. Největším problémem je odhadnout sílu brždění - pro výpočet jsem uvažoval 20% tahu (40 kN), tedy ještě něco méně, než je rozdíl mezi nominálním a vzletovým tahem. Dále jsem dosadil rychlost 60 m/s, výšku těžiště i působiště dopředné síly 4 m, přední nohu 14,5 m před hlavním podvozkem a ocasní plochy 13 m za ním.

Při takovém brždění by se na brzdách ztrácelo asi 2 500 kW tepla, přední podvozková noha by byla tlačena dolů přídavnou silou asi 11 kN (tedy něco jako 1 t) a naopak ocas, aby tuto sílu překonal, by musel tlačit dolů o 12,3 kN více oproti stavu bez brždění. Což jsou viditelně nezanedbatelné hodnoty a dokázaly by jistě vysvětlit proč letadlo nešlo při normální poloze HS zrotovat. A také, proč ihned po vzletu, ta víc než tuna navíc, "pověšená na ocase", zvedla nos éra až do překročení AoA.

Připomínám, že se jedná o výpočet, který měl za cíl určit ty hodnoty pouze řádově, odhad brzdné síly je čistě moje spekulace.

FD: Jestli by se vám chtělo napsat pár řádek o koncepci brzdového systému 42ky, budu vděčný a určitě nejen já.
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 26. 10. 2011, 18:56, celkem upraveno 1 x.

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Ace2 » 26. 10. 2011, 18:10

Já když jsem tyto zprávy o brzdné síle slyšel poprvé, tak mě spíše napadlo, zda se kupříkladu nevysypalo ložisko v kole, či nenastala podobná závada, která by bránila volnému otáčení kola. Brždění by mě nanapadlo, navíc nevím jak tedy u JAK, ale zkušenosti letadly je zatím taková, že poloha nohy na pedálu musí být poměrně vysoko při brždění a tedy to není žádná odpočinková zóna pro nohy. Též je to pro mě krajně nestravitelné. Škoda FDR, že není schopna zaznamenat brždění.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 26. 10. 2011, 18:54

Ace2 píše:... tak mě spíše napadlo, zda se kupříkladu nevysypalo ložisko v kole, či nenastala podobná závada, která by bránila volnému otáčení kola.

Podle vyjádření MAK byly součásti podvozků pečlivě zkoumány a nebyly nalezeny stopy mechanické poruchy. Pokud by tam něco "drhlo" (a uvolňovalo se tam teplo o výkonu několika MW), není prakticky možné, aby to nezanechalo nepřehlédnutelné stopy. Například ocelové ložisko by se během pár sekund při takovém tření rozteklo.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1681
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod MEA » 26. 10. 2011, 19:38

rusky bulvar vytiahol dalsi trumf - infarkt pilota... ja to sem len davam a vobec nekomentujem.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 27. 10. 2011, 16:24

Tak pro technické fajnšmekry přikládám odkaz na dokumentaci Jaku 42:
http://www.aviadocs.net/RLE/Yak-42/CD1/
tou zvláštností jsem měl namysli seriové zapojení ovládacích ventilů brzd obou pilotu,ale po dalším pátrání jsem zjistil že to takhle je na ruských erech docela standartně,třeba brzdový szstém Tu-154 se moc neliší a to včetně použitých agregátů.
Naposledy upravil(a) františek dobrota dne 27. 10. 2011, 20:34, celkem upraveno 1 x.



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti