Předletová příprava

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Předletová příprava

Příspěvek od mandrinka »

Všimnul jsem si, že mezi pojezdem od stojánku k cestě na vzletovou dráhu letadlo na chvíli zastaví a točí motory. Předpokládám, že to je nějaká zkouška výkonu motorů (nebo je to něco jiného, co?) a že se to dělá před každým vzletem. Potom taky zkoušejí prvky na křídle (spolery, ailerony). Jsou ještě nějaké součásti předletové přípravy, které si jako pasažér mohu všimnout a zkontrolovat (vyjma tedy nasatavení flapsů)?

Tohohle jsem si všimnul u několika společností, ale setkal jsem se i s tím, že nic takovéhohle neproběhlo, letadlo jelo rovnou na vzlet. Je to povinný postup, nebo záleží na proceduře společnosti? A pokud je to nepovinné proč, to někteří provádí a někteří ne? Díky za zodpovězení.


Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od Ace2 »

Turbínové motory z principu fungování nepodléhají nutnosti kontroly před startem. Dělá se to jen u pístových motorů tj dnes jen malá soukromá a sportovní letadla, kde se zkouší zejména funkčnost zapalovací soustavy.

U běžných dopravních letadlech co mají turbovrtulové, či proudové motory (tj turbínové) se nic takového nedělá. Jen se nedává plný výkon hned od volnoběžných otáček, ale nejdříve se motory vytočí na 50% kde je nechá posádka na vteřinu stabilizovat zda je vše v přípustných hodnotách a pak se výkon přidá na vzletový.

Ten postup co popisuješ není standardní a používá se jen v případech kdy chce posádka před startem vymést potencionální zbytky sněhu z motoru.

Kromě funkčnosti ovládacích ploch a nastavení klapek a slotů pro vzlet se ještě provádí kontrola funkčnosti brzd, což by mělo být ve formě mírného přibrždění okamžitě po rozjezdu ze stojánky. Nic dalšího není pro pasažery rozpoznatelného.
Naposledy upravil(a) Ace2 dne 14. 11. 2011, 01:28, celkem upraveno 1 x.

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od rychlovka »

A nezáleží také na tom, jestli již ten den letadlo letělo, jako to je u málých sportovních letadel?

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od mandrinka »

Díky, létam jenom "normálními" dopravními letadly - Airbus, Boeing a ještě ne v zimě, a skoro vždycky to dělají, proto se na to ptám, že když to neudělají, tak jsem nervózní, že na něco zapomněli :crazy: Tak co to je za proceduru? Teď si ještě vzpomínám, loni B 767-300 Delty do New Yorku, už jsme byli odlepení od stojánku, roztočil to (předpokládám, že to byly motory, možná je to něco jiného, ale co?) a v kabině byl za chvíli takový divný smrad ze spalin, pak si to asi uvědomil, že nám foukát do kabiny spaliny a zapnul na plno klimatizaci, protože začala strašně hučet a foukat, a pak to přestalo. Je to vůbec možné, nebo z čeho byl ten smrad? asi se ptám moc primitivně, jsem laik, ale zajímá mě to.

Na to připrždění si vzpomínám, ale nikdy mě nenapadlo, že to je kontrola, spíš jsem si myslil, že přibržďují kvůli odpojení tyče nebo tak něco.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3162
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od Fabo »

rychlovka píše:A nezáleží také na tom, jestli již ten den letadlo letělo, jako to je u málých sportovních letadel?


Nektere veci se kontroluji jenom jednou denne, nebo po prijeti letadla od predchozi posadky, ovsem nejsou to veci, ktere by moh cestujici videt nebo citit, max. mozna nektere testy teoreticky slyset.

Vsechno co pojmenoval Ace by se melo delat pokazdy.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od JackBrno »

mandrinka píše:Díky, létam jenom "normálními" dopravními letadly - Airbus, Boeing a ještě ne v zimě, a skoro vždycky to dělají, proto se na to ptám, že když to neudělají, tak jsem nervózní, že na něco zapomněli :crazy: Tak co to je za proceduru? Teď si ještě vzpomínám, loni B 767-300 Delty do New Yorku, už jsme byli odlepení od stojánku, roztočil to (předpokládám, že to byly motory, možná je to něco jiného, ale co?) a v kabině byl za chvíli takový divný smrad ze spalin, pak si to asi uvědomil, že nám foukát do kabiny spaliny a zapnul na plno klimatizaci, protože začala strašně hučet a foukat, a pak to přestalo. Je to vůbec možné, nebo z čeho byl ten smrad? asi se ptám moc primitivně, jsem laik, ale zajímá mě to.

Na to připrždění si vzpomínám, ale nikdy mě nenapadlo, že to je kontrola, spíš jsem si myslil, že přibržďují kvůli odpojení tyče nebo tak něco.


No většinou se právě nic takového nedělá. Letadlo nahodí motory, nastaví klapky na vzletovou hodnotu a jede většinou bez zastavení až k prahu dráhy a během toho kontroluje řídící prvky letadla. Až dojede k prahu dráhy, tak pokud je volno (na menších letištích celkem běžně), tak rovnou najede na dráhu a bez zastavení začíná rozjezd a vzlet. Pokud letadlo během pojíždění zastaví, tak většinou dává někomu přednost, jinak celkem nebývá důvod k přerušování pojíždění.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od bubo »

jen tak terminologicky - predletova priprava se provadi pred nastupem posadky do letadla na mistnosi k tomu urcene

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od františek dobrota »

Zapach spalin ma ctyri mozne zdroje-APU,ale to by to smrdelo uz od zacatku klimatizovani,motor a(drobne uniky oleje do vzduchoveho traktu zpusobi docela slusny smrad nez se to spali a stabilizuje),nebo taky nahozeny (lepe prave nahazujici) ero pred vasim cumakem, nebo s nejmensi pravdepodobnosti zavadu klimatizace,pokud pouziva turbochladice s olejem…takze v tvem pripade bych totipoval na ten motor…

kovandova
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: 15. 08. 2011, 22:59
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od kovandova »

dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký čas je nejlepší na odlet, aby byla dobrá viditelnost?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od JackBrno »

kovandova píše:dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký čas je nejlepší na odlet, aby byla dobrá viditelnost?


Nejlépe někdy ve dne. To bývá obvykle světlo.

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: předletová příprava

Příspěvek od rychlovka »

JackBrno píše:Nejlépe někdy ve dne. To bývá obvykle světlo.


:thumbup: :thumbup: :thumbup: :clap: :D

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Předletová příprava

Příspěvek od Phantomski »

V prvé řadě jak už řekl Bubo - předletová příprava se dělá před letem, tzn. většinou např. v Crew Room, ale s nástupem moderních technologií třeba taky na gate, nebo cestou z hotelu, nebo i v kokpitu. Na takovém iPadu není dnes problém mít kompletní Pack pro daný let, stejně jako mapy, aktuální počasí, NOTAMy, apod.

To o čem mluvíš je spíš Předstartovní příprava, která podle SOP daného provozovatele zahrnuje většinou After Start Checks (re-konfigurace systémů po startu motorů a konfigurace pro vzlet) a Before Takeoff Checks (finální kontrola nastavení pro vzlet, kabiny a re-briefing).

Co z toho zaznamenáš jako cestující je většinou:
- opětovné zapnutí klimatizace a tlakování kabiny po startu motorů (u některých letadel se pak ještě krátkodobě vypíná z důvodu potřeby dodatečného výkonu pro vzlet, který jinak odběr vzduchu snižuje)
- vysunutí klapek (pravidlem je, že minimálně sloty na náběžné hraně + aspoň jedna úroveň klapek se vysouvají u většiny dopraváků vždy)
- otestování volnosti a plynulosti řízení (uvidíš spojlery a ailerony, co nevidíš zevnitř je výškovka a směrovka)
- nějaká forma komunikace Cabin Crew s piloty, že je kabina připravená pro vzlet (někdy volá vedoucí kabiny piloty, někdy je to naopak což uslyšíš jako klasický ding-dong, někdy má letadlo třeba jen "Cabin Ready" tlačítko, které vedoucí kabiny stiskne)
- zapnutí světel - většinou bílé blikající strobe lights na koncích křídel před vstupem na dráhu a bílé trvalé landing lights po obdržení povolení ke vzletu
- případně odmrazování pokud je potřeba (v takovém případě se většinou vypíná z důvodu nepříjemného smradu klimatizace a nechávají dočasně zasunuté klapky, aby kapalina nenatekla do dutin)

Co vidět/cítit není, ale děje se vpředu je podle typu letadla a postupu aerolinky např.:
- vypnutí APU
- zapnutí Engine Anti-ice v podmínkách námrazy (někdy možná můžeš vidět páru od kovové přední části motoru, pokud tam byla vrstvička ledu nebo vody)
- Konfigurace systémů (většinou zbývá jen to tlakování a klimatizace) a jejich kontrola
- Kontrola přístrojů a polohy v FMC
- Nastavení Autobrake na RTO pro případ přerušeného vzletu a zopakování si drillu pro takový případ (výkon na idle, vypnutí autothrust, monitor RTO or full manual braking, deploy speedbrake, full reverse, stop, call Cabin, Advise ATC)
- Zapnutí odpovídače a tím pádem i TCASu na režim TA/RA
- Zopakování si důležitých věcí pro vzlet (RISE - Runway in Use and Performance/Config, Instrument departure, Stop Altitude/Level, Emergency Turn nebo Engine out Procedure)
- Zapnutí Weather radaru (nedoporučuje se blízko terminálu, lidí a dalších letadel kvůli velkému výkonu a citlivé elektronice) - což někdy v první řadě slyšíš z kokpitu jako "TERRAIN TERRAIN PULL UP!" když někdo zapomene přepnout hlavní panel radaru z režimu TEST do provozního WX :D

Jak už bylo řečeno, pojíždění je většinou s ohledem na okolní provoz bez zastavení a na výkonu motoru blízkému volnoběhu - zvýšit je potřeba většinou jen pro rozjezd, pak už to jede samo díky zbytkovému tahu. Po obdržení povolení ke vzletu se většinou jede bez zastavení (pokud není povolení jen pro line-up), výkon se nastaví na "testovací", zkontrolují se indikace a pak hned vzletový a jde se na to 8)

Pokud během pojíždění nebo před vzletem zaznamenáš neobvykle vyšší výkon motoru, který většinou provázejí vibrace, může to mít několik důvodů:
- Crossbleed start - když nefunguje APU, někdy se nahodí jeden motor z vnějšího zdroje vzduchu na stojánce (což je většinou diesel generátor vedle letadla co dělá velkej hluk a smrad), pak se odpojí vzduch a elektrika, udělá se pushback (pokud je potřeba) a nahodí se druhý motor z toho už spuštěného. K tomu je potřeba dostatečný tlak vzduchu v systému, na což je nutné drobně zvýšit tah toho běžícího motoru (většinou tak max. na 30 sekund až jednu minutu).
- Pojížděčka je do kopce, nebo bylo nutné zastavit
- Existují podmínky námrazy a/nebo bylo provedeno odmrazování. V takovém případě se dělá tzv. run up test - krátkodobě (např.10 sekund) se na brzdách zvýší výkon motoru, aby se odstranily případné zbytky ledu, zkontrolují se indikace (zejména shodné u obou motorů, odpovídající a stabilní otáčky, hodnota vibrací) a pak se odbrzdí a pokračuje ve vzletu. Protože je výkon a s ním související jet blast za motory poměrně vysoký, tyhle věci se nedělají u terminálu nebo na normálních pojížděčkách. Buď na to existuje dedikovaná run-up area někde daleko od lidí, letadel a budov (kde se dělají i obecně zkoušky motorů na plný výkon v případě servisování), nebo se častěji dělá přímo na dráze před vzletem - k tomu je ovšem potřeba informovat ATC, aby a tím počítali, letadlo stojící 10 sekund na runwaji není příliš vítaným zpestřením krásných rozestupů, které vyrobí eproučník :oops: Stává se i to, že si to špatně rozvrhnou a následuje goaround příletu - speciálně v severní Americe je to dost častý jev, asi jsou zvyklí dělat "něco jako run-up" už při pojíždění nebo line-up na rwy, bez ohledu na okolí...

Ještě k tomu "smradu" od motorů...Ten může mít víc důvodů - krom těch už zmíněných (start letadla poblíž, závady na APU, klimatizaci, těsnění, apod.) bych ještě přidal start "po větru", což je někdy bohužel nevyhnutelné, ale tím pádem než se motor dostane do otáček, silnější vítr může spaliny foukat zpátky do motoru a některé klimatizační systémy si s tím neporadí. Posádka ale může třeba počkat chvíli se zapnutim klimatizace, než se začne pojíždět. Některé typy letadel měly s těmi spalinami docela problémy, třebas takové Jumbolino tím bylo pověstné - až do takové míry, že to mohlo způsobit závažné zdravotní problémy (produkované látky jsou velmi toxické). Důvodem bývá ledasco - od nevhodné konstrukce, přes závady na těsnění, tlakových klapkách, vzduchovém potrubí, drobné úniky oleje, některé typy ingiterů, apod. Třebas na delší versi 757-300 to taky bývá díky změnám na motorech problém, ale když o tom člověk ví, dává na to pozor a počká se vzduchem až je vhodnější příležitost než hned po startu motorů...

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Předletová příprava

Příspěvek od bubo »

Phantomski píše:...aspoň jedna úroveň klapek se vysouvají u většiny dopraváků vždy)

Az na F70/100 :-)coz vydesilo nejednoho letani znaleho cestujiciho. Takze varovani ostatnim - fokker 70/100 muze startovat i uplne bez klapek.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Předletová příprava

Příspěvek od františek dobrota »

Doplním doplnění - v případě Jumbolina se v největších procentech smrad a kouř,který je opravdu docela intensivní generuje unikem oleje v APU,který je pak následně uspěšně ještě "přepálen" v klimatizci. Provozovatelé se tomu snaží čelit(tedy pokud nepočítám neustálé výměny APU) prodlouženou dobou stabilizace APU po spuštění bez zátěže a velmi,velmi zvolným ohříváním kabiny. Z osobní zkušenosti můžu říct, že to moc nezabírá, v letadle je pak smrad i zima. Je možná, že na znečištění traktu klimatizace se uspěšně podílí i motor, kdo má trošku představu,ví že jeho konstrukce je poněkud neobvyklá a spolehlivost nevalná. S podobným problémem se můžete setkat i na A320F family s apu Garett 131-9,tady také dochází na určité serii motorů k uniku oleje do vzduchového traktu.Intenzita úniku je obyvkle taková že se APU hned mění,navíc je to bráno jako výrobí vada,takže to hradí výrobce,který to následně předělává na spolehlivější těsnění.
Ad klapky zasunuté na vzlet,myslím že to může i A310,kdo ji ještě někde potkáte.

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: Předletová příprava

Příspěvek od rychlovka »

Phantomski píše:
To o čem mluvíš je spíš Předstartovní příprava, která podle SOP daného provozovatele zahrnuje většinou After Start Checks (re-konfigurace systémů po startu motorů a konfigurace pro vzlet) a Before Takeoff Checks (finální kontrola nastavení pro vzlet, kabiny a re-briefing).



Nejsem moc zkušený... Co prosím znamená SOP provozovatele? Díky


Odpovědět