Rozsvícená vnější světla při letu
Rozsvícená vnější světla při letu
Ahoj,
při nedávném pozdě večením letu z SVO do PRG se zhruba v půlce rozsvítila na nějakých 30 vteřin vnější světla pod křídlem. Pak zhasla, krátce znovu problikla a byl klid. Byla to ta světla pod křídlem a přislo mi to jako přistávačky, ale je možné, že se pletu.
Spíš by mě zajímalo, jaký to mohlo mít důvod? Bylo to ještě v naší letové hladině a působilo to na mě podobně, jako když si řidič rozsvítí v autě dálkovky, případně houkačkou problikne, když se mu v dálce něco nezdá. Má pilot takovéhle potřeby, nebo to byl myslíte nějaký omyl?
Díky za vysvětlení
při nedávném pozdě večením letu z SVO do PRG se zhruba v půlce rozsvítila na nějakých 30 vteřin vnější světla pod křídlem. Pak zhasla, krátce znovu problikla a byl klid. Byla to ta světla pod křídlem a přislo mi to jako přistávačky, ale je možné, že se pletu.
Spíš by mě zajímalo, jaký to mohlo mít důvod? Bylo to ještě v naší letové hladině a působilo to na mě podobně, jako když si řidič rozsvítí v autě dálkovky, případně houkačkou problikne, když se mu v dálce něco nezdá. Má pilot takovéhle potřeby, nebo to byl myslíte nějaký omyl?
Díky za vysvětlení
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Možná blikal na pozdrav kolegům co letěli naproti opačným směrem..?
Nejřív, aby si všimli světel a pak zablikal na potvrzení pozdravu ? Nevím jen mě to napadlo, někde jsem slyšel při rozhovoru pilota, že takto zdravili jinou posádku.
Nejřív, aby si všimli světel a pak zablikal na potvrzení pozdravu ? Nevím jen mě to napadlo, někde jsem slyšel při rozhovoru pilota, že takto zdravili jinou posádku.
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
tupelo píše:Ahoj,
při nedávném pozdě večením letu z SVO do PRG se zhruba v půlce rozsvítila na nějakých 30 vteřin vnější světla pod křídlem. Pak zhasla, krátce znovu problikla a byl klid. Byla to ta světla pod křídlem a přislo mi to jako přistávačky, ale je možné, že se pletu.
Spíš by mě zajímalo, jaký to mohlo mít důvod? Bylo to ještě v naší letové hladině a působilo to na mě podobně, jako když si řidič rozsvítí v autě dálkovky, případně houkačkou problikne, když se mu v dálce něco nezdá. Má pilot takovéhle potřeby, nebo to byl myslíte nějaký omyl?
Díky za vysvětlení
kontroloval, jestli neletí v oblačnosti
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Díky, to zdravení mě nenapadlo, nad oblačností jsem přemýšlel, ale čekal bych, že ta je vidět na radaru a takhle vysoko moc často nebývá.
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
tupelo píše:Díky, to zdravení mě nenapadlo, nad oblačností jsem přemýšlel, ale čekal bych, že ta je vidět na radaru a takhle vysoko moc často nebývá.
Pokud je to jenom ta lehká vysoká oblačnost, tu na radaru neuvidí, protože neobsahuje dost vody. Možná se opravdu chtěli ujistit, proč nevidí světla na zemi. Sice tak vysoko oblačnost často nebývá, ale úplně výjimečné to není a stává se to.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1884
- Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
- Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Svet
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
stalo sa mi to viac krat (ako pasazierovi) a myslim ze ide o tu obacnost vysoku. ale mozem sa este spytat kamosov - pilotov velkych naozajskych lietadiel...
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
MEA píše:ale mozem sa este spytat kamosov - pilotov velkych naozajskych lietadiel...
Odpoved od pilota "naozajskych" letadel uz v tomto threadu zaznela..
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1884
- Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
- Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Svet
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
gr09 píše:MEA píše:ale mozem sa este spytat kamosov - pilotov velkych naozajskych lietadiel...
Odpoved od pilota "naozajskych" letadel uz v tomto threadu zaznela..
pardón
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Ještě jednou díky za odpovědi
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 94
- Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
- Bydliště: UK
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Jenom malinko doplním Pavla vysvětlením těch věcí okolo.
Za letu v noci se dost často stává, že letadlo najednou vletí do drobné, ale trvalejší turbulence, která nemá nějaké okamžité vysvětlení. Pokud to není přimo Clear Air Turbulence např. díky drobným změnám teploty, větru nebo přímo jetstreamu, bývá občas průvodním jevem oblačnosti ve velkých výškách - většinou Cc, Cs nebo zbytků po Cb nebo dokonce část jejich "kovadliny". Pokud to není oblačnost související s Cb, je většinou neškodná z hlediska srážek, námrazy nebo turbulence a taky není vidět na radaru - a v noci tím pádem ani vizuálně, snad s výjimkou občas zřetelnějších záblesků od strobe světel díky difůzi v oblačnosti. Ale drobně turbulentní vzduch to je a tak to může občas i dost dlouhodobě házet.
A tak když se tohle v noci stane, občas si na to "posvítíme"
Za letu v hladině je díky světlům někdy vidět, že letadlo vpodstatě letí v úrovni oblačnosti ("skimming the tops") a pokud to vypadá podle dostupných informací na delší dobu, tak je možnost zažádat ATC o vyšší hladinu, abychom se dostali nad oblačnost a tím to udělali pro cestující trochu komfortnějši. Není nic horšího než několik hodin otravného houpání Pochopitelně pokud máme aktuálně takový dostup.
Při klesání, kdy jsou motory většinou na volnoběhu, to má ještě jeden důvod - jakákoliv viditelná vlhkost (a tou mraky jsou) a vnější teplota pod nějakých +10 stupňů C (pro obraznost zanedbám, že mluvím o TAT a ne OAT) znamená riziko námrazy. Liší se to pochopitelně podle typu letadla a SOP operátora, ale v takovém případě se většinou zapíná ihned preventivně Engine Anti-Ice. Je to systém, který zabraňuje tvorbě námrazy na vstupech do motorů vyhříváním náběžné hrany engine intake (kovový lem po obvodu přední části motoru) a krom toho podle systému letadla poskytuje i další drobnosti jako např. kontinuální ignition (jiskra ve spalovací části motoru, pro případ že by např. kus ledu nebo jiný problém způsobil "zhasnutí" spalování směsi paliva a vzduchu). Skutečná silná námraza je výjimkou, ale v dopravním letectví se vždycky jistíme s předstihem
No a neposledním důvodem je taky občas "probliknutí" jako pozdrav kolegy v protisměru Někdo to má rád, někdo to odsuzuje
Za letu v noci se dost často stává, že letadlo najednou vletí do drobné, ale trvalejší turbulence, která nemá nějaké okamžité vysvětlení. Pokud to není přimo Clear Air Turbulence např. díky drobným změnám teploty, větru nebo přímo jetstreamu, bývá občas průvodním jevem oblačnosti ve velkých výškách - většinou Cc, Cs nebo zbytků po Cb nebo dokonce část jejich "kovadliny". Pokud to není oblačnost související s Cb, je většinou neškodná z hlediska srážek, námrazy nebo turbulence a taky není vidět na radaru - a v noci tím pádem ani vizuálně, snad s výjimkou občas zřetelnějších záblesků od strobe světel díky difůzi v oblačnosti. Ale drobně turbulentní vzduch to je a tak to může občas i dost dlouhodobě házet.
A tak když se tohle v noci stane, občas si na to "posvítíme"
Za letu v hladině je díky světlům někdy vidět, že letadlo vpodstatě letí v úrovni oblačnosti ("skimming the tops") a pokud to vypadá podle dostupných informací na delší dobu, tak je možnost zažádat ATC o vyšší hladinu, abychom se dostali nad oblačnost a tím to udělali pro cestující trochu komfortnějši. Není nic horšího než několik hodin otravného houpání Pochopitelně pokud máme aktuálně takový dostup.
Při klesání, kdy jsou motory většinou na volnoběhu, to má ještě jeden důvod - jakákoliv viditelná vlhkost (a tou mraky jsou) a vnější teplota pod nějakých +10 stupňů C (pro obraznost zanedbám, že mluvím o TAT a ne OAT) znamená riziko námrazy. Liší se to pochopitelně podle typu letadla a SOP operátora, ale v takovém případě se většinou zapíná ihned preventivně Engine Anti-Ice. Je to systém, který zabraňuje tvorbě námrazy na vstupech do motorů vyhříváním náběžné hrany engine intake (kovový lem po obvodu přední části motoru) a krom toho podle systému letadla poskytuje i další drobnosti jako např. kontinuální ignition (jiskra ve spalovací části motoru, pro případ že by např. kus ledu nebo jiný problém způsobil "zhasnutí" spalování směsi paliva a vzduchu). Skutečná silná námraza je výjimkou, ale v dopravním letectví se vždycky jistíme s předstihem
No a neposledním důvodem je taky občas "probliknutí" jako pozdrav kolegy v protisměru Někdo to má rád, někdo to odsuzuje
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3146
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Phantomski píše:No a neposledním důvodem je taky občas "probliknutí" jako pozdrav kolegy v protisměru Někdo to má rád, někdo to odsuzuje
A nekdo to proste neumi, ze?
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 94
- Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
- Bydliště: UK
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
No to je druhá věc
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 127
- Registrován: 23. 02. 2003, 18:09
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
No a ve který skupině jseš ty? Blikač nebo odsuzovač?
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 227
- Registrován: 31. 05. 2008, 13:53
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Bratislava
- Stav: Offline
Re: Rozsvícená vnější světla při letu
Fiha tak som sa opat nieco nove dozvedel dakujem za toto forum a fajn ludi na nom