V souvislosti s vyřazením OK-SWV (nekdy před měsícem) mě napadlo, kolik vůbec takové letadlo (řekněme třeba ta 737) nalétá za měsíc/rok/životnost? Jaký je důvod pro vyřazení? Je to o tom, že už je neekonomické to provozovat, nebo tomu prostě propadne nějaká licence a už není možné to letadlo znova zrevidovat a lítat dál?
Vím, že přesná čísla neexistují, ale zajímá mě to jen řádově.
Životnost a nálet letadla
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Životnost a nálet letadla
.. tak protože se tady nikdo z létajících odborníků neobtěžoval, tak to zkusím sám.
Životnost draku letadla je omezená počtem cyklů (počtem letů, při kterých se přetlakuje kabina). To je u každého kusu jiné, prostě dokud nezačne trup praskat. Řekněme při 50 000 cyklech začíná být letadlo "opotřebované" a při 100 tisíc cyklů je tu už jistá předvídatelná pravděpodobnost, že se rozpadne ve vzduchu. Ale např. v USA není problém se proletět s DC-9, který má 80 000 cyklů.
Jelikož je to na cykly, tak letadla létajících na krátkých tratích (8-10 cyklů denně) jsou po dvaceti letech nebo i dříve na odpis. Letadla létající na dlouhých tratích vydrží 30 i více let, ale pak už jsou zase opotřebovaná morálně.
Doufám, že mě někdo opraví, upřesní...
Životnost draku letadla je omezená počtem cyklů (počtem letů, při kterých se přetlakuje kabina). To je u každého kusu jiné, prostě dokud nezačne trup praskat. Řekněme při 50 000 cyklech začíná být letadlo "opotřebované" a při 100 tisíc cyklů je tu už jistá předvídatelná pravděpodobnost, že se rozpadne ve vzduchu. Ale např. v USA není problém se proletět s DC-9, který má 80 000 cyklů.
Jelikož je to na cykly, tak letadla létajících na krátkých tratích (8-10 cyklů denně) jsou po dvaceti letech nebo i dříve na odpis. Letadla létající na dlouhých tratích vydrží 30 i více let, ale pak už jsou zase opotřebovaná morálně.
Doufám, že mě někdo opraví, upřesní...
Re: Životnost a nálet letadla
pri tejto teme mi vzdy beha po rozume Aloha...
Re: Životnost a nálet letadla
whiskey píše:pri tejto teme mi vzdy beha po rozume Aloha...
Napadlo mě uplně to samé...
Aloha Airlines Flight 243 (AQ 243, AAH 243) was a scheduled Aloha Airlines flight between Hilo and Honolulu in Hawaii. On April 28, 1988, a Boeing 737-297 serving the flight suffered extensive damage after an explosive decompression in flight. http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5478
- Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
- Bydliště: up in the air
- Stav: Offline
Re: Životnost a nálet letadla
whiskey píše:pri tejto teme mi vzdy beha po rozume Aloha...
737 Cabrio