Biopaliva

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Biopaliva

Příspěvek od jvoj »

Ahojte,

rád si sem tam přečtu nějakou novinku ohledně testování biopaliv v běžném provozu, ale vždy mě to přivede na několik otázek.

1.) Jak vychází používání biopaliv z ekonomického hlediska? Na kolik by mohla přijít výroba té biočásti toho mixu?
2.) Dal by se teoreticky olej jaký je např. představen v tomto ( http://www.youtube.com/watch?v=23aiYr36 ... ure=relmfu ) videu, použitelný samostatně, úplně bez kerosenu?
3.) Kdy se konečně dostaneme tam, že budou společnosti, které létají výhradně s biopalivem?

Doufám v nějaké přínosné názory, postřehy, opravdu by mě to zajímalo,

Díky :)


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od JackBrno »

Nestraš prosímtě.

1) budou dražší letenky

2) nebude co jíst, protože všichni budou místo pšenice pěstovat řepku. Naopak doufám, že tady ty experimenty co nejdřív ukončí. Toto není cesta k úspoře. Dokonce i EU už si všímá, že biopaliva mají více negativních dopadů, než přínosu.

jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od jvoj »

JackBrno píše:Nestraš prosímtě.

1) budou dražší letenky

2) nebude co jíst, protože všichni budou místo pšenice pěstovat řepku. Naopak doufám, že tady ty experimenty co nejdřív ukončí. Toto není cesta k úspoře. Dokonce i EU už si všímá, že biopaliva mají více negativních dopadů, než přínosu.


Možná že jde o nedorozumění. Tady jde o biopaliva druhé generace. Ty by měly být tvořeny z rostlin, které je možné pěstovat na velmi extrémních místech, kde se například potraviny pěstovat nedají. Letenky budou dražší podle mě pouze v případě, že se nezmění přístup k této věci. Pokud by se začala biopaliva (letecká biopaliva) ve velkém, ceny by jednoznačně klesla. A co je rozdíl o proti fosilním palivům - ceny by byla teoreticky udržitelná na určité hranici.

Podle momentálních studií by stačilo pěstovat suroviny k biopalivu na územím o hodně menším, než je Austrálie, k tomu, aby bylo pokryto 100% spotřeby leteckého paliva na celém světě.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od JackBrno »

Řekl bych, že to je docela utopie a jsem přesvědčen, že tudy cesta nevede. Vzhledem k rostoucímu počtu obyvatel Země bude potřeba rozšiřovat plochy pro pěstování potravin. Navíc velmi pochybuju, že by dostala přednost letecká doprava. Pokud taková paliva budou, prioritně je spotřebují auta :) Já bych do budoucna věřil spíš produkci paliva blízkého ropným produktům pomocí řas nebo bakterií, o nějakých nadějných pokusech už bylo docela slyšet a byla kalkulována i cena lehce pod cenou fosilních paliv s výhledem na pokles. Každopádně zabírat půdu potravinám pro paliva považuju za hloupost. Nevěřím moc tomu, že by se takové palivo dalo ve větším množství získat z rostlin rostoucích i v podmínkách, kde se neudrží žádné potravinové rostliny. Také ta potřebná rozloha pro uspokojení pouhé letecké dopravy mi připadá dost velká.

Vůbec nejvíc by se mi líbilo vynalezení účinného ukládání elektrické energie s vysokou kapacitou a pohon letadel na elektřinu. A tu získávat z jaderných a časem snad fúzních zdrojů. Spolehlivější a vydatnější zdroj zatím nikdo nevymyslel :)

Jinak samozřejmě ale souhlasím s nutností hledat alternativy, protože ropa nepochybně v nepříliš vzdálené budoucnosti dojde.

jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od jvoj »

JackBrno píše:Řekl bych, že to je docela utopie a jsem přesvědčen, že tudy cesta nevede. Vzhledem k rostoucímu počtu obyvatel Země bude potřeba rozšiřovat plochy pro pěstování potravin. Navíc velmi pochybuju, že by dostala přednost letecká doprava. Pokud taková paliva budou, prioritně je spotřebují auta :) Já bych do budoucna věřil spíš produkci paliva blízkého ropným produktům pomocí řas nebo bakterií, o nějakých nadějných pokusech už bylo docela slyšet a byla kalkulována i cena lehce pod cenou fosilních paliv s výhledem na pokles. Každopádně zabírat půdu potravinám pro paliva považuju za hloupost. Nevěřím moc tomu, že by se takové palivo dalo ve větším množství získat z rostlin rostoucích i v podmínkách, kde se neudrží žádné potravinové rostliny. Také ta potřebná rozloha pro uspokojení pouhé letecké dopravy mi připadá dost velká.

Vůbec nejvíc by se mi líbilo vynalezení účinného ukládání elektrické energie s vysokou kapacitou a pohon letadel na elektřinu. A tu získávat z jaderných a časem snad fúzních zdrojů. Spolehlivější a vydatnější zdroj zatím nikdo nevymyslel :)

Jinak samozřejmě ale souhlasím s nutností hledat alternativy, protože ropa nepochybně v nepříliš vzdálené budoucnosti dojde.

Ja hlavne nesouhlasim s tim, aby vetsina paliv byla spotrebovana auty, to pokladam za hloupe plytvani. Auta jen zabiraji spoustu mista a jsou ve spouste pripadu jen ukazatelem financni urovne majitele, ktery by mnohdy klidne mohl vyuzit radeji hromoadnou dopravu. Do hromadne dopravy, do zeleznice, autobusu bych investoval.

Ale s cim velice nesouhlasim, je to, ze lide hledaji alternativy neustale jen v v jinych materialech atd. Nejvetsi alternativou, ktera muze byt, je zmena smysleni lidi. Pokud lide budou i o doprave smyslet jinak, a pro-hromadně-dopravně, nesmirne by to pomohlo. Dnesni konzumni spolecnost proste podle me uz presahuje hranici, ktera je tolerovatelna, chce prilis moc pro sebe uz proto, aby ukazala, ze na to ma.

O vyrobe paliva ze zdroju ras a dalsich podmorskych rostlin jsem se nezminil, ale tyto take patri do struktury biopaliv druhe generace, jsou zkouseny a certifikovany. Jinak podle mych poznatku z nekolika clanku a dokumentu v poslednich dnech bych soudil, ze biopaliva by byla pouzitelna 100% bez kerosenu, pouze jsou zatim certifikovana pouze pro blend do 50%.

Ale jinak rad bych videl nejake cisla ohledne ceny vyroby leteckych biopaliv, a treba take nejake cislo, ze treba z 1Ha jake rostliny se da vyrobit kolik paliva. Nejake info o takovych vecech nemas? :)


jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od jvoj »

Nasel jsem jeden dokument od BNEF a dalsi clanek poukazujici na jejich vypocet. Mas pravdu, biopaliva napr. z pouzitych rostlinnych oleju a paliva vyrabena teoreticky ze dreva vyjdou dost draho (kolem 2,6USD/l, coz je hodne), ale kolem roku 2018 by mely byt certifikovany biopaliva z jatrophy (ma to nejaky cesky preklad ta rostlina, nikde jsem to nenasel...), ktere by pri produkci vetsiho mnozstvi mohli dosahnout az ceny 0,86USD/l, coz je min, nez dnesni fosilni paliva. Ceny jsou z clanku, jeste citace z prezentace :

By 2018 or so, biofuels made from the hydro]treatment of non]food vegetable oils like jatropha or
camelina, or from pyrolysis of cellulosic feedstocks, should be the first types to become properly
competitive with the cost of fossil]based jet fuel (assuming that these include the cost of carbon) . after
they move to large]scale production.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od pavelpmi »

jvoj píše:ma to nejaky cesky preklad ta rostlina, nikde jsem to nenasel...


dávivec (černý)

jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od jvoj »

pavelpmi píše:
jvoj píše:ma to nejaky cesky preklad ta rostlina, nikde jsem to nenasel...


dávivec (černý)

Diky :)

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Biopaliva

Příspěvek od JackBrno »

jvoj píše:Nasel jsem jeden dokument od BNEF a dalsi clanek poukazujici na jejich vypocet. Mas pravdu, biopaliva napr. z pouzitych rostlinnych oleju a paliva vyrabena teoreticky ze dreva vyjdou dost draho (kolem 2,6USD/l, coz je hodne), ale kolem roku 2018 by mely byt certifikovany biopaliva z jatrophy (ma to nejaky cesky preklad ta rostlina, nikde jsem to nenasel...), ktere by pri produkci vetsiho mnozstvi mohli dosahnout az ceny 0,86USD/l, coz je min, nez dnesni fosilni paliva. Ceny jsou z clanku, jeste citace z prezentace :

By 2018 or so, biofuels made from the hydro]treatment of non]food vegetable oils like jatropha or
camelina, or from pyrolysis of cellulosic feedstocks, should be the first types to become properly
competitive with the cost of fossil]based jet fuel (assuming that these include the cost of carbon) . after
they move to large]scale production.


Každopádně je jisté, že až fosilní paliva dojdou, bude k dispozici dostatek alternativ :) Jinak máš pravdu, že masivní podpora kvalitní veřejné dopravy by spoustě lidí dovolila odložit auta pro vyjímečné použití. Jenže to bohužel nejde, alespoň v Brně. Já jezdím do práce napříč přes celé Brno a auto je jediná možnost, jak to zvládnout v nějakém rozumném čase (abych nemusel vstávat ve 3 ráno :)). Jo tak být tady dvě trasy metra, severojižní a východozápadní s možností přestupu, tak velmi rád nechám auto doma. A to platí pro každé větší město a taky spoje mezi městy. Jenže to by vyžadovalo takové investice, že i kdyby se teď mohutně začalo budouvat, je nereálné stihnout to dřív, než ropa dojde :)


Odpovědět