Nouzová situace?

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Nouzová situace?

Příspěvek od rychlovka »

V úterý 31. července letošního roku, jsem byl nedaleko vesničky Kojšovice cca 14km od mezinárodního letiště ve Varech. Kolem čtvrtě hodiny odpolední mi najednou proletělo dopravní letadlo opravdu hodně nízko nad hlavou, myslím si, že bylo v takovách 600 metrech a letělo východním směrem a poté začalo ostře zatáčet směrem na sever. Nevíte někdo jestli mělo nějaký problém, nikdy přertím se mi to nestalo, a to jsem zde každý rok. Vypadalo že dělalo "go around" a bylo opravdu podezřele nízko. Díky za odpovědi.


Lingus
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 425
Registrován: 26. 04. 2008, 16:08
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od Lingus »

nejspíš si někdo z Ivanů na cestě z rodné hroudy připlatil za vyhlídkový let :P

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od rychlovka »

:lol: no nevim, vypadalo to, že nemůže vystoupat do větší výšky. Vím, že u každého letiště je to jiné, ale v jaké výšce se obvykle dělá go around?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od JackBrno »

V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od Pavel »

JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

go arround se v nulové výšce nedělá, pokud by tam bylo auto nebo letadlo tak už je to crash..... na volné dráze se tak maximálně dělá touch and go....


rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od rychlovka »

JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.


A hlavně, bylo to 14km od letiště, pochybuju, že by tam letěl v nulové výšce.

Pavel píše:
JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

go arround se v nulové výšce nedělá, pokud by tam bylo auto nebo letadlo tak už je to crash..... na volné dráze se tak maximálně dělá touch and go....


V jaké výšce se teda lítá go around?

charlie2025
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 168
Registrován: 08. 05. 2010, 21:04
Oblíbené typy letadel: A330, B777
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od charlie2025 »

to je u kazdyho letiste jiny .. mas vysku "decission height" - minimums, coz je vyska, pri ktere se pilot musi rozhodnout jestli pristane nebo poleti go-around .. byva to kolem 200-300 ft (ILS CAT I) (60-100m), u ILS CAT III 50ft, pripadne u nepristrojovych priblizeni treba 800ft.

No a pak je vyska, do ktere se stoupa po go aroundu, coz zalezi na letisti, terenu, provozu atp.. muze byt 3000-4000 ft - (1000-1200m). No snad jsem to vysvetlil spravne, nejsem pilot, tak me dys tak opravte.

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od rychlovka »

charlie2025 píše:to je u kazdyho letiste jiny .. mas vysku "decission height" - minimums, coz je vyska, pri ktere se pilot musi rozhodnout jestli pristane nebo poleti go-around .. byva to kolem 200-300 ft (ILS CAT I) (60-100m), u ILS CAT III 50ft, pripadne u nepristrojovych priblizeni treba 800ft.

No a pak je vyska, do ktere se stoupa po go aroundu, coz zalezi na letisti, terenu, provozu atp.. muze byt 3000-4000 ft - (1000-1200m). No snad jsem to vysvetlil spravne, nejsem pilot, tak me dys tak opravte.


No a právě tohle letadlo letělo o dost níž! Nevíš kde se dá zjistit v jaké výšce se lítá go around ve Varech?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od JackBrno »

Pavel píše:
JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

go arround se v nulové výšce nedělá, pokud by tam bylo auto nebo letadlo tak už je to crash..... na volné dráze se tak maximálně dělá touch and go....


Takže pilot, který si všimne v okamžiku doteku, že mu tam třeba o dvě spojky dál vjíždí zmatený pilot malé Cessny, zavře oči a čeká crash? To jsou teda věci... Vím, nemám řidičak na letadlo, ale osobně jsem si jistý, že bych se pokusil přerušit přistání a znovu vzlétnout. Pokud je mi známo, tak pouhým nastavením plného tahu motorů dojde ke zrušení autobrake i zasunutí spoilerů, takže v tom snad není takový problém.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od JackBrno »

rychlovka píše:
JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.


A hlavně, bylo to 14km od letiště, pochybuju, že by tam letěl v nulové výšce.

Pavel píše:
JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

go arround se v nulové výšce nedělá, pokud by tam bylo auto nebo letadlo tak už je to crash..... na volné dráze se tak maximálně dělá touch and go....


V jaké výšce se teda lítá go around?


Copak já jsem psal, že letěl v nulové výšce? Myslel jsem výšku, ve které začal go around.

creyman
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 899
Registrován: 24. 09. 2008, 14:29
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od creyman »

JackBrno píše:
Pavel píše:
JackBrno píše:V takové, v jaké je potřeba :) Pokud zjistí až na dráze, že tam třeba nechtěně vjelo nějaké auto nebo jiné letadlo, tak klidně i v nulové výšce.

go arround se v nulové výšce nedělá, pokud by tam bylo auto nebo letadlo tak už je to crash..... na volné dráze se tak maximálně dělá touch and go....


Takže pilot, který si všimne v okamžiku doteku, že mu tam třeba o dvě spojky dál vjíždí zmatený pilot malé Cessny, zavře oči a čeká crash? To jsou teda věci... Vím, nemám řidičak na letadlo, ale osobně jsem si jistý, že bych se pokusil přerušit přistání a znovu vzlétnout. Pokud je mi známo, tak pouhým nastavením plného tahu motorů dojde ke zrušení autobrake i zasunutí spoilerů, takže v tom snad není takový problém.


Čas pak běží hodně rychle a motory se dostanou na plný výkon až za cca 5s což při přistání dělá třeba 300m, kdy se ještě "nic neděje".

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od JackBrno »

Jsem si toho vědom, na druhou stranu, pokud ještě letadlo nestihlo začít brzdit, tak rychlost je téměř vzletová a stačí letadlo trochu postrčit, aby zase letělo. Samozřejmě, v pokud to bude moc natěsno, tak se nedá nic dělat, ale zase v mnoha situacích se to aspoň dá zkusit. Nebo snad existuje předpis, který zakazuje pilotovi pokusit se znovu vzlétnout, když už se kola dotknou země? K čemu tam tedy je funkce zrušení autobrake a spoilerů při přidání plynu?

Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od Pavel »

JackBrno píše:Jsem si toho vědom, na druhou stranu, pokud ještě letadlo nestihlo začít brzdit, tak rychlost je téměř vzletová a stačí letadlo trochu postrčit, aby zase letělo. Samozřejmě, v pokud to bude moc natěsno, tak se nedá nic dělat, ale zase v mnoha situacích se to aspoň dá zkusit. Nebo snad existuje předpis, který zakazuje pilotovi pokusit se znovu vzlétnout, když už se kola dotknou země? K čemu tam tedy je funkce zrušení autobrake a spoilerů při přidání plynu?

letadlo stihne brzdit, jelikož brzdí hned po dotyku hlavních kol, takže než se všechno přeruší, než motory najedou na vzletový režim, tak jsi v půlce dráhy a pořád na zemi.....

babička Lála
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 15
Registrován: 16. 07. 2012, 11:14
Bydliště: Prágl
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od babička Lála »

[quote="Pavel] letadlo stihne brzdit, jelikož brzdí hned po dotyku hlavních kol, takže než se všechno přeruší, než motory najedou na vzletový režim, tak jsi v půlce dráhy a pořád na zemi.....[/quote]

Tak tohle jsme s velkým zájmem sledovali ze safari lodi u atolu Layang Layang v Čínském moři.
Letadlo se na dráhu pokoušelo přistát a pilotovi se to nějak nepozdávalo, takže při dvou pokusech se dokonce dotkl dráhy, ale rači zkusil znova. Přistál až napopáté.
Ale nebylo to žádné velké éro (pro místní odborníky : mělo to dvě vrtule na křídlech), vypadalo sice jako vojenské dopravní, ale myslím, že tam do resortu turisty taky navážej letadly (lodí z nejbližšího přístavu je to totiž plavba přes 12 hodin).

Zajímavej atůlek : hned vedle vojenské posádky je hotel, po letištní dráze jsme se procházeli a klábosili... 8)

Skoro jako v Malé
Skoro jako v Malé
layang-layang airport.jpg (71.1 KiB) Zobrazeno 6487 x

rychlovka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 133
Registrován: 18. 01. 2011, 18:51
Stav: Offline

Re: Nouzová situace?

Příspěvek od rychlovka »

babička Lála píše:[quote="Pavel] letadlo stihne brzdit, jelikož brzdí hned po dotyku hlavních kol, takže než se všechno přeruší, než motory najedou na vzletový režim, tak jsi v půlce dráhy a pořád na zemi.....[/quote]

Tak tohle jsme s velkým zájmem sledovali ze safari lodi u atolu Layang Layang v Čínském moři.
Letadlo se na dráhu pokoušelo přistát a pilotovi se to nějak nepozdávalo, takže při dvou pokusech se dokonce dotkl dráhy, ale rači zkusil znova. Přistál až napopáté.
Ale nebylo to žádné velké éro (pro místní odborníky : mělo to dvě vrtule na křídlech), vypadalo sice jako vojenské dopravní, ale myslím, že tam do resortu turisty taky navážej letadly (lodí z nejbližšího přístavu je to totiž plavba přes 12 hodin).

Zajímavej atůlek : hned vedle vojenské posádky je hotel, po letištní dráze jsme se procházeli a klábosili... 8)

layang-layang airport.jpg
[/quote]


Sorry, ale nějak nechápu, co má tohle společnýho s tématem. Tohle spíš patří do trip reportů :wink: Já jsem se ptal v jaké výšce se létá go around ve Varech!


Odpovědět