Havárie a incidenty letadel

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2070
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod JackBrno » 16. 09. 2015, 13:09

Upřímně, vůbec se mi nezdá ta historka o jednom pohybujícím se křidélku. Spíš bych řekl, že když jde jedno nahoru, tak ho vidíš, ale to druhé, co jde proti němu dolů, to těžko ze stejného místa můžeš pořádně vidět. Nebo ještě neměli zapnutou hydrauliku a pak je běžné, že jedno vlastní vahou klesne dolů a druhé třeba ne. Nebo nepleteš si to křidélko se spoilerem? :-) Ty chodí při zatáčení společně s křidélkem, ale jen nahoru. Základní řídící prvky jsou 2-3x zálohovány a je prakticky vyloučené, že bys mohl reálně zažít nefunkčnost jednoho křidélka. A taky by to těžko opravili jen tak za chvíli.


Moik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 09. 2015, 14:29
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod Moik » 16. 09. 2015, 13:41

Videt bylo na obe, ale ja jsem zpozorněl az byl borec pod kridlem a prave bylo opravdu chvilema ve spodni poloze. Uz mel kolegu v kokpitu a mohli to ovladat pres pocitac, co ja vim. Ale rozhodne se 100% hybalo jen jedno.

Co je to stekani v Airbusu? Hydraulika?

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1002
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod FlightDetent » 16. 09. 2015, 17:46

Moik píše:A jen pro mají zajímavost: kdyby se to odehrálo až ve vzduchu, byl by to důvod pro nouzové přistání? Přece jen letět se dá i s jen jedním křidélkém, dokonce možná jen s rušičema zcela bez křidélek - když to umí B52 :-), ale nevím, zda by to Airbusí nadmozek pilotovi dovolil, takhle manuálně ovládat letadlo.

Obrázek

Moik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 09. 2015, 14:29
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod Moik » 16. 09. 2015, 21:35

FlightDetent: Vyplývá z toho, že se letí normálně dál podle této procedury...? :oops:

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 579
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod františek dobrota » 17. 09. 2015, 00:02

Nemyslim, ze by se FD bez dvou hydraulik vydaval nekam daleko.Tak jak to popisujes by letadlo bud melo problem s dvema (zelenym a modrym) hydraulickym systemem, ale to by patrne nespravovali na kridelku,nebo se obema pracovnimi valci jednoho kridelka. Zvuk stekajiciho psa je hydraulika ,vydava to zarizeni, ktere prenasi tlak z jednoho systemu do druheho ,pokud treba nebezi oba motory,nebo pokud je v jednom systemu problem se zdrojem tlaku,nebo obecneji tlak nizky. Z tveho popisu bych tipoval na zavadu jednoho valce kridelka pri kontrole rizeni pri zacatku pojizdeni,ale i tak by se kridelko melo hybat , po zasahu udrzby coz je v tomhle pripade jen odpojeni zastrcky (po odsroubovani panelu) a nasledne opetovne kontrole rizeni by se melo hybat zase...pokud pri vysunuti klapek kridelka obe zmenila polohu stejne dolu, evidentne jeden valec fungovat musel,pokud by nefungoval ani jeden,nemel bys odletet. Kdyby takova situace nastala za letu, jedno kridelko nefunkcni, nemyslim, ze by to na rozdil od ztraty dvou hydraulik bylo na divert.


FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1002
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod FlightDetent » 07. 10. 2015, 11:59

Moik, omluva za pozdní odpověď, vnesl jsem do toho spíš chaos.

K situaci kterou popisuješ asi nemám co doplnit, protože popravdě moc moudrý z toho nejsem. Snažil jsem se jsem reagoval spíš na dotaz, zda bez křidélka letadlo může letět (ano) a jak.

V knížkách se mi podařilo dohledat jen jednu popsanou závadu, kdy dojde k zneschopnění křidélka, a to je ten obrázek. Je to závada=vytečení levé hlavní a zároveň střední záložní větve hydraulického systému. Což teda má o dost širší dopad jen než na křidélka. Pokud se bavíme výhradně o systému řízení (flight controls), tak přestanou fungovat
- obě křidélka,
- tři páry spoilerů (1,3,5),
- jedna strana výškovky,
- slaty na náběžné hraně,
- první okruh tlumiče bočních kmitů.

Na to, aby letadlo dál letělo toho ale zůstane dost, v tom problém není žádný. Bez prodlení potřeba ale řešit je, zda má smysl zůstávat ve vzduchu s přihlédnutím na možnost vzniku další závady. V nejhorším případě závady na zbývajících funkčních prvcích již zasaženého systému. V tomto konkrétním případě je to velmi jednoduché, vyhlásit nouzový stav a přistát na nejbližším vhodném letišti, třebas i s hmotností vyšší než je maximální schválená.

Ahoj, FD.

Kevil
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 02. 05. 2014, 11:04
Status: Offline

Air Asia - Airbus A320

Příspěvekod Kevil » 01. 12. 2015, 11:54

Airbus zřícený do Jávského moře měl závadu na palubním počítači, o které se vědělo
http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/387929-airbus-zriceny-do-javskeho-more-mel-zavadu-na-palubnim-pocitaci-o-ktere-se-vedelo.html
Palubní počítač měl podle vyšetřovatelů prasklý elektrický spoj, který opakovaně vypovídal službu. V roce 2013 se to stalo třiadvacetkrát. Přesto nepřišla náprava a během posledního letu Airbusu A320 ze Surabaye do Singapuru loňského 28. prosince potíž se spojem nastala hned čtyřikrát.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 390
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod janko » 03. 12. 2015, 15:13

Je dobre si pripominat aj stare veci. Aj tu sa da najst vela nepochopitelnych skutocnosti. Skusim sa pohrat s jednolivymi vetami v uvedenom clanku pretoze ak je text pravdivy a vychadza z oficialnej vysetrovacej zpravy, tak dakujem pekne za taky postoj k bezpecnosti za letu.

Nadpis clanku: Airbus zřícený do Jávského moře měl závadu na palubním počítači, o které se vědělo – a to nikto tuto zavadu neodstranil. Mozno sa opytat preco: ved o tom vedeli a niekto je zodpovedny za technicky stav eroplanu.

2. odstavec: Vadná součástka a snaha posádky opravit tuto závadu byly příčinami zřícení airbusu společnosti AirAsia do Jávského moře. Opytam sa: ako moze pilot za letu opravit vadnu suciastku? Ma na to technicku dokumentaciu, vie identifikovat kde sa to neschopne zariadenie nachadza a kde je v nom ta zla suciastka? Podla toho je to asi take jednoduche ako vymenit klasicku zlu poistku za novu?

3.odstavec. Palubní počítač měl podle vyšetřovatelů prasklý elektrický spoj, který opakovaně vypovídal službu. – to ten spoj zakazdym za letu vymenili ako staru poistku za novu? To sa v takom ere nachadza prirucny sklad nahradnych suciastok?
V roce 2013 se to stalo třiadvacetkrát. Přesto nepřišla náprava a během posledního letu Airbusu A320 ze Surabaye do Singapuru loňského 28. prosince potíž se spojem nastala hned čtyřikrát – ak som to dobre spocital, tak sa im tu zavadu za letu podarilo uspesne 26 krat odstranit a az ta posledna 26 viedla k havarii.

4. Zpráva zo dňa 29. Januára 2015. Zřícený airbus byl před vzlétnutím v pořádku, v době pádu ho řídil druhý pilot.
Rozdelim tuto vetu na 2 casti: Zřícený airbus byl před vzlétnutím v pořádku – pokial viem, tak pilot ma pred vzletom za povinnost svojim podpisom potvrdit, ze prevzal lietadlo v takom technickom stave, aby mohol previest let. Ak hned v nadpise pisu, ze ero malo technicku zavadu, tak ako je mozne, ze pilot s takou zavadou letel? A naviac, pilot po ukonceni letu zase podpise za lietadlo je v poriadku alebo je na nom to a to zle? A to ti co na tom leteli predtym, tie opakovane poruchy za zavadu nepovazovali? Uzasne.

To kde bol prvy pilot a co robil si necham na pokracovanie.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2078
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod pavelpmi » 03. 12. 2015, 15:38

Nevím, ale vycházet z článku na novinky.cz není asi (při povšechné kvalitě současné "novinářiny") úplně nejšťastnější. Hodnověrnější zdroj by na otázky odpověděl, respektive by asi ani některé otázky na mysl nepřišly.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2070
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod JackBrno » 03. 12. 2015, 15:40

Janko:
Na to se dá říct jediné, přestaň informace o letectví číst v bulváru a už tady s tím neotravuj. Jen pitomec bude hledat informace o leteckých nehodách v bulváru...

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 390
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod janko » 03. 12. 2015, 19:07

pavelpmi - suhlasim s tebou v tom, ze nie vsetko co sa pise musi byt to prave orechove. Preto som k tomu napisal to co si myslim ja.

Velmi by som privital aj to o com sa zmienujes, ze hodnovernejsi zdroj..., a bol by som povdacny kazdemu, kto ma osobne skusenosti s tym ak sa riesia taketo pripade v praxi nech sa ozve. Mozno niekto najde odvahu a napise.

Ak mas ty pristup napr. ku originalu vysetrovacej zpravy alebo k hodnovernemu citovaniu tejto zpravy v nejakom mediu, prosim zverejni to.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 390
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod janko » 03. 12. 2015, 19:46

Kym mi nebude znama ina, mozno hodnovernejsia zprava, tak sa budem bavit na tejto.

Mimochodom je uvode clanku napisane toto: V úterý to ve své zprávě uvedli vyšetřovatelé z indonéského úřadu pro leteckou bezpečnost.

Uvadzaju: Airbus indonéské společnosti AirAsia, který se na konci prosince zřítil do Jávského moře, řídil před pádem druhý pilot. Mozno sa bude dat niekedy a niekde dozvediet, ako to lietadlo ten pilot riadil, ked mali chybu v pocitaci. Podla inych medii, prvy pilot opustil kabinu aby odstranil chybu v pocitaci. Tak, kde vlastne bol prvy pilot.

- Poukázal také na to, že letadlo bylo před vzlétnutím z indonéského města Surabya v dobrém stavu a piloti měli veškerá povolení v pořádku. Preco potom vysetrovatelia aspon podla zverejnenych zprav uvadzaju, ze pocitac nebol v poriadku. Nasli ten zaznam o technickom stave lietadla, ze bolo schopne letu a podpisane pilotom?

Zabavat sa da nad kadecim, ale aby sa tak flagrantne porusovali zasady bezpecnosti letu je obdivuhodne. Mozne je ale vsetko.

beardie
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 806
Registrován: 08. 10. 2011, 18:58
Bydliště: YYZ
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod beardie » 03. 12. 2015, 20:26


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2307
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod Fabo » 03. 12. 2015, 23:11

janko: opat raz ukazujes ako absolutne nechapes principy fungovania dopravneho lietadnia a jeho novinarskeho pokrytia.

Na kolenach ta prosim, kym zacnes vynasat nejake podobne sudy, informuj sa trochu...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2070
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod JackBrno » 04. 12. 2015, 07:21

... a jinde než na Novinky.cz :-)



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti