Stránka 1 z 3

Boeing 777X

Napsal: 12. 05. 2013, 08:22
od GrenA350
Program B777X oficiálně zahájen
Boeing začal oficiálně nabízet leteckým společnostem modernizované verze modelu 777 označované B777-8X a B777-9X. Menší z nich, který by měl nahradit dnešní B777-200LR, by se mohl stát dopravním letadlem s největším doletem - až 17 600 km. Proti svému přímému konkurentovi v podobě A350 setrvá Boeing u celokovového trupu, ale naopak zcela nové křídlo bude projektováno s vysokým podílem uhlíkových kompozitů. Nová křídla budou mít novinku a zvláštnost, v současném dopravním letectví zatím nikdy nepoužitou: sklápěcí konce křídel v délce asi deseti metrů. Boeing má toto technické řešení patentováno a bude použito proto, aby se při pohybu na zemi a během stání u terminálů zkrátilo rozpětí, které bude u těchto letadel větší než u B747-8. Pokud by se k tomu nepřikročilo, drasticky by se snížil počet letišť, která by tato letadla mohla obsluhovat. B777 s více než 1 400 objednávkami je obchodně nejúspěšnějším Boeingovým letadlem z hlediska finanční ziskovosti a firma bude chtít tento úspěch zopakovat i s novou řadou.
(planes.cz)

Re: Boeing 777X

Napsal: 12. 05. 2013, 09:08
od GrenA350
Obrázek

Re: Boeing 777X

Napsal: 12. 05. 2013, 09:52
od GrenA350
Qatar chce cca 50 kúskov a Emirates dokonca 100:
http://gulfnews.com/business/aviation/q ... -1.1180528
http://www.arabianbusiness.com/emirates ... 78883.html
...záujem prejavili aj Philippine Airlines, EVA Air, British Airways a Lufthansa.

Re: Boeing 777X

Napsal: 12. 05. 2013, 10:17
od GrenA350
Considers wingtips:
http://seattletimes.com/html/businesste ... 77x06.html
Obrázek

Obrázek
(This is the original B777 folding wing test rig. Currently hidden away in Boeing’s Everett facility, it may already be back in use in proving tests for the upcoming project.)

Re: Boeing 777X

Napsal: 22. 11. 2013, 08:39
od GrenA350

Re: Boeing 777X

Napsal: 06. 01. 2019, 19:03
od PavelD
V souvislosti s plánovaným prvním letem bych rád poprosil, zda by mi někdo ze znalých objasnil pohyb 777X po letišti,
dotaz je směrován výhradně na konfiguraci křídel.

Je jasné, že na rwy budou křídla v letové konfiguraci, při stání u gate sklopená.
Musí se pohyb X triplu přizpůsobit nějakému stávajícímu předpisu stejnému pro všechna letiště,
podle kterého jsou už dnes definované nějaké body kde ještě může s plným rozpětím a kde už ne,

nebo je celá záležitost stanovena daným letištěm a posádka bude mít další věc ke šprtání, aby věděla
v kterém bodě na definovaném letišni bude sklápět/vyklápět konce křídel ?

Díky

Re: Boeing 777X

Napsal: 07. 01. 2019, 20:49
od Alvin
Myslím, že Boeing i jednotlivá letiště si vyjednají u ICAO výjimku, aby 777-8/9 i s křídlem v letové konfiguraci mohlo vjet na taxiway třídy E.
Něco podobného se řešilo už dřív u 747-8, která s rozpětím 68.4m už taky spadá do F (65-80m wingspan, 14-16m wheel track).
viz link:https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/2010_q3/3/
U taxiway se zohledňuje nejen její šířka a rozpětí letadla, ale třeba i poloměr zatáček a rozchod podvozku.
Zodpovědnost bude určitě na věži, která dává pilotům pokyny, kterou taxiway smí použít.
Krom toho nová 777 má mít kokpit převzatý ze 787, kde je zabudovaný display s databází letišť, takže i posádka by měla mít jasno, na kterou taxiway může. https://www.youtube.com/watch?v=TOJnj_tLD4s

Re: Boeing 777X

Napsal: 08. 01. 2019, 13:41
od PavelD
Díky,

já jsem si říkal, že by to mělo být nějak pošéfovaný, aby Xtripl nemusel "mávat" křídlama pouze na rwy.
Je to sice pár vteřin, ale 1 vteřina může být pro jiné letadlo i 100 metrů a pokud by změna konfigurace, zamknutí a kontrola
byla povolena už před vstupem na rwy/ až po výjezdu, asi by to bylo lepší.

Re: Boeing 777X

Napsal: 08. 01. 2019, 17:59
od zbozivulekral
Změna konfigurace bude probíhat na vyčkávacím místě, jinde pro to není prostor.

Re: Boeing 777X

Napsal: 08. 01. 2019, 21:20
od Alvin
Ještě bude taky záležet, do kterého checklistu to Boeing zařadí. V úvahu přichází buď Before Taxi, kde je třeba flight controls check anebo až Before Takeoff kde je flaps set. Tipuji spíš ten druhý. A zajímavé bude, jak to vyřeší se sklápěním po přistání, jestli podobně jako klapky, které se běžně zasouvají za pohybu letadla, mnohdy ještě v konečné fázi dobrždění. No nejpozději do léta to snad uvidíme na živo. :D

Re: Boeing 777X

Napsal: 22. 02. 2019, 16:51
od GrenA350
Neni to už síce čerstvá aktualita :) , ale ten motor je pecka!

https://plus7dni.pluska.sk/auto-a-hi-te ... Q4zdB3Asnk

Re: Boeing 777X

Napsal: 22. 02. 2019, 20:54
od hafi
už jsem to kedesi četl a byla tam stzejná chyba o průměru motorů, že jsou větší než trup 737...což nejsou. Novináři fakt uměj jen copy-paste a občas i google translate.

Re: Boeing 777X

Napsal: 22. 02. 2019, 22:24
od Fabo
hafi píše:už jsem to kedesi četl a byla tam stzejná chyba o průměru motorů, že jsou větší než trup 737...což nejsou. Novináři fakt uměj jen copy-paste a občas i google translate.


"Velka" GE90 ma prumer rotoru 3.3m, k tomu dej prislusenstvi a kryty, a na rozmer kabiny 737 se v pohode dostanes. Trup je pak jen o neco malo vetsi.

Re: Boeing 777X

Napsal: 23. 02. 2019, 06:55
od Alvin
Asi tak nějak...

Re: Boeing 777X

Napsal: 28. 02. 2019, 11:04
od GrenA350
British Airways objednali 18 B777-9X a na ďalších 24 si uplatnili predkupné práva. Počet pevných objednávok tak stúpol na 344 lietadiel.