Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
warman_cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 15. 02. 2012, 17:19
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od warman_cz »

Nejsme ve při, ale nezle to zobecňovat. Jsou dvoumotorová letadla, byť mi teď z hlavy napadá jen jedno staršího data výroby, která na jeden motor stěží zvládají let v hladině, natož pak vzlet. Tady je naopak velmi vhodné přidání výkonu na pracujícím motoru, aby bylo možné vůbec bezpečně přistát, i když třeba do terénu. Dokonce se s takovým režimem počítá a je možné krátkodobě (řádově v minutách) zvýšit výkon motoru za hranici maximálního trvalého výkonu tak, aby byla zvýšena bezpečnost letu (!).

Kdyby byl nějaký přítomný letec ochotný se podělit o své znalosti a naučené postupy, tak se rád něco nového přiučím...


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Nejsme vepři :-) Ale asi si úplně nerozumíme. Každé dvoumotorové letadlo musí zvládat bezpečný let a přistání s plnou zátěží na jeden motor. Dokonce v nižších výškách musí být schopno i stoupat s určitým gradientem, aby bylo schopno po výpadku motoru nabrat bezpečnou výšku a s jedním motorem se musí dát bezpečně zaletět i GO-around a to vše s vypočteným vzletovým výkonem bez nutnosti překračování nominálních hodnot! Jinak by ta dvoumotorovost byla naprosto k ničemu a bezpečnost dvoumotoráku by byla horší, než u jednomotoráku. U dvou motorů je totiž dvojnásobná pravděpodobnost výpadku, než u jednoho a proto letadlo musí bezpečně zvládat všechny fáze letu na jeden motor aspoň nějakou dobu. Jediné co nemusí zvládat, je let v cestovní hladině na jeden motor, což se řeší klesnutím na určitou výšku, kde už se udrží. Jinak ano, motory zvládají krátkodobě i překročení 100%, ale to se NESMÍ použít při výpadku jednoho motoru, protože v takovém režimu je riziko poruchy mnohem vyšší, než v nominálním výkonu a je to jen nouzovka pro neočekávané kritické situace, ke kterým výpadek jednoho motoru překvapivě nepatří, s ním se počítá při každém letu. Proto se při výpadku motoru po vzletu s tím "zdravým" motorem nemanipuluje a ponechá se na stávajícím vzletovém výkonu, aby se nezvýšilo riziko jeho poruchy. Dvoumotoráky obecně jsou hodně přemotorované. Nicméně nevylučuji, že nějaké staré pístové dvoumotorové stroje to bez přidání výkonu zbývajícího motoru nezvladají. Ale moderní dopraváky to musejí zvládat bez výjimky všechny.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od bubo »

JackBrno píše:Nejsme vepři :-) Ale asi si úplně nerozumíme. Každé dvoumotorové letadlo musí zvládat bezpečný let a přistání s plnou zátěží na jeden motor.


dnesni velike dopravni masiny ano, ale pokud si dobre pamatuju, tak FAR rika, ze na jeden motor musi stoupat letadlo, ktere ma padovku nad 61 kts...a pro spoustu pistovych masin plati, ze pri vysazeni motoru tesne po vzletu je bezpecnejsi ten druhy stahnout a sedat pred sebe...Ae-45 na jeden motor proste nestoupe ani, kdyz je skoro prazdne.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Jj, je to možné a nedovedu si stoupání na jeden motor moc představit ani třeba u DC-3, která mi taky připadá, že sotva stoupá na 2 :-)

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3162
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Fabo »

Tak Ae-45 ano... ale bavime se o dopravnich letadlech dnes v provozu, ne o historickem aerotaxi, ne?


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Jj, to jsem i dříve zmiňoval, že se mluví o moderních dopravácích.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od fricoolinek2 »

https://www.youtube.com/watch?v=myBmuhsJf90

No nevim, fakt by to do toho luftu ještě poslali, kdyby jim ten motor vyplivl?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Samozřejmě :-) Smiř se s tím, že je nezpochybnitelnou podmínkou odletu z jakéhokoli letiště schopnost odstartovat a nastoupat do bezpečné výšky nad překážkami i při výpadku jednoho z motorů. Ale pozor, neznamená to samozřejmě rozjezd od nuly s jedním motorem. Pokud vypadne jeden motor při rozjezdu, tak se vzlet přeruší a letadlo zastaví. Kvůli tomu se počítá rychlost rozhodnutí V1, pokud motor (nebo něco jiného) vypadne před jejím dosažením, tak pilot ví, že je schopen ještě bezpečně zastavit. Pokud k poruše dojde po překročení V1, bezpečné zastavení už není možné a od toho okamžiku už musí být letadlo schopno dokončit vzlet a stoupat bez jednoho motoru. Ona ale ta rychlost V1 je většinou hodně blízká rychlosti odpoutání, takže letadlo bez toho jednoho motoru už nemusí nějak moc zrychlovat, stačí jen udržet rychlost pomocí nižšího stoupání. Ta rychlost V1 se poměrně složitě počítá vždy před každým vzletem podle konkrétních podmínek. Proto třeba ze Skiathosu mají letadla malý dolet, nemůžou totiž na tak krátkou dráhu vzít dostatek paliva. Např. B757 z anglie, který doletí vzdálenost z Londýna na Skiathos s velkou rezervou, musí při návratu mít vždycky mezipřistání na nějakém větším letišti a přibrat palivo, protože přímo ze Skiathosu by s palivem až do Londýna vzlétnout nemohl. Sice by to asi celkem bez problému zvládnul, ale musí se právě počítat s možností výpadku jednoho motoru a proto musí vzít paliva méně, než do Londýna potřebuje. Nebo je jiná možnost, můžou uměle omezit kapacitu cestujících a zavazadel, což ale samozřejmě není ekonomické :-)

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Ace2 »

No

rozjezd s plným tahem z brzd pochopitelně jde a brzdy to udrží, na suchu. (u Etihadu to neudržela parkovačka, která byla na jiným hydraulickým okruhu) Brzdám je to jedno, jedno to ale není moc zavěšení motorů a okolním nosným prvkům. A navíc to nemá ani moc cenu. Když potřebuji výkon a výkonnost je v otázce na konkrétním letišti, tak to nechám standardně stabilizovat N1, pak to dotáhnu na 80% a následně cvaknu TOGA. Při 80% N1 pak motory dojedou hned na vzletový výkon a točit je na místě 99.7% nemá dle mého názoru už moc valný efekt. Akorát je cítit jak se namáhá drak letadla. Nicméně je možné, že některá letadla mají plný výkon na brzdách zakázány, nejsem si zcela jist, ale tuším A320 to snad nemá povolený, snad kvuli riziku že by mohla sednou na zadek, ale to se pouštím na tenký let. Někdo z airbusu by mohl odpovědět kvalifikovaněji

Co se týče závady na motoru při vzletu, tak se druhý motor nechává na výkonu na jakým je, zvyšování výkonu není zakázáno, ale je nedoporučené, protože hrozí výrazný roll moment na stranu mrtvého motoru, což kromě větší náročnosti na pilotáž, způsobuje i odklon od kursu směru zamýšleného letu. Takže zakázáno to není, ale důrazně nedoporučováno.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od fricoolinek2 »

JackBrno píše:Samozřejmě :-) Smiř se s tím, že je nezpochybnitelnou podmínkou odletu z jakéhokoli letiště schopnost odstartovat a nastoupat do bezpečné výšky nad překážkami i při výpadku jednoho z motorů. Ale pozor, neznamená to samozřejmě rozjezd od nuly s jedním motorem. Pokud vypadne jeden motor při rozjezdu, tak se vzlet přeruší a letadlo zastaví. Kvůli tomu se počítá rychlost rozhodnutí V1, pokud motor (nebo něco jiného) vypadne před jejím dosažením, tak pilot ví, že je schopen ještě bezpečně zastavit. Pokud k poruše dojde po překročení V1, bezpečné zastavení už není možné a od toho okamžiku už musí být letadlo schopno dokončit vzlet a stoupat bez jednoho motoru. Ona ale ta rychlost V1 je většinou hodně blízká rychlosti odpoutání, takže letadlo bez toho jednoho motoru už nemusí nějak moc zrychlovat, stačí jen udržet rychlost pomocí nižšího stoupání. Ta rychlost V1 se poměrně složitě počítá vždy před každým vzletem podle konkrétních podmínek. Proto třeba ze Skiathosu mají letadla malý dolet, nemůžou totiž na tak krátkou dráhu vzít dostatek paliva. Např. B757 z anglie, který doletí vzdálenost z Londýna na Skiathos s velkou rezervou, musí při návratu mít vždycky mezipřistání na nějakém větším letišti a přibrat palivo, protože přímo ze Skiathosu by s palivem až do Londýna vzlétnout nemohl. Sice by to asi celkem bez problému zvládnul, ale musí se právě počítat s možností výpadku jednoho motoru a proto musí vzít paliva méně, než do Londýna potřebuje. Nebo je jiná možnost, můžou uměle omezit kapacitu cestujících a zavazadel, což ale samozřejmě není ekonomické :-)


Nicméně - je to zkrátka dráha, která příliš neodpouští. Tedy, kdyby posádka udělala nějakou chybu (např. ve výpočtu hmotnosti, zohlednění stavu počasí atp.), která by na letišti s 3 000m ranvejí znamenala jen drobný incident, tak tady by to byla katastrofa.

Zrovna na letišti s tak krátkou ranvejí by se asi ta plocha z křehkého betonu "uživila"....

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Problém je v tom, že ji není kam dát... Ta dráha není tak krátká proto, že by neměli dost betonu nebo se jim nechtělo dělat ji delší, ale jednoduše proto, že je z obou stran ohraničena vodou :-) Osobně mám pocit, že je taková dráha snad ještě bezpečnější, protože piloti dobře ví, že je to "na hraně" a tak si při výpočtu a samozřejmě i při samotném přistání/vzletu dávají větší pozor, než na jejich domovském letišti s 3km dráhou, kde už přistávali/vzlétali 1000x :-)

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od fricoolinek2 »

JackBrno píše:Problém je v tom, že ji není kam dát... Ta dráha není tak krátká proto, že by neměli dost betonu nebo se jim nechtělo dělat ji delší, ale jednoduše proto, že je z obou stran ohraničena vodou :-) Osobně mám pocit, že je taková dráha snad ještě bezpečnější, protože piloti dobře ví, že je to "na hraně" a tak si při výpočtu a samozřejmě i při samotném přistání/vzletu dávají větší pozor, než na jejich domovském letišti s 3km dráhou, kde už přistávali/vzlétali 1000x :-)


Umělá pevnina.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Přece nebudou ničit hezkou pláž kvůli dráze :-) Navíc tam je místo "brzdícího betonu" voda, ta taky letadlo hezky zabrzdí a současně rovnou uhasí případné zárodky požáru :-)


Odpovědět