Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od fricoolinek2 »

Dá se za účelem zkrácení délky rozjezdu udržet letadlo na brzdách až do získání plného tahu motorů? A jako moc to ničí brzdové čelisti?


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Petr31 »

fricoolinek2 píše:Dá se za účelem zkrácení délky rozjezdu udržet letadlo na brzdách až do získání plného tahu motorů? A jako moc to ničí brzdové čelisti?


Rozjezd z brzd se za určitých okolností používá, nicméně běžná praxe to není, navíc pokud je to jen trochu možné, tak se s ohledem na životnost motorů plný tah při vzletu používá pouze vyjímečně.Motory bývají tak výkonné, že si nemyslím, že by samotné brzdy udržely letadlo namístě. Nicméně záleží také na tom,zda je nebo není dotyčné letadlo na MTOW (jak je naloženo palivem, cestujícími a případným cargem). Pohledej na gůglu, jak dopadl zbrusu nový a prázdný A340 ETIHAD v Toulose při motorové zkoušce, když jej zapomněli zašpalkovat.

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od m@rtin »

Při motorové zkoušce se na brzdách stojí také, ale kolik % z maximálního výkonu se při motorování "vytočí" v tuto chvíli netuším. Tipoval bych, že 80-90%.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Petr31 »

m@rtin píše:Při motorové zkoušce se na brzdách stojí také, ale kolik % z maximálního výkonu se při motorování "vytočí" v tuto chvíli netuším. Tipoval bych, že 80-90%.


....jen brzdy nestačí,měli by tam být i špalky, viz ten ETIHAD a nikdy všechny motory najednou,ale postupně!!! Navíc motorové zkoušky se dělají jen při opravě / záletu, při normálním provozu už dávno ne.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od fricoolinek2 »

No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?


gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od gr09 »

Třeba z takového MAJ nebo KSA se startuje z brzd při (téměř? Rozhodně jsem tak intenzivní zvuk motorů při žádném předchozím startu na 737 neslyšel) plném tahu a na těch brzdách to drží minimálně 10 sekund. (MAJ má sice delší dráhu, ale letadlo tam bývá ještě plně naložené vojáky.)

denoo
Nováček
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 27. 01. 2013, 22:21
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od denoo »

Majuro je tedy hodně krátká runway. To musí být zkušení piloti který tam létají. K těm špalkům, to je pak jako vytáhnou?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

fricoolinek2 píše:No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?

Výpočty na start se nikdy nedělají tak, že by se muselo startovat s podržením na brzdách a bez toho to nevyšlo (to piloti dělají, aby si ještě o něco zvýšili rezervu). Ale i bez podržení na brzdách to musí vyjít vždycky s dostatečnou rezervou. Proto se ty výpočty dělají pro každý vzlet samostatně podle aktuálních podmínek (náklad, palivo, teplota a tlak vzduchu, nadmořská výška a sklon dráhy...) a když by to nevycházelo, tak se prostě musí snížit náklad. A výsledek výpočtů musí vyjít tak, aby při výpadku jednoho motoru před dosažením rychlosti V1 stihlo letadlo do konce dráhy zabrzdit nebo naopak při výpadku motoru až po překročení V1 bylo letadlo schopno bezpečně i s jedním motorem vzlétnout. A to dokonce i na Skiathosu, který má délku dráhy jen ubohých 1628m! Prostě se podle toho musí upravit maximální vzletová hmotnost (většinou omezení množství paliva).

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Petr31 »

JackBrno píše:
fricoolinek2 píše:No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?

Výpočty na start se nikdy nedělají tak, že by se muselo startovat s podržením na brzdách a bez toho to nevyšlo (to piloti dělají, aby si ještě o něco zvýšili rezervu). Ale i bez podržení na brzdách to musí vyjít vždycky s dostatečnou rezervou. Proto se ty výpočty dělají pro každý vzlet samostatně podle aktuálních podmínek (náklad, palivo, teplota a tlak vzduchu, nadmořská výška a sklon dráhy...) a když by to nevycházelo, tak se prostě musí snížit náklad. A výsledek výpočtů musí vyjít tak, aby při výpadku jednoho motoru před dosažením rychlosti V1 stihlo letadlo do konce dráhy zabrzdit nebo naopak při výpadku motoru až po překročení V1 bylo letadlo schopno bezpečně i s jedním motorem vzlétnout. A to dokonce i na Skiathosu, který má délku dráhy jen ubohých 1628m! Prostě se podle toho musí upravit maximální vzletová hmotnost (většinou omezení množství paliva).


.....a jsou i kratší dráhy, třeba Santos Dumont v Rio de Janeiro a jak jim to panečku lítá.....!

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od JackBrno »

Neříkám, že ne :-) Jen že ten Skiathos je tady za bukem a může se tam podívat každý. Pokud vím, žádná srovnatelně krátká dráha s provozem letadel kategorie 737 a dokonce 757 v Evropě není. Návštěva stojí za to :-)
Naposledy upravil(a) JackBrno dne 23. 05. 2013, 17:32, celkem upraveno 1 x.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3160
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Fabo »

denoo píše:Majuro je tedy hodně krátká runway. To musí být zkušení piloti který tam létají. K těm špalkům, to je pak jako vytáhnou?


Pri motorove zkousce treba po oprave motoru se spalky nevytahuji, letadlo se postavi (dotahne) na vhodne misto, zaspalkuje, udela se zkouska, letadlo se vypne a odtahne zas nekam.

Pri vzletu se spalky prirozene nedavaj, piloti stoji na brzdach a kdyz motory dosahnou dostatecneho tahu, tak je pustej a jedou.

Jinak co se tyce omezeni tahu se vetsinou (u Airbusu vzdy, tam to jinak nejde) dela tak, ze se zada vypoctena teplota (maximalni tah motoru klesa s teplotou) a motory snizi tah tak, jakoby byl vzduch te konkretni teploty.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od františek dobrota »

No tak ja treba neznam letadlo, ktere by pri plnem vykonu neslu udrzet na miste pri normalnim podkladu beznymi provoznimi brzdami, vetsinou na to staci i parkovacka (zalezi na brzdovem systemu). Mala vaha muze byt nekdy limitujici,cim tezsi tim lepsi. Snad jedine vojenska era to nedaji…Poskozeni brzd rozhodne nehrozi.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3160
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Fabo »

Poskozeni brzd urcite ne, limitujici faktor bych spis hledal v pneumatikach.

Pajousek
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 129
Registrován: 03. 07. 2012, 11:05
Oblíbené typy letadel: Boeing 777,737
Airbus A319,320,321,380
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od Pajousek »

vim, ze je toto uz starsi tema, ale na ZNZ se pry startuje z brzd ne? je tam kratka draha.......

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?

Příspěvek od flyingblue »

Pajousek píše:vim, ze je toto uz starsi tema, ale na ZNZ se pry startuje z brzd ne? je tam kratka draha.......


3km nejsou uplne kratka draha a lita tam 763 :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Abeid_Aman ... al_Airport


Odpovědět