Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Dá se za účelem zkrácení délky rozjezdu udržet letadlo na brzdách až do získání plného tahu motorů? A jako moc to ničí brzdové čelisti?
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
fricoolinek2 píše:Dá se za účelem zkrácení délky rozjezdu udržet letadlo na brzdách až do získání plného tahu motorů? A jako moc to ničí brzdové čelisti?
Rozjezd z brzd se za určitých okolností používá, nicméně běžná praxe to není, navíc pokud je to jen trochu možné, tak se s ohledem na životnost motorů plný tah při vzletu používá pouze vyjímečně.Motory bývají tak výkonné, že si nemyslím, že by samotné brzdy udržely letadlo namístě. Nicméně záleží také na tom,zda je nebo není dotyčné letadlo na MTOW (jak je naloženo palivem, cestujícími a případným cargem). Pohledej na gůglu, jak dopadl zbrusu nový a prázdný A340 ETIHAD v Toulose při motorové zkoušce, když jej zapomněli zašpalkovat.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 697
- Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Při motorové zkoušce se na brzdách stojí také, ale kolik % z maximálního výkonu se při motorování "vytočí" v tuto chvíli netuším. Tipoval bych, že 80-90%.
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
m@rtin píše:Při motorové zkoušce se na brzdách stojí také, ale kolik % z maximálního výkonu se při motorování "vytočí" v tuto chvíli netuším. Tipoval bych, že 80-90%.
....jen brzdy nestačí,měli by tam být i špalky, viz ten ETIHAD a nikdy všechny motory najednou,ale postupně!!! Navíc motorové zkoušky se dělají jen při opravě / záletu, při normálním provozu už dávno ne.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Třeba z takového MAJ nebo KSA se startuje z brzd při (téměř? Rozhodně jsem tak intenzivní zvuk motorů při žádném předchozím startu na 737 neslyšel) plném tahu a na těch brzdách to drží minimálně 10 sekund. (MAJ má sice delší dráhu, ale letadlo tam bývá ještě plně naložené vojáky.)
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Majuro je tedy hodně krátká runway. To musí být zkušení piloti který tam létají. K těm špalkům, to je pak jako vytáhnou?
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
fricoolinek2 píše:No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?
Výpočty na start se nikdy nedělají tak, že by se muselo startovat s podržením na brzdách a bez toho to nevyšlo (to piloti dělají, aby si ještě o něco zvýšili rezervu). Ale i bez podržení na brzdách to musí vyjít vždycky s dostatečnou rezervou. Proto se ty výpočty dělají pro každý vzlet samostatně podle aktuálních podmínek (náklad, palivo, teplota a tlak vzduchu, nadmořská výška a sklon dráhy...) a když by to nevycházelo, tak se prostě musí snížit náklad. A výsledek výpočtů musí vyjít tak, aby při výpadku jednoho motoru před dosažením rychlosti V1 stihlo letadlo do konce dráhy zabrzdit nebo naopak při výpadku motoru až po překročení V1 bylo letadlo schopno bezpečně i s jedním motorem vzlétnout. A to dokonce i na Skiathosu, který má délku dráhy jen ubohých 1628m! Prostě se podle toho musí upravit maximální vzletová hmotnost (většinou omezení množství paliva).
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
JackBrno píše:fricoolinek2 píše:No a tedy jak se tedy v úkonech liší a) start na dloooouhé ranveji b) start na ranveji, jejíž délka je "tak tak". BTW: Na "tak tak" ranveji by už mohl být velký problém při výpadku motoru, ne?
Výpočty na start se nikdy nedělají tak, že by se muselo startovat s podržením na brzdách a bez toho to nevyšlo (to piloti dělají, aby si ještě o něco zvýšili rezervu). Ale i bez podržení na brzdách to musí vyjít vždycky s dostatečnou rezervou. Proto se ty výpočty dělají pro každý vzlet samostatně podle aktuálních podmínek (náklad, palivo, teplota a tlak vzduchu, nadmořská výška a sklon dráhy...) a když by to nevycházelo, tak se prostě musí snížit náklad. A výsledek výpočtů musí vyjít tak, aby při výpadku jednoho motoru před dosažením rychlosti V1 stihlo letadlo do konce dráhy zabrzdit nebo naopak při výpadku motoru až po překročení V1 bylo letadlo schopno bezpečně i s jedním motorem vzlétnout. A to dokonce i na Skiathosu, který má délku dráhy jen ubohých 1628m! Prostě se podle toho musí upravit maximální vzletová hmotnost (většinou omezení množství paliva).
.....a jsou i kratší dráhy, třeba Santos Dumont v Rio de Janeiro a jak jim to panečku lítá.....!
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Neříkám, že ne Jen že ten Skiathos je tady za bukem a může se tam podívat každý. Pokud vím, žádná srovnatelně krátká dráha s provozem letadel kategorie 737 a dokonce 757 v Evropě není. Návštěva stojí za to
Naposledy upravil(a) JackBrno dne 23. 05. 2013, 17:32, celkem upraveno 1 x.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3160
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
denoo píše:Majuro je tedy hodně krátká runway. To musí být zkušení piloti který tam létají. K těm špalkům, to je pak jako vytáhnou?
Pri motorove zkousce treba po oprave motoru se spalky nevytahuji, letadlo se postavi (dotahne) na vhodne misto, zaspalkuje, udela se zkouska, letadlo se vypne a odtahne zas nekam.
Pri vzletu se spalky prirozene nedavaj, piloti stoji na brzdach a kdyz motory dosahnou dostatecneho tahu, tak je pustej a jedou.
Jinak co se tyce omezeni tahu se vetsinou (u Airbusu vzdy, tam to jinak nejde) dela tak, ze se zada vypoctena teplota (maximalni tah motoru klesa s teplotou) a motory snizi tah tak, jakoby byl vzduch te konkretni teploty.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 580
- Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
No tak ja treba neznam letadlo, ktere by pri plnem vykonu neslu udrzet na miste pri normalnim podkladu beznymi provoznimi brzdami, vetsinou na to staci i parkovacka (zalezi na brzdovem systemu). Mala vaha muze byt nekdy limitujici,cim tezsi tim lepsi. Snad jedine vojenska era to nedaji…Poskozeni brzd rozhodne nehrozi.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3160
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Poskozeni brzd urcite ne, limitujici faktor bych spis hledal v pneumatikach.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 129
- Registrován: 03. 07. 2012, 11:05
- Oblíbené typy letadel: Boeing 777,737
Airbus A319,320,321,380 - Pohlaví: muž
- Bydliště: LKPR
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
vim, ze je toto uz starsi tema, ale na ZNZ se pry startuje z brzd ne? je tam kratka draha.......
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5478
- Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
- Bydliště: up in the air
- Stav: Offline
Re: Dá se letadalo udržet na brzdách při plném tahu?
Pajousek píše:vim, ze je toto uz starsi tema, ale na ZNZ se pry startuje z brzd ne? je tam kratka draha.......
3km nejsou uplne kratka draha a lita tam 763
http://en.wikipedia.org/wiki/Abeid_Aman ... al_Airport