Boeing 737 MAX

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
GrenA350
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 23. 12. 2012, 06:19
Stav: Offline

Boeing 737 MAX

Příspěvek od GrenA350 »

Hmm, tak to už sú riadne "plazmy". Až mi to do bulíka skoro ani nepasuje... ale treba ísť s dobou :wink:

Obrázek


Pajousek
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 129
Registrován: 03. 07. 2012, 11:05
Oblíbené typy letadel: Boeing 777,737
Airbus A319,320,321,380
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Pajousek »

GrenA350 píše:Hmm, tak to už sú riadne "plazmy". Až mi to do bulíka skoro ani nepasuje... ale treba ísť s dobou :wink:


uz se tesim, az ho bude mit TVS :-)

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od PavelD »

Nechci zaplevelit vlákno probírající aktuální události.

Když jsem poprvé viděl motor pro MAX, vznesl jsem dotaz a přímo zde na fóru jsem byl ujištěn,
že si Boeing s velikostí motoru poradí. V souvislosti s nehodou byla řeč i na téma motoru u MAX
s ohledem na jeho umístění a ovlivnění letových vlastností letadla. Nepochybně umístění motoru
není příčinou nehody, ale přemýšlím, zda 737 MAX není poslední pokus jak ještě využít původní
původní ideu ze 70.let. A nebo nové a úspornější motory budou muset být vymýšleny s menším průměrem :-)

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od mandrinka »

PavelD píše:Nechci zaplevelit vlákno probírající aktuální události.

Když jsem poprvé viděl motor pro MAX, vznesl jsem dotaz a přímo zde na fóru jsem byl ujištěn,
že si Boeing s velikostí motoru poradí. V souvislosti s nehodou byla řeč i na téma motoru u MAX
s ohledem na jeho umístění a ovlivnění letových vlastností letadla. Nepochybně umístění motoru
není příčinou nehody, ale přemýšlím, zda 737 MAX není poslední pokus jak ještě využít původní
původní ideu ze 70.let. A nebo nové a úspornější motory budou muset být vymýšleny s menším průměrem :-)



Z těch článků, co se posílaly v tom vláknu o té nehodě, psali něco, z čehož jsem pochopil, že problém není velikost motor, ale obrazně řečeno, že motor pro větší letadlo je na malém letadlu. Zkrátka motory můžou zůstat, ale musí zpátky k rýsovacím prknům a přizpůsobit velikosti motorů i trup letadla, což se jim nechtělo, protože money, money, money, aint it funny.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od PavelD »

mandrinka píše:..že problém není velikost motor, ale obrazně řečeno, že motor pro větší letadlo je na malém letadlu.


737 je stejná kategorie letadel jako A320family, proto bych vynechal termín "větší/menší" letadlo. Ale 737 je nižší a tam můj dotaz směřoval.


Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Alvin »

PavelD píše:A nebo nové a úspornější motory budou muset být vymýšleny s menším průměrem :-)

Tu úspornost přinesly právě motory s čím dál větším obtokovým poměrem, takže změnšování průměrů se v blízké budoucnosti určitě nedočkáme, resp. dokud se neobjeví nějaké revoluční technické řešení. Dílčí zlepšení přinášejí řešení jako převodovka u PW GTF nebo RR Advance a Ultrafan.

PavelD píše:...ale přemýšlím, zda 737 MAX není poslední pokus jak ještě využít původní
původní ideu ze 70.let.

Poslední verze 737 to rozhodně je. Občas se o MAXu píše jako o letadle, která ani Boeing sám nechtěl, ale A32Xneo a zákazníci (toužící co nejrychleji po úspornějších letadlech a zároveň s co nejmenšími náklady na přeškolení personálu) ho k tomu dotlačili. Výsledkem je tak letadlo s koncepcí z poloviny 60-tých let (btw. ta nízká výška, byla třeba z důvodu snažšího servisu a nakládky bagáže rovnou z plochy na menších letištích), na které se ve třech generacích postupně naroubovaly modernější technologie. Ne vždy zcela ideálně, jak ukazuje "případ MCAS".

klojM
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 125
Registrován: 26. 08. 2011, 23:04
Oblíbené typy letadel: De Havilland DH-106 Comet 4C
Lockheed L-1049F Super Constellation
Tupolev Tu-114
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od klojM »

Přehledně zpracováno "Where the grounded 737 MAX are stored": http://tinyurl.com/y252qg8m

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Globik »

Tak je tu první žaloba od pilotů za ušlý zisk, 100 M$
https://zdopravy.cz/piloti-southwest-ai ... dam-35434/

neuromancer
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 123
Registrován: 16. 09. 2007, 00:50
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od neuromancer »

Už několikáté potvrzení toho, co tady od začátku proti názoru několika jedinců, ostatní tvrdili - počkejte a neházejte hned vinu na piloty.

https://www.idnes.cz/technet/technika/n ... chnika_pka

Jenyk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 54
Registrován: 04. 12. 2009, 21:28
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Jenyk »

Světlo na konci tunelu nevidět. Nechci být špatným prorokem, ale nepřekvapilo by mne, kdyby MAXy nelétaly nikdy, Boeing skončil v bankrotu a řada manažerů v base: https://seekingalpha.com/article/429762 ... gets-worse

Na to, že tohle úmyslné, vědomé, dříve nepředstavitelné porušení všech zásad vedlo k tuším 346 mrtvým je okolo toho docela dost ticho. Porovnejte to s Černobylem, Fukušimou, Challengerem, kde se dají vysledovat dost podobné příčiny, počty obětí byly o dost (řádově) nižší a mediální humbuk nesouměřitelný.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od flyingblue »

Jenyk píše:Světlo na konci tunelu nevidět. Nechci být špatným prorokem, ale nepřekvapilo by mne, kdyby MAXy nelétaly nikdy, Boeing skončil v bankrotu a řada manažerů v base: https://seekingalpha.com/article/429762 ... gets-worse

Na to, že tohle úmyslné, vědomé, dříve nepředstavitelné porušení všech zásad vedlo k tuším 346 mrtvým je okolo toho docela dost ticho. Porovnejte to s Černobylem, Fukušimou, Challengerem, kde se dají vysledovat dost podobné příčiny, počty obětí byly o dost (řádově) nižší a mediální humbuk nesouměřitelný.


Boeing v bankrotu skoncit nemuze. Americka vlada ho podrzi.

Paul1
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 228
Registrován: 23. 01. 2016, 17:44
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Paul1 »

Jenyk píše:Světlo na konci tunelu nevidět. Nechci být špatným prorokem, ale nepřekvapilo by mne, kdyby MAXy nelétaly nikdy, Boeing skončil v bankrotu a řada manažerů v base: https://seekingalpha.com/article/429762 ... gets-worse

Na to, že tohle úmyslné, vědomé, dříve nepředstavitelné porušení všech zásad vedlo k tuším 346 mrtvým je okolo toho docela dost ticho. Porovnejte to s Černobylem, Fukušimou, Challengerem, kde se dají vysledovat dost podobné příčiny, počty obětí byly o dost (řádově) nižší a mediální humbuk nesouměřitelný.


Co jsi měl z matematiky? Odkdy je 4000 míň než 346?

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od MEA »

Paul1 píše:
Jenyk píše:Světlo na konci tunelu nevidět. Nechci být špatným prorokem, ale nepřekvapilo by mne, kdyby MAXy nelétaly nikdy, Boeing skončil v bankrotu a řada manažerů v base: https://seekingalpha.com/article/429762 ... gets-worse

Na to, že tohle úmyslné, vědomé, dříve nepředstavitelné porušení všech zásad vedlo k tuším 346 mrtvým je okolo toho docela dost ticho. Porovnejte to s Černobylem, Fukušimou, Challengerem, kde se dají vysledovat dost podobné příčiny, počty obětí byly o dost (řádově) nižší a mediální humbuk nesouměřitelný.


Co jsi měl z matematiky? Odkdy je 4000 míň než 346?


tak zas snáď v Challangeri ani s Columbiou dokopy nebolo 4000 kozmonautov... Tie atomky sú už iný príbeh aj keď Japončíci uvádzajú u Fukušimy - počet obetí z radiácie - 1. a z evakuačného stresu 1600 (to už je silne o.t. ale sem dávajú samovraždy, nedostatok lekárskej starostlivosti a rakovinu po nehode - typickí japonskí alibisti).

A keď už sme pri množstvách - aký je počet obetí vojny a hladomoru v Jemene? A tiež sa zámerne mlčí... Čiže, aj tristopäťdesiat z totálnej nedbalosti je dosť. Aj jeden by bol...

Jenyk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 54
Registrován: 04. 12. 2009, 21:28
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Jenyk »

Byla zveřejněna závěrečná zpráva k vyšetřování první nehody. Pomalu se jí prokousávám: http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_avia ... Report.pdf. Sice to není úplně má parketa, ale je to vynikající práce. O celé sáze MAXů se bude dlouho učit v mnoha oborech. Jen těm mrtvým to bohužel už nepomůže....

Napadají mne dvě otázky na znalejší.

Předpokládám, že při znovuzavedení MAXů budou jejich piloti muset na přeškolení. Dokážeme odhadnout, v jakém rozsahu a jak rychle se to může stíhat?
MCAS koriguje nevhodné aerodynamické vlastnosti letadla. Podle vyjádření Boeingu se MCAS nově aktivuje jen jednou. A co potom, to se už éro klidně může postavit na ocas? A pokud neaktivní MCAS nevadí po jeho první deaktivaci...proč se vlastně spouští poprvé.. a proč tam vlastně je? Bude to vlastně sloužit hlavně jako upozornění pilotům, aby si přiliš velkého úhlu náběhu všimli a pořešili?

Tohle bude ještě sranda. Zvláště EASA si na recertifikaci MAXů dá hodně záležet.

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Ace2 »

Myslím že to dává docela dobrou logiku. Pokud se letadlo dostane na kraj letové obálky kdy je třeba aby MCAS zareagoval tak se tak patrně stalo nepozorností posádky. MCAS vrátí letadlo zpět do letové obálky a to si myslím bude dostatečný čas na to aby se posádka probrala a začala něco dělat a pak už není MCAS potřeba.

MAX je sice smutný případ, na druhou stranu vzhledem k tomu, že to letadlo je nyní prověřováno do posledního nýtu a řádku kódu si myslím, že to bude super bezpečné letadlo. Označil bych to jako B737 MAX Mark II.


Odpovědět