Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na ledadlu

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od micaello »

Zrovna tuto nehodu jsem nejak podrobne nestudoval, ze zprav si pamatuji, ze doslo k zamrznuti pitotovych trubic (nacez byl proveden redesign), coz vedlo k nekolikanasobnemu selhani pristroju.
Nicmene ted si ctu vysetrovaci zpravu a ano, doslo k pochybeni nedostatecne vycvicene posadky. Takze beru cast sveho prispevku o AF447 zpet a kaju se #:-s


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

V pohodě :-) Ono těch čistě technických nehod, kde nemohla posádka nic dělat, je opravdu velice málo. Naštěstí spolehlivost a zálohování systémů v posledních desetiletích takové události téměř vylučuje.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od fricoolinek2 »

Nicméně pro Air France žádná "výhra", když během čtyř let vinou pilotů zničly jednu A340 a jednu A330, v jednom případě NAŠTĚSTÍ beze ztrát na životech, díky čemuž se i po 20 letech provozu může A340 "pyšnit" tim, že je to stroj, v kterym nikdo nezahynul.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od micaello »

A340 taky nebylo moc vyrobeno (v pomeru treba k B777)

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od pavelpmi »

377


fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od fricoolinek2 »

pavelpmi píše:377



To je tak 1/3 oproti B777. Ta se už se tím bohužel dva týdny chlubit nemůže... :(

warman_cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 15. 02. 2012, 17:19
Stav: Offline

Re: Nehody

Příspěvek od warman_cz »

JackBrno píše:No tam kde je dost místa, udělá se prostě tak dlouhá dráha, že to není potřeba. Pokud je dráha kratší, tak to je proto, že tam nebylo místo na delší dráhu, takže tam už logicky není ani místo na zpevněné předpolí ;-) Nicméně se testovalo (a snad to i na některých letištích existuje) v předpolí dráhy kus bezpečností plochy, která je tvořena speciálním křehkým betonem, do kterého se zaboří podvozky a rozpadající se beton má velký brzdící účinek. Jenže to je pak zase dilema. Rychlost V1 musí být počítána na pevnou část dráhy a po V1 už musí letadlo do vzduchu. Takže vlastně tu záchrannou oblast nevyužije. Ono je to ale stejně vytvořeno jako nouzovka když neubrzdí přistání, ne vzlet.


Mylšenkově souhlasím, ale terminologicky doporučuju dostudovat předpis L14:
Dojezdová dráha (Stopway)
Vymezená pravoúhlá plocha na zemi navazující na konec použitelné délky rozjezdu upravená tak, aby na ní mohlo letadlo zastavit při přerušeném vzletu.

3.7.3 Dojezdová dráha musí být upravena nebo vybudována tak, aby byla schopná v případě přerušeného vzletu přenést zatížení letounem, kterému je dojezdová dráha určena, aniž by došlo k poškození konstrukce letounu.
Poznámka: Instrukce týkající se únosnosti dojezdových drah jsou uvedeny v Dodatku A, bod 2

3.7.4 Povrch zpevněné dojezdové dráhy musí být vybudován tak, aby zajišťoval dobrý koeficient tření, slučitelný s navazující RWY, když je dojezdová dráha mokrá.

3.7.5 Charakteristiky tření nezpevněných dojezdových drah nesmí být podstatně menší než
charakteristiky tření RWY, na níž dojezdová dráha navazuje.

...a další.


Dále pak odkazuji na obrázek A-1, kde je hezky zakresleno, že SWY se nezapočítává do LDA, tedy není použitelná pro dobrždění při přistání. Stejně tak není bez zajímavosti, že se SWY nezapočítává do TODA, pouze do ASDA.

JackBrno píše:No tam kde je dost místa, udělá se prostě tak dlouhá dráha, že to není potřeba.

To asi nebudeme rozebírat ne? Doporučuji předpis L-14, dodatek A -1, kapitola 2.

Odkaz na L14:
http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-14/data/print/L-14_cely.pdf

Jen pro zajímavost, podle publikovaných délek v AIPu je na LKPR RWY 04 k dispozici SWY o délce 180 m, kdežto předpolí pouze 60 m.

Přeju prima den

warman_cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 15. 02. 2012, 17:19
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od warman_cz »

Omlouvám se za předchozí offtopic, ale nedalo mi to.

K tématu...
Co se pamatuju, tak se konstrukčně připouští jedna fatální nehoda na 10 000 000 letových hodin - vložená spolehlivost, kvalita zpracování atd.

Nicméně reálně se statistiky pohybují někde okolo jedné fatální nehody na 2 000 000 letových hodin.

Ten rozdíl je téměř výlučně způsobem chybou lidského činitele (záměrně neříkám posádky).

Mnohem zajímavější by byla statistika, kerou ale asi není možné získat: Kolik nehod se nestalo, protože je lidský faktor dokázal včas rozpoznat a eliminovat?

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3159
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od Fabo »

warman> To by neslo dost dobre definovat... kde udelas caru co posadka rozeznala a opravila, a co uz do toho nepatri (protoze to je bezna vec)?

warman_cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 15. 02. 2012, 17:19
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od warman_cz »

Však jsem psal, že takovou statistiku pravděpodobně není možné získat. Snad leda kdybychom přešli výlučně na letadla řízená počítačem bez zásahu člověka ;-) a i když je to zajímavá představa, stále je to především scifi.

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od krakra »

OR píše:AirFrance Concorde v Paříži asi také bylo pro posádku rozumně neřesitelné. To byla myslím primárně lidská chyba mechaniků Continentalu a neprovedení kontroly dráhy před startem supersonicu. Čili lidská chyba, ale ne posádky.

Velká spekulace:
Možná, kdyby provedli proti pravidlům a předpisům rejected takeoff při rychosti lehce nad V1, zničili by letadlo, ale byla by šance přežít.


Existuje o tom konspirační teorie, a také byl natočen dokument že to celé bylo poněkud jinak.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

Konspirační teorie existují prakticky o všem a většinou je to snůška nesmyslů. Těžko se vyvrací, protože konspirátoři považují za dostatečný důkaz už jen to, že oficiální místa teorii popírají :-)

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od františek dobrota »


Lingus
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 425
Registrován: 26. 04. 2008, 16:08
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od Lingus »

františek dobrota píše:Požadavky vlákna naplňuje třeba tohle:
http://www.aaib.gov.uk/publications/formal_reports/1_2010_g_ymmm/g_ymmm_report_sections.cfm


Už jsem se začínal bát, že si na to nikdo nevzpomene. V případě, kdy těsně před přistáním vysadí oba motory, toho posádka moc nezmůže. V tomto případě ale kapitán udělal to nejlepší, co mohl.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od Zdenek »

krakra píše:
OR píše:AirFrance Concorde v Paříži asi také bylo pro posádku rozumně neřesitelné. To byla myslím primárně lidská chyba mechaniků Continentalu a neprovedení kontroly dráhy před startem supersonicu. Čili lidská chyba, ale ne posádky.

Velká spekulace:
Možná, kdyby provedli proti pravidlům a předpisům rejected takeoff při rychosti lehce nad V1, zničili by letadlo, ale byla by šance přežít.


Existuje o tom konspirační teorie, a také byl natočen dokument že to celé bylo poněkud jinak.

Monu poprosin o link k té konspirační teorii? Ono je známo kdy přesně dostali informaci o tom, že hoříí? Nebyli už ve vzduchu?


Odpovědět