Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na ledadlu

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na ledadlu

Příspěvek od fricoolinek2 »

Pamatujete nehodou velkého letadla "západních" aerolinek (Evropa mimo Balkánu a ex-SSSR, USA, Kanada, Austrálie, Japonsko, Korea), kde by vyloženě došlo k selhání stroje a ne selhání posádky letadla či vnějšímu faktoru (pták)? Osobně si z hlavy vzpomenu na MD-11 Swissairu v roce 1998, kde byl fajrák na palubě... Ale to je už 15 let..


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

Takových nehod najdeš naprosté minimum. Ve většině případů případů se na tom velkou měrou podílela posádka chybnou reakcí na závadu. Například ani ten SwissAir rozhodně není čistě technická nehoda. Vypukl sice bez zavinění posádky požár, ale posádka nešla okamžitě na přistání na nejbližším letišti, ale nejprve hledali místo pro vypouštění paliva, pak vypouštěli a pak už bylo pozdě.... Kdyby okamžitě šli na nejbližší letiště s přistáním přes váhu, pravděpodobně by to stihli. Není ani úplně vina posádky, údajně postupovali podle příruček společnosti, ale logičtější je s hořícím letadlem okamžitě přistát bez ohledu na předpisy. A podobné spoluzavinění posádky najdeš téměř u každé nehody způsobené technikou. Vyloženě technická příčina, kde posádka neměla šanci to zachránit, byl třeba 747 JAL, kterým upadl ocas i s hydraulikou nebo podobně turecká DC-10, které uletěli nákladové dveře i s hydraulikou. A ještě DC-9 (možná to byl MD-80) Alaska airlines, kdy se z důvodu špatné údržby rozpadlo ovládání výškového stabilizátoru a letadlo bez možnosti kontrolovat výšku šlo střemhlav do moře. Posádka k tomu však taky trochu přispěla, protože se s nefunkčním ovládáním stabilizátoru neustále pokoušela manipulovat, až se zadřený šroub rozpadl. Kdyby to nechali být, mohli s určitými obtížemi přistát. Všechno to ale je asi víc, než 15 let. Víc mě jich momentálně nenapadá, protože čistě technická příčina bez možnosti posádky letadlo zachránit, je vyjímečná. Ve většině ostatních nehod s prvotní technickou příčinou šance na záchranu byla, ale posádka ji nevyužila. Tím je samozřejmě neobviňuji, vždycky dělají do můžou, ale někdy prostě zvolí špatný postup a v operačních příručkách nelze podchytit úplně všechny možné poruchy. Naopak zase v jiných případech posádky konaly pilotní zázraky, když dostali letadlo nebo aspoň cestující z téměř neřešitelných problémů. Čistě technické havárie u dopravních letadel už dnes naštěstí nenastávají, výrobci se poučili z chyb.

Ulafme
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 162
Registrován: 08. 11. 2009, 00:32
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od Ulafme »

Pravděpodobně do této kategorie patří (pokud budeme věřit variantě exploze palivové nádrže) TWA 800 z 17.7.1996 i American 587 z 12.11.2001 (utržené směrové kormidlo a kýlovka).

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

Jo, TWA800 určitě, tam piloti nemohli dělat nic. Naopak utrženou kýlovku airbusu zavinili piloti! Ve snaze dostat se z úplavu za předchozím letadlem několikrát vyšlápli směrovku na doraz střídavě na obě strany, což za letu nemohla vydržet.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Nehody

Příspěvek od PavelD »

JackBrno píše:Víc mě jich momentálně nenapadá, protože čistě technická příčina bez možnosti posádky letadlo zachránit, je vyjímečná. Ve většině ostatních nehod s prvotní technickou příčinou šance na záchranu byla, ale posádka ji nevyužila. Tím je samozřejmě neobviňuji, vždycky dělají do můžou, ale někdy prostě zvolí špatný postup a v operačních příručkách nelze podchytit úplně všechny možné poruchy.


Bez jakéhokoli úmyslu rýpat bych chtěl opravit, z důvodu, že posádka nevěděla, o jakou poruchu se jedná, šanci nemohla využít. Takto formulované se mi to zdá lepší, samo, je to můj názor.

Izraelský kapitán Jumba v Amsťáku neměl šanci zjistit, že mu upadly !!! dva motory. Kdyby to věděl, asi by přistál...


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

Ok, souhlasím. A s tím Amstrem taky pravda. Ještě jsem si při té příležitosti vzpoměl na DC-10, které uletěl motor a taky to nezvládli a ještě sérii nehod a incidentů 737 se samovolným vychýlením směrovky na doraz, což piloti taky neměli šanci zvládnout.

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od OR »

AirFrance Concorde v Paříži asi také bylo pro posádku rozumně neřesitelné. To byla myslím primárně lidská chyba mechaniků Continentalu a neprovedení kontroly dráhy před startem supersonicu. Čili lidská chyba, ale ne posádky.

Velká spekulace:
Možná, kdyby provedli proti pravidlům a předpisům rejected takeoff při rychosti lehce nad V1, zničili by letadlo, ale byla by šance přežít.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od gr09 »

OR píše:Velká spekulace:
Možná, kdyby provedli proti pravidlům a předpisům rejected takeoff při rychosti lehce nad V1, zničili by letadlo, ale byla by šance přežít.

To je opravdu divoká spekulace a navíc kdyby to udělali a stejně se všichni zabili, bylo by to vyhodnoceno (po právu) jako jasná chyba pilotů a spekulovalo by se, že kdyby to zvedli, mohli to po okruhu bezpečně posadit.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od fricoolinek2 »

http://goo.gl/maps/uwXsT

Pokud se tam od roku 2000 nic nestavělo / nebořilo, tak po konci dráhy 26R je asi 1250 m trávnaté plochy.

BTW: Nemělo by význam, aby po konci regulérní dráhy byl ještě nějaký zpevněný terén na kterém by letadlo bylo schopno zabrzdit bez zaboření podvozku?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

No tam kde je dost místa, udělá se prostě tak dlouhá dráha, že to není potřeba. Pokud je dráha kratší, tak to je proto, že tam nebylo místo na delší dráhu, takže tam už logicky není ani místo na zpevněné předpolí ;-) Nicméně se testovalo (a snad to i na některých letištích existuje) v předpolí dráhy kus bezpečností plochy, která je tvořena speciálním křehkým betonem, do kterého se zaboří podvozky a rozpadající se beton má velký brzdící účinek. Jenže to je pak zase dilema. Rychlost V1 musí být počítána na pevnou část dráhy a po V1 už musí letadlo do vzduchu. Takže vlastně tu záchrannou oblast nevyužije. Ono je to ale stejně vytvořeno jako nouzovka když neubrzdí přistání, ne vzlet.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od fricoolinek2 »

No a co tedy kluzáková A330? Kdyby ty Azory náhodou nebyly v dosahu klouzavýho doletu a muselo se jít na vodu, tak by to zřejmě byl obrovský průser. i z důvodu toho, že by to bylo na širym moři a ne uprostřed velkoměsta...

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Nehody

Příspěvek od fricoolinek2 »

JackBrno píše:No tam kde je dost místa, udělá se prostě tak dlouhá dráha, že to není potřeba. Pokud je dráha kratší, tak to je proto, že tam nebylo místo na delší dráhu, takže tam už logicky není ani místo na zpevněné předpolí ;-) Nicméně se testovalo (a snad to i na některých letištích existuje) v předpolí dráhy kus bezpečností plochy, která je tvořena speciálním křehkým betonem, do kterého se zaboří podvozky a rozpadající se beton má velký brzdící účinek. Jenže to je pak zase dilema. Rychlost V1 musí být počítána na pevnou část dráhy a po V1 už musí letadlo do vzduchu. Takže vlastně tu záchrannou oblast nevyužije. Ono je to ale stejně vytvořeno jako nouzovka když neubrzdí přistání, ne vzlet.


Jinak koukám, že 24 na Ruzyni je na tom taky jakž takž slušně. Po konci ranveje asi 850m rovnýho pole....

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

fricoolinek2 píše:No a co tedy kluzáková A330? Kdyby ty Azory náhodou nebyly v dosahu klouzavýho doletu a muselo se jít na vodu, tak by to zřejmě byl obrovský průser. i z důvodu toho, že by to bylo na širym moři a ne uprostřed velkoměsta...

Zase technická závada, ze které udělali průser piloti, protože nevěřili indikátorům stavu paliva a přes podezření na jeho únik z jedné nádrže otevřeli přepouštění, čímž vypustili i palivo z druhé nádrže. Jen shodou náhod byli v dosahu letiště. Takže to není čistě technická událost.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od micaello »

Neni to sazmorejme 100% jiste, protoze na to uz se nikdy nenajde zrejme odpoved, ale jako prvni me napadl let 447 AirFrance z Ria do Parize.

Pak tady mas lety Atlantic Southeast Airlines 529 (a zrejme i 2311), kdy byl pad letadla zapricinen spatnym postupem vyroby vrtuli (dochazelo k trhlinkam a unave materialu z duvodu koroze).

Pak je jeste otazka, zda do toho chces pocitat i technicke zavady, ktere vznikly zapricinenim technicke udrzby (zde treba zmineny MD-83 Alaska Airlines 261), kazdopadne v tomto pripade se zde najde tech nehod opravdu mraky :|

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Nehody "západních" aerolinek způsobených závadou na leda

Příspěvek od JackBrno »

micaello?

AF447? Si děláš srandu, ne? ;-) to byl přece jasný průser posádky. Tam byla relativně malicherná technická závada a do háje letadlo poslala posádka svojí nekompetentností a nespoluprácí. Normální posádce by to nezpůsobilo vážnější problém.


Odpovědět