Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 430
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod janko » 25. 03. 2014, 19:49

Nuz jack a aj ostatni. V ziadnom pripade som nemal ani nemam v umysle niekoho zosmiesnit alebo urazit. Ak to tak vyznelo tak sa ospravedlnujem.

Napriek vsetkym moznym zdovodneniam prispievajucich s tym co sa udialo s osudnym lietadlom zostava moje presvedcenie nemenne, aj ked to mnohych irituje.

Niekto si nesplnil zakladne povinnosti pri riadeni leteckej prevadzky a je jedno ci mal k dispozicii taky alebo onaky radar.

Neviem ci niekto z tu prispievajucich ma prakticke skusenosti s organizaciou Letecka patriacia a zachranna sluzba, kedysi Ceskoslovenska dnes uz len Slovenska, alebo ci vobec viete o takejto sluzbe, pretoze by nemohlo vzniknut tolko scifi variant na to co sa udialo. V jej cinnosti hraje rozhodujucu a najpodstatnejsiu ulohu personal riadiaci letovu prevadzku v okrsku kde dojde k vzniku mimoriadnej situacie. Lebo ta je uvedena do cinnosti prave personalom riadiacim letovu prevadzku. Tam sa nehraje o fazulky.

Zaujimave su linky na dosahy radarov a tiez poznamka o moznosti vzlietnutia stihacov. Aspon ze niekto takuto moznost vobec pripustil.

Nebudem uz pisat mena aby sa niekto nahodou neurazil.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod JackBrno » 25. 03. 2014, 20:49

Janko:

Neboj, nikoho jsi neurazil, to bys musel být trochu větší znalec problematiky. Bohužel se jedná o záležitost, ve které tisíce hodin za kniplem malého letadla žádnou kvalifikaci neznamenají. Tak zkus popsat, co by sis představoval, že tak asi mohli udělat, když se jim letadlo ztratí ze sekundárního radaru a primární nemají. A navíc zrovna v okamžiku, kdy ho nikdo cíleně nesledoval, protože se právě odhlásil z jednoho stanoviště s tím, že je vše OK a ještě se nenahlásil na následující. Ani jedno stanoviště tak nemělo důvod zrovna to letadlo hlídat. Vážně by mě tvé přesvědčení zajímalo ;-) Pokud nemá jejich sekundární radar nějaký alarm pro ztrátu letadla, jakože asi nemá, tak logicky muselo minimálně několik minut trvat, než si zmizení vůbec někdo všimnul. Následně se ho nejspíš několik dalších minut pokoušeli kontaktovat na různých frekvencích a teprve potom byla spuštěna pátrací operace. Nedivil bych se, kdyby ztrátu letadla zjistili třeba až po 15-ti minutách. A jelikož zcela zmizela indikace, neměli žádný důvod předpokládat, že letadlo stále letí, spíš se dalo čekat, že tedy havarovalo. Takže nebyl důvod okamžitě vysílat stíhačky. Ty se primárně vysílají v případech, kdy do vzdušného prostoru státu vletí neidentifikované letadlo, což nebyl tento případ. Každopádně i kdyby stíhače vyslali, bylo už pozdě, šance že by letadlo ještě našli byla nulová, protože za tu dobu už muselo být i mimo dosah palubních radarů stíhaček. Fakt netuším, co se snažíš dokázat, pořád nedokážeš pochopit, že je obrovský rozdíl mezi tím prostorem s otrevřeným mořem a hromadou nespolupracujících států a tím, kdyby se něco podobného stalo v Evropě, kde je vysoká hustota všech typů radarů a řízení letového provozu všech států včetně vojáků spolu intenzivně spolupracují. Ber v úvahu, že se jedná o asii s poběkud odlišnou mentalitou a služební horlivostí, navíc v oblasti několika států, které spolu ne zrovna kamarádí a každý si hraje na vlastním písečku.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod Karel_x » 25. 03. 2014, 22:00

Je jasné, že nikdo neznáme pravidla, podle kterých se řídí jednotlivá ATC a PVO stanoviště v oblasti. To, že zaregistrovali ztrátu letadla sice víme z toho, že poté, co se ho opakovaně pokoušeli volat i na nouzové frekvenci, požádalo ATC Ho-Či-Min vpředu letící eroplán o předání zprávy pro MH370.
Pokud mohu usuzovat ze svých zkušeností, když jsem v před léty coby absolvent VŠ skoro rok sloužil na vojně jako velící jednoho stanoviště PVO (samozřejmě s primárními radary), tak bychom si asi hned všimli, že se nám eroplán v naší oblasti otočil a vracel se zpět. Pokud by mi operátoři neusnuli :D. Což se obvykle nestávalo - naopak si po půlnoci iniciativně vyhledávali cíle (třeba meteorologický balon nad Vídní), které byli i mimo naši oblast, jen proto, aby se nenudili a aby je ospalost nepřemohla.
Pokud jsem byl párkrát svědkem startu ostré hotovosti z Mošnova, musím říct, že to byl docela impozantní pohled, jak MiG-29 nabíraly výšku a během několika minut byly na druhém konci republiky. Později jsem byl dokonce (poněkud formálně) přeškolován na letovoda, nicméně si troufnu tvrdit, že bych snadno dokázal i já hotovostního stíhače v tomto případě navést na T7. Nechci ale podobné zkušenosti zevšeobecňovat na cizí prostředí, naprosto souhlasím s tím, že podmínky dnes a na druhém konci zeměkoule mohou být hodně odlišné. Berte to čistě jako technickou poznámku, že je to teoreticky proveditelné.

Ohledně vypnutí ACARSu mám ještě jednu informaci, která by mohla vrhnout světlo na jednu záhadu:
It is MAS procedure to switch ACARS, VHF, and High Frequency selection off but this is only for flights to China as the service provider for MAS does not cover China. Some if not all pilots switch them all off for a while and then later switch SATCOMM back on to force the system into SATCOMM mode

Source:
http://www.nst.com.my/latest/font-color ... d-1.521314

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod JackBrno » 25. 03. 2014, 22:30

Nejsem teď úplně jistý, ale mám pocit, že odpovídač byl vypnut před tím, než se začali otáčet, takže jediné co asi mohli vidět, že jim letadlo zmizelo. A je otázka, kdy si toho všimli.

Peto24
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 51
Registrován: 25. 02. 2014, 16:20
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod Peto24 » 25. 03. 2014, 23:12

Tak RIP. Budem rad, ak sa najdu cierne skrinky, aj ked v to velmi neverim. Kedze sa mi zda, ze vysielaju signal o polohe iba +-30dni? Zda sa mi, ze ked spadlo lietadlo do Pariza, tak prisli info, ze ak skrinky nenajdu, uz ich nenajdu nikdy. V takej hlbke je to samozrejme mozne, ale kedy, o 10-20-30rokov?
Rad by som vedel, co sa tam naozaj stalo... Ci nahodou nebudu poskodene aj tie, je otazne.

Kazdopadne, vzhladom na posledne fakty si myslim ze su takemoznosti:
-lietadlo uniesla posadla, zamkla sa, nikto sa nedostal dnu.
-lietadlo uniesli nejaki cestujuci, mozno ti dvaja s falosnymi pasmi... zeby sa ale dostali tak daleko, je zahada. Klesanie a stupanie ale mozno doda odpoved, ze lietadlo nepilotovali, len nutili pilotov ist kam chcu oni. Ti preto klesali a stupali /mozno s vedomim, ze udaje o polohe su vypnute/ a nejakym sposobom na seba chceli upozornit.
Kazdopadne, velky FAIL pre malajziu, pretoze ak by chceli, kludne by sundali veze v malajzii, ked takto lahkovazne "nevidia" a neriesia stihackami cudzi objekt v ich vzdusnom priestore.
Jednak sa spekuluje o zadrziavani info kvoli tomu, aby okolite staty nevedeli ako vojensky dobre na tom su dalsie staty, a na druhej strane mam verit, ze nemali v prevadzke nejake vojenske radary, a neposlali tam stihacky? Ja fakt neviem, ale tomu neviem verit.

nevylucujem ani nieco ako eskort vojenskymi stihackami - pojdete tam, kam Vam povieme,
ale zostrelit ich v takej dialke od kuala lumpur by bol podla mna problem to ututlat.. este verim, ze vietnam alebo thajsko by ich zostrelilo, ale zeby ich tak daleko zostrelili malajziske stihacky, alebo australske.. neverim. proste vsade samy radar.. sice, o radaroch by sa dalo polemizovat.. vsak. #:-s


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod JackBrno » 25. 03. 2014, 23:40

Já si myslím, že vysvětlení nakonec bude mnohem jednodušší, než se tady spekuluje :-) Nějaké sestřelování nebo vojenské eskorty bych do toho nemotal, tam by nesedělo 7 hodin letu. Chce to jen najít černé škatule a bude jasno. Je ovšem možné, že pokud to bylo ze strany posádky, což je dost pravděpodobné, tak že si hlasový záznamník jednoduše vypnuli. Skříňky sice vysílají jen asi 30 dní, ale ty z AF447 našli taky až dlouho potom (2 roky). Pokud najdou aspoň nějaké trosky a budou vědět, kde letadlo padlo do vody, tak šance najít skříňky bude slušná. Každopádně nepochybuju o tom, že pro to udělají maximum a jen tak to nevzdají. Minimálně amíci budou za každou cenu chtít zjistit příčinu a vyloučit chybu letadla.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 694
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod rpet » 26. 03. 2014, 08:01

janko píše:...Niekto si nesplnil zakladne povinnosti pri riadeni leteckej prevadzky a je jedno ci mal k dispozicii taky alebo onaky radar.


no, a kluci, kteří tomu na rozdíl od nás, janko, rozumí, se ti už dlouho snaží vysvětlit, že právě toto rozhodně jedno není 8)

janko píše:Neviem ci niekto z tu prispievajucich ma prakticke skusenosti s organizaciou Letecka patriacia a zachranna sluzba, kedysi Ceskoslovenska dnes uz len Slovenska, alebo ci vobec viete o takejto sluzbe, pretoze by nemohlo vzniknut tolko scifi variant na to co sa udialo. V jej cinnosti hraje rozhodujucu a najpodstatnejsiu ulohu personal riadiaci letovu prevadzku v okrsku kde dojde k vzniku mimoriadnej situacie. Lebo ta je uvedena do cinnosti prave personalom riadiacim letovu prevadzku. Tam sa nehraje o fazulky.


tak nám zkus vysvětlit, která "letecká pátrací a záchranná služba" mezi Perth a Kuala Lumpur to má na starosti.

janko píše:Nebudem uz pisat mena aby sa niekto nahodou neurazil.


nikdo z nás není uražený. jen se divíme tvým "zkušenostem pilota", toť vše...

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 430
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod janko » 26. 03. 2014, 08:10

No co uz. Nikomu nevnucujem moje skusenosti z lietania a som rad, ze sa nasiel niekto kto pozna situaciu z druhej strany teda z radaru a napiasl o nej lebo ja ju poznam z tej strany, leteckej.

Takze, stale trvam na tom, ze ci je to tu alebo tam, tak predpisy platia ci uz vojenske alebo ICAO a niekto ich bud dodrzuje alebo nie.
To musia zodpovedat iny.

Neodskriepitelny fakt je ten, ze im lietadlo zmizlo. A ako dlhu nic nerobili a preco to tiez vedia.

Niekto si bude spytovat svedomie este velmi dlho.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod tempranilo » 26. 03. 2014, 08:27

Trošku z jiného soudku, docela dobře je (dle mého) zpracováno a sledováno téma v tomto médiu: http://www.straitstimes.com/malaysia-ai ... 70-missing, například popis toho, proč Malajci usoudili, že letadlo letělo a spadlo v jižní části Indického oceánu: http://www.straitstimes.com/the-big-sto ... he-sea-201, zejména analýza AAIB je z tohoto hlediska asi průlomová: http://www.straitstimes.com/breaking-ne ... ation-bran

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 430
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod janko » 26. 03. 2014, 18:48

Aby som si nevymyslal. Mozno trochu dlhe ale dobre na zaciatok.

Ak dôjde alebo je odôvodnená obava že došlo k nehode na území Slovenskej republiky, tak bez zbytočného odkladu, podáva hlásenie:

a) prevádzkovateľ lietadla, prevádzkovateľ letiska, pracovník zodpovedný za letovú prevádzku, riadenie alebo vykonanie letu, prípadne iná osoba, ktorá má o nehode informáciu, na oblastné stredisko riadenia letovej prevádzky (ACC), prípadne na ktorékoľvek stanovište letových prevádzkových služieb, ktoré postúpi hlásenie na ACC;

b) ACC záchrannému koordinačnému stredisku (RCC), ktoré aktivizuje služby pátrania a záchrany;

c) RCC postúpi hlásenie Leteckému a námornému vyšetrovaciemu útvaru, príslušným orgánom PZ SR a prevádzkovateľovi lietadla, ak je možné zistiť jeho kontaktné údaje, ak hlásenie neprišlo od niektorého z uvedených subjektov. V prípade nehody lietadla zahraničného prevádzkovateľa lietadla záchranné koordinačné stredisko podá hlásenie aj Ministerstvu zahraničných vecí Slovenskej republiky.

O vzniku každej udalosti je:

prevádzkovateľ lietadla, prevádzkovateľ letiska, prevádzkovateľ schválenej plochy alebo stanovišťa letových prevádzkových služieb alebo pracovník zodpovedný za letovú prevádzku, riadenie alebo vykonanie letu alebo iný dotknutý subjekt civilného letectva povinný podať hlásenie o leteckej nehode alebo incidente podľa formulára, ktorý je uvedený v predpise L-13, príloha A, bez zbytočného zdržania priamo na Letecký a námorný vyšetrovací útvar.

Podáva sa telefonicky, ďalekopisom, faxom alebo elektronickou poštou v otvorenej reči a v slovenskom jazyku s použitím publikovaných platných skratiek ICAO a skratiek uvedených v predpise L-13.

Ak je hlásenie podané telefonicky musí ho podávajúca osoba následne zaslať aj v písomnej forme. V prípade, keď by zhromažďovanie všetkých údajov uvedených vo formulári spôsobilo zdržanie, podá sa aj neúplné hlásenie alebo voľnou formou a ďalšie údaje sa doplnia po ich zistení.

Letecká nehoda ( Accident )

Udalosť spojená s prevádzkou lietadla, ku ktorej v prípade lietadla s posádkou príde v okamihu, keď akákoľvek osoba vstúpila na palubu lietadla s úmyslom realizovať let, do okamihu, keď všetky takéto osoby z lietadla vystúpili, alebo v prípade lietadla bez posádky od okamihu, keď je lietadlo pripravené na pohyb na účely realizácie letu, do okamihu, keď sa lietadlo zastaví na konci letu a vypne sa primárny pohonný systém, pričom počas tejto doby:

a) došlo k smrteľnému alebo vážnemu zraneniu osoby následkom

- prítomnosti v lietadle alebo

- priameho kontaktu s akoukoľvek časťou lietadla vrátane častí, ktoré sa oddelili z lietadla alebo

- priameho vystavenia prúdu z trysiek,

s výnimkou prípadov, keď zranenie nastalo z prirodzených príčin, keď si zranenie osoba spôsobí sama alebo je spôsobené inými osobami, alebo keď sú zranení neoprávnení cestujúci skrývajúci sa mimo oblastí, ktoré sú bežné prístupné cestujúcim a posádke, alebo

b) lietadlo utrpelo škody alebo konštrukčnú poruchu, ktorá má negatívny vplyv na konštrukčnú pevnosť, na výkon alebo letové vlastnosti lietadla a ktorá by si v bežnom prípade vyžadovala rozsiahlu opravu alebo výmenu dotknutého komponentu, s výnimkou prípadu poškodenia alebo poruchy motora, ak sa poškodenie obmedzuje len na jeden motor (vrátane jeho krytov alebo príslušenstva), vrtule, koncové časti krídiel, antény, sondy, lopatky, pneumatiky, brzdy, kolesá, aerodynamické kryty, rozvodové dosky, dvere podvozku, predné sklá, vonkajší plášť lietadla (napr. malé preliačiny alebo prerazené diery) alebo malé poškodenia listov hlavného rotora, listov chvostového rotora, podvozku a poškodenia následkom krupobitia alebo nárazu vtákov (vrátane dier v anténovom kryte) alebo

c) lietadlo je nezvestné alebo je na úplne nedosiahnuteľné.



Vážny incident ( Serious incident )

Incident zahŕňajúci okolnosti naznačujúce, že existovala veľká pravdepodobnosť nehody spojenej s prevádzkou lietadla použitého s úmyslom letieť, ku ktorej v prípade lietadla s posádkou príde od okamihu, keď akákoľvek osoba vstúpila na palubu lietadla s úmyslom realizovať let, do okamihu, keď všetky takéto osoby z lietadla vystúpili, alebo v prípade lietadla bez posádky od okamihu, keď je lietadlo pripravené na pohyb na účely realizácie letu, do okamihu, keď sa lietadlo zastaví na konci letu a vypne sa primárny pohonný systém.

Poznámka 1: Rozdiel medzi nehodou a vážnym incidentom je len v dôsledku.

Incident ( Incident )

Incident zahŕňajúci okolnosti naznačujúce, že existovala veľká pravdepodobnosť nehody spojenej s prevádzkou lietadla použitého s úmyslom letieť, ku ktorej v prípade lietadla s posádkou príde od okamihu, keď akákoľvek osoba vstúpila na palubu lietadla s úmyslom realizovať let, do okamihu, keď všetky takéto osoby z lietadla vystúpili, alebo v prípade lietadla bez posádky od okamihu, keď je lietadlo pripravené na pohyb na účely realizácie letu, do okamihu, keď sa lietadlo zastaví na konci letu a vypne sa primárny pohonný systém.

A ak sa docita niekto az sem tak ponukam:

http://www.caa.sk/pdf/navigacia/zasady_ ... iestor.pdf

http://www.caa.sk/pdf/navigacia/statut_amc.pdf

A vzdy to bude len o jednom, niekto je zodpovedny za sledovanie leteckej prevadzky a z toho mu vyplyvaju aj povinnosti. Je jedno na ktorom konci sveta je. Bud ich plni alebo nie.

Ak bol niekomu lahostajny osud ludi na palube ono nestastneho lietadla tak dakujem pekne za taku bezpecnost.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod JackBrno » 26. 03. 2014, 19:17

Janko:

Nezlob se, ale nechápu, proč sem kopíruješ ty elaboráty... Prostě se budeš muset smířit s tím, že letecká doprava není 100% bezpečná a že není zajištěno radarové sledování každého letu po 100% doby letu na 100% zemského povrchu. Nebo si vážně myslíš, že je povinností 100% pokrytí letových tras primárními radary? Jak asi myslíš, že by to provedli třeba uprostřed atlantiku nebo pacifiku? Zapomeň na to, nic takového neexistuje a není to v žádných předpisech! Mimo oblasti pokrytí primárními radary se spoléhá na to, že pilot s pomocí vlastní navigace dodrží přidělenou letovou trať, hladinu a rychlost a navíc se bude ve stanovených bodech hlásit. Pokud se ale pilot rozhodne nebo okolnosti způsobí, že se v takové oblasti přestane hlásit a ještě k tomu odbočí zcela mimo přidělenou letovou trať a nedoletí sám na dostupné letiště, tak bohužel neexistuje možnost, jak to letadlo urychleně nalézt a cestující zachránit. Bohužel asi celou dobu žiješ v nějaké iluzi o dopravním letectví...

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1681
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod MEA » 27. 03. 2014, 00:56

prepáč, ale keď niekto niekam skopčí predpis L-13 a iné citáty zákonov a nariadení, neznamená to ešte, že:

- predtým nepísal nezmysly
- že ich aj naozaj ovláda (predpisy)
- to má nejaký prínos pre diskusiu

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 694
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod rpet » 27. 03. 2014, 07:43

janko píše:.....Ak dôjde alebo je odôvodnená obava že došlo k nehode na území Slovenskej republiky, tak .......


ty vole, to ti po jedenácti stránkách fakt ještě nedocvaklo, že indickej oceán jako FAKT není Slovensko? tak v tom případě máš asi docela vážnej problém, kámo... :roll:

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2100
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod persona » 27. 03. 2014, 12:16

Zachycení kontextu v pojetí The Big Picture (nejlepší web shromažďující fotozpravodajství k aktuálním světovým událostem):

http://www.boston.com/bigpicture/2014/0 ... mh370.html

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 591
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvekod Zoltan » 27. 03. 2014, 12:37

Tak fotky, které mají dokazovat trosky jsou na idnesu, ale moc na nich vidět není.



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti