Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od aviatic »

MCAS je softwarová funkce,určitě by to šlo vylepšit o vyblokování MCAS z funkce a upozornění posádky v případě nesouhlasu AoA. Jenže to musí Boeing.


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

Pre mna by bolo najjednoduchsie vediet, ci to cudo co si robi s eroplanom co chce, funguje od zaciatku zapnutia vsetkych moznych spinacov alebo len pocas cinnosti autopilota. A ovplyvnuje to cinnost umeleho horizontu pocas letu?

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od aviatic »

janko píše:Pre mna by bolo najjednoduchsie vediet, ci to cudo co si robi s eroplanom co chce, funguje od zaciatku zapnutia vsetkych moznych spinacov alebo len pocas cinnosti autopilota. A ovplyvnuje to cinnost umeleho horizontu pocas letu?


Stručně,jasně a s obrázky. https://theaircurrent.com/aviation-safe ... cas-jt610/

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Karel_x »

aviatic píše:
janko píše:Pre mna by bolo najjednoduchsie vediet, ci to cudo co si robi s eroplanom co chce, funguje od zaciatku zapnutia vsetkych moznych spinacov alebo len pocas cinnosti autopilota. A ovplyvnuje to cinnost umeleho horizontu pocas letu?


Stručně,jasně a s obrázky. https://theaircurrent.com/aviation-safe ... cas-jt610/

Co jsem četl, tak v našem případě se MCAS periodicky několikrát aktivovalo hned po zasunutí flapsů (které MCAS blokují), pilot ho několikrát krátkým ručním trimem přerušil a HS vrátil. Po chvíli se to aktivovalo zase a scénář se zopakoval. Kapitán se při tom musel fyzicky přetahovat s hydraulikou (elevator feel system táhl knipl naopak), možná mu musel pomáhat kolega. Všimněte si rychlosti přestavení HS - 1° za 3,7 s. To je dost fofr. Také se kapitánovi aktivoval systém varování před stallem, stick shaking. Do toho hlášení IAS disagree, ALT disagree, feel diff press porucha. Žádné hlášení o nevěrohodném AoA nebo o aktivaci MCAS. Na gyroskopy a umělý horizont to žádný vliv nemělo. Byli z toho všichni asi dost zmatení a mysleli si možná něco o počítačích, které se zbláznily.

Při posledních akcích MCAS už z nějakého důvodu kapitán nedotáhl trim ručně úplně zpět, výchylka HS v jednotlivých cyklech MCAS postupně narůstala, pak už to přestalo být udržitelné výškovkou a letadlo přešlo do strmého klesání.

Určitě by to měl B opravit, jenže to znamená certifikaci a také poloviční přiznání viny. Uvidíme, jak to bude pokračovat, já typuji nějaké polovičaté řešení na způsob chytré horákyně.

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od aviatic »

Karel_x píše:
aviatic píše:
janko píše:Určitě by to měl B opravit, jenže to znamená certifikaci a také poloviční přiznání viny. Uvidíme, jak to bude pokračovat, já typuji nějaké polovičaté řešení na způsob chytré horákyně.


Bude zajímavé sledovat ,jak se k tomu fabrika postaví. V každém případě to řešení ale nebude moc jednoduché a ani levné. Optimální řešení by asi byla třetí AoA sonda a k tomu příslušné přizpůsobení avioniky (a to nejen softwarové) . Nejspíš to ale skončí úpravou software a další hláškou " AoA disagree " :roll:


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

Najskor toto - dnes je tomu 1753 dni co zije ta zahada s MH370. Ale pre mnohych uz asi zapadla prachom zabudnutia.

A teraz toto. Vsetko je to pekne popisane aj obrazky pekne, len preco pilot, ked to s nim neustale cvici, neurobi jednoduchu vec a nevypne nejaky spinac a ma pokoj. Alebo sa to neda?

karel - hned po zasunutí flapsů (které MCAS blokují), pilot ho několikrát krátkým ručním trimem přerušil a HS vrátil. Po chvíli se to aktivovalo zase a scénář se zopakoval. Kapitán se při tom musel fyzicky přetahovat s hydraulikou (elevator feel system táhl knipl naopak), možná mu musel pomáhat kolega. - to znamena, ze vyskovka bola trvalo prestavena na klesanie alebo to chodilo horedole?

Vyvazenie sa neda ovladat mechanicky? ma prednost nejaka automatika?

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Karel_x »

janko píše:A teraz toto. Vsetko je to pekne popisane aj obrazky pekne, len preco pilot, ked to s nim neustale cvici, neurobi jednoduchu vec a nevypne nejaky spinac a ma pokoj. Alebo sa to neda?

karel - hned po zasunutí flapsů (které MCAS blokují), pilot ho několikrát krátkým ručním trimem přerušil a HS vrátil. Po chvíli se to aktivovalo zase a scénář se zopakoval. Kapitán se při tom musel fyzicky přetahovat s hydraulikou (elevator feel system táhl knipl naopak), možná mu musel pomáhat kolega. - to znamena, ze vyskovka bola trvalo prestavena na klesanie alebo to chodilo horedole?

Vyvazenie sa neda ovladat mechanicky? ma prednost nejaka automatika?


Trimování HS se ovládá jednak ručně, přepínačem či kolečkem na kniplu a druhak ho dostavují různé systémy automaticky. Primárně tak, aby byl knipl pořád v neutrální poloze a nemusel se ručně dolaďovat třeba se změnou výšky, rychlosti nebo paliva. Dále třeba stabilizačním systémem STS nebo našim antistall MCAS. Přitom MCAS funguje tak, že po splnění nějakých podmínek se bez varování tiše aktivuje a začne si kroutit HS. Pokud v té době sáhnete na trimovací knoflík na kniplu, přednostně se provede manuální pokyn a MCAS na chvilku usne. Za chvilku se ale probudí a hra se opakuje.
Elevator feel vytváří uměle pomocí hydrauliky jakoby aerodynamický odpor na kniplu, který se počítá na základě letových parametrů. Mimo to ale s piloty špásuje i jinak. V našem případě, pokud má pocit že se letadlo blíží k stallu, začne vytvářet sílu, bránící pohybu kniplu na zvedání nosu. MCAS vám přes HS rve nos dolů a EFS vám zase klade odpor tomu čelit výškovkou.
No a stick shaking vám do toho dělá masáž zápěstí :-)

Můj názor je ten, že piloti, stejně jako mechanici možná ani netušili, že tam MCAS je, ani že na něj vypínací přepínač funguje. Teď už to pochopitelně ví každý. Prostě netušili, co se děje. Předchozí posádka to nakonec po několika minutách (a tuším pan-pan-pan) objevila a přepínač vypnula, ale zažila docela horké chvilky. Posádka osudového letu nebyla dost rychlá, možná je hlášení svedla na scestí. Kupříkladu hlášení o neplatné rychlosti je zjevně zmátlo, ověřovali si u ATC rychlost (ti jim stejně asi řekli, co dával jejich transpondér). Přitom je to absolutně nedůležité, se změnou AoA se sice lehce kompenzuje IAS (porty, hlavně statický port, jsou natočeny malinko jinak, než ve směru letu), ale na nebezpečí stallu to nemá praktický vliv. Kolik pilotů si to doma v křesle uvědomuje a kolik v propadajícím letadle? Hlášení o nesouhlasu AoA by se tam objevilo jen tehdy, pokud by se jednalo o stroj, který má zrovna na displeji zapnutý ukazatel AoA (tato možnost je zvláštní výbava)...

Pokud má někdo přesnější nebo úplnější informace, budu rád, když to doplní, upřesní nebo uvede na pravou míru. :-)

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

No, je tu podla mna tolko prinajmensom nejasnosti, ked nie abnormalit, myslim u tohoto letu Lion, ze ozaj by bolo dobre pre tych, co sa chcu o tom bavit, samostatne tema.

Uz len na tie prispevky tu od zaciatku, by si bolo treba podla mna odpovedat od slova do slova.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

Malajzijci si dali na cas: https://www.airlineratings.com/news/mal ... ely-mh370/

So zaujimavymi teoriami sa s bliziacim vyrocim bavia inde napr. o tom, ze niekto kto bol v pilotnej kabine mh370 mohol plynulym regulovanim pretlaku v kabine cestujucich tuto priviest az k uplnej dehermetizacii kabiny, bez toho aby im vypadli kyslikove masky a pasazierov tak doviest postupne az k umrtiu. Tak ostal sam sebe panom nad mh370. No co, zabavat sa treba.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Fabo »

janko píše:Malajzijci si dali na cas: https://www.airlineratings.com/news/mal ... ely-mh370/

So zaujimavymi teoriami sa s bliziacim vyrocim bavia inde napr. o tom, ze niekto kto bol v pilotnej kabine mh370 mohol plynulym regulovanim pretlaku v kabine cestujucich tuto priviest az k uplnej dehermetizacii kabiny, bez toho aby im vypadli kyslikove masky a pasazierov tak doviest postupne az k umrtiu. Tak ostal sam sebe panom nad mh370. No co, zabavat sa treba.


Neda sa. Masky vypadnu po dosiahnuti tlakovej vysky (IIRC) 14 tisic stop. Rychlost zmeny nie je podstatna.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Karel_x »

Teoreticky masky vydrží asi 10min. Přenosné bombičky pro cabin crew déle, ale ne nekonečně. Přesto, zatím nemáme vůbec žádnou indicii, že by se cokoli podobného mělo odehrát.

Kromě toho, pokud si vzpomeneme na Helios 522, tak ještě tuším po 2 hodinách letu ve stavu dekomprese vešel steward do kokpitu (až se uvolnily elektrické zámky) a pokusil se s letadlem nouzově přistát.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

janko píše:Malajzijci si dali na cas: https://www.airlineratings.com/news/mal ... ely-mh370/

So zaujimavymi teoriami sa s bliziacim vyrocim bavia inde napr. o tom, ze niekto kto bol v pilotnej kabine mh370 mohol plynulym regulovanim pretlaku v kabine cestujucich tuto priviest az k uplnej dehermetizacii kabiny, bez toho aby im vypadli kyslikove masky a pasazierov tak doviest postupne az k umrtiu. Tak ostal sam sebe panom nad mh370. No co, zabavat sa treba.

Jo, internet je plný nesmyslných teorií :) Jinak viz. Fabo, masky prostě vypadnou při poklesu tlaku pod určitou úroveň a je jedno, jestli na tu hodnotu klesne prudce nebo pomalu. Jinak by to bylo k ničemu, tlak může klesat i pomalu, pokud posádka zapomene zapnout automatiku, viz. Helios...

JiS_Progressus
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 262
Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
Pohlaví: muž
Bydliště: LKAA
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JiS_Progressus »


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

4


Odpovědět