Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od tempranilo »

JackBrno píše:
aviatic píše:U CVR je záznam omezený na posledních 30 minut letu zatímco u FDR (letová data) je nahráno posledních cca 20 - 25 hodin,v závislosti na množství zapisovaných údajů.


Díky za info, tak nějak jsem si to představoval :-)

Jenom upřesnění, u moderních CVR, používajících tzv. solid-state memory (prakticky flash paměť) a pochopitelně digitální záznam, je doba záznamu minimálně 120 min., tj. zaznamenává právě posledních 120 minut letu. Tento typ CVR musejí mít všechna letadla s max. vzletovou hmotností nad 5700 kg, která obdržela první certifikát letové způsobilosti po 1. 1. 2003 (ICAO Annex 6). Navíc, podle nařízení ICAO z roku 2007 musejí být letadla, která jsou současně vybavena zařízením a využívají datovou komunikaci, vybavena CVR který rovněž synchronně zaznamenává datovou komunikaci z a do letadla. Dnes se v civilni dopravě prakticky používají pouze 4 kanálové CVR s dobou záznamu 120 min. Ještě poznámka, ICAO vydalo doporučení, aby novým typem CVR byly nahrazeny starší typy s dobou záznamu 30 min., a to u letadel, která mají vystavený první certifikát letové způsobilosti po roce 1990! Takže lze důvodně předpokládat, že MH370 mělo moderní typ CVR, ale i tak záznam, pokud se zařízení najde, bude obsahovat jen posledních 120 min.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

To asi ano, ale pro zjištění příčiny by mohl stačit i FDR, tam by dostatek dat být mohlo.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od tempranilo »

JackBrno píše:To asi ano, ale pro zjištění příčiny by mohl stačit i FDR, tam by dostatek dat být mohlo.

Jak jsem psal v jednom z minulých příspěvků, z FDR se zjistí mnoho údajů, ale pokud příčinou nehody nebylo technické nebo mechanické selhání, tak se asi nepodaří zjistit, co se stalo těch cca 40 min až hodinu po startu a proč došlo ke změně trasy, potažmo letu do tak nesmyslné oblasti, kde se předpokládá, že letadlo zmizelo. Pro úplné vyšetření letecké nehody je většinou třeba jak údajů z FDR, tak CVR. Z FDR asi půjde zjistit, že letěli tak dlouho, dokud měli palivo, kdy došlo k přeprogramování trasy, kdy byly zadány údaje k definitivní změně trasy směrem na jih (po posledním známém kontaktu nějakou dobu pokračovali severozápadním směrem na traťový bod IGREX), mnoho dalších údajů, ze kterých bude možné přesně stanovit průběh letu a technický stav stroje, ale když se zjistí, že po technické stránce bylo letadlo v pořádku a let byl řízený, tak stanovit prvotní příčinu - proč to všechno nastalo - to může být velmi obtížné, ne-li nemožné.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

Každopádně se zjistí, jestli ta změna trasy měla technickou příčinu nebo ne a podle posloupnosti závad nebo zásahů do řízení se bude dát aspoň přibližně zjistit, co se dělo. Takže určitě i samotný FDR by byl velkou pomocí.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od tempranilo »

JackBrno píše:Každopádně se zjistí, jestli ta změna trasy měla technickou příčinu nebo ne a podle posloupnosti závad nebo zásahů do řízení se bude dát aspoň přibližně zjistit, co se dělo. Takže určitě i samotný FDR by byl velkou pomocí.

To ano, určitě půjde s určitou mírou nejistoty odhadnout, co se dělo. Teď jde o to, aby se něco našlo....


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

Tak tak a bohužel v tomto případě existuje nemalá pravděpodobnost, že se nakonec nic nenajde. Na rozdíl od případu AF447 není známo místo dopadu letadla do vody a pravděpodobná oblast vypočtená ze satelitních dat vysílaných jednou za hodinu, je nesrovnatelně větší a nejistější. A okamžikem ukončení vysílání signálů FDR/CVR šance rapidně klesne. I kdyby se na hladině našly trosky, jakože časem asi najdou, tak vzhledem k velmi nestálému počasí nebude už možné stanovit místo, kde se dostaly do vody a kde se tedy mají hledat rekordéry. Osobně to začínám vidět dost černě. A pokud se to nepodaří zjistit, bude to hodně velký problém pro letectví.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Karel_x »

JackBrno píše:... I kdyby se na hladině našly trosky, jakože časem asi najdou, tak vzhledem k velmi nestálému počasí nebude už možné stanovit místo, kde se dostaly do vody...

Doufejme, že hned na začátku pátrání hodili do moře radiobóje a bude možné aspoň trochu přesněji stanovit dráhu s ohledem na proudy a vítr. Uvidíme. Zatím můžeme přemýšlet o komunikaci s ATC, nevím, jestli je 100% přesná:

Kód: Vybrat vše

12:46:51 MAS 370 Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero
12:46:51 ATC Malaysian Three Seven Zero Lumpur radar Good Morning climb flight level two five zero
12:46:54 MAS370 Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero
12:50:06 ATC Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero
12:50:09 MAS370 Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero
01:01:14 MAS370 Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero
01:01:19 ATC Malaysian Three Seven Zero
01:07:55 MAS370 Malaysian...Three Seven Zero maintaining level three five zero
01:08:00 ATC Malaysian Three Seven Zero
01:19:24 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Ho Chi Minh 120 decimal 9 Good Night
01:19:29 MAS370 Good Night Malaysian Three Seven Zero

Zdá se mi to úpně standardní, jedinou malinko zajímavou věcí je tam dvakrát nahlášené dosažení FL350, což by mohlo znamenat zdvořilé upozornění ATC, že by rádi nastoupali na FL podle letového plánu, možná FL390. Něco jako Request FL390, jen jemněji vyjádřený. Jinak mi tam nic nestandardního nepřipadá. Připomínám pro zajímavost, že původně zveřejněná poslední relace měla znít "all right, good night". Malinko úsměvné je zaváhání před číslem letu, na zemi se prý dokonce jednou ohlásili jako MAS377:

Kód: Vybrat vše

12:32:13 MAS 370 MAS377 request taxi.
12:32:26 ATC MAS37..... (garbled) ... standard route. Hold short Bravo
12:32:30 MAS 370 Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.
12:32:38 ATC MAS370 taxi to holding point Alfa 11 Runway 32 Right via standard route. Hold short of Bravo.


Jeden z klíčových údajů pro stanovení dráhy má být Doplerův posuv frekvence. Je to malinko matoucí, neboť terminál v letadle má na základě signálů přijatých ze satelitu upravit vysílací kmitočet tak, aby na satelit dorazil signál bez Doplerova posunu, nebo přesněji, s posunem jen v určité toleranci (kvůli rušení sousedních kanálů). Bylo by možné, že by posun stanovovali na základě nějaké subnosné, ale potom by měl být výrazně větší, než se uvádí (asi 3x) a navíc by měl být nejprve záporný (při vzdalování), pak kladný při přibižování a nakonec opět záporný. Podle uveřejněného grafu je pouze kladný. Je zřejmé, že komentář, který ke grafu zveřejnili, není technicky úplně jasný.
http://www.straitstimes.com/sites/strai ... graphe.jpg
http://www.mot.gov.my/en/Newsroom/Press ... AIB%29.pdf

Kromě toho stále nebyla určena příčina posledního "neúplného" pingu (iniciovaného letadlem).

Odledně DFDR, pokud by byl nalezen, tak se dozvíme mnoho nového a myslím, že pak by se už dalo spřádat teorie. Dnes je to jen fantazírování a vypovídá spíš o osobě hypotetizujícího, než o realitě. Na základě známých údajů není možno rozhodnout, zda příčinou byla:
1. Technická závada letounu
2. Vnější působení
3. Lidé na palubě MH370
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 01. 04. 2014, 22:52, celkem upraveno 2 x.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

Karel_x:

To je pravda pravdoucí s těmi bójemi. Problém ale bude v tom, že se poměrně dlouhou dobu pátralo někde úplně jinde. Pokud se nepletu, tak výpočty ze satelitů, které zjistili pravděpodobné místo konce letu, se objevily nejdříve 2 týdny po zmizení, takže to je 14 dní možného nekontrolovaného pohybu trosek od místa havárie. Těžko říct, jestli už to není moc. Jinak ale informace od tebe jako vždy zajímavé!

bepo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 234
Registrován: 22. 02. 2013, 20:30
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od bepo »

PV píše:Jen technická - co má IFE společného s transpondérem? :-) Zřejmě to samé jako autorádio se směrovkou :mrgreen:

To ja neviem a preto sa pýtam, keďže piloti vypli viacero systémov tak tvoja otázka je možno na úrovni "a čo má v iPhone spoločné navigácia TomTom a GPS čip keď jedno je aplikácia a druhé je súčasť telefónu?" Keď sa ti pokazí čip tak veľa toho v navigácii nevidíš.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

Ono je to stejně irelevantní, protože letadlo nebylo vybaveno satelitním telefonem. Takže i kdyby cestující zjistili z IFE, že letí jinam, než mají, nemohli to dát nikomu vědět.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od Karel_x »

I když teď se spíš snaží zachytit utrazvukové signály z podmořských pingerů, které by měly být u černých skříněk, já se pro zajímavost ještě vrátím k diskutovaným bójím. Jaké bóje shodili 8. března můžeme vyčíst z této mapky:
http://i.imgur.com/UQrl2UO.png
Na dalším obrázku je foto z tiskovky - ta zelená šmouha představuje neznámý letoun, nejspíš náš MAS370 (v kolečku je dočasná ztráta cíle radarem):
http://i.imgur.com/xTa3tbq.png
Nebo totéž na mapě i s počáteční fází letu - to jsou zdá se jediná aspoň trochu jistá data (mimo úsek od obratu po ztrátě spojení až po zachycení radarem):
http://skyvector.com/?ll=6.326218071218 ... F.WM.MEKAR

Zpočátku se mluvilo o tom, že letadlo po obratu letělo přímo proti základně vzdušných sil Kedak, pak by mapka mohla vypadat třeba takto /je docela zajímavé, že by si pilot vybral proletět přímo nad hlavou dvou leteckých základen, podle mě by byla přímá cesta z bodu obratu logičtější...):
http://skyvector.com/?ll=5.365188865612 ... F.WM.MEKAR
(Tlačítkem World Hi vpravo nahoře si můžete zobrazit letové cesty)

A ještě jeden odkaz na mapku, kde je navíc původní letový plán a vějíř různých jižních cest. Zajímavé je, že ani severní cesty nejde údajně stoprocentně odmítnout, jen je třeba už předpokládat určité manévry, třeba chvíli kroužení.
http://a.tiles.mapbox.com/v3/davidtrigg ... 45.0/116.0
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 06. 04. 2014, 17:33, celkem upraveno 1 x.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od janko »

Konecne. Potvrdilo sa to co tvrdim od zaciatku.

Malajsijská vláda již začala vyšetřovat civilní a vojenské letecké úřady v souvislosti s chaotickým řešením situace po zmizení letadla. Podle kritiků malajsijské úřady promarnily v klíčových prvních hodinách příležitost trasu letu vystopovat.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/boeing-mh370-cer ... anicni_aha

A opytam sa znova, platia aj tam letecke predpisy?

To len preto, lebo je tu dlho ticho.

Zrejme preto, ze kazde cudo tri dni trime.

A to cudo sa uz pominulo pre senzaciechtivych.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od JackBrno »

Moc si fandíš, nepotvrdilo se vůbec nic. Že se něco vyšetřuje ještě neznamená, že měli reálnou možnost něco udělat. Pořád platí, že bez primárního radaru nemohli dělat vůbec nic. Jinak letecké předpisy tam samozřejmě platí, akorát nejsou stejné jako u nás. A navíc bys konečně mohl pochopit, že Asie není Evropa a jejich horlivost v plnění předpisů je poněkud jiná díky jiné mentalitě.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od tempranilo »

JackBrno píše:..... Jinak letecké předpisy tam samozřejmě platí, akorát nejsou stejné jako u nás. A navíc bys konečně mohl pochopit, že Asie není Evropa a jejich horlivost v plnění předpisů je poněkud jiná díky jiné mentalitě.

Nevím, jak jsi na tohle přišel, resp. jak rozumět poznámce o horlivosti v plnění předpisů .... předpisy jsou stejné a nepochybně i srovnatelně dodržované, ostatně letecká doprava v Asii (resp. Asijsko-pacifickém regionu) je považována za nejbezpečnější na světě. Generalizace na základě jedné, byť podivné události, tak není na místě. Pokud jde o jinou mentalitu, tak ano, určitý problém je v tom, že asijci jsou více vychováni/vedeni k úctě ke starším nebo výše postaveným, což v letecké dopravě/kokpitu přinášelo a přináší určité problémy, jejichž ultimátním výsledkem mohou být fatální nehody a to se bohužel několikrát stalo. I proto je této oblasti v posledních letech věnována značná pozornost. Například Korean Air, který neměl úplně zářný safety record ještě před cca 30 lety, patří dnes k nejlepším. Začali se oblasti spolupráce posádek věnovat, opustili mantru toho, že do civilního provozu chodí jen bývalí vojáci a hlavně se otevřeli ve smyslu přijímání evropských a amerických pilotů, jejichž filozofie spolupráce je trošku jiná a tím dosáhli i změny u vlastních lidí. Nicméně, tato záležitost nebyla a není specificky asijská, obdobné problémy jsou prakticky ve všech ostatních regionech - někde větší (arabské země, Levanta), jine menší (Evropa, severní Amerika). Pro příklad nemusíme chodit ani tak daleko - jedna z posledních nehod Crossairu (na lince BER-ZRH) měla de-facto přesně tuto příčinu - mladý pilot, který neměl odvahu opravit nebo nesouhlasit s postupem zkušeného "matadora" a let skončil CFIT....

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Malaysia Airlines - Boeing 777 - let MH370

Příspěvek od rpet »

@tempranillo:

nojo, ale to jsi vyjmenoval aspekty, které jsou "ve vzduchu", zatím co Jack mířil na ty, co pracují "na zemi" - a tam bych tomu i věřil, že mentalita v daném regionu při plněné pracovních povinností bude malinko odlišná, než na co jsme zvyklí v Evropě.

Ono stačí se podívat na srovnání výkonnosti a dodržování adherence u Čechů, Slováků a Němců (třeba) ve srovnání se Španěly, Portugalci a Italy - a věř mi, že je to v mnoha případech vidět na první pohled, jejich "jiný přístup k povinnostem" je (alespoň u nás) prostě jiný. a to jsme zatím "jen" v Evropě.

Proto souhlasím s JackBrno - za prvé, nepotvrdilo se nic z toho, co tu plkal Janko. za druhé věřím tomu, že přístup pozemního personálu někde v Indii, Malajsii a spol., k jednotlivým detailům může být u dané problematiky lehce specifický.


Odpovědět