Antena pro let přes ocean

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
dnovy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 10
Registrován: 07. 06. 2014, 11:27
Stav: Offline

Antena pro let přes ocean

Příspěvek od dnovy »

Ahojte,

pro let přes oceán se nevyužívá klasické letecké pásmo ale nějaké dlouhé vlny. Kamarád radioamatér mi tvrdil, že jediné technické řešení je že letadlo za sebou při tomto letu potáhne navíjecí anténu aby mohlo komunikovat. Je tomu tak? Nebo je anténa udělána jinak?

Díky


Pavel
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2711
Registrován: 19. 01. 2003, 22:30
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od Pavel »

dnovy píše:Ahojte,

pro let přes oceán se nevyužívá klasické letecké pásmo ale nějaké dlouhé vlny. Kamarád radioamatér mi tvrdil, že jediné technické řešení je že letadlo za sebou při tomto letu potáhne navíjecí anténu aby mohlo komunikovat. Je tomu tak? Nebo je anténa udělána jinak?

Díky

Nad oceánem komunikuje po HF stanici, nic za sebou netáhne, anténa je umístěna v náběžné hraně kýlovky

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od PV »

Já to upřesním - spojení probíhá v pásmu krátkých vln (cca 3 - 30 MHz). Antény jsou technicky řešeny několika způsoby - nejčastěji je to část konstrukce letadla odizolovaná od zbytku trupu - typicky náběžná hrana kýlovky. Ruská letadla měla KV antény v "doutníku" na vrchu kýlovky.Staré B707 a 747 používaly jako antény dlouhá jehlovitá tělesa na koncích křídel a na vršku kýlovky. Taky to může být klasická drátová anténa - dá se to ještě vidět na starších typech letadel,třeba C130 - je to lanko natažené mezi trupem a vrškem kýlovky. Navíjecí anténa je taky možné řešení,ale nevím,že by to někde bylo použito :-)

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od Karel_x »

Mám pocit, že rozsah frekvencí (HF), které se v letectví používají je 3 - 22kHz. Dlouhými vlnami naproti tomu nazýváme frekvence přibližně 100x nižší, jinými slovy se 100x větší vlnovou délkou. Pro stejnou účinnost nám pak vychází i rozměry antén 100x větší, neboť jejich rozměry se váží k vlnové délce. Proto vám asi onen amatér tvrdil, to co tvrdil, pokud jste nesprávně diskutovali dlouhé (kilometrové) vlny místo krátkých (dekametrových).

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od PV »

Karel_x píše:Mám pocit, že rozsah frekvencí (HF), které se v letectví používají je 3 - 22kHz. Dlouhými vlnami naproti tomu nazýváme frekvence přibližně 100x nižší, jinými slovy se 100x větší vlnovou délkou. Pro stejnou účinnost nám pak vychází i rozměry antén 100x větší, neboť jejich rozměry se váží k vlnové délce. Proto vám asi onen amatér tvrdil, to co tvrdil, pokud jste nesprávně diskutovali dlouhé (kilometrové) vlny místo krátkých (dekametrových).


Ten pocit,který máte,není až tak správný. Pásmo 3-22kHz se opravdu využívalo v letectví pro navigační systém OMEGA (10 - 14 KHz). Jenže to nejsou krátké,ale velmi dlouhé vlny (VLF - Very Low Frequencies). Oproti tomu HF znamená High Frequencies - a jsou to krátké vlny zhruba je to 3 - 30MHz . Čím je frekvence signálu vyšší,tím jsou vlny kratší.
Krátké vlny se používají pro spojení na velké vzdálenosti proto,že se nešíří jen na přímou viditelnost,ale mají schopnost se odrážet od ionizované vrstvy atmosféry,tudíž se s nimi dá dovolat i "za roh" - stovky i tisíce kilometrů za obzor.


františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od františek dobrota »

Pokud vím tak LF/VLF pro komunikaci a k tomu odpovídající vlečené drátové atény používají jen ponorky.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4156
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Antena pro let přes ocean

Příspěvek od whiskey »

františek dobrota píše:Pokud vím tak LF/VLF pro komunikaci a k tomu odpovídající vlečené drátové atény používají jen ponorky.

a lietadla (lietajuce velitelske stanovistia), ktore sa s tymi ponorkami potrebuju spojit. Americky system (interne nazyvany TACAMO) fungoval na EC-130Q od konca 60. rokov, neskor prezbrojili na E-6, tusim koncom 80. rokov. Predpokladam, ze ekvivalent mali aj Sovieti.


Odpovědět