Antena pro let přes ocean
Antena pro let přes ocean
Ahojte,
pro let přes oceán se nevyužívá klasické letecké pásmo ale nějaké dlouhé vlny. Kamarád radioamatér mi tvrdil, že jediné technické řešení je že letadlo za sebou při tomto letu potáhne navíjecí anténu aby mohlo komunikovat. Je tomu tak? Nebo je anténa udělána jinak?
Díky
pro let přes oceán se nevyužívá klasické letecké pásmo ale nějaké dlouhé vlny. Kamarád radioamatér mi tvrdil, že jediné technické řešení je že letadlo za sebou při tomto letu potáhne navíjecí anténu aby mohlo komunikovat. Je tomu tak? Nebo je anténa udělána jinak?
Díky
Re: Antena pro let přes ocean
dnovy píše:Ahojte,
pro let přes oceán se nevyužívá klasické letecké pásmo ale nějaké dlouhé vlny. Kamarád radioamatér mi tvrdil, že jediné technické řešení je že letadlo za sebou při tomto letu potáhne navíjecí anténu aby mohlo komunikovat. Je tomu tak? Nebo je anténa udělána jinak?
Díky
Nad oceánem komunikuje po HF stanici, nic za sebou netáhne, anténa je umístěna v náběžné hraně kýlovky
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1066
- Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Antena pro let přes ocean
Já to upřesním - spojení probíhá v pásmu krátkých vln (cca 3 - 30 MHz). Antény jsou technicky řešeny několika způsoby - nejčastěji je to část konstrukce letadla odizolovaná od zbytku trupu - typicky náběžná hrana kýlovky. Ruská letadla měla KV antény v "doutníku" na vrchu kýlovky.Staré B707 a 747 používaly jako antény dlouhá jehlovitá tělesa na koncích křídel a na vršku kýlovky. Taky to může být klasická drátová anténa - dá se to ještě vidět na starších typech letadel,třeba C130 - je to lanko natažené mezi trupem a vrškem kýlovky. Navíjecí anténa je taky možné řešení,ale nevím,že by to někde bylo použito
Re: Antena pro let přes ocean
Mám pocit, že rozsah frekvencí (HF), které se v letectví používají je 3 - 22kHz. Dlouhými vlnami naproti tomu nazýváme frekvence přibližně 100x nižší, jinými slovy se 100x větší vlnovou délkou. Pro stejnou účinnost nám pak vychází i rozměry antén 100x větší, neboť jejich rozměry se váží k vlnové délce. Proto vám asi onen amatér tvrdil, to co tvrdil, pokud jste nesprávně diskutovali dlouhé (kilometrové) vlny místo krátkých (dekametrových).
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1066
- Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Antena pro let přes ocean
Karel_x píše:Mám pocit, že rozsah frekvencí (HF), které se v letectví používají je 3 - 22kHz. Dlouhými vlnami naproti tomu nazýváme frekvence přibližně 100x nižší, jinými slovy se 100x větší vlnovou délkou. Pro stejnou účinnost nám pak vychází i rozměry antén 100x větší, neboť jejich rozměry se váží k vlnové délce. Proto vám asi onen amatér tvrdil, to co tvrdil, pokud jste nesprávně diskutovali dlouhé (kilometrové) vlny místo krátkých (dekametrových).
Ten pocit,který máte,není až tak správný. Pásmo 3-22kHz se opravdu využívalo v letectví pro navigační systém OMEGA (10 - 14 KHz). Jenže to nejsou krátké,ale velmi dlouhé vlny (VLF - Very Low Frequencies). Oproti tomu HF znamená High Frequencies - a jsou to krátké vlny zhruba je to 3 - 30MHz . Čím je frekvence signálu vyšší,tím jsou vlny kratší.
Krátké vlny se používají pro spojení na velké vzdálenosti proto,že se nešíří jen na přímou viditelnost,ale mají schopnost se odrážet od ionizované vrstvy atmosféry,tudíž se s nimi dá dovolat i "za roh" - stovky i tisíce kilometrů za obzor.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 580
- Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
- Stav: Offline
Re: Antena pro let přes ocean
Pokud vím tak LF/VLF pro komunikaci a k tomu odpovídající vlečené drátové atény používají jen ponorky.
Re: Antena pro let přes ocean
františek dobrota píše:Pokud vím tak LF/VLF pro komunikaci a k tomu odpovídající vlečené drátové atény používají jen ponorky.
a lietadla (lietajuce velitelske stanovistia), ktore sa s tymi ponorkami potrebuju spojit. Americky system (interne nazyvany TACAMO) fungoval na EC-130Q od konca 60. rokov, neskor prezbrojili na E-6, tusim koncom 80. rokov. Predpokladam, ze ekvivalent mali aj Sovieti.