Havárie A320 Germanwings v Alpách

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Zamčeno
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Karel_x »

MEA píše:ja zasa verim, ze keby to z CVR prepisu nebolo evidentne, vysetrovatelia by s tym nevysli - su predsa profesionalmi a nie redaktormi noveho casu...


Už se z toho stala akorát bulvární krvelačná senzace, takže už to příliš nesleduji, ale mám pocit, že vyšetřovatelé zatím nezveřejnili žádnou hypotézu a jen minimum faktů. Kdo tuto věc rozvířil je francouzský prokurátor, který neudržel jazyk za zuby a cennou kořist předhodil médiím. Sice nic neřekl otevřeně, ale naporcoval to tak, aby všichni došli k tomuto závěru. Dostal za to zasloužených 5 minut slávy.

Neslyšel jsem záznam, takže si neumím udělat představu o "pravidelném dýchání", což je klíčový argument. Také není jasno, jestli cpt použil extended code - o tom se prokurátor "zapomněl" zmínit. Jestli se najde FDR bude minimálně jasno, jaké dělal či nedělal f/o zásahy do řízení. Snad pak budeme moci říct více.

Osobně mě docela děsí ten mediální humbuk kolem toho - ani bych se pak nedivil, pokud by někoho pronásledovala podobná šílená obsese. Pustíte televizi - násilí, nenávist, vraždy, války, krev, ve filmech, ve zprávách, dnes a denně, hodinu po hodině. Jdete se uklidnit do dětského pokoje a synek vaří na počítači střílečku. Hrdinou dneška už nejsou čestní a morální lidé, obětaví nebo pracovití, ale sebevědomí, dominantní, mediálně slavní a průbojní.

Kouknete se, co tomu říkají obyčejní lidé na fóru a i tady se dočtete, že je to dobře, že to nebyla technická závada (je snad hromadná vražda opravdu lepší variantou?). Můžeme se pak divit, pokud třeba v Uherském Brodě někdo pro pár minut slávy vystřílí hospodu? Nehledejte v tom logiku jednotlivce jsou to projevy nemoci celé společnosti. Jako třeba anorexie - také to nedává nejmenší smysl z pohledu jednotlivé dívky.

Já bych naproti tomu moc uvítal, pokud by to byla technická závada, neboť ta je odstranitelná. Rozhodně je to nesrovnatelně snazší, než změnit celospolečenskou morálku, zakotvit jednotlivce ve společnosti, potlačit negativní vliv médií na psychiku slabších osobností, rozlišit pravdu, lež, zlo, dobro ap. A vymýšlet další a další bezpečnostní opatření? Pokud budu posedlý utkvělou myšlenkou, vždy si najdu způsob. V zásadě je možné uvést eroplán do takové polohy, že už ho před nárazem už nikdo nestihne srovnat, i kdyby dveře nebyly zablokované. Vzpomeňte třeba na Aeroflot a pilotova syna. Nebo vhodný zásah ve finále, při vzletu a pod., prostě není možno zabránit posedlému šílenci. Psychologické testy jsou jen málo účinné síto, psycholog není schopen předpovědět reakce rok dopředu. Omlouvám se za skepsi.


Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Pan Am »

FlightDetent píše:
rpet píše:MEA: to je ono, zajima mne, co vysetrovatele oznamili, a nikoliv co napsali redaktori, a zatim se v tomhle rozliseni ztracim. Takze si rad pockam na rpet.

Dik, FD.


Tady je v originále tiskovka francouzského prokurátora:

http://www.bfmtv.com/mediaplayer/video/ ... 81649.html

to samé, co vysílala ČT24 s překladem:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... 1058330326 - začíná 3:24

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od rpet »

PV píše:...Pokud se jim z trosek povede vyhrabat zbytky dveří kokpitu a rámu se zámky,taky očekávám jejich důkladnou expertízu,pořád je šance že to byla nějaká závada.(I když ta šance je asi hodně malá)


tohle se na 99.9% nepodari - nejvetsi nalezeny kus trosek mel velikost maleho osobniho automobilu a nebyl to predek letadla. vse ostatni je rozhazeny kolem v naprosto malych castech. dokonce i tela cestujicich jsou po narazu v takovem stavu, ze nebude jina moznost, nez jejich totznost urcit pres DNA...

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od MEA »

Karel_x: Velmi dobry prispevok. A je skoda, ze su take trendy a i mna zaujima, kam az to dokaze a chce zajst. Plus uplna pravda v tom, ze psychopat v kokpite vie byt fatalne nebezpecny aj pripade pritomnosti kolegu. Spominane situacie: tesne po starte a najma finale su presne tie kriticke...

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od FlightDetent »

Pustil jsem si ten link z CT, a udelal si k tomu takoveto vypisky, ale jsou mé vlastní, často jsem si to sám pro sebe zjednodušoval:

- jen jeden zapisovač > CVR (přepis záznamu)
- prvních 20 min běžných
- briefing na přistání v DUS (capt.), bez reakcí ze strany FO
- zvuk sedadla, jen jeden pilot
- zvuky manipulace s Flt. Monitoring systémem, což je knoflík na uvedení do klesání
- volba výšky byla dobrovolná (můj překlad)
- aktivace interkomu zvenčí
- klepání
- nic než dýchání z kokpitu, F/O byl naživu
- snaha o spojení řídící věže Marseille
- snaha o relay s pomocí ostatních A/C
- varování přiblížení země
- silnější klepání
- PULL UP
- tesně před závěrečným dopadem, zvuk prvního střetu
- 3x MAYDAY nevysláno (překlad nejasný)

- rekapitulace z dnešního dne
> dobrovolnou akcí F/O neotevřel kapitánovi
> aktivoval tlačítko pro klesání z naprosto neznámého důvodu, s vůlí ke zničení letadla

- otázky odpovědi
> lakonické reakce při briefingu na přistání
> kromě (normálního) dýchání neřekl nic
> kapitán nemohl dveře zvenčí otevřít
> neotevřel dveře
> nezvolil (ani na výzvu řídících) nouzový kód odpovídače
> no word in cockpit in the 10 minutes
> voluntary refused to open the door and he turned the button to get down the plane
> jde o nehodu ve smyslu sničení letadla, ale šlo o dobrovolnou akci, FO je německé národnosti a není evidován jako terorista
> zabezpečené dveře mají kód na identifikaci vstupu (i se zobrazení videa), který ale musí být zevnitř povolen
> kód na otevření je věcí nových letadel, toto bylo 24 let staré
> při klepání stále dýchal; pravidelně
> bylo řízeno na autopilota (při odchodu kapitána) nad Touloun
> tlačítko se musí otočit, nemůže se stát mimoděk
> v kokpitu nikdo jiný nebyl
> nic neumožňuje v tuto chvíli odvozovat, že by se jednalo o teroristický atentát
> množství výzev z Marseille v posledních 8 minutách, zcela bez reakce
> po odejití kapitána bylo zahájeno klesání rychle
> normální dýchání


postřehy na okraj
- žalobce má sympaticiky upřímný projev, včetně užití AJ
- běžící linka v ČT na spodku obrazovky je při velmi pečlivá při reprodukci informací

FD.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od JackBrno »

Mimochodem, dobrý zdroj ověřených informací je Avherald.com. Tam nepouští doměnky bulváru, ale jen informace ze solidnéch zdrojů.

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od FlightDetent »


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od MEA »

tak avherald aj aviation safety sú oba klasické a výborné zdroje info, každý pojatý trochu inak a oba zaujímavé a profesionálne. myslím, že tu hádam ani nie je niekto, kto by ich nepoznal a nečítal...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Karel_x »

Na netu se objevil záznam, vydávaný za poslední minutu CVR. Neumím potvrdit ani vyvrátit jeho autenticitu. Je tam slyšet bouchání, křik, asi odpojení autopilota, GPWS, pak jakési harašení (??) a konec. Poslechnete a posuďte sami:

https://www.youtube.com/watch?v=oqk0BW6QDgs

Rozhodně na tomto záznamu já neslyším ničí dech, ani klidný, ani neklidný. To harašení neumím přiřadit, jakoby letadlo chytalo o vrcholky stromů, nebo tak něco - ale možná jsem úplně mimo.

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od FlightDetent »

Karel_x: Tipuji že záznam má pouze BEA [Annex 13], a policejní vyšetřovatelé dostali pouze přepis (viz tiskovka) a pustili jim to. V takovém případě jde buď o vynesený důkaz přímo z jádra týmu BEA, nebo fake. Jak to vidíš ty (upřímná otázka)?

MEA: Jestli máš ještě něco, co všichni známe a proto si nepotřebujeme o tom říkat, prosím o PM s linky. Nerad bych zůstal pozadu. Díky.

FD
Naposledy upravil(a) FlightDetent dne 30. 03. 2015, 09:10, celkem upraveno 1 x.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od rpet »

FlightDetent píše:...MEA: to je ono, zajima mne, co vysetrovatele oznamili, a nikoliv co napsali redaktori, a zatim se v tomhle rozliseni ztracim. Takze si rad pockam na rpet.

Dik, FD.


clanek je po korekture, vyjde zitra. odberatele newsletter pres email dostanou jako vzdy primy link, na strankach to bude prirazeno pod aktuality - nehody a mimoradnosti.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Karel_x »

FlightDetent píše:Karel_x: Tipuji že záznam má pouze BEA [Annex 13], a policejní vyšetřovatelé dostali pouze přepis (viz tiskovka) a pustili jim to. V takovém případě jde buď o vynesený důkaz přímo z jádra týmu BEA, nebo fake. Jak to vidíš ty (upřímná otázka)?
FD


Jestli se nepletu, záznamem měli (aspoň zčásti) disponovat němečtí žurnalisté, tuším že to psal Bild. takže už je tak trochu veřejným majetkem. K autenticitě se mi těžko vyjadřuje, uvažoval jsem, jestli bych si nevzpomněl na nehodu, která mohla mít podobný průběh, protože to neznámé harašení mi tam příliš nesedí. Já bych si možná vsadil na autenticitu tak 60%, ale to jen naslepo hádám.

Jinak originál CVR je pochopitelně vícekanálový, v podobných "veřejných" zápisech jsou však obvykle všechny kanály splácnuté do jediného "mono" kanálu, takže při samostatném poslechu jednotlivých kanálů může být o něco víc slyšet. To píšu hlavně kvůli tomu spekulativnímu "klidnému dechu".

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od FlightDetent »

Ok. Tak já si to raději nepřehraju. :) Zvuky před koncem jsou zmiňované v tiskové konferenci prokurátora, ale že by se zrovna a jenom Bild dostal k záznamům CVR a ty pak někdo hodil na youtube a zrovna jen poslední minutu (kteréžto zvuky se dají snadno sehnat a zmixovat)... Hm.
Ani to nemusí být cílený podvrh, byť centíky za reklamu na Youtube jistě fungují, ale třeba jen snaha o ilustrační rekonstrukci.

FD.

PS: zatím se mi nepodařilo dohledat ze zdroje, zdali byl nebo nebyl použit emergency kód. Vodítkem možná je poznámka z tiskovky, že tohle nebylo v předmětném letadle k dispozici. Což se mi zase nezdá, takový návrh dveří se mi zdá nepravděpodobný.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Zdenek »

V jednom ze zdroj; píší že je slyšet emergency zvuk začátku klesání. Můj dotaz je, zda se tento zvuk ozve když je klesání nastaveno v režimu autopilota?

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Havárie A320 Germanwings v Alpách

Příspěvek od Tony Smoke »

Zdenek píše:V jednom ze zdroj; píší že je slyšet emergency zvuk začátku klesání. Můj dotaz je, zda se tento zvuk ozve když je klesání nastaveno v režimu autopilota?


Nemal to byt nahodou emergency signal bliziaceho sa terenu?


Zamčeno