Rychlost 767 vs MD-11 a další
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Rychlost 767 vs MD-11 a další
Kdysi jsem letěl CDG-LAX v A380 a let trval 10:40, zpátky SFO-AMS v MD-11 to bylo tuším pod 9 hodin, ale tam je to prouděním.
Nicméně přítelkyně má teď letět VIE-MIA v 767 a až po nákupu letenky jsem vytřeštil oči že je to 11:20
Je to kvůli ETOPS? Koukal jsem na trasu na flightaware a vypadá to tak. Nebo je 767 výrazně pomalejší než MD-11 nebo A380? Nebo obojí? Díky
Nicméně přítelkyně má teď letět VIE-MIA v 767 a až po nákupu letenky jsem vytřeštil oči že je to 11:20
Je to kvůli ETOPS? Koukal jsem na trasu na flightaware a vypadá to tak. Nebo je 767 výrazně pomalejší než MD-11 nebo A380? Nebo obojí? Díky
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Letel sem svuj let hruzy 767 VIE - ORD 11 hodin. S austrian. Pocitej ze do Miami to bude dyl, klidne jeste vic nez pisou... Je to opravdu tak pomaly letadlo a z vidne jen nad severni atlantik je to peknej kus cesty...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
patras píše:Letel sem svuj let hruzy 767 VIE - ORD 11 hodin. S austrian. Pocitej ze do Miami to bude dyl, klidne jeste vic nez pisou... Je to opravdu tak pomaly letadlo a z vidne jen nad severni atlantik je to peknej kus cesty...
Já v 767 Austrian letěl NYC a v pohodě. Ale tady fakt bude problém ta ETOPS trasa - v podstatě to letí stejnou trasu jako do NYC, a pak pokračuje podél pobřeží dolů na MIA... Když jsem si to uvědomil, tak jsem zvýšil bid na business class, tak uvidíme
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
a odkud to NYC? já vidim trochu problém v tý vídni....business je jediný adeqátní řešení
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
ja bych netvrdil, ze 767 je pomale letadlo. Srovnavat casy z jednotlivych letu je ptakovina, to je hondne dlouha trasa a vliv vetru je znacny. podle nejakeho internetoveho srovnavace je 767 o 3 kts rychlejsi jez 787, jinde zase o 4 kts pomalejsi. Ale porad je to priblizne stejne, snad 747 je o fous rychlejsi. Ale jak rikam, vitr dela vic, nez rozdil v typu letadla
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
B767 (ve všech provedeních) a MD-11 jsou v podstatě stejně rychlá letadla pro obvyklou cestovní rychlost - téměř bez rozdílu. Navíc MD-11 se již nesvezete
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Michal1 píše:Navíc MD-11 se již nesvezete
Bohužel =(
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Podle mě je to vzdáleností. Možná kdyby autor článku dodal vzdálenost do LAX a do MIA, tak by to bylo jasně zřetelné.
Rychlostí to rozhodně není 767 poletí tak 0.81-0.82 Machu. Nejnovější B787 je schopná i 0.85 crusing speed. (zanedbáváme důležitý vítr, hladinu, teplotu a asi i váhu letadla).
ETOPS na to vliv taky nemá podle mě i čtyřmotorové letadla by letěli Severní transatlantickou trasou. Nikdy jsem neviděl, že by něco letělo přímočaře.
Z mého pohledu je to jednodušše vzdáleností. Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.
Rychlostí to rozhodně není 767 poletí tak 0.81-0.82 Machu. Nejnovější B787 je schopná i 0.85 crusing speed. (zanedbáváme důležitý vítr, hladinu, teplotu a asi i váhu letadla).
ETOPS na to vliv taky nemá podle mě i čtyřmotorové letadla by letěli Severní transatlantickou trasou. Nikdy jsem neviděl, že by něco letělo přímočaře.
Z mého pohledu je to jednodušše vzdáleností. Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Fresch píše:Podle mě je to vzdáleností. Možná kdyby autor článku dodal vzdálenost do LAX a do MIA, tak by to bylo jasně zřetelné.
Rychlostí to rozhodně není 767 poletí tak 0.81-0.82 Machu. Nejnovější B787 je schopná i 0.85 crusing speed. (zanedbáváme důležitý vítr, hladinu, teplotu a asi i váhu letadla).
ETOPS na to vliv taky nemá podle mě i čtyřmotorové letadla by letěli Severní transatlantickou trasou. Nikdy jsem neviděl, že by něco letělo přímočaře.
Z mého pohledu je to jednodušše vzdáleností. Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.
1. nick PATRAS ukazuje, že o letecké dopravě mnoho neví....
2. Tratě, po kterých se létá přes Atlantik se jmenují NATs:
všeobecně: https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks
aktuální pro dnešek: https://pilotweb.nas.faa.gov/common/nat.html
a v obchodní letecké dopravě je musí používat drtivá většina letadel s minimem výjimek.
3. Přes Atlantik se létá s procedurálním řízením a rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla! (aby se zabránilo předlétávání letadel - je tedy nutno dodržovat rozestupy a tudíž i stejnou rychlost)
4. Zapomínáte taky na COST INDEX, CI, což je bezrozměrné číslo, které při zadání piloty do FMS před letem má vliv na vypočítanou rychlost letu - závisí především na politice provozovatele letadla, zda upřednostňuje rychlost (a vyšší spotřebu) nebo raději pomalejší let se spotřebou nižší, je součástí know how dané firmy - pro lety mimo NATs.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Už se ty rychlosti řešily tady: viewtopic.php?f=14&t=9459&start=15
To je prostě to samé jak s mým letem, co mě čeká.. Proč Frankfurt - Montreal v A343 trvá 8:05 a Seattle (který je na druhém pobřeží) - Frankfurt v B744 trvá "jen" 9:40 .. A343 0,85Mach vs B744 0,86Mach
Protože vítr a protože to, co zmínil Petr31
To je prostě to samé jak s mým letem, co mě čeká.. Proč Frankfurt - Montreal v A343 trvá 8:05 a Seattle (který je na druhém pobřeží) - Frankfurt v B744 trvá "jen" 9:40 .. A343 0,85Mach vs B744 0,86Mach
Protože vítr a protože to, co zmínil Petr31
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1807
- Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
- Pohlaví: muž
- Bydliště: bejvávalo YVR
- Stav: Offline
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Petr31 píše:rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla
Tiše doufám, že v setinách. Už proto, že dlouhý štreky se lítaj na maximu dostupu pro dané letadlo s aktuálním nákladem, kde je rychlostní okno dost malé a stanovení nějaké desetiny by dost často vedlo k pádu.
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
hafi píše:Petr31 píše:rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla
Tiše doufám, že v setinách. Už proto, že dlouhý štreky se lítaj na maximu dostupu pro dané letadlo s aktuálním nákladem, kde je rychlostní okno dost malé a stanovení nějaké desetiny by dost často vedlo k pádu.
..jasně, v setinách , to bych tomu dal omlouvám se, nicméně kdo chce, pochopil to.Nicméně pokud se dobře pamatuji z mých starých dispečerských časů, tak jsme v NATs většinou museli vzít zavděk nižší letovou hladinou, než bychom byli schopni letět...Pokud jsme při respektování pravidel ETOPS letěli PRIVATE flight, tak jsme mohli let výrazně zkrátit - vynechat NATs a mohli letět tak vysoko, kam nám letadlo dostoupalo, měli jsme max. FL410, ale museli jsme letět dost daleko od NATs, abychom v tom nedělali bordel
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Ani ETOPS v dnešní době nehraje nijak významnou roli.
Když jsem to téma řešil v rámci vysokoškolské práce, tak stejně vyšlo, že když letadla mají ETOPS 180 a více (dosahuje to hodnoty až 330 minut což už je v podstatě čas nutný na přelet z britských ostrovů na pobřeží kanady), tak většinou aplikujou etops 120.. je to právě i kvůli zmíněným NATs. Čili ETOPS není tak podstatný nad Atlantikem, možná zkoumat lety přes Pacifik by v tomto ohledu bylo zajimavější, i z toho hlediska, že právě o letadla s takto vysokým etops mají zájem spoelčnosti z této části té naší Země.
Když jsem to téma řešil v rámci vysokoškolské práce, tak stejně vyšlo, že když letadla mají ETOPS 180 a více (dosahuje to hodnoty až 330 minut což už je v podstatě čas nutný na přelet z britských ostrovů na pobřeží kanady), tak většinou aplikujou etops 120.. je to právě i kvůli zmíněným NATs. Čili ETOPS není tak podstatný nad Atlantikem, možná zkoumat lety přes Pacifik by v tomto ohledu bylo zajimavější, i z toho hlediska, že právě o letadla s takto vysokým etops mají zájem spoelčnosti z této části té naší Země.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
Fresch píše: Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.
Tato kalkulačka tvrdí něco jiného:
http://www.webflyer.com/travel/mileage_calculator/
Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další
je to přesně tolik:
FRA-YUL: 3270nm
FRA-SEA: 4520nm
těch 1250nm může ale být 2-3 hodiny rozdíl
FRA-YUL: 3270nm
FRA-SEA: 4520nm
těch 1250nm může ale být 2-3 hodiny rozdíl