Rychlost 767 vs MD-11 a další

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od pepa007 »

Kdysi jsem letěl CDG-LAX v A380 a let trval 10:40, zpátky SFO-AMS v MD-11 to bylo tuším pod 9 hodin, ale tam je to prouděním.

Nicméně přítelkyně má teď letět VIE-MIA v 767 a až po nákupu letenky jsem vytřeštil oči že je to 11:20 :shock:

Je to kvůli ETOPS? Koukal jsem na trasu na flightaware a vypadá to tak. Nebo je 767 výrazně pomalejší než MD-11 nebo A380? Nebo obojí? Díky :-)


patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od patras »

Letel sem svuj let hruzy 767 VIE - ORD 11 hodin. S austrian. Pocitej ze do Miami to bude dyl, klidne jeste vic nez pisou... Je to opravdu tak pomaly letadlo a z vidne jen nad severni atlantik je to peknej kus cesty...

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od pepa007 »

patras píše:Letel sem svuj let hruzy 767 VIE - ORD 11 hodin. S austrian. Pocitej ze do Miami to bude dyl, klidne jeste vic nez pisou... Je to opravdu tak pomaly letadlo a z vidne jen nad severni atlantik je to peknej kus cesty...


Já v 767 Austrian letěl NYC a v pohodě. Ale tady fakt bude problém ta ETOPS trasa - v podstatě to letí stejnou trasu jako do NYC, a pak pokračuje podél pobřeží dolů na MIA... Když jsem si to uvědomil, tak jsem zvýšil bid na business class, tak uvidíme :D

patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od patras »

a odkud to NYC? já vidim trochu problém v tý vídni....business je jediný adeqátní řešení :thumbup:

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od bubo »

ja bych netvrdil, ze 767 je pomale letadlo. Srovnavat casy z jednotlivych letu je ptakovina, to je hondne dlouha trasa a vliv vetru je znacny. podle nejakeho internetoveho srovnavace je 767 o 3 kts rychlejsi jez 787, jinde zase o 4 kts pomalejsi. Ale porad je to priblizne stejne, snad 747 je o fous rychlejsi. Ale jak rikam, vitr dela vic, nez rozdil v typu letadla


Michal1
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 74
Registrován: 03. 05. 2008, 23:31
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Michal1 »

B767 (ve všech provedeních) a MD-11 jsou v podstatě stejně rychlá letadla pro obvyklou cestovní rychlost - téměř bez rozdílu. Navíc MD-11 se již nesvezete :)

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od micaello »

Michal1 píše:Navíc MD-11 se již nesvezete :)

Bohužel =(

Fresch
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 03. 08. 2015, 10:42
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Fresch »

Podle mě je to vzdáleností. Možná kdyby autor článku dodal vzdálenost do LAX a do MIA, tak by to bylo jasně zřetelné.
Rychlostí to rozhodně není 767 poletí tak 0.81-0.82 Machu. Nejnovější B787 je schopná i 0.85 crusing speed. (zanedbáváme důležitý vítr, hladinu, teplotu a asi i váhu letadla).
ETOPS na to vliv taky nemá podle mě i čtyřmotorové letadla by letěli Severní transatlantickou trasou. Nikdy jsem neviděl, že by něco letělo přímočaře.

Z mého pohledu je to jednodušše vzdáleností. Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Petr31 »

Fresch píše:Podle mě je to vzdáleností. Možná kdyby autor článku dodal vzdálenost do LAX a do MIA, tak by to bylo jasně zřetelné.
Rychlostí to rozhodně není 767 poletí tak 0.81-0.82 Machu. Nejnovější B787 je schopná i 0.85 crusing speed. (zanedbáváme důležitý vítr, hladinu, teplotu a asi i váhu letadla).
ETOPS na to vliv taky nemá podle mě i čtyřmotorové letadla by letěli Severní transatlantickou trasou. Nikdy jsem neviděl, že by něco letělo přímočaře.

Z mého pohledu je to jednodušše vzdáleností. Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.



1. nick PATRAS ukazuje, že o letecké dopravě mnoho neví....
2. Tratě, po kterých se létá přes Atlantik se jmenují NATs:
všeobecně: https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks
aktuální pro dnešek: https://pilotweb.nas.faa.gov/common/nat.html
a v obchodní letecké dopravě je musí používat drtivá většina letadel s minimem výjimek.
3. Přes Atlantik se létá s procedurálním řízením a rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla! (aby se zabránilo předlétávání letadel - je tedy nutno dodržovat rozestupy a tudíž i stejnou rychlost)
4. Zapomínáte taky na COST INDEX, CI, což je bezrozměrné číslo, které při zadání piloty do FMS před letem má vliv na vypočítanou rychlost letu - závisí především na politice provozovatele letadla, zda upřednostňuje rychlost (a vyšší spotřebu) nebo raději pomalejší let se spotřebou nižší, je součástí know how dané firmy - pro lety mimo NATs.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od micaello »

Už se ty rychlosti řešily tady: viewtopic.php?f=14&t=9459&start=15

To je prostě to samé jak s mým letem, co mě čeká.. Proč Frankfurt - Montreal v A343 trvá 8:05 a Seattle (který je na druhém pobřeží) - Frankfurt v B744 trvá "jen" 9:40 .. A343 0,85Mach vs B744 0,86Mach

Protože vítr a protože to, co zmínil Petr31 :-bd

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od hafi »

Petr31 píše:rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla

Tiše doufám, že v setinách. Už proto, že dlouhý štreky se lítaj na maximu dostupu pro dané letadlo s aktuálním nákladem, kde je rychlostní okno dost malé a stanovení nějaké desetiny by dost často vedlo k pádu.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Petr31 »

hafi píše:
Petr31 píše:rychlost letadel je před vstupem do NAT je pevně stanovena v desetinách Machova čísla

Tiše doufám, že v setinách. Už proto, že dlouhý štreky se lítaj na maximu dostupu pro dané letadlo s aktuálním nákladem, kde je rychlostní okno dost malé a stanovení nějaké desetiny by dost často vedlo k pádu.


..jasně, v setinách :lol:, to bych tomu dal :D omlouvám se, nicméně kdo chce, pochopil to.Nicméně pokud se dobře pamatuji z mých starých dispečerských časů, tak jsme v NATs většinou museli vzít zavděk nižší letovou hladinou, než bychom byli schopni letět...Pokud jsme při respektování pravidel ETOPS letěli PRIVATE flight, tak jsme mohli let výrazně zkrátit - vynechat NATs a mohli letět tak vysoko, kam nám letadlo dostoupalo, měli jsme max. FL410, ale museli jsme letět dost daleko od NATs, abychom v tom nedělali bordel :lol:

Fresch
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 03. 08. 2015, 10:42
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Fresch »

Ani ETOPS v dnešní době nehraje nijak významnou roli.
Když jsem to téma řešil v rámci vysokoškolské práce, tak stejně vyšlo, že když letadla mají ETOPS 180 a více (dosahuje to hodnoty až 330 minut což už je v podstatě čas nutný na přelet z britských ostrovů na pobřeží kanady), tak většinou aplikujou etops 120.. je to právě i kvůli zmíněným NATs. Čili ETOPS není tak podstatný nad Atlantikem, možná zkoumat lety přes Pacifik by v tomto ohledu bylo zajimavější, i z toho hlediska, že právě o letadla s takto vysokým etops mají zájem spoelčnosti z této části té naší Země. :)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5910
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od Globik »

Fresch píše: Země je sploštělá a proto do LAXu to není tak daleko. Letá se většinou hodně severně a tím se trasa zkrátí. Naopak když letíte přímočaře dolů na Maimi, tak je to největší vzdálenost, i když se to opticky nezdá.

Tato kalkulačka tvrdí něco jiného:
http://www.webflyer.com/travel/mileage_calculator/

lukaskr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 248
Registrován: 17. 05. 2009, 11:59
Stav: Offline

Re: Rychlost 767 vs MD-11 a další

Příspěvek od lukaskr »

je to přesně tolik:

FRA-YUL: 3270nm
FRA-SEA: 4520nm

těch 1250nm může ale být 2-3 hodiny rozdíl


Odpovědět